Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Het schoolontbijt is niet gezond

https://www.foodwatch.nl/onze_campagnes/kindermarketing/nationaal_schoolontbijt/index_nl.html
"In hun gratis pakketjes treffen de schoolkinderen vooral te zoete, te vette of te zoute producten aan die oranje of rood scoren volgens het verkeerslichtsysteem."


Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-11-2013 om 19:48

Tja Miriam

Mijn zoon van bijna 5, hard in de groei, eet momenteel op een dag 8 stevige volkorenboterhammen. Die 240 boterhammen eet hij dus in een maand wel weg. Er gaat hier dus nooit broodbeleg over de datum hoor.

Dendy

Vergissing

Dendy, ik denk dat je je vergist. 8 boterhammen per dag voor een 4 jarige is buitensporig veel. Dit nog los van het beleg uit het rekenvoorbeeld. 80 gram per dag. Alsof je zoon in zijn eentje anderhalve pot jam in de week zou leeg lepelen.
En dan is al die kaas en al die worst nog niet aan bod geweest.
Nogmaals: het zal wel helemaal mijn schuld zijn, maar ik zie die bergen concreet voor me.
Ik denk dat jij niet zo'n scherp beeld van hoeveelheden hebt.

ook bachanaal blijkbaar

Hier is de keuze ook reuze voor het ontbijt ( en lunch). Drie soorten kaas, twee soorten vlees en een heus draaiplateau! vol lekkernijen. En ik ben heel blij dat ze daar bij het ontbijt redelijk van eten en bij de lunch volop. Minstens twee soorten brood, crackers, muesli, yoghurt!
Wat wij dan weer niet in huis hebben zijn koekjes, snoepjes, chips en frisdrank.
Restjes valt erg mee hoor, welke dag is er met zijn vieren sowieso een brood op. EN de kaas haalt het einde van de week ook niet.
Wij eten vooral aan tafel tijdens de maaltijden. Eigenlijk niets tussendoor.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-11-2013 om 21:14

Miriam

Mijn zoon ontbijt met 3 boterhammen, tussen de middag eet hij er ook 3 en als hij thuis komt gaan er ook 2 in. Dat is een kleuter in de groei, buurjongen precies zo. We hebben ook wel eens andere periodes gehad hoor in de peutertijd, maar nu hij de lucht inschiet eet hij het zo weg. Hij is trouwens ook niet te dik ofzo, hij is gewoon precies goed.
Jij hebt het over anderhalve pot jam. Dat lust íe niet, maar anderhalve pot pindakaas gaat er hier per week ook wel door.

Zijn zus is niet zo'n grote eter, maar die komt toch ook wel aan de 5 boterhammen. En dan mijn man en ikzelf nog. Dan krijgt dat broodbeleg de kans toch niet om te bederven?

Het is hier net als bij Mach: koek, snoep en chips heb ik niet in huis. Dus misschien dat er daarom bij het ontbijt en lunch zoveel wordt gegeten.

Jij schrijft dat je denkt dat ik niet zo'n goed beeld van hoeveelheden heb. Ik denk dat dat wel meevalt. Misschien dat jij eens moet aannemen dat het in ieder huishouden anders is.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

05-11-2013 om 21:34

Potten in de klas?

De keren dat ik geholpen heb bij een ontbijt op school moest alles worden verdeeld hoor. Je kan de boodschappen pas om 8.00 halen, dan moet je heel snel alles overhevelen naar bakjes en schoteltjes, opletten dat de worst niet op één schotel bij de kaas ligt ivm de niet-varkensvleeseters, enz.
Het is aardig berekend hoeveel 'nodig' is, ik geloof dat een klas een kwart pot van elk beleg krijgt. Maar pin me op de exacte hoeveelheden niet vast . Bij de kleuters wordt wat afgeroomd voor de bovenbouw.

Paprika

Paprika

05-11-2013 om 22:45

alles wordt hier gebracht

Hier levert de supermarkt alles de middag voor het ontbijt aan.
Het zit dan al in dozen per 25 leerlingen. Het verse spul (melk, kaas, boter) brengen ze de ochtend zelf. Wij halen dus niks op. Overigens zag ik net op school dat er ook 2 stuks fruit per kind gebracht zijn (staat volgens mij niet op het lijstje): een appel en een mandarijn voor elk kind.

En ja, je verdeelt het beleg even over diverse bakjes.
Met alleen jam, smeerkaas, hagelslag, fruitstroop en kaas is dat niet heel veel werk. Ik doe dat voor mijn klas even zonder hulp morgenochtend.

Mijn ervaring is ook dat het aardig uitgerekend is. Blijft er een halve pot jam of een half pak hagelslag of zo over, dan verdwijnt dat hier in de keuken voor als iemand een keer geen overblijfeten mee heeft of voor het team. Het komt altijd wel op.

Paprika

Paprika

05-11-2013 om 23:10

en thuis

En thuis, tja daar hebben wij ook van alles wat:
Hagelslag, vlokken, pindakaas, pasta, kokosbrood, jam.
Kaas, ham, smeerkaas, sandwichspread.
Meestal 1 soort brood. Drinken: halfvolle melk of optimel puur.

Maar inderdaad zoals iemand al schreef, de kinderen kunnen dan wel uit meerdere dingen kiezen, ze hebben toch vaak hun favoriete ontbijtje.

En dat ontbijt zal morgen op school niet heel erg anders zijn. Want zulke superaparte dingen staan daar niet op tafel.

Rafelkap

Rafelkap

06-11-2013 om 10:27

schimmelen

Wij hebben weer heel weinig potjes, hier wordt alleen appelstroop en zonnepittenpasta gegeten. We hebben ook een pot honing staan, vnl. voor de medicijnen van jongste en soms door het eten.
Verder kaas, soms vleesbeleg 1x per week, vaak als er een vriendje komt dat niks lust. Soms ook een eitje.
De jam en de chocopasta werden op een gegeven moment door niemand meer gekozen en ging schimmelen. Hagelslag of vruchtenhagel heb ik nooit willen kopen, dat ligt teveel op de vloer en dan moet ik zoveel vegen ivm aantrekkingskracht op muizen.
De kinderen drinken thee (oudste), diksap of water en we hebben vnl. (meestal bio-)koekjes in huis om onze jongste mee te krijgen 's ochtends. Oudste eet het liefste havermoutpap 's ochtends en jongste wordt tegenwoordig alleen blij met een droge knackebrot.
Er gaan hier 3 boterhammen met zonenpittenpasta of appelstroop mee naar school.

Met een kleine keuken is het wel handig, weinig potjes.

bibi63

bibi63

06-11-2013 om 12:41

Jeetje Miriam

Je gaat nu wel héél ergoverdrijven én je verzint er telkens iets bij om je punt te maken.
Maar ik begrijp wel waar jouw probleem zit: Het schoolontbijt is door de overheid in het leven geroepen met als doel te stimuleren dat álle kinderen gaan ontbijten (thuis) met als bijkomend feit dat de voedselindustrie, de fabrikanten van broodbeleg én de bakker dat wel leuk vinden. En dát zit jou dwars. Maar hóe erg is dat, dat die fabrikant dat wel leuk vindt? Ik vind dat in ieder geval niet. Die fabriek moet draaiende gehouden worden en vooral de medewerkers moeten hun baan kunnen behouden. Zo werkt dat nou eenmaal. En scheelt de overheid een hoop van ons! geld als e.e.a. gesponsord wordt. En ik geloof zelf ook niet dat het oorspronkelijke doel van het schoolontbijt nou zoveel zoden aan de dijk zet. En zie het gewoon als een leukigheidje, 1x per jaar. En nee, kinderen worden er echt niet dik van als ze 1x per jaar wat meer ontbijten dan de rest van het jaar (áls ze dat al doen....). En nee, natuurlijk wordt wat overblijft niet in de kliko gegooid. Dat gaat gewoon met deze en gene mee naar huis. Gratis en voor niets, gesponsord door de fabrikant. En dat er thuis van alles weg wordt gegooid? Waarom? Pakken zoet beleg blijven heel lang goed, dus nee, dat zal zelden weggegooid worden. Vleeswaar is niet lang houdbaar, dus zal men thuis met beleid inkopen. Als je een gezin met 5 personen hebt, dan zullen 2x een ons vleeswaar (de normale hoeveelheid in een verpakking) vast opgaan binnen een paar dagen. En zelfs in een klein gezin zoals dat van ons (3 personen), hebben we een pot Nutella, een pot jam, hagelslag en/of muisjes, pindakaas, een stuk kaas, smeerkaas en 1 of 2 soorten vlees waar, 1 soort brood, beschuit en crackers. We zijn ook nog eens kleine broodeters (p/p niet meer dan 3 per dag) en alles gaat gewoon op
En een slimme school (de onze....) geeft die dag aan, dat er geen 10-uurtje mee hoeft, dat wordt overgeslagen, ontbijt is immers een stuk later dan thuis, én er hoeft geen overblijf brood mee, want we eten gewoon als lunch de restanten van het ontbijt. Tel uit je winst. Niet zo zuur doen.
Bibi

Lotto

Lotto

06-11-2013 om 14:22

Nou ik vind dat Miriam wel een punt heeft

De voedselindustrie heeft hier wel een steeds dikkere vinger in de pap.
Die heeft er belang bij dat wij veel eten, en het liefst bewerkt voedsel, want vers, daar verdienen de voedselfabrikanten niet veel aan.
Er zijn toch echt heel wat documentaires over te zien geweest op tv.
Bijvoorbeeld supersize me, van die man die als test elke dag bij Mac Donalds gaat eten.
Zo heb ik wel vaker van dit soort docu's gezien, waar ik helaas geen titel meer van weet.
Ik schrik daarvan.

Ik stoor me weldegelijk aan het opdringerige, zogenaamd goed bezig, van het schoolontbijt.

Nu is zo'n schoolontbijt nog redelijk onschuldig te noemen, als het op zichzelf zou staan.
Maar dat staat het dus helemaal niet.
En dat kinderen steeds vaker te dik zijn, door die slechte voeding dat is toch wel bewezen.

bibi63

bibi63

06-11-2013 om 15:34

Natuurlijk lotto

Deels ben ik het met je eens. Maar in de regel worden kinderen niet dik van ontbijten. Integendeel, de hele dag de tijd om het te verbranden, energie om hun ding te doe en het behoedt hen ook van snaaihonger later in de ochtend. Die mc Donalds man heeft daar m.i. Niet zoveel mee te maken....
En mijn oprechte vraag: wat eten jouw kinderen als ontbijt als dat zoveel anders is dan het schoolontbijt? Zo afwijkend is dat schoolontbijt toch niet?
Gr bibi

Lotto

Lotto

06-11-2013 om 16:30

de hoeveelheid wijkt af

Niet zozeer het aanbod.
Hoewel mijn kinderen de laatste tijd vaak met yoghurt banaan en muesli (dus geen cruesli, maar die hebben we wel hoor) ontbijten. En de zelfgemaakte bramensap erdoor, maar die is vanmorgen op gegaan helaas...
En aardbeien gingen er ook goed in, maar dat is weer even voorbij helaas.
Maar ik begrijp dat dit ontbijtgedrag nogal afwijkt?
Gewoon brood wordt hier ook wel genuttigd, ook met hagelslag.

Ik eet zelf ook muesli met melk. Soms met een boterham erbij.

Als je niet begrijpt wat die Mc Donalds man er mee te maken heeft dan snap je deze hele discussie denk ik niet. Of je hebt die docu misschien niet gezien?
Het gaat vooral over de macht die de voedselindustrie heeft op ons. Die hebben er baat bij dat wij zoveel mogelijk bewerkt eten nuttigen, want dat levert geld op.
Hun reclame budget is ook tientallen malen hoger (in Amerika dan) dan de voedselvoorlichting van de overheid over wat nu echt gezond eten is.
De 2 ons groenten en 2 stuks fruit campagne geniet naar mijn idee toch minder bekendheid dan de Knorr/Maggie/Unox/calve enzovoorts.

En kinderen eten echt veel teveel bij zoiets als het schoolontbijt.
Ik ben overblijfkracht en met kerst biedt de school een speciale kerst lunch aan.
Er is al een limiet ingesteld van 5 boterhammen of 4 broodjes, veel kinderen gaan daar echt zwaar overheen als je niet oplet.
Het beleg is dan (smeer) kaas/worst en zoetigheid als hagel vlokken en jam.

Nils

Nils

06-11-2013 om 17:23

Pap

Mijn kinderen ontbijten met pap, thee en fruit (ik maak nog steeds fruithapjes, kan ik ook nog even melden in het draadje over taboes). Zelf heb ik ook altijd Brinta en later havermout gegeten, daar kan een mens lang mee vooruit! Gezoete dranken heb ik niet in huis, ze krijgen water, thee en melk te drinken. Voor op de boterham heb ik alleen kaas, pindakaas en hummus. Goh, ik begin medelijden te krijgen... Bij ons thuis was het net zo en ik moet zeggen dat ik toen ik uit huis ging wat ben gaan overcompenseren. Maar uiteindelijk ben ik kennelijk in mijn moeder veranderd.

Fiorucci

Fiorucci

06-11-2013 om 18:36

Maar Lotto

In muesli zit vaak ook suiker. Volgens mij is het toverwoord toch echt: afwisseling. Alleen maar kaas en worst eten is ook niet goed want vet. Nu denk jij: ach dat plakje worst...maar als ik zie wat mijn jongens van 16 en 21 naar binnen schuiven per dag....neem gerust eens een boterham met jam, denk ik dan..

misleiding

Bibi, wat grappig dat jij voor mij een complottheorie verzint waar ik dan tegen zou moeten zijn. Je begrijpt zo erg niet wat er werkelijk aan de hand is, dat je met open ogen in de valkuil loopt die ik probeer aan te wijzen.
Laten we eens beginnen met je veronderstelling dat het de overheid is die het schoolontbijt heeft bedacht. Waarom denk je dat?
Weet je wat, ik ga even voor jou in zitten vullen. Ik denk namelijk dat we het eigenlijk best wel eens zijn. Ik denk dat jij denkt dat de overheid hier aan te pas moet komen. Dat fabrikanten dit soort dingen niet zonder overheidstoestemming in de klas krijgen. Dat ze niet zomaar met hun producten voor onze kinderen kunnen gaan staan terwijl ons niets gevraagd is. En al helemaal niet met commerciële ideetjes die vooral commercieel interessant zijn, maar verder helemaal niet gezond of goed of wat de belofte ook is.
Ik denk dat jij zo zeer verwacht dat dat allemaal strak geregeld is, dat het de overheid moet zijn die het bedacht heeft.
Maar dat is niet zo.
Dat schoolontbijt is op precies dezelfde manier de klas in geslopen als de Liliane poppenvilla
http://www.ouders.nl/artikelen/exit-poppenvilla-maar-de-meldcode-blijft of de Coca Cola olympische missie en zo zijn er nog een reeks van dit soort commerciële wolven in schaapskleren.
De overheid bemoeit zich er helemaal niet mee. Hooguit wordt er een lokale lintenknipper of glimlachend lid van het Koningshuis uitgeleend om het feest luister bij te zetten. Zonder verder na te denken.
Dat is slecht. Onbetrouwbaar. Het is misleiding. Jij bewijst dat. Jij bent misleid. Je bent niet de enige. Dat is geen geruststelling.

bibi63

bibi63

06-11-2013 om 21:27

lotto

Niemand (in ieder geval ik...) beweer helemaal niet dat bewerkte producten gezond zijn. Een bammetje met tomaat is misschien wel de beste optie. Maar daar gaat het hier helemaal niet over. Hagelslag, worst, jam zijn ingeburgerde producten, waarvan we allemaal weten dat ze niet zozeer gezond zijn. Het gaat om ontbijten en uiteraard liefst zo gezond mogelijk (maar dat is als heel lastig, want alles is wel om één of andere reden omstreden...).
Bibi

Stenna

Stenna

07-11-2013 om 00:16

is toch niet zo veel?

Ik doe maar 1x per week boodschappen, en dat is altijd hetzelfde. Qua ontbijt + lunch: 6 broden (gaan in de diepvries), stukje jonge kaas (voor mij), stukje oude kaas (voor man), 3 soorten vleesbeleg, 3 liter melk en 1 liter karnemelk, 2 liter yoghurt, 3 kilo appels. Dat alles haal ik iedere week, want het is iedere week op. Verder hebben we 3 soorten hagelslag in gebruik, want man wil melk, ik puur en zoon vruchten. Ja, we zijn met z'n drieën, dat lees je goed. Die hagelslag haal ik niet elke week, maar bederft ook niet. Dus we gooien niks weg. Ik denk dat dit lijstje niks bijzonders is, eerlijk gezegd.
Ik geloof niet zo in dat worst, kaas, jam, hagelslag of zelfs brood perse ongezond zijn. Als je er maar niet teveel van eet en regelmatig afwisselt. Risicospreiding, daar geloof ik meer in dan in krampachtig de nieuwste hypes in gezond/ongezond volgen.

Stenna

Stenna

07-11-2013 om 00:16

We zijn alledrie heel slank. Mager zelfs, in geval van zoon.

Vraag

Stenna, weet je ook wat jij eet 's morgens? Zes boterhammen en een bakje yoghurt met appel? Hoeveel eet je kind? Hoe oud is dat kind?

Stenna

Stenna

07-11-2013 om 09:41

Hoeveel

Ik weet niet waarom je dat wilt weten, maar ik eet ofwel twee boterhammen met hagelslag 's ochtends ofwel een flinke bak yoghurt met fruit, en neem 4 boterhammen met kaas/vlees mee als lunch. Man net zoiets geloof ik. Zoon eet veel, want fietst, sport en is groot: 2 tot 4 boterhammen als ontbijt, 8 mee als lunch en als hij uit school komt nog wel eens wat (heb ook liever dat hij dan brood eet dan chips of koek). Hij is nu al wat ouder, maar ditzelfde eet hij al jaren, sinds zijn groeispurt begon (dat was vroeg, rond 11 jaar). Hij lijkt precies op mijn broers destijds, die schoven op die leeftijd ook ruim een half brood per dag per persoon naar binnen. En waren brandmager (nog, eigenlijk). Dat is 30 jaren. Niks veranderd.
Wat ik heel weinig haal is zoetigheid, snoep, koek, snacks en frisdrank. Dat eten we niet veel. Liever gewoon genoeg brood. De nieuwste hype dat je van brood zo dik zou worden is in ons geval totale nonsens.

En wel hierom

Lek boven "Zoon eet veel, want fietst, sport en is groot: 2 tot 4 boterhammen als ontbijt, 8 mee als lunch en als hij uit school komt nog wel eens wat (heb ook liever dat hij dan brood eet dan chips of koek). Hij is nu al wat ouder"
Kortom: het is wel veel.
Met jouw lijstje eten jullie gemiddeld per persoon 3 appels, ruim zes boterhammen én 3 porties yoghurt per dag. Dat is gruwelijk veel.
Maar je hebt een sportende termiet (adolescent) in huis. Dat verklaart een hoop. Verder vermoed ik dat je wel eens een rondje boodschappen over slaat, of dat er wel eens een vriendje mee-eet, en dat de yoghurt ook wel eens als toetje gegeten wordt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-11-2013 om 10:02

Miriam

Ik begrijp jou niet. Of jij ons niet, dat kan ook.

Mijn man is werktuigbouwkundige en heeft dagen dat hij om 5 uur de deur uitgaat. Dat zijn fysiek zware dagen. Dan neemt hij mee: 8 boterhammen, fruit, melk en meestal ook nog een bifi. Hij is op die dagen veel buiten, dan eet hij ook meer. Om 15.00 uur is hij dan thuis en dan is zijn trommel leeg.
Mijn zoon van 4 ontbijt 's ochtend goed, fietst dan op zijn 12-inchje naar school, trapt zich dan te barsten met zijn korte pootjes door weer en wind. Is dan actief op school. Is met zijn klas zeker een uur buiten, ze zijn daar ook erg van als het een beetje drupt naar buiten. Tussendoor eet hij dan een banaan ofzo. Dan moet hij weer op dat fietsje terug naar huis. En dan heeft hij honger.

Het is toch logisch dat iemand die fysiek zwaar bezig is meer verbruikt dan iemand die de hele dag op zijn kont zit? Je kunt het eetgedrag van de één toch niet zomaar vergelijken met dat van een ander?

Wat eet jij dan op een dag? Heel weinig blijkbaar?

Rafelkap

Rafelkap

07-11-2013 om 10:07

eten we meer?

Ik vraag me ook af of kinderen van nu meer eten dan 'vroeger'. Bij ons thuis wel. Ik weet nog dat ik 1 (!) boterham meenam naar de brugklas en omdat het zo lullig stond dat ik zo snel klaar was er 2 mee ging nemen. Ik was 12,5 jaar. Nu geef ik mijn zoon van 8 maar liefst 3 boterhammen mee (op verzoek, hij heeft altijd honger).
Daar snap ik nou niets van.

Terug naar het onderwerp

Dandy, ga eens terug naar af. Naar het onderwerp van deze discussie. Dat gaat over het schoolontbijt. We hebben het dan over basisschool leerlingen. Niet over bootwerkers of sportende adolescenten.
36 broodjes + 48 boterhammen is heel erg veel voor kinderen van die leeftijd.
Daar had ik het over.
Vervolgens beweerde jij dat jouw 4 jarige 8 boterhammen op een dag eet.
Volgens mij vergis je je.
En dat is de commerciële bedoeling. Dat je je vergist. Dat je teveel koopt. Je hoeft het trouwens niet op te eten van de producenten. Je mag het ook weggooien of aan de eendjes voeren. Als je het maar koopt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-11-2013 om 10:10

denk ik niet

Het enige "nieuwe" is in mijn beleving dat er een 10-uurtje meegaat naar school. Maar ik had vroeger ook altijd een volle trommel mee naar de middelbare en een knipkaart voor een kopje soep. En als ik dan thuis kwam smeerde ik ook altijd wat boterhammen.

Volgens mij verschilt het ook echt per persoon. Er zijn mensen die leven op weinig en er zijn mensen die heel veel verbruiken.

Meer en nog meer

Ja Rafelkap, we (als in de westerse mens) eten meer.
Het is wel een beetje lastig vergelijken tussen jou en je zoon. Er is verschil tussen jongens en meisjes.
Het is expliciet de bedoeling van voedselproducenten om ons in de war te brengen over hoeveelheden.

mama 5

mama 5

07-11-2013 om 10:20

verschillen

Ik verbaas me in dit soort draadjes altijd erg over de onderlinge verschillen.
Mijn vijf kinderen eten echt zoveel minder dan die van jullie. Ongelooflijk.
Even de twee jongens:

Zoon van 7.
Een klein bakje muesli als ontbijt (wat hij vaak niet helemaal opeet). Om tien uur een stuk komkommer. Tussen de middag twee boterhammen met kaas uit het tosti apparaat als hij thuis is. (bij de overblijf eet hij altijd maar een halve boterham met pindakaas). Uit school fruit of een koekje. En dan avondeten met een waterijsje toe. En het is echt een beweeglijke, actieve jongen, die zeker niet te slank is.

Zoon van 14.
Een halve boterham als ontbijt (als we geluk hebben, hij slaat vaak over). In de kleine pauze ontbijtkoek, of suikerwafel. Tussen de middag een of twee boterhammen met pindakaas. Als hij dat niet op heeft gegeten (vijf van de tien keer), moet hij uit school wat eten van mij (als ik dat niet eis, eet hij niets). Hij eet dan meestal twee boterhammen met kaas als tosti. Tussendoor fruit. Avondeten met een mini magnum toe. Koekje bij de koffie. Voor het slapen gaan nog een banaan of zo. En ook hij is een beweeglijke, actieve jongen, die niet te slank is, ontzettend hard groeit (1.80m en tellende) en gezond is.

Vinden jullie het contrast niet groot? Geen wonder dat mijn kinderen dat schoolontbijt niet blieven. Het zijn gewoon micro-eters!! Ze mogen van mij best wel meer eten hoor, graag zelfs, maar ze doen het niet. Ik gooi regelmatig boterhammen weg (erg he? Echt zonde!). Dan zet ik het hoopvol klaar, doen we het hoopvol in de trommels. En soms eten ze het wel op.

Mama 5

Mama 5

07-11-2013 om 10:22

haha

Ik post hierboven en lees daarna dat Miriam schrijft dat we het gerust weg mogen gooien van de voedingsindustrie. Nou dat doe ik dus! Schuldig!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-11-2013 om 10:25

Ja, die verschillen zijn enorm

Daarom vind ik dit soort draadjes ook zo leuk. Sowieso is een forum hierdoor leuk. Gewoon om de verschillen tussen mensen en huishoudens te zien. En je daar dan enorm over te kunnen verbazen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-11-2013 om 10:34

Miriam

Ergens in het begin van de discussie heb ik (denk ik, want niet teruggelezen) iets gezegd in de trant van dat ik het wel gezellig vind voor de kinderen en het verder niet zo'n punt vind.

Toen ergens halverwege las ik dat jij (en misschien ook anderen) het allemaal veel te veel vond en dat vond ik niet.

Ik vind het heel jammer dat jij zo star blijft. Jij schrijft: Het is veel. Je kan ook schrijven: Ik vind het veel. Dat maakt een groot verschil.

Zoals ik hierboven al schreef, een forum is juist zo waardevol, omdat je verschillende meningen leest en kijkjes in verschillende huishoudens neemt. En dat je daardoor ook kan zien dat je eigen manier van doen (of denken) niet de enige is en zeker niet perse de juiste.

En verder heeft mijn zoon vanochtend 3 boterhammen met pindakaas op. En een beker melk. Tot 3 tellen lukt me nog wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.