Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Het schoolontbijt is niet gezond

https://www.foodwatch.nl/onze_campagnes/kindermarketing/nationaal_schoolontbijt/index_nl.html
"In hun gratis pakketjes treffen de schoolkinderen vooral te zoete, te vette of te zoute producten aan die oranje of rood scoren volgens het verkeerslichtsysteem."


Lotto

Lotto

30-10-2013 om 10:09

Pure reclame

Ik heb altijd het gevoel gehad dat het een grote reclame is. Mijn kinderen ontbijten liever thuis eigenlijk, en met dit soort dingen eten ze ook gewoon thuis, en nemen op school nog een broodje.
Want anders eten ze ook nog eens te laat om te eten (vinden ze zelf).

Ook vind ik eigenlijk dat scholen dit soort dingen niet zouden moeten organiseren. Het gaat van de lestijd af, en die is al schaars.
Hou toch eens op met al die leukigheden op school en ga die kinderen iets leren!

Hier heeft dochter al 3 uitjes gehad die een hele lesdag hebben gekost. En dan ook nog een schoolreis. En die Kinderboekenweek heeft ook weer pure lestijd gekost en de sint komt weer bijna. Zucht.

Het zal best leerzaam zijn allemaal, maar veel dingen doen we gewoon met het gezin, maar dan zijn ze al met school geweest...

En dan krijgen wij weer te horen dat we thuis meer moeten oefenen met rekenen, lezen enz...

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-10-2013 om 11:04

Ach

Deze discussie komt ieder jaar terug. Tuurlijk is het een reclamedingetje. Maar mijn zoon vind het best leuk om eens op school te ontbijten, verder doet zijn school niet zo veel mee aan dit soort dingen. Dus voor hem is het een pleziertje en pleziertjes hoeven niet altijd verantwoord te zijn.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-10-2013 om 11:06

Aanvulling

De school waar dochter op zit doet wel aan alles mee en daar heb ik weleens gevraagt of er nog wel tijd voor lesgeven was. En het speciale ging er ook wel erg af.

bibi63

bibi63

30-10-2013 om 13:23

insteek

de insteek van het schoolontbijt is niet de reclame. De insteek is dat er teveel kinderen zonder ontbijt naar school gaan en het op deze wijze te stimuleren. Of zo'n jaarlijks schoolontbijtje hier nou tegen helpt, vraag ik me af, maar dat is wel de opzet er van. En natuurlijk worden er sponsoren gezocht om het betaalbaar te houden. En natuurlijk gaan die sponsoren hier gretig op in. Mij maak je trouwens niet wijs dat de kinderen die wél ontbijten nou zo'n super gezond ontbijt naar binnen werken. Ik bedoel bijv. smeerkaas: in menig huishouden is dat toch een heel gewoon broodsmeersel. In eerdere discussie zijn we al gekomen tot het feit dat er erg weinig eten werkelijk gezond is, dat is heel beperkt. Zelfs fruit staat zeer ter discussie ivm de hoeveelheid suikers. Dus welk kind (volwassene) eet nu werkelijk een gezond ontbijt? En het motto is denk ik toch: beter een boterham met hagelslag als ontbijt, dan helemaal niets. En de kinderen die wel ontbijten én heel gezond (uh, wát moeten ze eten dan, want koolhydraten zijn al in de ban...), zullen vast niet doodgaan van 1 keer per jaar een ontbijtje met een wit puntje met hagelslag en krijgen de rest van het jaar thuis gewoon weer braaf het zgn wél gezonde ontbijtje, wat dat dan ook wezen mag...
Dus nee, ik heb er nooit wakker van gelegen.
Bibi

Fransien

Fransien

30-10-2013 om 13:27

Hier altijd thuisontbijt, ook bij schoolontbijt

Maar die van mij vinden het best leuk, eens op school feestelijk met z'n allen eten.
Als ik ze thuis niet eerst laat eten vallen ze van de graat en zijn ze niet te harden de rest van de dag, dus ze krijgen hoe dan ook een redelijk normaal ontbijt voordat ze aan de witte puntjes gaan (die wel heel erg lekker en erg bijzonder zijn).

AnneJ, ik heb getekend

Een goed ontbijt is erg belangrijk voor de leerprestaties van de kinderen. En het is zondermeer leuk voor de kinderen.

@Bibi63: De insteek van het schoolontbijt is net zo commercieel als de insteek voor moeder- en vaderdag.

mama 5

mama 5

30-10-2013 om 13:43

ach

Bij mij gaan er regelmatig kinderen (BO + VO) zonder ontbijt de deur uit. Ik zou niet weten hoe ik daar wat aan zou moeten doen. Ze hebben geen tijd, zijn misselijk of willen gewoon nog niet eten. Ze hebben er trouwens voor zover ik weet, nog nooit problemen door ondervonden.

Trouwens, ik om uit een boerenfamilie en daar was het echt normaal om eerst te gaan werken(melken) en daarna pas te gaan ontbijten. Om een uur of half tien of zo. En dat was dan best wel zwaar werk hoor. Melken, voeren, mesten. Nog nooit gehoord dat iemand daar last van heeft gekregen.

Dat schoolontbijt helpt in ieder geval helemaal niet om mijn kinderen wel wat te laten eten. Wat een stom ritueel. Vieze uitgedroogde boterhammen. Reclame beleg wat ze niet lusten, margarine die ze niet lusten. Dat is nog nooit een succes geweest. Als de zevenjarigen al ontbijten, dan is het vaak muesli of een cracker. Die lusten echt geen boterham 's morgens!

Ik heb ze wel geïnstrueerd dat ze nooit moeten zeggen tegen iemand, dat ze niet altijd ontbijten. En ook niet op enquêtes in moeten vullen. Altijd sociaal wenselijke antwoorden geven.

Nee, ik vind die hele actie nergens op slaan. Kinderen die niet ontbijten doen dat toch niet. Het is meer een actie die de mensen met kinderen die braaf hun boterhammetjes opeten een goed gevoel geeft. 'Kijk eens, wat een goede opvoeders wij zijn!' Het is ze van harte gegund. Is het ten minste nog ergens goed voor.

amk

amk

30-10-2013 om 13:57

ga leren? totaal ot

quote van Lotto "Hou toch eens op met al die leukigheden op school en ga die kinderen iets leren!"

Freinetonderwijs hangt van dit soort leukigheden aan elkaar. Heel bewust. Want leukigheden zijn nodig om te leren. En om al het geleerde gelijk toe te passen en te weten waarom je dingen leert.
Ik heb het al eerder geschreven. Pepernoten bakken was toen leukigheid die wel geschrapt kon worden. Pepernoten bakken doet een beroep op heel veel schoolse vaardigheden: lezen, rekenen, sociale vaardigheden. Ga eerst het recept maar lezen, is dat genoeg voor 27 klasgenoten, mag iedereen het wel hebben, wat moeten we doen zodat wel iedereen het kan eten, wat kosten al die ingredienten, weegt alles even zwaar, hoe komen die spullen van de winkel naar school, hoe lang duurt dat, welke route heb je genomen? Genoeg lesmateriaal voor 2 weken en vervolgens genoeg geld om de klassekas weer te spekken voor een volgend project, want ze hadden heel slim bedacht dat als je pepernoten voor iedereen ging bakken (vooraf bestellen) je geld kon verdienen. En de docenten maar buffelen om het lesmateriaal er om heen te bouwen want dat moeten de docenten zelf doen bij Freinetonderwijs. Je maakt zelf je leesbladen, rekenbladen etc.

Dus die leukigheid heeft vaak meer doelen dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Zo'n schoolontbijt (waar onze school niet aan meedoet) zou hier dus goed als onderdeel van heel veel lessen kunnen dienen.

Lotto

Lotto

30-10-2013 om 16:15

Leerzame en niet leerzame leukigheidjes

Ja pepernoten bakken (en dan dus het recept lezen en wegen en de oven instellen hoeveelheid berekenen) daar snap ik van dat het leerzaam is. Zou ik ook helemaal achter staan. Ware het niet dat dit thuis dus ook gebeurt. Ze bakken zelf hun verjaardagstaarten hier. En koken regelmatig.

De insteek van de uitjes is op zich ook leerzaam, maar ze zijn dus naar een dansvoorstelling, kindertheater en de kinderboerderij geweest. Allemaal dingen die ik graag zelf zou doen met mijn kinderen. Maar dan zijn ze al geweest.
Dat dansen vond ik helemaal zonde tijd want het was op een uur rijden van school. Dan ben je dus al twee uur onderweg en heb je nog niks gedaan. Bovendien de ouders die rijden krijgen daar niks voor.
En tegelijkertijd wordt mij verzocht om meer tafels te oefenen en te helpen met taal.
Dat vind ik vreemd.
Ik denk je leert de theorie op school en voert het thuis uit.

En als ik vraag op school waarom ze nog niks van de stof weet waar ze die week een toets over krijgt, krijg ik te horen dat er niet genoeg tijd was. Dit gebeurde vorig jaar steeds met aardrijkskunde en geschiedenis. Ze las de tekst voor het eerst!
Dus kan ik met mijn groep 6 kind het hele hoofdstuk gaan doornemen omdat ik ook niet wil dat ze een onvoldoende scoort. (ipv leuk pepernoten bakken)
Dit gebeurde dus vorig jaar aan de lopende band. Erover praten had geen zin; het programma was zo druk... Als ouder moet je nu eenmaal af en toe je kind helpen leren...
En wel iedere vrijdag een uur film. En ook niet echt verantwoord maar gewoon kungfu panda enzo.
Schiet mij lek; ik snap dit niet meer.

Lag ook wel een beetje aan de juf die ze vorig jaar had, maar ik was er zo verbaasd over.

En bij zo'n activiteit als het ontbijt hoor je die juf ook weer klagen dat het zoveel werk is.
Ik denk laat het dan zitten. Als ouder zit ik er ook niet op te wachten.
Maar ze maken er dus wel reclame mee; dit is de school waar we leuke dingen doen.
Helaas is die een nieuw beleid want anders was dit echt mijn keuze niet geweest. Het gaat ook niet erg goed op school; de kinderen blijven weg, er is sinds vorig jaar ook een groep minder. Blijkbaar vinden ouders die leukigheidjes niet echt een pre.

Ik reageer misschien nogal fel, maar sinds vorig jaar baal ik gewoon enorm van school. Door dit soort dingen.

Overigens probeer ik hier wel enigszins gezond te ontbijten. Hier vaak yoghurt met banaan. Donker brood. Maar brood schijnt al helemaal niet goed te zijn...
Zelf eet ik muesli.
Maar ook best wel hagelslag (ooh).
Wat mij stoort is dat er kinderen dan zijn die gaan geloven dat al die schoolontbijt dingen gezond zijn; en dat is dus helemaal niet.
Na zo'n ontbijt willen ze thuis ineens ook graag smeerkaas en chocoladepasta.

Als je maar ontbijt

Het stoort mij geeneens zo zeer dat het schoolontbijt dingen bevat die minder gezond zijn, wij ontbijten wel altijd, maar nooit compleet gezond, gewoon met pindakaas, pasta en hagelslag enzo, het stoort mij dat ze het schoolontbijt aanprijzen als "gezond" en daarbij ongezonde artikelen op tafel zetten.

O ja herfstvakantie voorbij

Begint het gemek over het schoolontbijt weer...

ik vind het ook gezeur

Gezellig schoolontbijt!! Thuis eten ze niet gezonder, hoor. Elke ochtend een broodje hagelslag. Mag zeker ook niet van Foodwatch.

Mach

Het gaat Foodwatch er ook niet om of het gezond is of niet, het gaat ze erom dat het schoolontbijt als "GEZOND ETEN" wordt aangeprezen, terwijl er veel te vette en zoete producten worden geserveerd.
Zonder fruit en groenten.

En dit geheel wordt gesponsord door fabrikanten die donders goed weten dat hun producten vetmakers zijn.

bibi63

bibi63

30-10-2013 om 21:25

Jasam

Als je op de site kijkt van 'het schoolontbijt' dan wordt daar helemaal niet aangegeven dat alle aangeboden producten nou persé zo gezond zijn. Daar wordt aangegeven dat het belangrijk is om wat te eten voordat je de schooldag begint. Dat is m.i. toch wat anders dan waar jullie over willen vallen: 'het wordt aangeprezen dat alles wat daar op tafel komt zo gezond is'. Natuurlijk niet, wij zijn toch ook niet zo naief, mag ik hopen.... en wij eten toch ook niet alleen maar rauwkost 's ochtends... (want er is weinig anders te bedenken wat daadwerkelijk 'gezond' is.)
En verder: dat er kinderen zijn die 's ochtends om half 8 nog niks naar binnen krijgen, dat kan, maar vooral onder bepaalde groepen allochtonen wordt kinderen gewoon niets aangeboden. Dat is wat anders, en daar gaat het over.
Bibi

Bibi63

Scholen hebben een voorbeeldfunctie en horen daarbij stil te staan.

En ik begrijp dat er kinderen op school komen die daar elke dag zonder ontbijt moeten presteren, maar een ommekeer bereik je echt niet met één ontbijtje op school per jaar.

Structurele hulp voor deze kinderen zou een betere oplossing zijn, dan alle schoolkinderen een maaltijd aan te bieden, dit is commercieel en maakt geen verschil voor de rest van het jaar voor deze kinderen.

Ik vind dat ze met deze commerciele actie de plank volledig misslaan.

Katniss

Katniss

30-10-2013 om 21:44

Daar gaan we weer

Ik weet eigenlijk niet of onze school meedoet aan het schoolontbijt, maar ik zou het helemaal prima vinden. De opmerking over onderwijstijd vind ik gezeur. Toevallig heb ik net een ouderavond achter de rug over (wijziging) van schooltijden, en ik heb begrepen dat de meeste scholen een groot aantal plusuren hebben dus er kan gerust wel eens iets leuks gedaan worden.
Als het dan toch over onderwijstijd gaat, zou ik eerder insteken op een efficiëntere invulling van de lestijd want er zijn best wel veel uren nodig om de basisdoelstellingen te halen. Volgens mij kan dat een stuk sneller.

bibi

"En verder: dat er kinderen zijn die 's ochtends om half 8 nog niks naar binnen krijgen, dat kan, maar vooral onder bepaalde groepen allochtonen wordt kinderen gewoon niets aangeboden. Dat is wat anders, en daar gaat het over"

En zijn daar ook cijfers van?

Ik denk wel eens dat als de groepen allochtonen er niet waren, ze zouden moeten worden uitgevonden, want ze zijn de ideale kapstok waar iedereen zijn goede bedoelingen (of als zodanig verpakte commercie) aan kan ophangen. Schoolontbijt, want er zijn zoveel zielige allochtone kindertjes die thuis niks krijgen. Schoolgruiten want idem. Acties voor gezond gewicht, want er zijn zoveel vooral allochtone zieligerds die te dik zijn (dat ze niet ontbijten halen ze kennelijk later weer in dan); sportprojecten want die allochtone kinderen zitten niet op sportclubs. Ouderprojecten want zoveel ouders, vooral allochtonen zijn niet betrokken bij de school van hun kinderen...

Een soort kindertjes in Afrika, maar dan hier

Maar goed, ik dwaal ernstig af. Zijn er cijfers waaruit blijkt dat er veel kinderen structureel niet ontbijten, en cijfers waarin deze groep naar etnische herkomst wordt uitgesplitst? Volgens foodwatch zou slechts 4-7% van de kinderen regelmatig niet ontbijten. En nee, dat geeft geen werkelijke gezondheidsnadelen, anders dan velen denken. Uit de vorige discussieronde is misschien nog de link naar het artikel van Katan te halen waarin deze dat onderbouwt.

Ik vind het grote onzin, dat hele schoolontbijt. Bij een vorige gelegenheid was mij opgevallen dat de sponsoren geen bulkproducten aanleverden zoals gewone melk en gewone hagelslag, maar allemaal speciale varianten die hiermee kennelijk in de markt worden gezet. En ondertussen krokodillentranen over die zielige kindertjes zonder ontbijt. Nee, van mij hoeft het niet zo... (En Eru kindersmeerkaas is trouwens goor. Dat weet ik sinds we een keer een proefverpakking kregen -via de crèche.)

Groeten,

Temet

Groeten,

Temet

oeps

twee keer groeten. Nou ja, beter mee dan om verlegen. Probeerde nog die link naar dat artikel van Katan te vinden maar sinds de forumvernieuwing vind ik niks meer terug.

Groeten, (1 maal)

Temet

Temet

Dubbel dank!

amk

amk

30-10-2013 om 22:35

vraagstelling

was er niet ook bij het consternatiebureau/schoolarts een vraag in zo'n vragenlijst: eet je brood 's morgens? Endat het nee dan geinterpreteerd werd als : geen ontbijt. Want dan ontbijt mijn dochter ook nooit, die eet een bakje ontbijtgranen met een kluts melk. Er valt wellicht toch wel wataf te dingen op die ontbijtcijfers.

Tja en dans en cultuur staan hier ook heel hoog in de activiteitenlijst, daar wordt zelfs via een aparte stichting geld voor bij elkaar gesprokkeld. Cultuur is gewoon een verplicht onderdeel van het curiculum. Er zijn hordes kinderen die nooit in een museum komen anders dan met school. Bij culturele activiteiten in de buurt komen wij vaak een kwart van de school tegen ook al zijn ze er met school al geweest. Dat hoeft je er toch niet van te weerhouden ook te gaan. Kinderboerderij is altijd leuk.

amk

Haha, goed gevonden - consternatiebureau - heel originele en terechte benaming voor deze instantie!

Lotto

Lotto

31-10-2013 om 09:11

Dirksmamma

Je hoeft niet te reageren hoor, ik vind je bijdrage niet erg zinvol. Behalve om even lekker te laten weten dat we allemaal grote zeurkousen zijn en dat jij er boven staat.

Bij ons op school gaan in mijn ogen veel zaken erg mis.
Maar dat gaat niet meer alleen over het schoolontbijt.

Vorig jaar klaagde de juf steen en been dat er nu eenmaal te weinig tijd was om de stof helemaal aan de kinderen uit te leggen.
Schoolontbijt kost dan toch weer een kostbaar uur.
En ik vind het niet nuttig. Punt.
Ik baal dat ik dan zelf mijn kind moet onderwijzen; ik ben geen juf en naar mijn idee niet voor deze taak geschikt.
Dit aankaarten op school heeft niks opgelost, behalve dat ik nu die zeurouder ben.

Een andere school hebben we weldegelijk overwogen, door dit soort gedoe.
Het gedoe over schoolontbijt maakte mij gewoon weet even kwaad, en ja dan reageer ik scherper dan nodig.
Neem me verder maar niet kwalijk.

Rafelkap

Rafelkap

31-10-2013 om 09:38

overslaan

Ik geloof dat deze school dit feestje gelukkig overslaat (schoolwissel) want ik heb nog niks gehoord. Mijn kind vindt het wel lekker hoor: 2 x ontbijten; eerst havermout en dan lekker 'slecht'.

Hangt van school af Lotto

Toen ik kleuterjuf was werd er ook wel eens ontbeten in de klas (weet niet of het nou voor de commercie was, of voor kerst of sint of paas of zo maar voor de lol).
Maar het was gewoon een LES. Dus we zaten leeractiviteiten te doen, met een bammetje in de hand. Tellen, sorteren, biologie, noem maar op.

net zo'n school als lotto

met teveel leukigheden en ik erger me er ook aan. En inderdaad wordt er geklaagd dat er ternauwernood tijd genoeg is om de lesstof door te nemen. Er is bij ons op school voor de bovenbouw dus nauwelijks tijd voor creatieve vakken, (5x per jaar 3x 1,5 uur, en een beetje met de feestdagen). Wel inderdaad massa's tijd voor de kinderboekenweek (ook reclame, wat mij betreft) en sinterklaas. Kinderen zijn hier ook veel tijd kwijt aan het ophalen van groente- en fruit bij de groenteboer in de straat, want onze school is een b-fit school, wat inhoudt dat er extra aandacht is voor goede voeding en beweging. Laatst had de school een protestactie georganiseerd vanwege het drukke verkeer in de straat waar de school staat. Weer 2 uur lestijd weg. Af en toe komt er iemand een praatje houden over de een of andere ontwikkelingsorganisatie, of iemand die veteraan is in de oorlog, of iemand die wat komt vertellen over de reclassering, iemand van de AH die komt vertellen wat gezonde tussendoortjes zijn voor op school en weet ik veel wat. En vervolgens komt er weer een sponsoractie achteraan voor de ontwikkelingsorganisatie die onder schooltijd in elkaar wordt geknutseld door kinderen.

Eigenlijk heb ik best wel spijt van de schoolkeuze, maar de kinderen hebben het eigenlijk wel naar hun zin op school. Soms twijfel ik wel over een andere school, maar je komt nergens tussen vanwege wachtlijsten. Hoe zit dat bij jou, Lotto?

En wij eten vast heel slecht volgens de normen van 'foodwatch', want wij hebben al die merken van het schoolontbijt toch al op tafel staan.

bibi63

bibi63

31-10-2013 om 21:45

Temet

Ja dat weet ik. Een vriendin van mij werkt op een school met minimaal 85% allochtonen. En ja, dat is een heeeel verschil met de school waar jou kinderen blijkbaar op zitten. In de klas van mijn vriendin klagen de kinderen zélf dat ze honger hebben, want thuis niets gegeten en verbazen zich over de enkele autochtoon die wél iets gegeten heeft. Dus ja, het is zo. Zal wel een cultuur ding zijn, geen idee, maar het feit is er. Net als dat die ouders zelden naar 10-minuten gesprekken komen, rapporten voor gezien tekenen enz.
Als vriendin aan de kids vraag waaróm ze niks eten voor school of waaróm ze het niet krijgen, is het antwoord: in onze cultuur eten we 's ochtends geen brood, o.i.d. Dan eten we iets anders. Maar daar is het 's ochtends te vroeg voor, o.a. om klaar te maken enz. Cultuur ding dus. Blijkbaar gaat het in de betreffende landen anders, bijv. halverwege de ochtend, maar dat is op de NL scholen natuurlijk niet aan de orde.
Dus nee, geen oordeel, en nee z'on ontbijtje 1x per jaar verandert daar niets aan, en nee voor mij hoeft sponsoring voor een hagelslagje ook niet. Maar de insteek is anders bedoelt: toch maar je kind een bammetje voor school geven..... ook al is dat anders dan je gewend bent in je cultuur, maar de andere maaltijd halverwege de ochtend is ook geen optie.
Dus op witte scholen is het een 'leukigheidje', op zwarte scholen wellicht een poging om iets te stimuleren en toch maar een bammetje of iets te geven. Niet zo snel oordelen.
Bibi

BiBi (we gaan ot)

Ik ben niet op de hoogte van de ontbijtgewoonten van de klasgenoten van mijn kinderen, maar het valt me wel op dat ik voortdurend het cliché hoor/lees van die allochtone ouders die niet betrokken zijn bij de schoolloopbaan van hun kinderen en niet op tienminutengesprekken komen; en dan valt mij vervolgens op dat als de school oude leermaterialen uitverkoopt er een stroom ouders met educatieve boekjes wegloopt, en dat als de tienminutengesprekken worden gehouden de planning daarvan in elk geval de overgrote meerderheid van de ouders vermeldt (je moet hier melden op welke avond/middag je kan komen, en aan de hand daarvan wordt een rooster gemaakt dat naast de klassedeur hangt, daar zie ik dat aan). Algemene ouderavonden worden goed bezocht. Kortom: dat cliché van de niet-betrokken allochtone ouder klopt bij onze school van geen kant. Vandaar mijn neiging om ook dat ontbijtverhaal met een forse schep zout te nemen.

groeten,

Temet

mama 5

mama 5

01-11-2013 om 11:40

herken het ook helemaal niet

Ik herken ook helemaal niet, dat allochtone ouders minder betrokken zijn bij school/opleiding. Op de school waar mijn kinderen nu op zitten is het eerder het tegenover gestelde. Juist de ouders die zelf niet in Nederland geboren zijn, zie je veel op school lopen en druk met leesboekjes en dergelijke. Ook de oma's en opa's en tantes en ooms trouwens.

Op een van de scholen waar mijn kinderen heen gingen, waren wel een aantal allochtone ouders (bijna)analfabeet. Dan wordt het natuurlijk wel heel lastig om briefjes te lezen en je in te schrijven voor een voorleesochtend.

Fransien

Fransien

01-11-2013 om 13:29

wisselend

Ik heb beide types zien rondlopen bij ons op school, zowel het type wat niet ontbijt als het type wat echt gestimuleerd wordt om zo hoog mogelijke cijfers te halen.
Overigens wat bij tweede in de klas ook een kind wat nooit ontbijt kreeg 's ochtends, deden zijn ouders niet aan, en daardoor zelfs een keer heeft overgegeven van de honger. Dat kind krijgt nu van de juf iedere ochtend een broodtrommel vol boterhammen.

bibi63

bibi63

01-11-2013 om 13:54

temet

Ik denk dat dat ligt aan het feit of een school gemengd is of hoofdzakelijk allochtoon (het laatste is de situatie bij mijn vriendin). In het eerste geval zal het best zo kunnen zijn dat de allochtonen kinderen dingen overnemen van de autochtonen. En ook de allochtonen ouders omdat zij dan automatisch contact hebben met de autochtonen. En daarom vind ik dat schoolontbijt ook meer van belang is voor de doelgroepscholen, de witte en wellicht gemengde scholen mogen ze wat mij betreft overslaan, los van het feit dat de kids het meestal wel leuk en gezellig vinden.
Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.