Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Het schoolontbijt is niet gezond

https://www.foodwatch.nl/onze_campagnes/kindermarketing/nationaal_schoolontbijt/index_nl.html
"In hun gratis pakketjes treffen de schoolkinderen vooral te zoete, te vette of te zoute producten aan die oranje of rood scoren volgens het verkeerslichtsysteem."


Geen forum

Dandy, deze discussie gaat over het schoolontbijt. Dat schoolontbijt is geen forum. Er komt maar één mening op tafel. Die van veel, het kan nooit genoeg zijn, koop ons.
Daarom is het niet handig om de commercie de school binnen te halen.

Rafelkap

Rafelkap

07-11-2013 om 10:38

winst

Ja dat geloof ik ook wel, dat de verschillen groot zijn. Mijn zoon is een bewegelijk type en ik was een rustig meisje. Allebei wel klein voor onze leeftijd, maar ik waarschijnlijk wel iets kleiner.

Ik ben het wel eens met Lavell's betoog, heel simpel gezegd: ik denk ook dat 'we' in het algemeen meer eten dan vroeger en dat wordt vaak onder het mom 'gezond' gestimuleerd om de fabrikanten te spekken. Die fabrikanten willen maar 1 ding: winst en dat zal ook wel weer goed zijn voor de economie en dus voor de overheid. De overheid heeft dus niet veel baat bij onze gezondheid, tenzij de (medische)kosten de pan uitrijzen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-11-2013 om 10:56

Pffff Miriam

Dat schoolontbijt wordt wel besproken op een forum, op meerdere denk ik. En in zo'n discussie kan je wel eens van het onderwerp afwijken. Net als dat een discussie over hoe vaak een bed wordt verschoond vaak eindigt in hoe heet de handdoeken gewassen moeten worden.
Waar wij het over hadden was wat mijn zoon wegwerkt aan brood. Dat geloofde jij niet. En daar reageerde ik dan weer op.

k begrijp dat jij terug wilt naar het begin van de discussie. Ik niet, want ik vind het niet de moeite waard om moeilijk te doen over een pak hagelslag en smeerkaas. Ik ga maar op zoek naar een simpeler onderwerp

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-11-2013 om 11:00

Toch nog even, kantnielaten Miriam

"Er is geen thuis waar een normaal ontbijt bestaat uit een zo uitgebreid gedekte tafel. Én hagelslag én jam én appelstroop én smeerkaas én pindakaas én.... noem zo de hele rij maar op."

Dit beweer jij. En vervolgens krijg je dan reactie van mensen die zeggen, joh, dit staat bij ons wel gewoon op tafel. Waarom kan jij dan niet gewoon schrijven dat je dat niet had verwacht? Vind ik echt jammer!

Vooruit dan maar

Nou Dandy, als jij graag het eetgedrag van je zoon tot discussie wilt maken, vooruit dan maar.
Jij beweert dat hij 8 boterhammen op een dag eet.
Dat is teveel voor een vier jarige. Echt waar. Zoek het maar eens op. Als hij niet al veel te zwaar is, dan ligt dat vanzelf op de loer.
Een van de belangrijkste oorzaken van overgewicht is dat mensen niet goed het verschil tussen te veel, genoeg en te weinig kennen. Dat komt weer omdat voedselproducenten ons graag in de war brengen. Niet in de laatste plaats bijvoorbeeld door portie grootte te veranderen.

Niet normaal

Omdat dat niet waar is Dandy. Ik heb het wel verwacht. Er zijn nogal wat mensen die geen normaal ontbijt (lunch, etc.) op tafel zetten.
Omdat ze het breder hebben dan normaal, en/of omdat ze veel te veel eten.

Daar komt bij

En daar komt nog bij dat hier schattingen gegeven worden waarvan helder is dat ze niet kloppen. De verwarring over de hoeveelheden is compleet.
Jij denkt dat je zoon 8 boterhammen per dag eet, elke dag.
Ik denk het niet. Het kan niet waar zijn. Dat kun je gewoon uitrekenen.
Of hij is/wordt zeer binnenkort, moddervet. Ja, dat komt voor.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-11-2013 om 11:14

Jeetje Miriam

Jij leest raar! Ik reageer op een stevige stelling van jou met wat mijn zoon eet en vervolgens zou ik dat ineens als onderwerp willen hebben???
Ik vind het vervelend discusieren met jou.
Ik volg je niet, het gaat mij blijkbaar boven de pet ofzo. Ik ga nu op zoek naar een wasdraadje

Katniss

Katniss

07-11-2013 om 11:15

Hangt er vanaf

Mijn dochter (bijna 9, niet mager) eet normaal gesproken muizenhapjes. 's morgens 1 cracker met kaas, lunch 2 boterhammen met kaas of schuddebuikjes, en 's avonds 2 scheppen avondeten, 2 x per dag een tussendoortje en natuurlijk fruit. Op de bso hebben ze vaak lekkerder broodjes dan wat ze meekrijgt voor de overblijf, dus dan eet ze ook wel eens 4 of 5 boterhammen. Naar het schoolontbijt heeft ze de hele week uitgekeken, dus het zou me niets verbazen als ze flink heeft zitten schransen Als ze elke dag 5 boterhammen zou eten, zou ze echt wel (te) zwaar worden, ondanks dat ze 100% van de tijd in beweging is. Daar verbaas ik me wel over. Ze is de op een na magerste in haar klas (1.35 en 31 kg, dus bepaald niet vel over been), die andere kinderen eten dus blijkbaar meer of bewegen minder (dat laatste is erg waarschijnlijk).

Fransien

Fransien

07-11-2013 om 11:33

Ach, dan is mijn zoon hoogst waarschijnlijk te zwaar

Vreemd dat iedereen hem een spriet vindt. Hij is ook nog erfelijk belast want zijn vader eet ook heel veel en blijft mager.
Mijn zoon eet 's ochtend 2-3 boterhammen en 's middags 5. 's Avonds eet hij gewoon, hoewel hij niet op alle groenten even dol is.
Hij krijgt gewoon een koekje en fruit en drinken mee als tussendoortje 's ochtends en krijgt na schooltijd een koekje en drinken. Dit eet hij al jaren en het is een kind wat altijd als opmerking krijgt dat hij best wel dun is (gespierde spijker).

Vanwege de discussie over de hoeveelheid broodbeleg, ik heb normaal gesproken zo'n 8-10 soorten op tafel staan, juist omdat we allemaal best wel wat eten (mijn man eet normaal gesproken 8 boterhammen tussen de middag) en van variatie houden.
's Ochtends is er ook nog de keuze voor muesli met yoghurt, dat doen wij als ouders meestal omdat je anders aan het smeren blijft.

Wat het schoolontbijt betreft, ik vind het een gedoe en niet nodig, mijn kinderen vinden het leuk en gezellig, onze school doet er dit jaar niet meer aan mee.

Niet gewoon

Welnee. Veel waarschijnlijker is dat je zoon niet 4 jaar oud is (maar 14), en/of dat hij af en toe 8 boterhammen eet, maar meestal maar een stuk of 5.
Kortom: dat dat wat je als 'gewoon' ziet, niet gewoon is.
Dit vind ik trouwens wel bijzonder "(mijn man eet normaal gesproken 8 boterhammen tussen de middag)"
Eten jullie elke middag met zijn allen tussen de middag thuis, of is dat alleen in het weekend? Of neemt manlief 8 boterhammen mee naar zijn werk?

Hanne.

Hanne.

07-11-2013 om 11:42

normaal

Maar wat is nu normaal.

Even de site van het voedingscentrum. Inactieve jongens van 8 hebben ongeveer 1500 kcal per dag nodig. Als ik de hoeveelheden van het voedingscentrum aanhoud ( staat daar 3-4 boterhammen per dag.

Maar, als ik hun hele advies doorreken (aanbevolen hoeveelheden bovenste grens genomen, 's avonds wortel, aardappel, gehaktbal) kom ik op iets meer dan 1000 kcal. Voeg ik er nog een plak ham en 3 porties hagelslag aan toe (anders wordt het ook zo kaal) kom ik nogsteeds niet aan de 1500.

Om daar aan te komen moet ik 4 boterhammen met beleg (en halvarine) toevoegen. Of ik kan 1 klein zakje chips en 1.5 speculaasjes toevoegen.

Dus wat is nu normaal. Het kind dat de aanbevolen hoeveelheden eet met daarnaast chips en speculaas. Of het kind dat 4 boterhammen met beleg meer dan de aanbevolen hoeveelheden maar daarnaast niet snackt?

Mama 5

Mama 5

07-11-2013 om 11:57

Normaal

Wat ik altijd zo mistig, onduidelijk vindt, van dit soort adviezen, is dat het lijkt of 'overheden'(waar ik het voedingscentrum dan maar even onder reken) zelf niet het verschil lijken te kennen tussen: 'normaal', 'gemiddeld' en 'wenselijk'.

Wat is normaal? Is dat wat het gemiddelde kind in Nederland eet? Dan wegen de kinderen die niet ontbijten en nooit een boterham eten, ook mee. Of is 'normaal' wat gangbaar is onder de meerderheid van de bevolking. Of is 'normaal' wat een kind nodig heeft om optimaal op te groeien? Of is 'normaal' wat een kind minimaal nodig heeft om niet ziek te worden, niet om te vallen?

Ik ben ervan overtuigd dat kinderen en andere mensen, onderling zo enorm van elkaar verschillen, dat je nauwelijks uitspraken hierover kunt doen. Want stel dat 'normaal' het gemiddelde is, dan wijken de meeste kinderen (zo niet alle) daarvan af. 50% zal meer eten, 50% zal minder eten.
Stel dat 'normaal' een streven is. Wat een kind nodig heeft om optimaal op te groeien. Nu, dan groeien mijn kinderen niet optimaal op. Ik kan wel op mijn hoofd gaan staan en drie rondjes in het maanlicht gaan rennen. Maar ze eten het niet. Dus wat kan ik doen?
Stel dat 'normaal' gangbaar is. Nu, dan is het lijstje helemaal onzinnig. Waarom zou je doen wat gangbaar is?

Daarom komt het allemaal zinloos op mij over. Deze adviezen van het voedingscentrum, het schoolontbijt en dergelijke. Ik las vanmorgen de term 'pseudo-wetenschappelijk'. Ze doen net of het wetenschappelijk verantwoord is, met precieze aantallen en percentages, maar het slaat in feite nergens op. De lijstjes van het voedingscentrum vind ik daar een mooi voorbeeld van.

Mijn kinderen hebben nog nooit gegeten volgens de lijstjes van het voedingscentrum. Ik werd daar als beginnende moeder ooit, heel erg ongelukkig van. Toen zij zo'n consultatiebureau verpleegkundige, dat ik maar een lijstje moest maken, met alles wat mijn peutertje at. Dat zou dan meer zijn dan ik zou denken. Nou, dat was nog veel minder dan ik dacht, want ik had met mijn inschatting er geen rekening mee gehouden, dat mevrouw ook nog eens haar bord nooit leeg at. Tjonge jonge. Mijn man heeft mijn overspannen moedergevoelens van de grond geraapt, dat lijstje in de prullenbak gegooid en mij verteld dat ik zelf toch ook wel zag dat onze dochter heus niet dood zal gaan van de honger. 'Denk eens even na, wat denk je nu zelf?'

Oh ja schat...

mama 5

Amen. Ik kijk hier ook niet naar lijstjes, want de kans is zeer groot dat mijn kinderen veel minder eten dan op die lijstjes staat. En ja, ze zijn dun, mijn zoon is zelfs mager. Maar zijn beide ouders waren op die leeftijd ook sprietjes. En hij heeft een zeer goede gezondheid.Kortom: ik heb er s... aan.

Zoon is overigens 8 en eet bij het ontbijt 1 boterham, incidenteel gevolgd door een beschuit, en tussen de middag 2. Soms eet hij die niet eens helemaal op, want hij is een trage eter. Op de BSO krijgen ze gelukkig nog crackers.

Overigens, Hanne, volgens mij wordt in die lijstjes van het Voedingscentrum ruimte gelaten voor snacken, dus men gaat ervan uit dat er daarnaast ook nog wordt gesnoept etc. Wel zo realistisch.

Groeten,

Temet

Fransien

Fransien

07-11-2013 om 12:25

Miriam

Mijn zoon is net 7, voor zijn leeftijd eet hij heel veel, maar ook toen hij 4 was at hij al 4 boterhammen tussen de middag.
Mijn man neemt inderdaad zoveel boterhammen mee naar zijn werk, maar eet in het weekend of op zijn dag thuis met de kinderen ook zoveel.

Ik heb me nooit veel aangetrokken van die lijstjes. Mijn kinderen hebben het boekje van het cb nooit gelezen, pasten ook nooit in het gemiddelde plaatje. Stel je voor, ze deden sommige dingen wat eerder, andere wat later...

Bij ons thuis wordt er gegeten naar behoefte. Iedereen mag zoveel boterhammen/warm eten als hij/zij wil. Snoepen met mate, dan blijft het lekker en lusten ze hun eten nog.

Fransien

Fransien

07-11-2013 om 12:26

Nabrander

Mijn zoon eet echt minimaal 7 boterhammen per dag, meestal 8.

Jaina

Jaina

07-11-2013 om 12:26

Commercie

Dat schoolontbijt is natuurlijk een en al commercie. De voedingsindustrie wil natuurlijk graag dat mensen veel kopen en dan ook juist die producten. Dus als je kleine kinderen kan indoctrineren dat deze producten nu juist bij het ontbijt behoren dan is dat alleen maar winst voor de productie. Hopelijk blijven ze dan die associatie maken. Wat dat betreft vind ik het ook zeer bedenkelijk dat scholen hier aan mee doen. Ik zou er geen probleem van maken maar natuurlijk is het verder volslagen overbodig.

De hoeveelheid producten en de rijkere keuze vind ik dan weer geen punt. Zoals gezegd hier thuis is nog wel meer te verkrijgen en kan je bijzonder uitgebreid ontbijten mocht je die behoefte hebben.

Jaina

Jaina

07-11-2013 om 12:33

8 boterhammen voor een 4jarige klinkt heel veel maar over het algemeen is het soort brood wat gegeten wordt heel licht verteerbaar. De meeste mensen kopen of lichtbruin of witbrood uit de supermarkt en dat zijn maar dunne plakjes. Er zit vaak maar een enkel laagje beleg op en dan ook nog vaak iets van jam of zo'n plastic stukje kaas dus zo veel voedingswaarde zit er niet aan een enkele boterham. In dat ligt gezien is 8 misschien helemaal niet zo heel veel. Het is anders als je dikke plakken eigen gebakken brood hebt wat je ruim belegd met eieren of zo. Dan zit je na of 2 boterhammen wel vol.
Verder hangt het natuurlijk of af van wat je nog meer eet.
Ik eet meestal warm 's middags maar als ik brood eet (gemiddeld twee keer per week of zo) dan eet ik meestal een enkel broodje. Maar dat is dan wel een pistolet met meerdere soorten beleg. Daarnaast eet ik dan nog vaak een yoghurt. Dus dat is samen ook een flinke hap en staat waarschijnlijk gelijk aan 4 supermarkt boterhammen met een enkel laagje beleg.

240 boterhammen

Klinkt veel, maar is toch maar een dag of 12 als 4 personen 5 boterhammen op een dag eten. Dat is dan toch om de andere week weer 6 potten aanschaffen. Goed, eens in de 3 weken als kaas etc. beleg mee wordt genomen.
Of worden deze potten alleen bij het ontbijt geopend en er geen lunches mee gesmeerd?

bibi63

bibi63

07-11-2013 om 21:41

Miriam, wat dingetjes

1. Het ene kind/mens heeft een veel snellere verbranding/stofwisseling dan de ander. DUS zal meer en vaker energie nodig hebben om de dag door te komen (en ook snel weer verbranden).
2. Mijn broer at (jaren 60/70!) ook zoveel brood (zeker 8 op een dag) mét kaas, worst, kokosbrood (brr), enz. Was slank, nooit dik geweest, eet nu minder.
3. Mijn broer deed helemaal niet zoveel aan sport, maar was heel bewegelijk (kon niet rustig zitten, altijd omdraaien, frutsen en fratsen), kost én verbrandt een hoop energie. In tegenstelling tot een kalm en rustig mens (ja, die verschillen zijn er. Denk er eens over na). Zelfs zitten kost energie, dus wat dacht je van iemand die de hele dag beweegt (al is het niet per definitie sport), maar draaien, opstaan, armen zwaaien, gewoon druk doen (en zijn).
4. Er zijn veel kinderen die niet zo dol zijn op avondeten en daar dus minimaal van eten. DUS halen hun energie en behoefte uit het brood overdag. Calorien tellen heet dat, over het totaal.
5. Er zijn kinderen die veel (brood) eten maar weinig calorien uit drinken, bijv. veel water drinken. Sapjes, melk, en limo's zijn een hoop calorien. Dus niet gek dat er dan misschien minder brood wordt gegeten. En ook niet gek, als je relatief calorieloos drinkt, meer calorien uit anderen (en betere!) dingen nodig hebt.
Je wordt star Miriam.
Bibi

bibi63

bibi63

07-11-2013 om 21:44

Oh en nog wat Miriram

Ikzelf wat nooit zo'n grote eter, ook niet als kind. Meer dan 3 boterhammen per dag waren het niet en in die tijd waren tussendoortjes nog geen gemeengoed (hooguit 1 koekje ofzo). Ook avondeten was bij mij een niet grote portie. Maar............. 1x in de week had ik zwemles rond een uur of 6. Daarna aten we brood. En hoeveel at ik: wel 10!! We telden dat altijd, ik had berehonger (begin jaren 70).
Bibi

Stenna

Stenna

07-11-2013 om 21:48

Nee joh, Miriam

Doe je zelf wel je eigen boodschappen Miriam? Want je hebt niet veel idee van hoeveelheden (of je kunt niet zo goed rekenen)
3 kilo appels in een week is echt geen 63 appels hoor (3personen x 3 appels x 7 dagen), hooguit 25. We eten er dus inderdaad 1 per dag ieder. En 2 pakken yoghurt is ook geen 63 porties yoghurt, er gaat ongeveer 200 ml in een bakje. 6 boterhammen halen we dus wel: gemiddeld dan (ik iets minder, zoon iets meer). Is dat zo "gruwelijk veel"? Als je nooit iets tussendoor eet? Ik denk het niet, zoals gezegd zijn we alledrie heel slank, niet alleen die sportende termiet. En ik beweeg heel weinig: ga met de auto naar een zittend beroep. Man ook trouwens. Sport wel, maar niet elke dag en niet heel intensief. Met “zoon eet veel” bedoelde ik: meer dan wij. Niet veel voor een jongen van zijn leeftijd, nu niet en vroeger niet (zie mijn broers).
En nee, ik sla nooit een weekje over, dan zouden we honger lijden (het beleg, de melk en de appels halen het niet eens de hele week, de laatste dag is het al afzien), en wij eten nooit toetjes. Als er iemand mee eet moet ik meestal bijhalen, dan halen we de week niet.

Stenna

Stenna

07-11-2013 om 21:51

advies

even gechekt: het voedingscentrum en andere sites ook adviseren precies 6 sneetjes brood voor een vrouw van mijn leeftijd. Zo gruwelijk is het dus niet? En twee stuks fruit halen we niet, met onze ene appel.

Stenna

Stenna

07-11-2013 om 22:05

vroeger en nu, meer en dikker

Ik denk dat het huidige overgewicht probleem niet is veroorzaakt doordat we meer brood zijn gaan eten. Maar doordat we meer tussendoortjes, snoep, koek, chips en frisdrank zijn gaan consumeren. Je wordt heus niet moddervet van een boterham meer. Volgens mijn bescheiden mening is terug naar 3 maaltijden, met gewoon flink brood zodat je geen trek meer hebt de hele middag, de oplossing. Bij ons werkt het in elk geval prima.

Zoon's fietsvriendje nam altijd maar 2 of 3 boterhammen mee. En kocht dan volgens zoon elke dag koeken en saucijzenbroodjes erbij in de schoolkantine. Maar ja, die eet dan weer niet zo "gruwelijk" veel als wij dus. (wel jammer dat hij 2x zo dik is als zoon).

bibi63

bibi63

08-11-2013 om 00:09

Helemaal een met stenba

Zo is het inderdaad

Stenna

Stenna

08-11-2013 om 09:37

ps en terug naar topic

PS: Ik denk eerlijk gezegd dat Miriam nogal onderschat hoeveel ze zelf (of degene die haar boodschappen doet) in huis heeft/haalt, alles eerlijk opgeteld. Of haalde, toen alle kinderen nog thuis woonden. En dus niet dat wij het overschatten. Ze heeft een wat vertekend, wereldvreemd beeld van maten en hoeveelheden.

Neemt niet weg dat het schoolontbijt een commercieel reclame-ding is zoals het nu is (om even terug te keren naar het onderwerp), dat vind ik ook. Tegelijk is het an sich wel een gezellig evenement. Dus waarom niet gewoon vragen of alle kinderen iets meenemen, en dan gezellig samen ontbijten? Zie je meteen wie er dan niks bij zich heeft (als het doel toch is om achter de voordeur te spioneren).

Hanne.

Hanne.

08-11-2013 om 09:49

tussendoortjes

@temet

Klopt. Het voedingscentrum gaat er vanuit dat je tussendoortjes eet.

Maar dat kan natuurlijk ook brood zijn of je skipt de tussendoortjes en eet grotere maaltijden. 8 boterhammen voor een 8 jarige is dan niet extreem veel.

Wij waren zo'n gezin. 3 maaltijden per dag en tussendoor een keer fruit en een keer kale yoghurt. Koek alleen bij gelegenheden. En dus aten ze veel brood.

Tot de kinderen naar school/ het kdv gingen. Want op het kdv serveerden ze yoghurt met siroop. Want anders lustten de kinderen het niet. Nee allicht als je ze de zoete smaak eerst aanwent.

Op school leerden ze heel snel dat je ook koek tussendoor kon eten. En bij vriendjes kregen ze snoep. En nu levert een bakje kale yoghurt scheve gezichten op en als ik fruit voorstel is het antwoord ' we willen ook wel eens iets lékkers.

Om het eetpatroon te beinvloeden hadden wij het schoolontbijt niet nodig.

krin

krin

08-11-2013 om 09:50

Niet om het een of ander

Maar mij duizelt het ook bij de hoeveelheden brood die hier genoemd worden. Ook toen ik in de groei was at ik nooit acht sneetjes per dag. Twee, misschien. Drie, hooguit. Als ik per dag een half brood moest wegwerken, at ik niets anders meer. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het belachelijk is om er acht te eten. Als je dat nodig hebt.
We zijn nu met z'n drieën, en er gaat nog geen half brood per week doorheen, en dat halfje wordt voor driekwart door man verorberd (die met één boterham ontbijt, wij eten yoghurt met rozijnen of muesli of een schepje jam of een strooitje hagelslag, of dat alles tegelijk).
Alleen in het weekend wordt de tafel gedekt, en dan eet ik meer. Naast alle andere mi terechte kritiek op het Schoolontbijt zou ik dus zeggen dat het verantwoorder is om nooit aan tafel te eten, maar staand aan het aanrecht, uit het knuistje. Op een of andere manier denk ik dat dat echter óók zou worden afgekeurd door het Voedingscentrum.

Hanne.

Hanne.

08-11-2013 om 09:58

appels en peren

Krin je eet geen brood omdat je wat anders eet. Dan kan je natuurlijk niet vergelijken.

Wij eten 4-5 broden per week (met zijn vijven) maar er gaat minder dan een pak yoghurt per maand door en het pak muesli uit het kerstpakker is nog niet op

In de tijd dat ik met pap ontbeet at ik ook maar 2 sneetjes per dag.....

krin

krin

08-11-2013 om 10:30

Ja maar Hanne

Ik lunch er dus ook niet mee. Ik lunch niet, of wederom met iets anders (een eitje, een soepje, een crackertje, een verkleinwoordje). Er gaan dagen voorbij dat ik geen enkele vorm van brood eet. En wat ik wel eet, staat nog altijd niet gelijk aan acht boterhammen per dag. Het ging mij om de hoeveelheden, niet om het voedingsmiddel op zich.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.