Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Toos

Toos

27-04-2015 om 17:51

Hoe bereidt jouw kind zich voor op het eindexamen?

Over 2 weken begint voor dochter het eindexamen. Omdat ze onze oudste is heb ik geen idee hoeveel tijd ze moet besteden aan leren. Hoeveel tijd zijn jullie kinderen bezig met leren en voorbereiden voor de examens? Elke dag? De hele dsg? Of minder? En hoe bereiden ze zich voor? Dochter heeft veel examenbundels. Is het dan voldoende om daarmee te oefenen of moet ze ook nog echt uit boeken leren? Graag jullie ervaringen!

bieb63

bieb63

27-04-2015 om 18:25

Hier

Heeft dochter een weken schema gemaakt. Waarin ze plznt wanneer ze welk vak gaat leren incl uitjes, verjaardagen enz zodat ze overzicht heeft. Verder is ze vooral bezig met proefexamens. Kijken hoe het gaat. En verder in de boeken doornemen, vooral dingen die ze nig niet helemaal onder de knie heeft en lastige onderwerpen. Wbt tijd: geen idee, zeker geen hele dagen. Ook ontspanning en vakantie..

Moni

Moni

27-04-2015 om 18:29

Net zoiets als bij bieb63

Het overzicht is goed voor elkaar. De tijd die ze aan leren besteedt is niet zo hoog. Meer dan twee uur per dag is het niet. Misschien zelfs minder.

Anne Carin

Anne Carin

27-04-2015 om 22:18

Hier

Zoon hier zit ook voor zijn eindexamen. Hij heeft ook een planning gemaakt en daarin ook dagen/dagdelen afgekruist voor leuke dingen/uitstapjes ed. Verder besteedt hij veel tijd aan het oefenen uit de examenbundels en met proefexamens. Voor onderwerpen die hij lastig vindt of wat zijn weggezakt pakt hij het boek er bij. Vorige week ook nog voor 2 vakken examentraining gehad op school, daar kon je je voor opgegeven en dat heeft zoon gedaan voor de 2 vakken waar hij niet zo sterk in is. Vond hij ook wel waardevol. Maar al met al zit hij gemiddeld toch wel 5 dagen per week 3 uur per dag eraan. Elke dag 1 of 2 vakken. Voor duits kijkt hij regelmatig naar het duitse journaal.

moeders

moeders

28-04-2015 om 13:16

hier ook

Dochter zit ook voor haar examen en heeft ook een planning gemaakt.
Ze leert ongeveer 4 uur per dag,1 vak en als alles geleerd is maakt ze een proefexamen.
Eerst leerde ze elke dag elk vak,maar ze vindt het toch prettiger om per dag maar 1 vak te doen.
Ze werkt in de volgorde waarin ze de vakken heeft.
En natuurlijk ook dagen vrij tussendoor,dus ik denk 5 dagen leren in een week en twee dagenvrij.
Ze leert per vak haar hele boek of zoals bij biologie haar vier! boeken,leert dan de samengevat en maakt daarna een proefexamen.

Weinig

Dochter doet dit jaar in 3 vakken staatsexamen op school. Het zal er van af hangen of ze goed begrijpt wat er van haar gevraagd wordt. Ze heeft op school al geoefend met concrete voorbeelden en daar uitleg bij gehad. Fantastische speciale school dit. Ja, zou normaal moeten zijn maar dat is het niet. Elke week bespreekt iemand nu met haar hoe het vordert en waar ze tegenaan loopt. Ik loop over van dankbaarheid. Want ik kan wel wat aan de zijkant doen maar ik ben er op school niet bij en daar gebeurt het.
We gaan thuis de komende weken nog wat rekenen af en toe. Dat heeft ze verder wel goed gedaan met de oefentoetsen maar die talige vraagstelling blijft een ingewikkeld verhaal en daarom oefenen we nog wat.
Voor de andere vakken die ze niet afsluit gaat ze de komende periode gewoon naar school.

havo

havo

28-04-2015 om 15:00

moeders

vraagje, deze 4 boeken voor biologie zullen niet allen uit het laatste jaar zijn. Heeft school deze ter beschikking gesteld? Mijn dochter zal komend jaar deels ipad/boeken krijgen en ik vraag me af of ik de boeken voor biologie, mocht ze deze niet krijgen zelf ga huren of kopen mocht ze deze in het examenjaar nodig hebben. Ik kan ook nog even in het pta kijken.

moeders

moeders

28-04-2015 om 15:38

gehad maar..

Het zijn inderdaad biologie boeken van twee jaar en de eerste twee boeken heeft ze te leen van haar docent.
Er waren alleen lang niet voldoende boeken voor iedereen,dus heeft een deel van de kinderen zelf zijn boeken moeten kopen.
Via marktplaats werden er gelukkig genoeg aangeboden,maar het is wel een vreemd systeem.
Dochter had ook de werkboeken nodig,ze kwam van een andere school en had die dus ook niet en die hebben we bij vandijk besteld.

Moni

Moni

28-04-2015 om 15:46

Vreemd, zelf boeken kopen

Mijn dochter heeft voor vakken waarvoor dat nodig is, boeken van twee schooljaren in huis.
Dat school niet voldoende boeken heeft, ligt aan school. Dat zouden ze zelf moeten oplossen.

havo

havo

28-04-2015 om 16:41

biologie voor jou

Mijn dochter heeft hier in de bovenbouw geen werkboeken bij, de vragen staan in het boek, dus het zal een andere methode zijn. Dan maar eens informeren bij school hoe ze dit gaan doen in het 5e jaar.

Marjolein

Marjolein

03-05-2015 om 23:12

Keihard studeren

Niet schrikken
Zoon werkt zoals zijn hele schoolcarriere keihard in de voorbereiding voor zijn examen. Door zijn vorm van dyslexie blijft het keihard werken.

Bij hem is het altijd leren voor een 10 en door het verzuipen in een tekst kan het zo maar een 3 worden. Voor zijn schoollijst allemaal voldoendes!! Heel knap.

Voor Engels heeft hij al twee jaar bijles en oefent hij al lang met examens. NLT is al afgesloten, dus nog 4 vakken te gaan.

We hebben samen een planning opgesteld. Hij werkt 4 x 1,5 tot 2 uur op een dag.
In blokken tussen ongeveer 9-11u, 13-15u, 16-18u, 19-21u.

Nog 2,5 week... en we tellen af, petje af voor zoveel inzet.
Van mij mag na 21 mei de vlag al uit, geslaagd of niet

Marjolein

Marjolein

03-05-2015 om 23:27

Boeken 4 Havo in 5 Havo

Ja, dat is inderdaad niet vanzelfsprekend dat je die boeken hebt.
De boeken moeten aan het eind van 4 Havo gewoon worden ingeleverd.

Nu heeft zoon zijn boeken digitaal in Kurzweil op zijn laptop, maar ook daarvan was de licensie verlopen, maar die kon ik verlengen.

Hoe dat volgend jaar moet weet ik niet, misschien toch het boek extra huren op eigen kosten.

Nu heb ik een zoon in 5H en een zoon in 4H, er wordt veel over en weer boeken uitgewisseld.

Moni

Moni

03-05-2015 om 23:28

Wow! Marjolein, wat een harde werker!

Eigenlijk verdient hij een cum laude op zijn diploma.

Hier is dochter over op 1 proefexamen per dag, inclusief nakijken.
Dat is een hele verbetering. Meer zal het niet worden.
Mensen vinden het knap dat ze gymnasium doet met extra vakken.
Ik vind het helemaal niet knap. ik vind jouw zoon knap!

Christel

Christel

04-05-2015 om 16:03

Jee Marjolein

wat een doorzettingsvermogen, geweldig!

Hier een eindexamenkandidaat die ik niet zo heel veel uren per dag op zijn kamer zie zitten.

Gister zei hij dat het examen nog zover weg lijkt dus dat hij het nut niet inziet van nu al leren. Hij maakt zich vooral druk over de vraag of hij wel of niet toegelaten gaat worden op de universiteit van zijn keuze.

Examenbundels

Ik heb de examenbundels van vorig jaar nog liggen. Vwo Nederlands, Engels, WiskundeB, natuurkunde, scheikunde, biologie en geschiedenis. Mocht iemand daar wat van kunnen gebruiken dan kan ik ze tegen verzendkosten opsturen.

skik

Marjolein

Marjolein

10-05-2015 om 21:42

Succes voor alle kandidaten!

Heel veel succes!

Met alle examens
Ik had hierboven in mijn post een vak vergeten...
Ach, zolang zoon het maar weet.

Mooi maken

Dochter bereidde zich voor door haar haar te verven. We zijn vandaag gaan winkelen in Kruidvat voor verf en kregen advies van een mooi opgemaakte medewerkster over de beste eyeliner die je ook onder je oog kunt aanbrengen. Alleen de beste aanbieding had Action. Dus wij daarheen. Helaas onvindbaar. Dus weer terug naar Kruidvat voor de beste liquid eyeliner. 2e voor een halve prijs.
Daarna de hele middag dochter heen en weer naar de badkamer met zilverpapier en geprut met verf. Even haar nek met vaseline ingesmeerd zodat er geen verf achterbleef.
Zelf ben ik helemaal niet van dat getut, maar het heeft haar een ontspannen dagje bezorgd zodat ze helemaal opgewassen is tegen het examen komende weken.

Hadewich

Hadewich

10-05-2015 om 22:21

Succes!

Succes voor alle eindexamenkandidaten en sterkte met de stress, ook voor de ouders!

Haha AnneJ, dat is ook manier om je voor te bereiden!

Mijn kind heeft een hele planning gemaakt, voor het maken van oude examens en leren. Voor de oude examens haalt ze hogere cijfers dan ze nu gemiddeld staat voor de schoolexamens. Als dat met de echte examens ook zo is, zit het wel goed.

Morgenmiddag aan de bak met Nederlands...

Moni

Moni

10-05-2015 om 22:33

Hier ook

Oudste maakte vandaag een examen Nederlands. Volgens de beoordeling had ze een 7,1. Dat is hoger dan het cijfer voor haar schoolexamen.

Door de proefexamens heeft ze wel geleerd dat ze teksten niet moet gaan herformuleren, wat bij haar betekent 'versimpelen'. Dat doet ze ook bij de bèta-vakken en daar werkt dat prima. Dat helpt voor je begrip. Bij Nederlands betekent dat je een deel van de betekenis eruit haalt. En dus minder punten.

Toos

Toos

11-05-2015 om 13:24

Voorbereiding

Ik denk dat ze zich tot nu toe wel goed heeft voorbereid. Morgen 2 examens waar ze tegenop zit en die ze lastig vindt. Maar dan heeft ze meteen het ergste maar gehad. Ze heeft oude examens geoefend die ze zeer wisselend maakt. Maar meer dan je best doen kan niet. We zullen het gaan zien.
Enige vervelende vandaag is dat de ene buurvrouw jarig is en herrie maakt met bezoek in de tuin. En de andere buurman is aan het schuren met een schuurmachine. Gelukkig is ze nu alleen nog aan het herhalen en oefenen en hoeft ze niet te stampen.

Barvaux

Barvaux

11-05-2015 om 13:47

Toos

Ze kan ook bijv in een bieb gaan zitten of op school

Hadewich

Hadewich

11-05-2015 om 17:37

of...

Oordopjes in! Dat heeft de school hier trouwens geadviseerd: oordopjes meenemen zodat je, in geval van herrie, er een stuk minder last van hebt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.