Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Het schoolontbijt is niet gezond

https://www.foodwatch.nl/onze_campagnes/kindermarketing/nationaal_schoolontbijt/index_nl.html
"In hun gratis pakketjes treffen de schoolkinderen vooral te zoete, te vette of te zoute producten aan die oranje of rood scoren volgens het verkeerslichtsysteem."


dc

dc

08-11-2013 om 22:31

hier ook kleuter die makkelijk 8 boterhammen haalt

Hij wordt 5 in februari en heeft altijd enorm veel gegeten (moedermelk al elke 2 uur, dag en nacht, tot ik eindelijk aan de bijvoeding begon. Hij eet 's ochtends corn flakes en daarna nog 2 boterhammen (met beleg, varieert), in het weekend 's middags wel zo'n 4/5 boterhammen en zo rond 4 uur ook weer 2/3. Gelukkig krijgt hij op school een warme maaltijd (die hij altijd helemaal opeet, inclusief groenvoer). En dan eet hij 's avonds een flinke portie avondeten.
Verder zit hij geen 2 tellen stil. Vanaf het moment dat hij wakker is, dan is hij AAN. En dat is hij totdat hij UIT gaat, en dan wil hij naar bed of moeten we hem naar bed dragen omdat hij niet wakker te slaan is.

En mijn oudere jongen doet het met ongeveer de helft. Ze zijn geen van beide dik, maar zijn gewoon anders. (wegen trouwens wel bijna hetzelfde, de jongste is echt heel sterk gebouwd en de oudste een spriet).

Daarom trek ik me van al die rijtjes en calorietellen niets aan. Ik leer mijn kinderen om bewust te eten, hun tijd ervoor te nemen, en naar hun lichaam te luisteren. Daar hebben ze meer aan dan aan calorieen tellen voor hoeveelheden die voor een ander kind uitgerekend zijn.

Ontbijt op school vind ik een leuk initiatief. Ik vind commerciele initiatieven helemaal niet zo'n probleem eigenlijk. Het lijkt me voor de kinderen gewoon gezellig zo samen ontbijten.

Dalarna

Dalarna

08-11-2013 om 22:34

Ja als je de vieruurtjes er bij gaat tellen...

Een kleuter die bij het ontbijt 4 boterhammen eet en bij de lunch vind ik uitzonderlijk. Ik had het tot nu toe nog nooit gehoord.

Mijn kinderen geef ik geen brood om 3/4 uur omdat ik dan zelf ook geen brood blief (net zoals anderen geen ontbijt nemen) maar zo kom je natuurlijk wel makkelijker aan de 8 stuks op een dag.

dc

dc

08-11-2013 om 22:45

Dalarna

En als je de corn flakes vervangt, dan wordt het ontbijt 4 boterhammen. Sorry hoor, maar wat is nu je punt?

Mijn kinderen krijgen brook om 4 uur, omdat ze anders tot het avondeten supersacherijnig zijn van de honger, en de hele tijd om snoep vragen. Ik eet dan zelf niet, maar ik ben ook niet echt meer in de groei, is dus ook peren met appels vergelijken.

Dalarna

Dalarna

08-11-2013 om 22:53

Jij wil bewijzen dat het wel normaal is voor een kleuter om 8 boterhammen te eten, dat doe je niet door er een paar om 3/4 uur te geven.

Als mijn kinderen drie maaltijden brood eet is het toch ook normaal om aan meer boterhammen te komen?

Stenna

Stenna

08-11-2013 om 23:17

star

Ik denk dat bedoeld werd dat je zo star blijft volhouden dat wat wij zeggen niet waar kan zijn omdat jij het te veel vindt. Hoeveel mensen ook aangeven wel meer te eten (of hun kinderen) dan jij normaal vindt: het kan niet, het mag niet en klopt niet. Ze moeten zich vergissen of moddervet zijn. Want jij weet het beter. Maar je leest niet meer mee hier, dus laat verder maar.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-11-2013 om 23:23

dalarna en dc

Mijn zoon eet er 's ochtends 3, tussen de middag 3 en als hij uit school komt 2. Zo kom ik aan 8. Dit had ik eerder ook al geschreven. Daarom zijn die 8 boterhammen dus ook niet zo gek. Er zijn vast een heleboel andere alternatieven om uit school te geven, maar ik ben niet zo van chips doordeweeks en daarbij zou er dan ook een heleboel chips in moeten om de trek te stillen.

Overigens wordt ook mijn zoon heel vervelend als hij om 3 uur niet een stevige hap krijgt. Met een appel kan ik dat niet opvangen. Ik geef ook brood mee als hij na schooltijd ergens gaat spelen.

Snoep heb ik al een hele poos niet meer in huis. Er wordt nu ook niet meer om gezeurd.

En zoon is ook sterk gebouwd in de zin van dat hij erg gespierd is, heeft ook hele brede schouders en een slanke taille. Een beetje een patsertje. Ik vraag me af of al die spiermassa ook extra energie nodig heeft.

Fiorucci

Fiorucci

09-11-2013 om 09:12

Miriam

Ik maak kwa eten zelden onderscheid in doordeweeks en weekend en al helemaal niet kwa beleg. Maar of hier nu vijf potten beleg of een pot beleg op tafel staat maakt kwa prijs dus niet uit. Ik moet ook op de centen letten maar ben echt niet duurder uit door de variatie die aanwezig is.

Stenna

Stenna

09-11-2013 om 11:49

snap het weekend onderscheid ook niet

Ik snap het ook niet, met dat weekend/weekonderscheid. Ten eerste: als je 3 weken doet met 1 pot of 9 weken met 3 verschillende potten, hoezo ben je dan goedkoper uit? Ten tweede: als ik 2 van onze 3 soorten vleeswaren tot het weekend zou bewaren, zouden ze bederven voor ze op zijn. Dan krijg je toch juist de enorme verspilling van het weggooien van eten?

Paprika

Paprika

09-11-2013 om 12:59

vraag aan de tegenstanders

Hebben jullie het op een normale manier met serieuze argumenten aangekaart bij de directie, dat schoolontbijt? Of lopen jullie alleen op het schoolplein tegen elkaar te mopperen en hier op het forum alles te spuien?

Gewoon benieuwd hoor, verder niks.

maat der dingen

Stenna:"Ik denk dat bedoeld werd dat je zo star blijft volhouden dat wat wij zeggen niet waar kan zijn omdat jij het te veel vindt."
Dat is een onbegrijpelijk verwijt, zeker gezien de reactie die er inmiddels van Paprika ligt. Of wat jullie over jezelf beweren is niet 'normaal' of wat zij over haar klas beweert is niet 'normaal' (een enkel kind at 3 boterhammen, de rest minder. De vriezer van een van de ouders ligt vol met de rest van het brood).
Wat zij over haar klas beweert is wat ik voorspelde. Het is teveel. Het is geen normaal ontbijt.
Stenna:" Ten eerste: als je 3 weken doet met 1 pot of 9 weken met 3 verschillende potten, hoezo ben je dan goedkoper uit? "
check de houdbaarheid. Een geopende pot jam kun je na enkele weken al aan de haren (schimmel) uit de kast trekken. Je gooit meer weg als je meer tegelijk open maakt dat dus langere tijd open staat voordat het op is. Maar ja, dat probleem lost zich natuurlijk wel op door extra veel boterhammen te gaan eten, 8 voor een kleuter van 4 wel normaal te vinden, het tevens heel normaal te vinden dat je niet 10 maar 20 gram beleg op je brood doet, etcetera.
Ik snap dat volkomen. Zo werkt dat namelijk. Dat is mij allang bekend. En voedselfabrikanten ook. Vandaar dat dat schoolontbijt in een overdaad geserveerd wordt: veel te veel brood, zoete broodjes en bollen alsof het van de grote hoop komt, en keus uit 5 soorten beleg alsof het de normaalste zaak van de wereld is om 4 of 5 boterhammen te eten in de ochtend. En niet te vergeten luxe brood als bolletjes en zoete broodjes. Ja hoor, het kan niet op.

M Lavell

Jam bewaar je geopend in de koelkast.

was er niet

Paprika, in mijn tijd was er nog geen schoolontbijt.
Er gebeurde wel andere dingen die ik niet oke vond. Ik had daar een tamelijk standaard omgang mee: ik peilde wat anderen er van vonden. Ik voerde niet al te veel discussie, zeker niet als de 'spelbreker' en 'doe niet zo flauw' kaart werd gespeeld. Mijn kinderen deden gewoon niet mee. Ze kregen een briefje mee met de aankondiging dat ze er niet zouden zijn en waarom.
Vreemd genoeg leverde dat meestal het veranderen van de schoolplannen op. Een enkele keer niet. Dan hadden mijn kinderen vrij. Vond ik ook goed.
Ik heb geen moeite met partijtjes van een ander. Wel met de plicht eraan onderworpen te worden.

bibi63

bibi63

09-11-2013 om 13:48

wat is er met jou gebeurd miriam L

Ik lees hier al jaren en dus ook jouw berichten. Voorheen vaak over schoolzaken, waar je ongetwijfeld behoorlijk wat inzicht in hebt. We waren het niet altijd eens, maar regelmatig had je een punt. En je discusieerde pittig, maar wel realistisch. Maar nu? Ik weet het niet, ik vind jouw reacties en argumenten nu vreemd en, inderdaad, star.
Je kinderen kregen een brief mee als ze ergens niet aan mochten meedoen. WAAR niet aan mee doen? Het schoolontbijt? 1x per jaar? Arme kinderen. Of mochten ze niet meedoen met het kerstdiner (ongetwijfeld een overdaad en niet gezond)? Je kan toch gewoon thuis je (eet)principes hanteren en ze een enkele keer per jaar lekker laten meedoen met iets minder gezond, dat hoort er toch bij? Ik snap dat echt niet. Een soort van 'ik weet het beter' en ik ga overal tegenin, over de hoofden van je kinderen heen. Of mochten ze ook niet naar partijtjes ivm de overdadigheid van snoep. Hoe ver wil je gaan voor je eigen principes.
En de overige argumenten die je gebruikt: "Een geopende pot jam kun je na enkele weken al aan de haren (schimmel) uit de kast trekken." Pfff, doe niet zo naief. Inderdaad wat al eerder werd gezegd: gewoon in de koelkast zetten en dan gaat'ie veel langer mee. Nog los van het feit dat die pot jam wellicht al binnen een paar weken op is (wie zegt dat dat niet zo is?). En áls dat niet zo is, omdat er te weinig jam wordt gegeten, dan koopt het betreffende gezin gewoon voortaan geen jam meer.... Logisch toch?
En ook: "Je gooit meer weg als je meer tegelijk open maakt dat dus langere tijd open staat voordat het op is. Maar ja, dat probleem lost zich natuurlijk wel op door extra veel boterhammen te gaan eten, 8 voor een kleuter van 4 wel normaal te vinden, het tevens heel normaal te vinden dat je niet 10 maar 20 gram beleg op je brood doet, etcetera." Wat een totale onzin toch. Er zijn zat belegsoorten (behalve vleeswaren) die heeeeel lang goed blijven, dus waarom zouden die niet op gaan? Waarom ga je er vanuit dat dat weggegooid wordt? Waarom ga je er vanuit dat kinders dan ineens dubbeldik moeten/mogen beleggen? Of meer boterhammen moeten/mogen eten? Wij hebben hier in huis (3 personen) naast kaas en 1 vleeswaarproduct, pindakaas, jam (in de koelkast ja), hagelslag, schuddenbuikjes, anijshagel. Dochterlief eet hooguit 2 boterhammen met beleg naar keuze. En nee, ze mag van mij niet dik bestrooien, beleggen. En nee, ik heb haar nooit gemaand dat dit of dat op moet, dus doe maar wat extra. En nooit heb ik dat beleg weg hoeven gooien...
Bibi

heb ik het weer gedaan

Nee hoor bibi, niks onzin. We eten teveel (ook kinderen worden steeds dikker) en we gooien heel veel voedsel weg. Echt waar. Die fenomenen praat je niet weg met commentaar op mij.
De manier waarop dat schoolontbijt in de markt gezet wordt laat heel mooi zien hoe het werkt.
De meeste reacties daarop laten ook heel goed zien hoe die werking als 'normaal' geaccepteerd wordt.
Nu verklaar je mij voor gek omdat ik het aanwijs.

Paprika

Paprika

09-11-2013 om 15:44

ja hoor

Miriam wees even reeel.
Op een geopende jampot in de koelkast staat niet "na enkele weken" al schimmel. Dat is gewoon niet waar. Wij kunnen echt superlang doen met een geopende pot jam. Zeker een week of 6 of 8 (zal eens timen). En dan is-ie uiteindelijk toch opgegaan (nog nooit schimmel gezien). Is er bij de anderen ook al na een paar weken schimmel op te vinden?

En ja Miriam er was wel vrij veel over van het schoolontbijt, dat vonden wij ook. Maar het is allemaal supergoed besteed. Je denkt er maar van wat je wil, maar het is echt zo.

Het niet mee laten doen van kinderen omdat mamma het ongezond vindt om met hagelslag, appelstroop en smeerkaas te ontbijten (oja en die zoete krentenbol niet te vergeten!) klinkt mij een beetje in de oren als het snoepbeleid dat mijn ouders vroeger hadden: snoep is niet gezond dus mag je geen snoep, maar dus ook niet aannemen van jarigen of op feestjes. Want snoep is ongezond. Dus geen snoep en nooit snoep. Je neemt de traktatie dan gewoon niet aan.
Denk je dat het werkte bij ons? Wat denk je echt? Vind je het niet een beetje doorgeslagen? Dat we meteen NOOIT 1 SNOEPJE mochten?

Als jij tegen dat enorm commerciele, vreselijk ongezonde, onverantwoorde en aan gruwlijke overdaad grenzende schoolontbijt bent, maar je ontbijt verder altijd 'normaal' thuis, pfffff dan ontbijten je kinderen toch voor 1 keertje gewoon lekker 'ongezond en gruwelijk veel'?

Rafelkap

Rafelkap

09-11-2013 om 16:06

Men eet teveel

Maar Mirjam, als jij schrijft: we eten teveel, dan voelt iedereen zich meteen aangesproken. Je moet "we" lezen als "men", dan zijn er minder lange tenen Ik geef je overigens groot gelijk.
En hier op het forum zullen veel ouders zijn die zich ook helemaal niet aangesproken hoeven te voelen, maar ik ken er ook die het heel normaal vinden een baby van 1,5 een chipje te geven elke keer als het er naar kraait. En dat is dan echt geen tokkie, maar hooggeschoold. Er is veel onwetendheid, en er is een verslaving.

Mijn kind had best mee mogen doen met het schoolontbijt, om zich 1 x te buiten te gaan. Maar ik zou er wel de schoolleider op aanspreken.

Miriam

`Dan hadden mijn kinderen vrij. Vond ik ook goed.
Ik heb geen moeite met partijtjes van een ander. Wel met de plicht eraan onderworpen te worden.`

Een dergelijke principiële opstelling lijkt wel het privilege van diegenen die hun eigen werktijden kunnen regelen

Groeten,

Temet

Stenna

Stenna

09-11-2013 om 17:20

tegenstrijdig, en welk criterium bepaalt teveel

Dat van die jam is nogal tegenstrijdig. Want de potten (jam, pasta, weet ik het) die jij voor alleen het weekend bewaard, gaan dus extra lang mee. En moeten dus zeker weggegooid op een gegeven moment.

Men eet, in het algemeen gesproken, inderdaad te veel, ben ik het mee eens en zei ik al eerder. Te veel snoep, koek, patat, vlees, frisdrank, veel meer dan vroeger. Maar evenveel of waarschijnlijk zelfs veel minder brood, aardappels en eenvoudige dingen dan vroeger (vandaag nog in de NRC: artikel over de anti-glutenhype, waarin staat dat we inderdaad veel meer pasta e.d. zijn gaan eten en veel minder aardappels dan vroeger). Mijn broers en vele mannen om mij heen aten 30 jaar geleden ook 8 a 10 boterhammen. Maar minder andere dingen dan men nu eet.

Dan nog even persoonlijk ipv zo algemeen: Wat is het criterium van "te veel" eten precies? Is dat het aantal boterhammen dat M. Lavell te veel vindt? Of is dat het aantal boterhammen waarbij je in gewicht gaat toenemen en te dik wordt? Indien het laatste: dan eet ik noch mijn gezin er dus te veel. Weeg al sinds mijn 20e hetzelfde, zoon en man zijn ook superslank en blijven dat.
Dus wat jij of anderen ook veel of weinig vinden: wij eten voor ons lijf blijkbaar precies genoeg.

Nils

Nils

09-11-2013 om 19:53

Te veel / te weinig

Dat vindt ik dus ook een lastige: wanneer eet een kind te veel en wanneer te weinig? En wat kun je er tegen doen? Nu hebben we mazzel: de oudste heeft het figuur van een rugbyspeler en eet (te?) weinig en de oudste is een spijker en eet (te?) veel. Echt druk maak ik me dus niet, maar als het andersom was geweest, had ik met mijn handen in het haar gezeten...

al snel te veel

Doe dat, Paprika, time eens hoe lang die jampot meegaat. Zeker wel 6 tot 8 weken, zeg je. Ik waag het te betwijfelen, maar het voorbeeld dat eerder gegeven werd vroeg om een houdbaarheid van 9 weken.
Wat je ook meet, het doet niets af aan mijn bewering. Die is tamelijk basic: hoe meer verpakkingen je opent, hoe meer verval.
Je vergelijking met snoepjes begrijp ik niet en al helemaal niet de manier waarop je dat doet. Zet jij je ouders even fijn te kakke op het wereld wijde web. Zullen ze leuk vinden. En dat moet dus ook voor mij op gaan. Ik moet eigenlijk niet zeuren en mijn kinderen, ach joh, het is maar één keer, mee laten doen aan dit consumptie feest.
Je bent juf toch? Spreek je alle ouders zo aan?
Mooi bruggetje naar Rafelkap.
Inderdaad. Mensen voelen zich niet aangesproken. Dat is het hele idee van reclame onder het mom van gezondheid en educatie. Het doet alsof het geen reclame is. Daaruit ontstaat een volkomen omgekeerde groepsdynamiek. Mensen letten niet meer op wat er wordt aangeboden. Ze doen zelfs het omgekeerd, zie hoe ik benaderd word. Wie kritiek heeft is gek. Wie geen 8 boterhammen eet is gek. Die fabrikanten hoeven niks meer te doen. Ouders en juffen schreeuwen zelf om het hardst.
Stenna, ik neem aan dat jij heel precies voor jou wilt weten wat teveel is.
Dat weet ik niet. Dat weet eigenlijk niemand. Het schijnt wel te meten te zijn, maar dat is ingewikkeld. Toch doet het er in deze discussie niet zo toe. Dat schoolontbijt maakt gebruik van massa communicatie. De schoolklas is uitgeroepen tot massa medium. Het gaat dus om de grote getallen. Om algemeenheden. En in die grote getallen is er wel wat te zeggen. Bijvoorbeeld dat basisschoolln in de onderbouw aan 1 a 2 sneetjes brood genoeg hebben en die in de bovenbouw 2 a 3.
Het voedingscentrum, een van de promotors van dat schoolontbijt, geeft er een mening over. ZIe http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/naar-school/ontbijt.aspx
Let ook op het krampachtig doen (dun besmeerd met halvarine, magere knakworst, vegetarische paté, thee zonder suiker). 2 a 3 boterhammen met beleg is namelijk al snel te veel.
Precies daar willen de broodfabrikanten graag jou aan hun zijde. Ze willen dolgraag horen dat kinderen makkelijk 6 of 8 boterhammen kunnen eten zonder er dik van te worden. Dat schoolontbijt helpt om die groepsdruk op te voeren.

bibi63

bibi63

09-11-2013 om 23:17

Wat wil je nou eigenlijk zeggen miriam?

Je springt van de hak op de tak. En verder ga je op een heleboel vragen en stellingen niet in. Die negeer je, al zijn ze aan jou gericht of gesteld, om dan vervolgens het weer over een andere boeg te gooien.
Mij is volkomen duidelijk dat jij niet van commercie en reclame houdt. Daar is op zich niets mis mee, integendeel, maar draaf niet door en haal er niet allerlei zinloze onzin dingen bij.zoals weer over die jampot: 6 tot 8 weken versus 9 weken.... Waar GAAT het over. Waarom blijf jij maar beweren dat mensen die en jam en hagelslag en muisjes en pindakaas in huis hebben, een deel weggooien? Dat is in de regel echt niet zo, die zijn echt heel lang houdtbaar. Jij hebt dat blijkbaar niet in hus, dus daar ook geen ervaring mee. Het is maar een aanname van jou, gevoed door jouw principes.
Bibu

Annet

Annet

09-11-2013 om 23:32

1x per jaar schoolontbijt is niet van belang

tenminste niet als je graag wilt dat je kinderen gezond eten.
Ik maak me veel bezorgder over de invloed van de basisschool op het dagelijkse eten.
Voorbeeld: Toen oudste in groep 3 zat, stond in de schoolgids dat ze in de ochtendpauze fruit eten. Ik geef fruit mee. Oudste zei wel eens dat sommige kinderen een koek meenamen. Ik heb haar uitgelegd wat het beleid van school was. Bij het 10-min gesprek ergens halverwege schooljaar vertelt juf dat oudste ook graag koek krijgt omdat iedereen koek krijgt........ Hoezo schoolbeleid.

Op dezelfde school was bij elke speciale activiteit volop snoep aanwezig, meestal om zelf te kopen.
Bij de verjaardag van de meester in groep 7 kregen ze zoveel zoetigheid dat oudste echt geen puf meer had om te lunchen. Toen ik daar iets van zei, werd de schuld gelegd bij ouders die zo graag wat meenamen voor het verjaardagsfeest.
Er was zelfs een juf die kinderen beloonde met snoep!

Jongste ging vanaf groep 6 naar een andere school, een zogenaamd gezonde school (niet de reden om over te stappen). School had als beleid dat de lunch (continurooster) gezond moest zijn. Dat betekende geen chocopasta maar wel kaas of leverworst. Voor traktaties waren ook regels.
Deze school probeerde gezond te zijn maar was dwangmatig bezig. Gelukkig gingen de leerkrachten van jongste hier makkelijk mee om en heeft het nooit problemen opgeleverd. Misschien heeft het jongste ook behouden voor het meenemen van chips voor de lunch e.d.

School heeft een behoorlijke invloed op het eetpatroon, zowel door het overblijven/continurooster als door wat ze uitstralen bij feesten en partijen. Het schoolontbijt 1x per jaar is daarbij een peanut.

Stenna

Stenna

10-11-2013 om 01:33

nou nee

Dat is dus totaal niet mijn punt, dat ik heel precies wil weten wat te veel is voor mij. En dat vroeg ik ook niet, ik snap niet hoe je dat erin leest. Ik weet juist heel precies wat genoeg is voor mij. Maar jij blijft beweren dat dit gruwelijk te veel is. Dus mijn vraag was: wat is het criterum daar dan voor, voor te veel? In het algemeen, niet voor mij persoonlijk. Is het criterium: Miriam vindt het veel dus het is veel? Of is het absolute criterium 6 boterhammen, voor iedereen en altijd? Het lijkt mij dat gewicht het enige juiste criterium is voor te veel of niet te veel.
Zelfde geldt voor het kind dat volgens jou te veel eet (8 boterhammen): Hoe bepaal je of dat te veel is? Als hij er dik van wordt. Dus als dat kind niet dik is en niet dikker wordt, zoals de ouder hier aangaf, is het niet te veel.
Tot slot het te veel aan beleg. Criterium voor te veel is hier, denk ik, dingen weggooien omdat ze bederven. De meeste mensen hier geven aan dat ze dat niet hoeven te doen. Dus is het blijkbaar niet te veel.

Misschien heb je nog andere, onderbouwde criteria, maar ik denk het niet. Het moet gewoon zo zijn dat het teveel is en dat we wel dingen weggooien. Gewoon, omdat jij dat vindt. Dus is het zo. Het heeft geen zin tegenbewijzen te geven van welke bewering ook, je gelooft ze toch niet, wij vergissen ons, kunnen niet lezen of rekenen, hebben er geen verstand van of liegen gewoon.

Los daarvan ben ik ook geen voorstander van dat schoolontbijt, heb ik al een paar keer aangegeven. Niet om de hoeveelheden, wel om de commerciele reclame inslag. Maar daarvoor hoef ik niet in twijfel te trekken wat mensen hier in alle openheid en eerlijkheid aangeven.

Stenna

Stenna

10-11-2013 om 01:49

en ik herhaal

Als bederven wel een issue zou zijn: Dan kun je toch beter alle verpakkingen gewoon door de weeks op tafel zetten. Degene die je bewaart voor alleen het weekend hebben anders meer tijd om te gaan bederven.
(NB Die 9 weken was overigens een willekeurig voorbeeld, ik begrijp niet waarom dat nu opeens tot streefnorm wordt benoemd. Ik had net zo goed 2 weken versus 6 weken, of 1 week versus 3 weken kunnen nemen om het punt te maken).

Waarom is dat interessant

Bibi, ik probeer voorzichtig, beleefd en niet op de man spelend iets duidelijk te maken wat eigenlijk helemaal geen toelichting hoeft. Google eens op voedselverspilling.
Als jij driftig beweert dat jij persoonlijk nog nooit een korrel hagelslag hebt weggegooid, dan geloof ik je onmiddellijk. Maar het gaat dan ook helemaal niet over jou. Het gaat over het algemeen. Over hoe commercie werkt, hoe het wil dat men koopt en nog meer koopt. Hoe het zich verder niet druk maakt om of je dat wat men koopt ook gebruikt. En in het algemeen zo gemiddeld is de schatting dat iedere Nederlander gemiddeld zo'n 50 kg voedsel per jaar weggooit. Ik vrees dat jouw stelling dat daar geen hagelslag bij zit, een tikje opportunistisch is. Je kunt wel beweren dat jouw hagelslag er niet bij zit. Maar ik begrijp dan weer niet waarom dat interessant is in deze discussie.

Algemeen

Snap ik je nog niet Stenna. Waar beweer ik dat jij gruwelijk teveel eet? Het gaat niet over jou. Je bent niet de maat der dingen. Het gaat ook niet over dat ene kind dat mogelijk 8 boterhammen per dag eet en die ook werkelijk nodig heeft.
Het gaat over het algemeen. Het schoolontbijt richt zich namelijk op het algemeen.
Dus nogmaals: niemand kan zeggen dat 8 boterhammen voor dat ene kind, we noemen het Piet, te veel is. Heb ik ook niet gedaan. In zijn algemeenheid is 8 boterhammen voor een kind van 4 niet normaal, gruwelijk veel te veel, etc.
Over die verpakkingen iets heel anders. Waarom zou je 5 soorten beleg op tafel zetten voor kinderen die 1, 2, of 3 boterhammen eten?
Het is alsof het leven niet zonder al die verpakkingen kan "Als bederven wel een issue zou zijn: Dan kun je toch beter alle verpakkingen gewoon door de weeks op tafel zetten. "
Je kunt ook niet al die verpakkingen in huis hebben, toch? Bederf is trouwens niet het belangrijkste issue. Meer keus leidt tot meer eten. Dat is het belangrijkste punt.
Jij had al verteld dat dat voor jou niet opgaat. Vind ik best. Het gaat ook niet over jou. Het gaat over het algemeen. In het algemeen wordt er teveel gegeten en teveel weggegooid.

Nog wat

Ik ben overigens helemaal niet tegen commercie of reclame.
Ik vind wel dat het als zodanig herkenbaar moet zijn en dat je er omheen moet kunnen. Ik vind het schoolontbijt in die zien misleidend.

bibi63

bibi63

10-11-2013 om 14:41

Miriam

Ik geloof absoluut dat er heel veel eten weggegooid wordt. En ook ik maak me daar wel eens schuldig aan. Ik heb altijd 'last' van potjes curry en dat soort zaken. Dat heb je nodig als je eens een curry gerecht wilt maken, maar je hebt maar een schepje ofzo nodig. Zo'n aangebroken potje kan in de koelkast best enige tijd bewaard worden, maar als je dat niet met grote regelmaat eet, dan zal toch na verloop van tijd zo'n half potje moeten weggooien. Ja dat vind ik ook zonde en ja dat is voor mij een reden omdat dan dat maar niet meer te maken. Dat is anders met pakken hagelslag en muisjes. Die zijn behoorlijk lang houdbaar, wordt met regelmaat gegeten, dus nee, ik ben er van overtuigd dat dat weinig wordt weggegooid, niet alleen door mij, maar ook niet door anderen. En dat is het punt: Je geeft dat als een argument, als voor jou een vaststaand feit, voor de overdaad op het schoolontbijt én bij mensen thuis met verschillende pakken broodbeleg. En dat geloof ik niet. En áls iemand een pot pindakaas na lange tijd moet weggooien omdat het ineens niet meer gegeten wordt, dan is dat lijkt mij toch een reden om die pindakaas dan maar even niet in huis te halen.
En: "Over die verpakkingen iets heel anders. Waarom zou je 5 soorten beleg op tafel zetten voor kinderen die 1, 2, of 3 boterhammen eten." Voor de keus, niet voor het feit dat je álle beleg hoeft te eten. Een kind wat 1, 2 of 3 boterhammen eet, zal een keuze maken uit wat hij/zij het lekkerst vindt. En niet eten wat voor hem/haar niet zo hoeft.
Verder ben ik best met je eens dat het schoolontbijt eigenlijk niet aan commercie onderhevig zou moeten zijn. Neemt niet weg dat veel dingen niet te realiseren zijn zonder sponsoring. En dat ieder kind wel weet van het bestaan van hagelslag. Ook al staat dat thuis niet op tafel, dan wel bij een vriendje, oma, of gewoon uitgestald in de supermarkt. En dat een kind wat thuis geen hagelslag krijgt, daar over gaat zeuren ivm het schoolontbijt. Mwah, daar ben jij als ouder nog steeds de baas over (net als over die Ipod, terwijl je een goedkopere versie net zo goed vindt, of simpelweg de Ipod niet kan betalen enz). Je koopt het niet of je houdt je bij je goedkopere variant. Helaas pindakaas voor kind.

Moeizaam

Tja, bibi, wat zal ik zeggen.
Mensen verschillen inderdaad. Het is best mogelijk dat jij of jouw kinderen er geen korrel hagelslag meer van gaan eten. Ik kan dat niet bewijzen. Maar het is expliciet de bedoeling van dat ontbijt om niet brood eters aan het brood te krijgen. Het is expliciet de bedoeling van de leveranciers van beleg dat hun beleg op tafel komt.
Nou ja, kortom: beweren dat het helemaal geen effect zal hebben (je bent er toch zelf bij) is naief.
"Neemt niet weg dat veel dingen niet te realiseren zijn zonder sponsoring. "
Het schoolontbijt is niet bedacht als gezelligheidje. Er was geen vraag naar vanuit scholen. Als het nu om het sponsoren van zwemles zou gaan, dan was het nog wat. Maar niks daarvan.
Het is expliciet bedacht om brood en beleg aan de man brengen. Nou ja, vrouwen en kinderen eerst.
Maar als je dat niet gelooft, dan blijft het een moeizaam gesprek.

Paprika

Paprika

11-11-2013 om 09:48

miriam

Miriam praat niet over mijn ouders. Je weet NIETS van mijn ouders. Niet eens of ze er nog zijn. En ik gooi mijn eigen naam niet op het web. Je begrijpt mijn vergelijking prima, doe niet net of het niet zo is.

Dan deze intelligente vraag:
"Waarom zou je 5 soorten beleg op tafel zetten voor kinderen die 1, 2, of 3 boterhammen eten?"
Gewoon, omdat ze wat meer keus hebben. Maar nee toch! 5 soorten beleg maar liefst! Dat is echt een overdaad aan keuze en leidt echt tot teveel eten!

Pfff zit toch niet zo te zeuren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.