Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
eenmoeder

eenmoeder

22-05-2014 om 10:42

hoe begeleid ik dit kind

Ik heb een pientere zoon die na de zomervakantie naar het VWO gaat.(Hij is door het VO uitgenodigd voor een VWO+ groep, maar of hij dit gaat doen is nog onduidelijk, ;"want dat is wel weer meer werk en ik ga niet tussen nerds zitten") Ik zoek een handleiding voor dit kind..... Zijn oudere zus hebben we heel goed op de rails gezet, maar die aanpak gaat bij dit kind niet werken.
Bij alles wat dwingend is gooit hij zijn kont tegen de krib. Hij is zonder enige uitdaging of inspanning door de basisschool gerold. Ik heb me al een slag in de ronde gelezen en vind genoeg over de consequenties hiervan, maar niet hoe ik dit als ouder op kan pakken.
Begeleiding bij plannen zal hij wel toelaten, maar nakomen en controle daarop zal een groot probleem worden.
Mijn makke: Ik kan niet toezien dat dit kind af gaat glijden, weet dat ik de controle wil hebben, maar niet zal krijgen. Wil het autoritair aanpakken en dat werkt juist averechts.
Hoe begeleid ik dit kind ( ervaring, leestips)zodat het succesvol en met plezier naar het VO gaat ( en graag zonder dat ik uit frustratie mijn vingers tot de pols afkloof)

waarom?

ga je er al bij voorbaat vanuit dat je kind af gaat glijden?

Ik zou eerst maar eens afwachten hoe het gaat. Misschien doet 'ie het wel prima op het VO.

En nee, jij moet ook niet de controle hebben en je autoritair opstellen. Het is/wordt een puber en belangrijkste is dat hij dingen nou juist zelf gaat doen. In de brugklas zou ik het goed in de gaten houden (hoe gaat hij om met zijn huiswerk, hoe zijn zijn cijfers) en hem eventueel helpen met plannen (niet door het van hem over te nemen, maar door hem te leren hoe hij dat moet doen). Ze besteden hier op school trouwens ook vaak aandacht aan (bijv. in de mentorles).

Wat hier prima werkt (zoon in 2e klas VO) is de afspraak: zolang je cijfers goed zijn bemoei ik me nergens mee. Hij hoeft wat mij betreft ook geen huiswerk te maken, zolang de resultaten goed blijven.

Mocht hij toch geen goede cijfers halen, en geen hulp of begeleiding van jou als ouder accepteren dan kun je altijd nog huiswerkbegeleiding overwegen.

Maar nogmaals: wacht het eerst eens af en vooral: heb vertrouwen in je kind!

Evanlyn

Evanlyn

22-05-2014 om 10:55

lastig...ik lees mee

Mijn zoon gaat ook naar het VWO. Ik heb nog niet veel tips, alleen voornemens.

Met ingang van komend jaar zit iedereen op het VO, dus wilde ik een soort studiebegeleiding gaan doen met de hele club in de huiskamer. Dan kan niemand stiekem op zijn scherm gaan zitten en het is nog gezellig ook (hoop ik). Pas na het huiswerk mogen de schermen tevoorschijn gehaald worden.

Verder heb ik de kinderkamers volledig uitgemest en eentje zelfs opnieuw geverfd, zodat het er rustig en prettig is. Ik ben van plan alles een kleurcode te geven: bijvoorbeeld rood voor wiskunde, groen voor Frans, etc. Er zit er één met ASS bij, maar de rest was ook enthousiast. Dan kaft ik dus alles in die kleur en koop ook schriften in die kleur, en zet het in een tijdschriftenmap die ook in die kleur geverfd is. En ik heb voor iedereen de 1-blik agenda aangeschaft.

Dat zijn dus de goede voornemens, maar of het ook echt zo gaat lukken weet ik natuurlijk niet!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-05-2014 om 11:17

Vooraf bespreken

Ik voorzie met mijn tweede kind ook wel wat problemen in de aansturing. Bij haar gaat te dicht er boven op zitten niet werken. Daarom gaat zij in het begin van het schooljaar twee dagen naar huiswerkbegeleiding en mag ze dit afbouwen als ze bewijst dat het goed gaat. Dat praat in haar geval makkelijker dan in een later stadium alsnog de teugels moeten aantrekken.

Ik denk dat vooraf goede afspraken maken van belang is. Vrijheid is een privileges en soms is vertrouwen goed, maar controleren beter. Mochten de cijfers duikelen dan gaan de schermen wel achter slot en grendel. Plannen gaat ze hopelijk leren via de huiswerkbegeleiding. En als dat allemaal goed loopt gaan we het loslaten, stukje bij beetje.

eenmoeder

eenmoeder

22-05-2014 om 11:24

evanlyn

aah, dan ben je goed op weg...
Dit heb ik bij dochter ook gedaan... bij een kop thee de agenda erbij om te zien wat er op gegeven was en dit overnemen in de "thuisagenda" om te verdelen in hapklare brokken. leren verdelen over meerdere dagen, wat vers in je geheugen zit meteen verwerken, geen talen achter elkaar. afvinken wat af is. Soms ook flink boos worden als ze niet aan d'r eigen planning houdt en de hemel in prijzen als de hele klas vanwege tijdnood in de stress schiet en zij totaal relaxed kan zijn. Leerstrategieën, hoe zit je methode in elkaar, bijspijkeren wat de basisschool heeft laten liggen en mijn ervaring is dat je dit niet aan het VO kan overlaten. Dit kind gaat als een speer nu haar eigen weg, heeft de basis, die ze wel eens laat versloffen, maar ze ziet waar het fout gaat.......

Minthe

Minthe

22-05-2014 om 11:27

Vertrouwen

Ik ben in het begin streng geweest: huiswerk maken in de kamer, alles moest af, toetsen overhoord en cijfers in de gaten gehouden. Zodat in elk geval duidelijk was hoe wij wilden dat het ging

Daarna is zoon het steeds meer zelf gaan doen. Nu (3 vwo) herinner ik hem hooguit nog eens aan z'n huiswerk als bedtijd nadert, maar hij zorgt zelf dat en hoe hij het doet. Laatst was hij het een paar keer (teveel) vergeten en moest hij twee uur verplicht huiswerk maken op school. Prima. Daar hoef ik dus helemaal niet (meer) bovenop te zitten.

In een vwo-klas zitten natuurlijk heel veel kinderen die met gemak de basisschool hebben afgerond, wat dat betreft zal hij geen uitzondering zijn. Hier begeleidt school die leerlingen dus ook actief in de eerste maanden (en waar nodig later ook nog).

Ik vond het wel belangrijk om mijn zoon te vertrouwen, dus als hij aangaf dat hij geen huiswerk had dan was dat zo. Ik heb hem dus alléén geholpen met het proces en de regelmaat. Wat ik er niet uitkrijg is huiswerk op het ALLERLAATSTE moment pas doen, maar dat zal wel de aard van het beestje zijn...

eenmoeder

eenmoeder

22-05-2014 om 11:40

minthe

Het is een 2-jarige havo/vwo klas waar ook de plus en gymnasiumkinderen in geplaatst worden. Mijn dochter heeft in zo'n klas gezeten met uitstroom naar 3 havo. Uit ervaring verwacht ik niet teveel van de begeleiding. Huiswerkbegeleiding op school is alleen voorbehouden aan kinderen die moeite hebben met een vak en buiten school is er volgens mij niet.

Jaina

Jaina

22-05-2014 om 11:50

Strak houden

In het begin zou ik juist er flink boven opzitten. Als blijkt dat hij het zelf kan dan zou ik het loslaten. Je weet niet hoe de dingen gaan lopen. Er zijn kinderen die vanaf dag 1 hun zaken prima onder controle hebben en alles zelf kunnen regelen. Het is lastig te voorspellen.
Wat ik vaak zie is dat ouders het in het begin helemaal loslaten en dat als blijkt dat het kerstrapport of paasrapport slecht zijn ze de teugels pas strakker gaan trekken. Ik vind het handiger om het andersom te doen.
Wat ik doe: vaste tijden om huiswerk te maken, ik help met plannen, ik controleer of het huiswerk is gemaakt en ik overhoor. Gaat het allemaal goed dan laat ik het los en dan regelen ze het zelf.
Doen ze moeilijk: huiswerk begeleiding. Dat kan veel rustig geven in huis. Ze gaan er elke dag heen en als ze thuis zijn is het huiswerk af. Dan heb je bovendien geen strijd in huis. Huiswerk begeleiding kan via de school maar je hebt ook veel prive instituten. Soms is dat juist prettiger want het is even een andere omgeving. Bovendien stelt de huiswerk begeleiding op sommige scholen ook minder voor.

Ik ben ook niet te beroerd om ze iets te beloven wat ze graag willen als dat de motivatie helpt (een video game, een bezoek aan de efteling...)

Niet eerst aanzien...

..... En pas ingrijpen als het misgaat. Voor je dat aan de cijfers ziet loop je zomaar al weken of maanden achter en zijn er al een hoop slechte gewoontes ingeslopen.

Ik zou vooraf een goed gesprek met je kind voeren om met hem te bepraten waar je bang voor bent en een plan de campagne maken dat gebaseerd is op een strakke vinger aan de pols in het begin, en dan idd afbouwen als het goed gaat. En of je dat dan zelf gaat doen of bv uitbesteed aan een huiswerkinstituut of weet ik wat, daar kun je over praten. Misschien werkt het voor jullie idd beter om je er zelf niet te veel mee te bemoeien, maar misschien kan dat ook best wel goed gaan...als je vooraf maar een helder plan maakt samen...wat je gaat doen, op welke manier, en wat er nodig is om de teugels te laten vieren.

Zowel als moeder als docent zie ik om me heen echt zo veel kinderen afstromen waarbij het niks met iq of talent heeft te maken, maar alles met een matige tot zwaar beroerde werkhouding. Zo jammer. En juist de slimme kinderen hebben daar soms een steuntje in de rug nodig. Het is vaak niet eens kwade wil of puberale lamlendigheid, maar echt niet snappen of gewend om schoolzaken georganiseerd en grondig af te handelen.

Ingrid ( oa zoon in atheneum 2 waar dit jaar en vorig jaar zeker 5-6, kinderen met cito'is van tegen de 550 zijn afgestroomd of gaan afstromen. Niet alleen richting havo, maar zelfs naar het vmbo.)

eenmoeder

eenmoeder

22-05-2014 om 12:22

juist Ingrid

daar ben ik bang voor en dat is de reden dat school die plusgroepen heeft....ik hoor alleen dat dit niet veel voorstelt in de onderbouw.
Ik zal het dus net als bij de oudste zelf moeten gaan doen, weet alleen niet hoe.

Aangezien hij in eenzelfde combi komt als waar mijn dochter in gezeten heeft, verwacht ik dat hij dit zonder noemenswaardige inspanningen wel zal redden, maar dan komt waarschijnlijk de man met de hamer in de bovenbouw.
Hij zal moeten leren leren, zich inspannen.

agnes

agnes

22-05-2014 om 12:23

kijk ook naar het kind

Aanpak van huiswerk maken kan per kind verschillen. Kind 1 gaat direct uit school, na wat eten en drinken binnen een kwartier aan het huiswerk. Kind 2 gaat vaak pas na een uur aan het huiswerk. Deze tijd heeft ze nodig om te ontspannen. Wat hier wel goed heeft gewerkt is in weekend bekijken welk huiswerk kind heeft en dan een planning maken. Eerst samen en nu doet kind het zelf. Stem van kind telt hier zwaar. Zij mag plannen, maar moet zich wel aan de planning houden. Ik heb de eerste periode van de brugklas wel veel overhoord, is nu niet meer nodig, alleen op verzoek. Ik heb ook gemerkt dat VWO kinderen weleens moeite hebben om te leren gewoon omdat dat nooit nodig was op de basisschool.

eenmoeder

eenmoeder

22-05-2014 om 12:51

huiswerk

Mijn zoon heeft nu minimaal huiswerk. ( school is dit jaar gestart met wat pluswerk en hij heeft nu een vreemde taal). Als hij dat meebrengt kijk ik samen met hem wat het is en wanneer hij dat wil gaan doen. Als dan puntje bij paaltje komt, houdt hij zich hier niet aan want er moet gevoetbald worden of nu naar het zwembad, ze doen blikspuit, doe ik morgen wel. Als ik hem aan zijn planning houd dan raffelt hij het binnen een paar tellen af, kent het wel, genoeg voor vandaag en dan stopt hij gewoon....of hij nou de deur uit mag of niet.
Zijn beste vrienden gaan naar een niveau waarbij ze buiten school geen huiswerk hebben, dus die zie ik straks allemaal aan de deur staan. Nu weet ik wel dat hij straks anderen leert kennen, maar hij is nu nog in de overtuiging dat het toch allemaal nerds zijn. ( van die types die vragen om extra werk)
En hij weet best wat hem te wachten staat, hij ziet het bij zijn zus en lacht om haar als zij blij is met een ( voor haar) goed cijfer.
Hij weet ook dat niet het cijfer, maar de inzet voor ons telt. Hij weet dat hij met gelijken in de klas komt en een goed cijfer niet meer vanzelfsprekend zal zijn.

Karmijn

Karmijn

22-05-2014 om 15:52

Samen met je kind

Wij hebben een pittige zoon (adhd, somber). Hij heeft een gruwelijke hekel aan school en autoriteit. Het gaat tot nu toe best wel goed met zijn werkhouding. Boven verwachting eigenlijk.

Wat Evanlyn voorstelt, zou hier werkelijk oorlog betekenen. Zo'n structuur werkt gewoon absoluut niet bij hem. En ook niet als wij van boven af iets bij hem opleggen. Zijn boeken in die kleuren wil hij ook niet, omdat hij dan opvalt.

Wat wel werkt bij hem:
Ten eerste het toekomst perspectief. Hij wil autonomie en dingen zelf bepalen. Hoe hoger je opleiding, hoe groter je autonomie. Dat is voor hem dé reden om toch naar vwo te streven. (hij zit inmiddels in 3 vwo en het ziet er naar uit, dat hij op het vwo blijven kan, maar....) Wij moeten hem soms wakker schudden. Dan overschat hij zichzelf en onderschat hij het huiswerk en de moeilijkheid van de lesstof. Hij is het type 'Efficient leren'. Hij maakt er een studie van om met zo min mogelijk inspanning in de zwarte cijfers te blijven. En dat gaat ook weleens mis. Dan staat er ineens een hele rij rode cijfers. Wij hebben met hem afgesproken dat wij hem dan wakker schudden. Dat wij hem op het belang van zijn opleiding mogen wijzen en dat hij er toch echt zelf voor gekozen heeft om vwo te doen.

Ten tweede hij wil dat wij hem helpen. Hij ziet in dat hij hulp nodig heeft en dat wij geweldig lieve mensen zijn, die heel flexibel zijn. (geloof me, het is een proces van jaren geweest, om hier te komen met hem, maar het is dan ook geen makkelijke jongen) Dat wij in dat opzicht een grote pre hebben t.o.v. een huiswerkklas. Wij zijn bereid om voor hem een soort van secretariaat te spelen. Dat boek ophalen uit de bieb. Die taalfouten uit een verslag vissen. Hem herinneren aan de klok. Maar: wij zijn de húlp. Hij heeft de regie. Hij heeft de keuze. Hij heeft de autonomie. Hij is de probleemeigenaar. Hij is de doorslaggevende factor. Wij hebben al onze diploma's.

Ten derde zijn we flexibel. Onze zoon heeft dat nodig. Hij wordt helemaal opstandig, woest en verdrietig van rigide mensen. We hebben dus heel bewust gekozen voor een school met flexibel personeel. En we stellen ons zelf ook flexibel op.

en het is erg vermoeiend allemaal. Ik baal er soms van, als hij een toets heeft, ik moe ben, maar hij toch overhoord moet worden. Maar het is niet anders.

Onze zoon heeft trouwens vooral de eerste twee jaar heel veel hulp nodig gehad. Met voorlezen van teksten, overhoren van woordjes (moet allemaal mondeling bij hem) en vooral het aan het werk helpen. Wij hebben deze jaren zijn tas ingepakt, zijn boeken bij elkaar gezocht e.d. Dit jaar maakt hij een zelfstandigheidsslag en regelt hij ineens veel meer zelf. Soms ten koste van een cijfer (vandaar dat ik nog voorzichtig ben over volgend jaar, misschien wordt het toch wel havo).

Wij zijn wel heel erg gelukkig met Magister, waar al het huiswerk sinds dit jaar instaat. Want dat huiswerk noteren, dat was echt om te huilen.

Evanlyn

Evanlyn

22-05-2014 om 20:13

haha, Karmijn

Mijn zoon is inderdaad een zeer volgzaam type, dat moet ik er wel bij zeggen!

Dalarna

Dalarna

22-05-2014 om 21:07

interessant....

"Zijn beste vrienden gaan naar een niveau waarbij ze buiten school geen huiswerk hebben, dus die zie ik straks allemaal aan de deur staan. "

Welk niveau is dat?

Arawen

Arawen

22-05-2014 om 21:57

Motivatie

Hier ook zo een die 'met twee vingers in de neus' door de lagere school kwam en VWO advies kreeg. Zo een die nooit ergens veel moeite voor moest doen en dus ook nooit zo heeft 'leren leren'. We zagen de bui al hangen. Zeker omdat hij zich ook zou moeten inspannen voor de vakken die hem niet zo interesseren. In zijn geval de talen; het is een echt Beta kind.
Maar je wilt uit je kind wel halen wat er in zit. Dus hebben wij de oplossing gezocht in motivatie. Zoon is naar een Technasium gegaan, ook VWO+ dus, maar erg gericht op de Beta vakken. Het extra vak dat hij daar krijgt, Onderzoeken en Ontwerpen, vindt ie zo geweldig dat het hem stimuleert om ook z'n best te doen op Franse en Duitse grammatica. En dan is hij nog wel zo sluw om een 3 voor een toets die hij 'op z'n boeren fluitjes' gedaan heeft de volgende keer met wat meer inspanning naar een 8,5 op te trekken. Zodat zijn gemiddelde voor de talen toch nog rond de 6 blijft. Want als hij blijft zitten moet hij naar 'gewoon' Havo/VWO en is hij Onderzoeken en Ontwerpen kwijt. En dat motiveert. Hij zit nu in de 2e en weet alle talen, die dus niet zijn ding zijn, rond de 6 te houden. In de vakken die hem wel interesseren, de Beta's, biedt hij op tegen zijn klasgenoten. Het voordeel van een klas vol 'nerdjes' he..

eenmoeder

eenmoeder

22-05-2014 om 22:13

autoriteit

dalarna :vmbo-b/k
Deze hebben een onderwijsmethode waarbij ze boeken alleen op school gebruiken. ( dit is informatie die ik van andere ouders gekregen heb)

Moeite met autoriteit....dat is zeker op 'm van toepassing.

Dalarna

Dalarna

24-05-2014 om 10:02

eenmoeder

Misschien moet je dan niet zeggen dat die naar een niveau gaan zonder huiswerk maar naar een school zonder huiswerk. Die heb je namelijk ook op veel hogere niveau's. Verder zitten die kinderen over het algemeen langer op school.

bertje1

bertje1

24-05-2014 om 14:59

"dit kind"

wat praat je raar over je kind.. dit kind?
nou ja, dat even terzijde.
Ik denk dat je alles lekker moet laten gaan en maar eens kijken wat er van komt. Niet helpen etc. Als je ziet dat er iets mis gaat kun je hem eens vragen of hij hulp nodig heeft. Hij is slim genoeg er voor...

Dalarna

Dalarna

24-05-2014 om 18:21

Bertje

Vergeet niet dat als je ziet dat er wat mis gaat je kind op dát moment al een achterstand heeft met de stof en de stof die dan komt kan dus extra moeite hebben en je moet dus een laag cijfer op gaan halen met een extra hoog cijfer (terwijl je dus al niet alles begrepen hebt). Ik vind dat erg jammer. Kind heeft het allemaal al alleen gedaan, moet stáppen terug en dat willen ze meestal niet. Ik snap best dat er kinderen zijn die het alleen willen doen en geen hulp willen hebben maar een goed gesprek kan best wel eens helpen en mocht dat niet zo zijn moet je wel afspraken maken met je kind.

Overigens vind ik de gekozen brugklas de slechtst mogelijke voor dit kind op papier.

eenmoeder

eenmoeder

24-05-2014 om 19:12

dit kind

Bertje, ik bedoel dit in vergelijk tot mijn andere kind. Ik ben er tot nu toe zover uit dat ze gewoon een verschillende benadering nodig hebben. Dat doe ik nu ook wel maar niet als het op sturing aan komt. Ik zal daar aan moeten werken en vaker de mening van mijn man vragen ( Mijn zoon heeft dit niet van een vreemde...).

Dalarna, het is alleen dit niveau binnen een scholengemeenschap. Ze hebben geen langere schooldagen ( dat ken ik namelijk wel van een andere school). Hoe het precies zit weet ik niet.

eenmoeder

eenmoeder

24-05-2014 om 19:23

brugklaskeuze

die brugklas, tja, dat ben ik met je eens, maar er valt niet altijd echt wat te kiezen. Ik zal zelf ook gaan investeren en heb verder wel vertrouwen in de school.

eenmoeder

eenmoeder

28-05-2014 om 09:13

onderpresteren?

Is het mogelijk dat een kind dat een hoge eindcito had met een vergelijkbaar LVS, zich heel prettig voelt tussen zijn klasgenoten ( school kan 'm verder gestolen worden), thuis prima in zijn vel zit onderpresteert?
Vanwege het plusverhaal heb ik een gesprek gehad op het VO, waar ook de test van mijn kind besproken werd. Dit was een test waarin kinderen uit eenzelfde niveaugroep binnen school vergeleken werden op capaciteiten en motivatie. Conclusie: uitstijgend boven de groep, deels beter presterend naarmate de opgaven lastiger werden en zoals door mij verwacht een slechte motivatie. School gaf aan dat onderpresteren hier een oorzaak van kon zijn. Dit heeft me behoorlijk verward en bedenk me nu wat ik met deze informatie moet/kan.....

Olivier

Olivier

28-05-2014 om 11:10

ja onderpresteren

Ik herken veel in je verhaal, zoon heeft hier altijd enorm ondergepresteerd. De weerstand naar leren toe kan ook met angst te maken hebben. (voortvloeiend uit het onderpresteren)
Positief dat vo dit ziet. (als mogelijkheid)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.