Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Triva

Triva

12-07-2017 om 21:24

mbo'er

mbo'er

18-07-2017 om 15:48

absoluut mee eens!

Ik vind het moeilijk: goede toetsvragen maken.
Nadenken over: wat was het leerdoel? Beantwoordt de vraag aan het leerdoel? Kent de leerling het leerdoel? Snapt de leerling de vraag? Niet alleen door het taalgebruik, maar ook qua zinsbouw? Is er één antwoord te geven, liefst wel. Bij meerkeuzevragen: hoe groot is de gok-kans? De elimineer-kans? Is het aantal vragen te doen in de beschikbare tijd? Zijn alle vragen even moeilijk? Of wil je juist variatie aanbrengen? Bij rekenen: wel of geen verhaaltje? Wat wil je trouwens toetsen? Vermenigvuldigen? Waarom dan een verhaaltje? De leerlingen die niet zo taalvaardig zijn, haken dan af.
Stel je hebt een proefwerk gemaakt en de meerderheid heeft een onvoldoende voor dit proefwerk. Waar ligt dat aan? Is er niet goed geleerd? Hoe bepaal je dat trouwens? Wat de tekst te moeilijk om te begrijpen? Vroegen we wel wat we moesten vragen? Was het te moeilijk? Hoe meet je dat? Heeft de docent het goed uitgelegd? Hoe bepaal je dat? Was er voldoende tijd?
Echt, een goed proefwerk maken is een vak apart.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.