Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Triva

Triva

18-04-2016 om 08:03

Het gaat nog slechter met het MBO dan ik dacht:

Kwart MBO’ers voelt zich onveilig
16 APR 2016

AMSTERDAM - Een kwart van de MBO-studenten in Nederland voelt zich niet veilig op school. De jongeren worden gepest en hebben soms te maken met fysiek geweld.

De mate waarin leerlingen dat ervaren, verschilt per type mbo-instelling. Zo voelen studenten op kleine scholen zich meer thuis en weten ze naar wie ze toe moeten stappen als er iets aan de hand is. Ook het type opleiding speelt mee, meldt het Nederlands Dagblad.

Het gevoel van onveiligheid is op MBO-instellingen lager dan in het basisonderwijs en op middelbare scholen. Daar voelt respectievelijk 6 en 11 procent zich niet veilig binnen de schoolmuren. De cijfers komen naar voren uit een onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs, die cijfers gebruikte van de Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JO, die de belangen behartigt van 500.000 mbo-studenten.
Mondiger

„Het aantal leerlingen dat zich niet veilig voelt in het mbo is hoog, erkent voorzitter Nicky Nijhuis. „Ik denk dat het ook in andere onderwijsvormen zo hoog is, maar dat het daar nog een taboe is om erover te praten. Mbo’ers zijn mondiger: de studenten zijn vaak wat ouder en dan realiseren ze ze zich meer dat het belangrijk is erover te praten.”
http://www.telegraaf.nl/binnenland/25616076/__Kwart_MBO_ers_voelt_zich_onveilig__.html

een moeder

een moeder

18-04-2016 om 08:07

tja...

Aantallen weet ik niet, maar die geldt echt ook al voor basisscholen. Vraag mijn kinderen maar.

Aantallen.

Op mbo scholen weten ze dit en geven dit ook zelf aan. Het niveau, type opleiding, ligging van de school en de grootte spelen hierin mee.
Een kwart is veel, maar ik geloof zeker dat het op mbo scholen ook meer open besproken wordt en daardoor meer bekend.

De sfeer op een niveau 3/4 opleiding is ook anders dan op niveau 1/2, het zou mij niet verbazen als daarin ook nog duidelijke verschillen in aantallen zijn qua sfeer.

Mbo scholen doen er van alles aan om hun imago goed te houden of te verbeteren, het stigma is er.

Anna G.

Anna G.

18-04-2016 om 09:01

ROC

Ik woon vlak bij een grote ROC en als ik bij de ingang die detectiepoortjes zie word ik al niet erg vrolijk.

Zou de ingevoerde verplichte startkwalificatie daar debet aan zijn? Het is natuurlijk wel een stok achter de deur om je kansen te vergroten op de arbeidsmarkt, maar ik kan mij voorstellen dat een deel van de studenten ongemotiveerd naar hun opleiding gaan. En de opleiding als een nutteloze besteding ervaren. De daarop volgende vorm van verveling, kan leiden tot intimidatie en het gevoel van onveiligheid. Helemaal omdat de opleidingen vaker gepaard gaan met langere reistijden of fietsafstanden.

(Ik weet nog hoe mijn kind in een periode van onveiligheid, sprak over de kans onderweg geconfronteerd worden met opgetrommelde kornuiten van de treiteraar. En dat was al op het vo...
Na een gesprek met school waarbij de zorg serieus werd genomen, is dat verbeterd.)

Op een mbo zijn de studenten ouder. Ze zullen het meer zelf moeten oplossen, het is meer individueel. Je zit niet meer op school maar volgt een opleiding. Voor een deel betreft dit een verplichte opleiding.
Op de HBO is meer sprake van een gemotiveerde instelling van de student. De studenten zijn al in het bezit van een SK. De opleiding is hun keus, niet hun "lot".
"Stop met de verplichte SK". Ter verbetering van de sfeer en de veiligheid binnen het mbo.

Triva

Triva

18-04-2016 om 09:37

Flanagan

Maar wat dan? Welk langdurig beroep kun je uitoefenen met alleen maar VMBO? Ik zie alleen maar de criminaliteit...

Angela67

Angela67

18-04-2016 om 09:43

verleng het vmbo

als het daar veiliger is, maak dan verlenging mogelijk door verbreding van vakken etc.
gr Angela

Anna G.

Anna G.

18-04-2016 om 09:50

Goeie

Houdt de MBO 1&2 leerlingen op het vmbo zoals nu ook wel gebeurt met het vakcollege en geeft MBO 3&4 op aparte scholen met hopelijk meer gemotiveerde leerlingen.

Doet het imago van het MBO ook goed, schat ik zo in.

Of vervroegd BOL

In Zwitserland gaan pubers met hun 14e al een bol-traject in. De kleine vergoeding draagt bij aan hun motivatie en hun baantjes worden niet ingenomen door de hoger geschoolde concurrenten.

Triva

Triva

18-04-2016 om 11:26

Flanagan

Dat betekent nóg eerder kiezen. Iets waar men over het algemeen een groot probleem mee heeft. Niet iedereen op het VMBO weet wat hij/zij wil worden en ik vind het goed dat je toch werkt aan een beroepsopleiding. Te vroeg kiezen en fout kiezen helpt ook niet aan een goede start in het leven.

Triva,

Het is ookmeer een idee voor de jongeren die ongemotiveerd een mbo opleiding volgen. Zodat de andere studenten wel met 'plezier' naar het mbo gaan. Het kaf van de koren scheiden, zonder dat ze in de criminaliteit vallen.

Herkenbaar van het vmbo

Wij hebben twee vmbo's in de buurt die erg bekend zijn. De een is het Wellant dat overal in Nederland zit, het is bekend dat ouders hun kinderen daarheen moeten sturen als ze willen dat die veilig naar school kan en in een nette omgeving les krijgt.
De andere is een enorm plaatselijk vmbo waar je bij poortjes een rooster moet laten scannen en het gebouw niet zomaar uit kan. Ook is het bekend dat daar veel drugs wordt gebruikt en veel leerlingen meerdere schorsingen hebben en daarom een poosje moeten afkoelen op een andere school wegens slecht gedrag. (Wat vooral bestaat uit andere leerlingen en docenten bedreigen en lichamelijk aanvallen)
Ik denk niet dat het probleem perse op her mbo zit maar al op het vmbo begint.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.