Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moeder van een volwassene

Moeder van een volwassene

25-05-2018 om 12:16

Hoe gaat het met cijfers op de uni?

Mijn dochter is eerstejaars student aan de universiteit en bijna klaar met het eerste jaar. Alle vakken zijn prima gegaan, hoge cijfers, maar nu heeft ze een 1 gekregen omdat ze door ziekte een presentatie niet kon doen.
En ik vind dat ze er zo laks mee omgaat. Het zijn natuurlijk mijn zaken niet meer, maar ze heeft de docent een mail gestuurd en zit nu al twee weken op antwoord te wachten. Het gerucht gaat dat ze pas over een jaar mag herkansen, als dat vak weer wordt gegeven. Ik vind dus dat ze er gewoon op af moet gaan, of navragen bij het studiebureau of het kan dat je geen herkansingsmogelijkheid hebt binnen het schooljaar.
Kunnen jullie me geruststellen? Kan het zo zijn dat ze dit jaar haar propedeuse niet kan afronden omdat net voor dit ene vak geen herkansing mogelijk is?

Kaplablokje

Kaplablokje

25-05-2018 om 14:12

Dat hangt af

van de universiteit en de faculteit.

uni-moeder

uni-moeder

25-05-2018 om 14:16

inderdaad

"Kan het zo zijn dat ze dit jaar haar propedeuse niet kan afronden omdat net voor dit ene vak geen herkansing mogelijk is?"

Ja, dat kan (als er inderdaad geen herkansing mogelijk is).
Maar het behalen van de P is toch vooral een administratief ding. Je dochter hoeft niet te wachten met haar volgende vakken, de trein rijdt gewoon door.

Kaori

Kaori

25-05-2018 om 14:22

het korte antwoord

het korte antwoord: ja dat kan. Sommige vakken hebben maar 1 examenmoment op de uni dat staat ook aangegeven in de planners bij mijn weten. Meestal is er wel een inhaal moment aan het begin van het volgend studiejaar in augustus maar dat zal ze idd zelf moeten navragen.

Floria

Floria

25-05-2018 om 14:47

presentatie

Een presentatie lijkt me ook lastig herkansen als het vak is afgelopen, want dan is er geen publiek meer.

Maar als bijvoorbeeld in week 7 en 8 (van de 8) alle presentaties waren en zij was in week 7, had ze kunnen proberen om in week 8 erbij te kunnen. Heeft ze gelijk actie ondernomen tijdens/na het missen?

Ze zou misschien wel kunnen vragen om een vervangende opdracht. Wat dan misschien weer afhangt van of de docent haar kent en hoeveel studenten er jaarlijks (zogenaamd of echt) ziek zijn.

Zeetakje

Zeetakje

25-05-2018 om 15:44

Examencommissie?

Onze ervaring is dat er bij de examencommissie onder bepaalde omstandigheden om een individuele herkansing gevraagd kan worden. Daar moet je dochter wel zelf achteraan en ik weet natuurlijk niet of het overal zo is.

Zoon ook

Zoon ging op studiereis en miste daardoor een belangrijk natuurkundetentamen in zijn master. Heeft het vervolgens nagevraagd bij de docent en kon het toen mondeling inhalen. Dat was wel spannender, hij dacht dat ie het maar net gehaald had. Maar hij kreeg uiteindelijk een acht. Dus was alsnog heel blij.

Caesar

Caesar

25-05-2018 om 21:40

Niet mee bemoeien

“Het zijn natuurlijk mijn zaken niet meer”

Inderdaad. Niet mee bemoeien.

braam

braam

25-05-2018 om 23:22

klopt

Wat anderen zeiden: dat kan inderdaad, voor dit soort vakken. Dat is dan meestal wel duidelijk vantevoren, zodat als je ziek bent je meteen contact op kunt nemen met de docent om direct iets te regelen. Dan is er ook in mijn ervaring meestal wel een mogelijkheid. Als het vak dit semester nog gegeven wordt zou ik verwachten dat ze de presentatie nog kan geven (hoewel je ook pech kunt hebben met docenten), anders wordt het misschien lastig. Sommige docenten zijn slecht met mail, ik zou kijken of ze de docent persoonlijk kan vragen (opwachten bij lokaal, of kijken bij kamer). En anders overleggen met studiebegeleider/mentor.

Maar het zou inderdaad kunnen dat er niets meer aan te doen is. Dat is meestal geen ramp (gewoon volgend jaar doen) maar ik zou als ik haar was wel even checken wat de eisen voor bindend studie-advies zijn.

Yura

Yura

27-05-2018 om 15:40

Administatief ding

Uni-moeder dat is misschien zo bij de studie van jouw kind. Maar mijn dochter gaat haar P ook niet halen, maar ze weet nu al dat ze dus een half jaar studievertraging gaat oplopen. Voor inschrijven op sommige vakken moet ze haar P gehaald hebben. In dit geval een vak dat in januari 2019 begint en de herkansing van het vak dat ze moet halen is ook in januari, dus kan ze niet mee doen, erg jammer.
En zoon is eerstejaars aan de Erasmus en daar moet je voor je BSA in 1 keer je 60, dus je P, halen. Dus een P. halen is helaas niet altijd een administratieve handeling. Voor mijn dochter betekent het studievertraging als ze hem niet haalt, voor zoon betekent het een andere studie zoeken.

zebra

zebra

31-05-2018 om 13:56

ook P niet gehaald

onze zoon heeft zijn propedeuse ook niet gehaald in het eerste jaar, hij is nu 2e jaars en doet die herkansing volgende maand en verwacht het dan wel te halen. Dit is ook wel van belang bij het doen van stages of minoren in de jaren erna.

Kyndro

Kyndro

02-06-2018 om 05:08

Jaar extra

Dochter (zit op een uni waar geen propedeuse gegeven wordt) haalde in het 1e jaar ook niet alle onderdelen en helaas mochten deze ook niet in het 2e jaar gehaald worden. Jaar overdoen hoefde natuurlijk niet maar onderdelen moesten gehaald worden voor ze verder mocht naar jaar 2. Dochter twijfelde toen wat te doen, jaar werken of niet maar Is toen in het volgende jaar een studie erbij gaan doen. Andere studie samen met niet behaalde onderdelen van 1e studie Was prima zo. 2e studie heeft ze niet afgemaakt (was niet te combineren, 2 studies) maar dat jaar was toch een leuke extra.Daaruit weer dingen gehaald die ze later in 1e studie niet meer hoefde te halen. Hoezo gecompliceerd Daarom wel een jaar langer gestudeerd maar was nog in tijd van studiefinanciering dus geen echte ramp. Dit jaar studeert ze aan haar 2e master af, dus lang studeren is geen vervelend ding geweest blijkbaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.