Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hij is over, maar....

Zoonlief is met de hakken over de sloot overgegaan van 1 gym naar de tweede. Eigenlijk hadden we het niet meer verwacht, maar de mentor heeft alles op alles gezet om zoon toch over te laten gaan. En het is haar gelukt.
Naast blijdschap voel ik toch ook zorg. Zoon is vorig jaar zonder enige twijfel op het gymnasium geplaatst. Ook nu nog denk ik (en school ook) dat hij dit niveau aan zou moeten kunnen. Qua intelligentie dus. Want het probleem is dus de motivatie.
Verder is zoon door ziekte pakweg drie maanden afwezig geweest van school. Dit drukt ook wel zijn cijfers natuurlijk, en heeft ook meegewogen in de beslissing om hem toch over te laten gaan. Maar dan toch. Die motivatie he.
Zoon lijkt afwezig in de klas, stelt bijna nooit vragen, vergeet opdrachten in te leveren of alle vragen van een proefwerk in te vullen. Verder is hij ronduit slecht in Frans en Latijn, waar hij ook onvoldoendes voor heeft. Hij leert wel, maar blijkbaar niet effectief...
Mijn vraag is nu kortweg: hoe krijgen we het voor elkaar dat dit volgend jaar anders gaat? Hoe kunnen wij hem zelf helpen en stimuleren? En zou het nodig zijn om externe hulp in te schakelen?
Ik hoop dat er hier iemand is met ervaring en/of tips om dit op te lossen. We willen in elk geval in de vakantie met hem oefenen op Latijn en Frans.
n@nny

Unitopia

Unitopia

21-06-2013 om 13:52

Wat doet school?

Wat doet school om jouw zoon te helpen? Hier hebben ze op het gym voor kinderen die wat extra moeite hebben met vakken extra begeleiding.
Ikzelf ben vroeger van atheneum naar havo gegaan. Niet omdat ik het atheneum niet aankon, maar omdat ik niet zo hield van heel hard werken. Op de havo was ik veel gelukkiger uiteindelijk. Op een gegeven moment moet je als ouder denk ik ook ophouden met stimuleren, het moet toch van hun zelf uit komen, daar hebben ze nu wel de leeftijd voor. Maar in jullie geval kan ik me voorstellen dat je het zeker nog een jaartje aankijkt.
Ik zou dus gaan voor extra hulp vanuit school als die geboden kan worden. Kan hij zelf aangeven waar hij meer hulp van jullie bij kan gebruiken? Of extra huiswerkbegeleiding? En waarom lijkt hij afwezig in de klas? Kan hij het zelf aangeven? En is hij verder wel gelukkig op school, heeft hij vrienden etc? Hoe is zijn klas, is het erg druk in de klas, is hij snel afgeleid daardoor?
Wanneer doet hij nu zijn huiswerk, heeft hij daar een vast moment voor? Hier gaat oudste zoon na thee drinken direct zijn huiswerk maken, zodat hij daarna nog genoeg tijd heeft voor leuke dingen. Geeft hem ook rust.
Ik heb eigenlijk geen goed antwoord op je vraag hoe je hem kunt helpen of stimuleren, jullie kennen je kind natuurlijk het beste, en er spelen zoveel factoren mee, vandaar ook mijn vragen. Wel wens ik jullie en hem veel succes!

Annet

Annet

21-06-2013 om 17:02

Motivatieboek downloaden (gratis) en eventueel kopen

Hier is net een boek over uit waarvan je de eerste hoofdstukken gratis kunt downloaden.

http://www.motivatieboek.nl/

Mussie

Mussie

21-06-2013 om 18:51

Nou knap hoor

Knap hoor, als hij zo lang ziek is geweest. Hier gaat zoon over van 2 naar 3 gym maar alleen met heel een inspanning van onze kant. Ik heb ontzettend veel geholpen en er ontzettend bovenop gezeten. Anders was het nooit gelukt. Weken, maanden achter elkaar van m'n werk naar huis gegaan en gedacht: o 'ik' moet nog een proefwerk Frans leren vanavond. En natuurlijk heb ik getwijfeld of dit de juiste weg was en of ik hier goed aan deed. Zo rond Pasen had ik er ineens schoon genoeg van en begon zoon ook genoeg van mij te krijgen en ging hij ineens meer zelf doen. En nu heeft hij best veel prachtige cijfers! Af en toe nog wel een inzinking en soms vraagt hij ook nog om hulp, maar het mag geen naam meer hebben. Ik ben achteraf blij dat we er zo bovenop hebben gezeten, al nam het soms belachelijke vormen aan. Maar ik heb nu vertrouwen dat hij het zelf gaat redden. Nu zoon nummer 2 nog...

rutiel

rutiel

24-06-2013 om 12:11 Topicstarter

Dank jullie wel!

Goeie input, hier kan ik wat mee. Unitopia, de vragen die jij stelt hebben wij ook wel aan zoon gesteld. Het antwoord is typisch des pubers: 'geen idee'. Hij zit in een fijne klas, heeft vrienden en gaat graag naar school. Hij lijkt zelf niet zo goed te weten waarom hij nou afwezig is. School komt niet verder dan 'we gaan hem in de gaten houden'. Maar hoe ze dat gaan doen??
Ik denk dat ik toch even voor de aanpak van Mussie ga: er zelf echt achteraan zitten. In de hoop dat het niet nog zijn hele middelbare schoolcarriere hoeft.
En dat boek lijkt me ook wel wat. Ik ga in elk geval de beschikbare hoofdstukken downloaden.
Dank jullie wel!
n@nny

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.