Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Het schoolontbijt is niet gezond

https://www.foodwatch.nl/onze_campagnes/kindermarketing/nationaal_schoolontbijt/index_nl.html
"In hun gratis pakketjes treffen de schoolkinderen vooral te zoete, te vette of te zoute producten aan die oranje of rood scoren volgens het verkeerslichtsysteem."


Hanne.

Hanne.

08-11-2013 om 10:37

dat meldde je niet

Tja dat vertelde je niet.

Ik zou het op jouw eetpatroon denk ik niet overleven. Als ik om 7 uur ontbeten heb heb ik tussrn de middag meer nodig dan alleen een salade (of hrt mort ern stevige pastasalade zijn). Anders val ik om.

Ik heb vanmorgen (door tegenstribbelende kinderen in de ochtendspits) maar 1 boterham ipv 2 gegeten en ik heb nu echt een rammelende maag.

Blijft gruwelijk veel

Ja, fout opgeschreven. Ik schreef:Met jouw lijstje eten jullie gemiddeld per persoon 3 appels, ruim zes boterhammen én 3 porties yoghurt per dag. Dat is gruwelijk veel.
Is niet waar. De gemiddelde werkelijkheid laat ruim zes boterhammen, 1 appel en een portie yoghurt per dag voor het ontbijt en de lunch. Dat is ook gruwelijk veel.
En wel hierom: "het voedingscentrum en andere sites ook adviseren precies 6 sneetjes brood voor een vrouw van mijn leeftijd."
Ja. Maar geen zeven (het gemiddelde is ruim 6 p.p) en niet als je er ook nog een bak yoghurt en een appel bij eet. Die appel en die bak yoghurt kun je inderdaad niet onderschatten, zoals ik in mijn berekening eigenlijk wel had gedaan (niet goed opgelet). Dat is een ontbijt op zich!
Bovendien, en dat moet je toch in perspectief houden, had ik het over het schoolontbijt. Dat biedt 36 bollen (18 bruin, 18 zoet) en 48 boterhammen (2 broden), voor 25 kinderen vanaf 4 jaar.
Ja, dat is gruwelijk veel.

Dalarna

Dalarna

08-11-2013 om 10:51

Dendy en miriam

Een kleuter die 8 boterhammen op een dag eet is echt uitzonderlijk. Ik denk dat mijn kinderen (14 en 12) dat misschien maar 1 dag in hun leven gehaald hebben en jouw kleuter beweegt echt niets meer dan de gemiddelde kleuter.

Miriam: het advies is inderdaad iets van 5 boterhammen en dat staat los van de yoghurt en de appel, je moet nog steeds 2x fruit en 3 melkproducten dus ik snap niet wat je nu zo moeilijk vindt aan 6 boterhammen, een appel en een bakje yoghurt.

Brood niet zo gezond

Helemaal een gotspe: In reactie op de discussie is voedingscentrum nu gaan nadenken.
zie http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/voedingscentrum-wil-gezonder-broodbeleg.aspx
De aap komt uit de mauw: er zijn eigenlijk maar 2 belegsoorten die de voorkeur van het voedingscentrum kunnen wegdragen. Appelstroop en halvajam. De rest is te zout/vet (hartig), of te zoet/calorierijk. Voedingscentrum wil graag dat fabrieken nieuwe producten gaan maken.
Oke, en wat zaten die kinderen dan te eten?
Het bezwaar van 8 boterhammen zit niet in 8 boterhammen, maar in 8 x boter + beleg. Een boterham met beleg geeft in bescheiden vorm ca 150 calorieën. Doe dat maar eens x 8. En dan de rest van de dag nog.

Daantje50+

Daantje50+

08-11-2013 om 11:51

Ik zal het aan het kind doorgeven

Dat het een uitzonderlijk kind was met 8-12 boterhammen per dag als peuter / kleuter. Gelukkig is het kind in de onderste percentielen van de groeicurve blijven rondstommelen. Net als de vader ervoor en de opa daar weer voor.

Gruwelijk veel? Zal best, hoor. Het heeft geen effect gehad. Ongeveer net zo effectief als het schoolontbijt. Vanmorgen rende het uitzonderlijke kind (nu puber) met de boterham in de hand naar buiten. Daar gaat mijn opvoeding

Voedingscentrum, zucht (tikkie ot)

Dat Voedingscentrum toch...

"Een goed ontbijt bestaat uit een vezelrijke maaltijd met voldoende vitamines en mineralen om de dag te beginnen. Dat kan met ontbijtgranen of met bruin (volkoren) brood. Ook zijn de magere varianten vlees en kaas een prima keuze. Bovendien passen groente en fruit prima naast of op de boterham. Zuivel zoals een glas halfvolle melk maakt de maaltijd compleet. "

De kaaskoppennorm tot absolute waarheid verheven.

Mijn Indonesisch-Chinese collega ontbijt met soep. Melk, in welke vorm dan ook, drinkt ze nooit. Zal ik haar nu vertellen dat zij niet gezond ontbijt?

Nog los van het feit - ik herhaal het nog maar even - dat er werkelijk geen enkel wetenschappelijk bewijs is voor de stelling dat ontbijten iha noodzakelijk is. Wie die gezonde maaltijd liever om 11 uur eet doet niks fout.

Groeten,

Temet

overigens (nog steeds ot)

Appelstroop bestaat voor (ruim) de helft uit suiker. Als je een boterham voor de helft met suiker of gekleurde hagelslag belegt en m vervolgens dubbelklapt heb je ook een voorkeursbeleg

Groeten,

Temet

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-11-2013 om 12:24

Dalarna

Dat is natuurlijk flauwekul. Tuurlijk zijn er zat kleuters die minder bewegen dan de mijne. Er zijn zat kleuters die niet naar school fietsen en die in hun vrije tijd niet in bomen klimmen en niet in plassen stampen.

Maar er zijn er ook vast een heleboel die dat wel doen en die minder brood eten. Ligt aan de behoefte van de persoon en idd ook aan wat er verder wordt gegeten. Ik vond het wel een goede opmerking hierboven dat je calorieen uit verschillende voedingsbronnen kan halen. De mijne haalt het uit brood, een ander eet misschien een bord vol met piepers.

bibi63

bibi63

08-11-2013 om 12:31

haha krin

Dat is een goeie: Je kunt beter staand aan het aanrecht eten, dan eet je vast minder. Ik denk zeker dat dat waar is. En ja, inderdaad, dat zou óók afgekeurd worden, want we kennen de berichten: aandacht bij het eten, goed kauwen, rustig eten, anders merk je niet snel genoeg je verzadigde gevoel als je te snel eet enz. enz. Dus gezellig aan een gedekte tafel wordt juist gepromoot. Maar daar is Miriam het dan weer niet mee eens, want dat verleidt tot meer eten. Ja wellicht zou dat kunnen. Maar wat is beter? En eet je dan per definitie te veel? Of juist staand aan het aanrecht te weinig?
En wat betreft het schoolontbijt: Als dat van oorsprong bedoelt zou zijn om niet ontbijtende kinderen moeders te vragen tóch voortaan wél een ontbijtje te maken, dan zal dat vast niet lukken als het schoolontbijt bestond uit enkel volkorenboterhammen met als beleg alleen (bijv) kipfilet. Tja als je dat nou net niet te hachelen vindt, dan zal je wel uitkijken om moeder aan te sporen tot ontbijt klaarmaken......
Bibi

Dalarna

Dalarna

08-11-2013 om 12:39

Dendy

Als ik zeg dat jouw kleuter niet meer beweegt dan de gemiddelde kleuter zeg ik het toch goed? Ik neem aan dat hij geen 10 km fietst op zijn fietsje en hier zie ik de meeste kleuters gewoon lopen of fietsen (of denk je dat fietsen meer kcal verbruikt) en tjonge zeg: in plassen stampen en in bomen klimmen... geen sport?

Aiselle

Aiselle

08-11-2013 om 12:47

tja

Het lijkt me toch vrij simpel dat het niet de bedoeling of de gedachte is dat er echt 36 bolletjes en 48 boterhammen op gaan, maar dat er genoeg te kiezen moet zijn voor als alle kleuters bijvoorbeeld een bolletje willen. (En ons brood heeft trouwens 20 boterhammen en 2 kapjes, dus zeg 20 voor kleuters bruikbare boterhammen, geen 24.) Je bent nou eenmaal ook afhankelijk van de eenheden waarin het verpakt is.
Overigens zijn de klassen van mijn kinderen heel wat groter dan 25, plus juf en stagiair, en weet ik veel wie er zou helpen, dus daar zou zoiets wel op komen. Maar op hun school werd er niet aan meegedaan.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-11-2013 om 12:51

Dalarna

Ik zie toch wel heel veel kleuters die bij vies weer met de auto komen. En niet iedere kleuter heeft een boom of plassen in zijn achtertuin. Een kind wat 3hoogachter woont mag van zijn moeder vast niet in de gordijnen klimmen.
Ik ken toch best veel jonge kinderen die wel veel binnen zijn en achter een tablet zitten.
Om een andere discussie te voorkomen: daar heb ik geen moeite mee ofzo. Maar mijn zoon is een echt buitenkind, ook bij regen en ik denk toch dat hij daarmee niet onder de gemiddelde kinderen valt. Zijn vriendjes, ook van die ondernemende jongens, zijn ook allemaal grote broodeters. Ze komen ook even binnen om een appel(of 2) te snaaien zeg maar. Ik denk echt dat de behoefte aan voedsel samenhangt met wat er wordt verbruikt.
We hebben zelf in de winter toch ook behoefte aan winterkost. Dat is veel zwaarder dan een zomerse salade.

Stenna

Stenna

08-11-2013 om 14:12

ach Miriam toch

Moet ik nu werkelijk het principe van een gemiddelde uitleggen? Ik eet dus geen 6 boterhammen, ook al eten we er wel gemiddeld 6 (8 van zoon + 4 van mij, gedeeld door 2= gemiddeld??? juist!). Tsjonge zeg.
De yoghurt eet ik voornamelijk, man af en toe. Zoon nooit. Want 2 liter gedeeld door 200 ml is nog geen 1,5 bakje per dag, gedeeld door 3 personen = gemiddeld??! juist.

Dus er zijn gemiddelden, en er is wat ieder van ons wel/niet eet. Dat verschilt. De een eet meer brood en geen yoghurt. De ander andersom. Geen van allen eet dan gruwelijk veel. Ik eet m'n hele leven al zo en weeg al sinds mijn 20e exact hetzelfde (met 9 maanden uitzondering).
Verder, ik zei het al een paar keer, eten we geen tussendoortjes dus die appel en yoghurt kun je ook daarbij rekenen (het voedingscentrum rekent wel tussendoortjes).

Toch ben ik benieuwd: wat haalde je aan boodschappen voor ontbijt/lunch per week (opgeteld over alle boodschappenmomentjes) toen je nog schoolgaande kinderen had? Had je toen, heel eerlijk alles meetellen, echt zeker weten minder dan 4 soorten beleg in huis?

Stenna

Stenna

08-11-2013 om 14:16

boterhammen en beleg

Bij ons is 8 boterhammen overigens maar 4x beleg. We doen ze dubbel.

Dalarna

Dalarna

08-11-2013 om 15:03

Dendy

In Nl regent het 7% van de tijd, dus als je bij regen je kind brengt (hier moet je dan een eind lopen als het zo druk is) zal het kind daar echt geen boterham minder om eten.

Een uur intensief buitenspelen (dus niet een boom inklimmen en daar 5 min zitten) kost ongeveer 145 kcal en ik ga maar voor het gemak uit van die 150 kcal van miriam voor 1 boterham en huppekee. Vergeet niet dat gamen ook 60 kcal per uur kost dus jouw kind moet al 2 uur buitenspelen voor er 1 boterhammetje meer nodig zou zijn.

Fransien

Fransien

08-11-2013 om 15:25

Iedereen is gelijk

Dat is het idee wat ik van het voedingscentrum (en op sommige andere plekken) wel eens krijg.
Mijn oudste is een gemiddelde eter, mijn tweede is een grote eter. Beide spelen ze graag buiten en bewegen lekker, maar de tweede blijft slanker en blijft meer eten.

Mijn kinderen zijn niet hetzelfde, ik zie dus niet in waarom ze hetzelfde zouden moeten eten. Ze zijn wel beide gezond en vrolijk en hebben een prachtig figuur, al is de tweede soms wel erg slank.

Het gehakketak over bij hoeveel uur buitenspelen je een extra boterham mag, valt bij mij onder het 'iedereen is gelijk, en als je het niet bent maken we je wel zo'. En aan die houding heb ik me bij het consultatiebureau ook al zo geërgerd.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-11-2013 om 16:20

Dalarna

Die cijfertjes van je zullen best kloppen, maar ik heb daar weinig mee. Ik ben meer van hoe het in de praktijk werkt. Voedingsbureau's en cb's probeer ik echt te vermijden.

Op de dagen dat mijn man buiten zwaar werk moet doen eet hij veel meer dan op een vrije dag of op een dag dat hij op kantoor zit. Zeker als die dagen koud zijn. Dat doet hij niet bewust, dat gebeurt gewoon.
Mijn dochter heeft periodes dat ze heel veel eet, momenteel ook. Dan wil ze om 8 uur 's avonds nog een boterham en een beker melk. Ik weet zeker dat ze binnenkort weer nieuwe schoenen moet.

We zullen het er wel niet eens over worden, maar ik ben ervan overtuigd dat een kind naar behoefte eet. En dat dat goed is. Toen hij als peuter een periode had dat hij nauwelijks at, heb ik me daar ook bijna niet druk over gemaakt. Hij had het blijkbaar niet nodig.

bibi63

bibi63

08-11-2013 om 16:31

Precies dendy

En als dat eten nog iets relatiefs voedzaam is, zoals een boterham, dan zit het wel goed. We weten alkemaal best dat een dagelijkse zak chips niet de bedoeling is.
Gr. Bibi

Paprika

Paprika

08-11-2013 om 17:25

hoe het was en de verantwoorde oplossing voor tegenstemmers

Het schoolontbijt alweer achter de rug, kinderen dolenthousiast.

Er waren wel een paar kinderen in mijn klas die inderdaad aan de 3 boterhammen kwamen. Heb mijn "foei, wat gruwelijk veel!" heel best in kunnen houden. Laat die kinderen een keer heerlijk 3 boterhammen eten, why not. En lekker kiezen uit maar liefst 5 soorten beleg!
Overigens waren er 3 stuks fruit per kind, niet volgens het officiele lijstje. Appel, mandarijn en banaan. Sommigen deden de banaan op brood. Iedereen heeft in elk geval 1 stuk fruit op.
Tienuurtje hoefde inderdaad niet mee, sommige ouders hadden wel drinken meegegeven. Nou prima toch!

Van wat over was is het meeste naar een gezin gegaan dat in grote financiele problemen zit. Haar vriezer ligt nu vol met brood, ze hoeft de eerste tijd geen beleg te kopen want voorlopig genoeg hagelslag, jam, appelstroop en smeerkaas. Dat bederft niet. Boter idem. Fijn toch, dat je mensen kunt helpen? En er was de volgende dag nog voor elk kind een stuk fruit, zodat het tienuurtje niet meehoefde.

Gelukkig kregen we veel positieve reacties van ouders. De meeste ouders maken hier gelukkig geen probleem van (ook al is dat waarschijnlijk precies waar jij Miriam een probleem mee hebt).

Ik vond het een fantastische ochtend.

Niet zo moeilijk doen over een ontbijtje. Je school hoeft helemaal niet mee te doen. En als jij er als ouder zo tegen bent, dan geef je je kind een "normaal" ontbijt thuis die ochtend en geef je instructies alleen fruit te nemen of drinken (alhoewel, die fruitsuikers?? En dat suiker of die suikervervangers in het drinken??)
Je kind heeft je weerzin dan ook waarschijnlijk wel gemerkt en kan niet meer gezellig meedoen met de groep.

Nou dat heb je dan heel verantwoord voor elkaar.

Miriam wat ben jij star

En wantrouwend.

ontbijtpropaganda

Fransien:"Mijn kinderen zijn niet hetzelfde, ik zie dus niet in waarom ze hetzelfde zouden moeten eten. "
Daar is mogelijk wat voor te zeggen, maar daar draait nu net dat hele schoolontbijt om. Iedereen _moet_ ontbijten. Iedereen _moet_ brood ontbijten. Het is ontbijtpropaganda Allemaal hetzelfde. Zonder is fout.
Kortom: Je kunt niet én menen dat mensen zo enorm van elkaar verschillend dat er over voeding niet zoveel te zeggen is, én tegelijkertijd dat schoolontbijt een goed idee vinden.

Wantrouwend, Mach? Omdat ik broodproducenten van commerciële activiteit verdenk? Is het niet heel erg naief om te denken dat het filantropie is? En star? Wat bedoel je? Wil je ook 8 boterhammen?

Tutut

Stenna "ach Miriam toch Moet ik nu werkelijk het principe van een gemiddelde uitleggen? Ik eet dus geen 6 boterhammen, "
Wat een pedante toon zeg. Waar is dat nu weer goed voor? Misschien is het wel slim als je nog een keer leest, je eigen reactie herleest en een keer tot tien telt voordat je op verzenden drukt.
Ik had het niet over jou.
Ik herhaal nog eens:"Bovendien, en dat moet je toch in perspectief houden, had ik het over het schoolontbijt. "
Je vraag over het aantal soorten beleg in mijn huis lijdt aan een omkering van wat ik beweerde. Ik had het over het dekken van een gewone doordeweekse ontbijttafel. Twee of drie soorten beleg door de week. Het is geen weekend!

Miriam

Wantrouwend naar andere forumleden. Wat zij over hun eigen eetpatroon en dat van hun kinderen zeggen trek jij in twijfel. Alsof ze iets verzinnen.

Stenna

Stenna

08-11-2013 om 19:56

inderdaad Miriam

een irritante toon. Vind ik zelf ook. Deed ik ook bewust, het is niet mijn normale toon van reageren, bij anderen dan. Grappig dat het je nu toch zelf ook irriteert, als het gespiegeld wordt.

Daantje50+

Daantje50+

08-11-2013 om 20:02

Aha

Dan is het hier altijd weekend. Pasta voor de uitzonderlijke, ik pindakaas, speculaas, hagelslag en kaas. We zijn blijde mensen.
Is dat echt zo erg? En waarom dan?

Plezier

Daantje, als je je bij het onderwerp van de discussie houdt, dan snap je in welke context 'gewoon doordeweeks ontbijt' past. Dat is niet het ontbijt van blije mensen als jij, want jouw blijheid kost geld. Geld dat de meeste mensen niet hebben. Dat is niet erg, daar word je ook niet direct verdrietig van, maar het is wel zo.
Dus heb het nou even niet over jezelf. Denk 'schoolontbijt'. Denk de missie die daarbij verdedigd wordt.
Oh nee, dat kan helemaal niet natuurlijk. Dat is natuurlijk weer te star.
Er is eigenlijk geen discussie te voeren.
Jullie willen het steeds maar over jezelf hebben.
Dat spel zal ik niet verder verstoren. Plezier.

het is geen weekend?

Wat maakt het nu uit hoeveel soorten beleg er op tafel staan. 3 of 6 of 9. Je hebt meer keus, maar ik eet er geen boterham meer om. Of is het ene beleg beter dan het andere?
Afgezien van rauw komkommer heeft elk beleg zijn nadeel. Gevarieerd is beter, daarom hebben wij lekker veel keus. En brood hoeft ook niet, soep mag ook best.Of fruit. Hoe meer keus er is bij het ontbijt hoe gevarieerder mijn kinderen eten. Ook wel een keer alleen fruit of alleen yoghurt met noten.

Opdringerig ontbijt Paprika

"En als jij er als ouder zo tegen bent, dan geef je je kind een "normaal" ontbijt thuis die ochtend en geef je instructies alleen fruit te nemen of drinken. Je kind heeft je weerzin dan ook waarschijnlijk wel gemerkt en kan niet meer gezellig meedoen met de groep." Yeay, peerpressure! Dat is het nou juist, je hebt iets maar te doen anders is het zielig voor je kind of je bent een partypooper. En je kan wel zeggen dat je niet zo moeilijk moet doen over een ontbijtje, maar het Voedingscentrum doet er wel moeilijk over (het moet en wel precies zo) en willen je die boodschap middels de kinderfuik die basisschool heet duidelijk maken. Ook al zijn er tig manieren van verantwoord ontbijten en ook al is het nut en de noodzaak van ontbijten niet aangetoond.

skik

Dalarna

Dalarna

08-11-2013 om 20:47

Dandy

Je mist mijn punt, ik heb NERGENS iets gezegd over dat hij minder moet eten of wat dan ook. Ik vind het alleen totaal geen gemiddelde hoeveelheid van een kleuter en ook niet als hij vier uur zou buitenspelen.

Dat hij het wegwerkt verbaast mij niets, men kijkt ook altijd naar wat ik naar binnen werk en ik weeg ook nog steeds iets boven de 70 bij 179 en ik ben juist blij dat ik van die 58 af ben van voor mijn zwangerschappen.
Ik eet op mijn werk vaak in de middag een bak van een liter vol met macaroni en saus of nasi of bami ofzo weg en ze vragen zich werkelijk af waar ik het laat (na 2 boterhammen om 10 uur en 2 om 7).

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-11-2013 om 21:11

Dalarna

Gemiddeld is het vast niet, maar ook niet uitzonderlijk zoals jij schreef. Daar reageerde ik in eerste instantie op.

Ik had vroeger trouwens een collega die tussen de middag alleen maar een danoontje at. Met een klein lepeltje. Ik heb nooit begrepen hoe ze dat kon overleven

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.