Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
zebra

zebra

25-07-2014 om 13:29

het bezoeken van open dagen hbo, wanneer?

heeft het nut om aankomend schooljaar al open dagen van een hbo te bezoeken als je nog niet weet welke vervolgopleiding je wilt gaan doen? Onze zoon, na de zomer havo 4 met profiel NT en NG, gaat met school in het najaar naar de dichtstbijzijnde hbo maar wil daarnaast ook al naar andere scholen, elders in het land, gaan kijken om zo ideeën op te doen.

Ik heb totaal geen idee hoe het er daar aan toegaat bij zo'n open dag op een hbo. Heb wel gezien op diverse sites dat je je daarvoor moet aanmelden. Er zijn wel al diverse brochures over diverse opleidingen aangevraagd (oa Proef).


Melle

Melle

25-07-2014 om 13:42

Hier hebben ze op school al een HBO/universiteit voorlichtingsdag in 3 vwo! Dus in 4 havo is het zeker niet gek om naar open dagen te gaan. Zover ik weet is het altijd gewoon inloop, tenzij hij mee wil doen aan workshops.

De exacte invulling zal per HBO verschillen, maar het is niet heel anders dan het bezoeken van middelbare scholen, alleen minder ouders en grotere kinderen (maar ook de plantenbakken, slechte powerpoints, docenten in hun netste jasje en studenten waaraan je vragen kan stellen over de opleiding).

Hij moet gewoon de sites tegen die tijd een beetje in de gaten houden, dan wordt vanzelf duidelijk wat de bedoeling is.

zebra

zebra

29-07-2014 om 12:22

of een onderwijsbeurs?

Las gisteren dat er eind september een onderwijsbeurs gehouden wordt in regio zuid, Eindhoven, dacht ik. Daarbij zouden veel opleidingen "aanwezig" zijn.

Misschien is het wel beter dat hij het toch eerst op school vraagt, dit ook ivm eventuele verslagen maken hierover.

Nancy

Nancy

03-08-2014 om 21:52

Begin November

Ik werk voor een grote Hbo instelling in het zuiden van het land. Met vestigingen in verschillende plaatsen in Noord Brabant. Wij hebben voor al onze opleidingen begin november onze 1e open dag (er volgen er nog 2 in 2015).
Alle info kun je hierover altijd vinden op de websites van de desbetreffende opleidingen

zebra

zebra

04-08-2014 om 12:38

kun je meerdere opleidingen bezoeken

tijdens een open dag of moet je je specifiek aanmelden voor 1 opleiding waar je interesse naar uit gaat? Dat je daar dus gewoon rond kunt lopen en vragen stellen aan studenten en docenten?

Er zijn al een aantal open dagen die wellicht interessant kunnen zijn (1 in Rotterdam) en ook in Brabant zit er iets tussen wat wellicht het bezoeken waard is.

Nancy

Nancy

06-08-2014 om 17:30

Meerdere opleidingen bezoeken tijdens een open dag

Hallo Zebra,

Bij de Hbo instelling waar ik werk zitten meerdere opleidingen (waaronder Pabo, Bedrijfskunde, bedrijfseconomie, accountancy, fysiotherapie, hbo v, Cmd, kunstacademie etc) vele hiervan zitten ook in hetzelfde gebouw. Maar zoals ik al schreef zitten we ook in verschillende plaatsen. Op de vestiging in mijn woonplaats zitten ook weer meerdere vestigingen en ook wel meerdere opleidingen in hetzelfde gebouw. Je kunt dus gemakkelijk bij ons meerdere Hbo opleidingen op 1 dag bezoeken. Bij mijn eigen opleiding hoef je je niet aan te melden. Het kan en mag wel want dan houden we je verder van van alles op de hoogte maar je kunt dus vrijblijvend binnenlopen. Tijdens een open dagzijn alle docenten in principe aanwezig en we vinden het heel belangrijk dat onze studenten er ook zijn om hun nieuwe toekomstige mede studenten te woord te staan en hun vragen te beantwoorden. Onze studenten melden zich altijd massaal aan om te helpen omdat een open dag altijd een erg leuke dag is!

Gewoon doen

En je hoeft je echt niet altijd van te voren aan te melden

Barvaux

Barvaux

06-08-2014 om 19:59

Elfje

Daar moet je dus wel naar kijken, want de eerste de beste die ik te pakken had wil dus wel dat je je opgeeft.

Melle

Melle

06-08-2014 om 20:13

Je kan meerdere opleidingen bezoeken, ik ging voor een specifieke opleiding kijken en heb me uiteindelijk voor een andere richting ingeschreven. Dankzij de open dag dus. En aanmelden: ze willen het wel, want dan hebben ze je gegevens en kunnen ze je spammen via mail en post. De hogeschool waar ik (recent) heb gestudeerd probeert je ook aan te laten melden, maar dat is echt niet nodig... Ze zijn blij met elke student die ze binnen kunnen hengelen. Alleen voor specifieke onderdelen (workshops, meeloopdagen, e.d.) is het misschien wel nodig.

Maar nogmaals: meer informatie via de verschillende sites en nee, het is niet gek om in 4 havo alvast te gaan kijken.

zebra

zebra

06-08-2014 om 20:19

alvast bedankt

voor de informatie tot nu toe.

Ik denk dat havo4 en vwo4 in het najaar naar de dichtstbijzijnde hbo gaan kijken en ergens in november wordt er op de middelbare school van onze zoon altijd een avond georganiseerd waarop oud leerlingen zitten die nu dus bezig zijn met een hbo of universitaire studie, daar kunnen de huidige leerlingen (h4 en hoger) langs om vragen aan te stellen.

Ik denk dat we dit voorlopig even afwachten en na nieuwjaar beginnen met het bezoeken van open dagen. Misschien dat onze zoon dan al een idee heeft welke richting(en) hij echt interessant vindt en we zo iets gerichter te werk kunnen gaan bij het uitkiezen van de open dagen. Dit ook omdat we niet bepaald centraal gelegen wonen.

Elinde

Elinde

09-08-2014 om 21:50

Tkmst

Kijk ook eens op de site www.tkmst.nl
Op deze site staat heel veel informatie over alle opleidingen in Heel Nederland. Gewoon al leuk om eens te kijken wat er alllemaal is.

Sawo

Sawo

11-08-2014 om 11:01

Wij hebben het voorlaatste jaar met beide kinderen gekozen om een studie te kiezen en het laatste jaar alleen om de plek te kiezen. Sommige opleidingen moet je al in januari inschrijven en dan kan je vaak dus niet meer een aantal hbo opeidingen bezoeken omdat voorlichtingsdagen in hetzelfde weekeinde vallen dus zeker meteen beginnen want het is best lastig. Wij hebben een studiegids gekocht en alles laten aanstrepen in categorie leuk, misschien leuk, niet leuk.

.

groet

Saar

zebra

zebra

11-08-2014 om 13:18

denk zelf nu

ook aan januari om wat open dagen te bezoeken met onze zoon. Eerst leek november me wel geschikt maar dan heeft hij al wat voorlichting op/vanuit school. Misschien krijgt hij aan de hand daarvan al wat ideeën over wat hem meer of minder aanspreekt. Nu heeft hij nog een erg brede interesse en alle open dagen bezoeken is niet te doen (dichtstbijzijnde hbo is al een uur reizen hier vandaan).

zebra

zebra

11-09-2014 om 12:22

het is de bedoeling

dat de leerlingen in havo 4 dit jaar zelf ook een open dag bezoeken, dit naast het geplande bezoek (vanuit school met h4 en v4) aan de hogeschool. Dit bezoek met school staat gepland op half november. Zal dus idd januari worden voordat we zelf op pad gaan.

zebra

zebra

11-09-2014 om 12:23

deze info

hoorde ik deze week namelijk tijdens de info avond op school.

zebra

zebra

14-09-2014 om 11:04

eerste open dag

is inmiddels al bekend, het wordt een bezoek aan de open dag van de HAN, vestiging Arnhem. Zijn interesse gaat oa uit naar techniek en informatica. Gisteren is zoon druk bezig geweest met het zoeken van opleidingen en de scholen die deze opleidingen aanbieden. Hij heeft aangegeven liever dit najaar naar een open dag te gaan ipv wachten tot na nieuwjaar en dan later in het schooljaar nog een open dag te bezoeken in een andere stad.

Hij heeft al een mail naar de decaan gestuurd met de vraag of er formulieren zijn voor het verslag met vragen die beantwoord moeten worden of dat hij zelf iets in elkaar moet zetten.

Christine

Christine

29-09-2014 om 15:57

Leuk!

Dan gaan we elkaar wellicht nog zien; ik ben er voor de informatica opleidingen (én heb een dochter in 4 havo....)

zebra

zebra

30-09-2014 om 14:36

Christine

gaan jullie dan ook as zaterdag?

Onze zoon heeft er al veel zin in. Hij wilt kijken bij de opleidingen informatica, technische informatica en autotechniek (laatste in een ander gebouw).

Christine

Christine

01-10-2014 om 09:44

Zebra

Ik werk er

Onze dochter heeft vorig jaar al eens gekeken bij Communication & Multimedia Design; ze is overigens ook bij al bij Artez geweest voor Interaction Design.

Ze heeft voor dit jaar ook nog de opleidingen creatieve therapie en journalistiek op het lijstje staan.

zebra

zebra

01-10-2014 om 13:02

is het goed te doen

qua tijd om 3 opleidingen te bekijken tijdens de Open Dag? Het is best een uitgebreid programma. Dit omdat er tussentijds ook nog van het ene gebouw naar het andere gelopen moet worden. De info over de opleiding Autotechniek is in een ander gebouw/gedeelte dan de beide informatica opleidingen (ook technische informatica) die hij wil bezoeken.

Barvaux

Barvaux

01-10-2014 om 15:02

zebra

Ik wist niet dat er ook autotechniek op hbo niveau was. Bedankt in ieder geval voor de tip

Christine

Christine

01-10-2014 om 15:47

Zebra - Programma

Ik denk dat het wel haalbaar zou moeten zijn; bij ons duren de voorlichtingsrondes drie kwartier. Als je vervolgens nog een half uurtje rondkijkt en vragen stelt, ben je al een heel eind.

Je loopt in vijf tot tien minuten van het ene gebouw naar het andere. Ik ken de ins en outs van de voorlichting bij Autotechniek niet, maar ik kan me voorstellen dat je daar met anderhalf tot twee uur ook wel uitgekeken bent. De open dag duurt van 10.00 tot 15.00 uur, dus beide afdelingen bezoeken zou haalbaar moeten zijn.

Overigens vind je hier van alle opleidingen het programma: http://www.han.nl/lib/data/pub/programma-open-dag-voltijd-arnhem-oktober-2014/files/assets/basic-html/page14.html

Wie weet tot zaterdag

zebra

zebra

01-10-2014 om 17:12

Christine en Barvaux

Christine, het programma had ik al gezien op de site maar nu heb ik dus nog een betere indruk van de tijdsduur per opleiding, wel zo handig!

Barvaux: ik weet ook nog niet zo lang dat autotechniek ook op hbo niveau gevolgd kon worden.

Als we geweest zijn zal ik hier wel laten weten hoe de dag door zoon en door onszelf ervaren is.

Theekopje

Theekopje

01-10-2014 om 19:56

Autotechniek

Bij veel open dagen kun je vooral luisteren naar de presentaties en hier en daar een praatje maken, maar bij autotechniek is ook veel te zien. Technieklaboratoria en zo. Erg leuk, dus neem daar wel even de tijd voor.

zebra

zebra

02-10-2014 om 17:40

we gaan eerst langs Autotechniek

zodat we daar inderdaad op het gemak rond kunnen kijken en er voldoende tijd is om vragen te stellen en daarna naar de informatica opleidingen (eerst technische informatica en dan de gewone informatica).

Christine

Christine

03-10-2014 om 09:59

TI / I

Technische Informatica en Informatica zitten in één presentatie; vanaf volgend jaar zijn ze nl. profielen binnen dezelfde brede HBO ICT opleiding. Scheelt weer tijd

zebra

zebra

03-10-2014 om 12:02

Christine

da's handig om te weten, bedankt alvast voor de info! Nu hebben we zeker ruim voldoende tijd om overal te kijken.

vanmiddag vertrekken we en verblijven dan een aantal nachten op een bungalowpark in de buurt van Arnhem, op 1 dag op en neer is niet zo prettig ivm de afstand en een weekendje weg is natuurlijk nooit verkeerd.

zebra

zebra

05-10-2014 om 15:15

weer thuis

eerst hebben we de opleiding Autotechniek bezocht, info gehad in een lokaal (ouders en leerlingen gescheiden van elkaar) en daarna een rondleiding van een 2e jaar student. In elke ruimte ook nog informatie gekregen van een student of docent die daar aanwezig was. Zoon vond het erg interessant en zei dat hij best wel een meeloopdag wil meemaken van die opleiding.

Vervolgens naar ICT, eerst rondgekeken bij een paar studenten met uitleg over opleidingen (communicatie en media design, dacht ik) en vervolgens naar de presentatie. Hij kon ook nog meedoen met de workshop maar hieraan had hij geen behoefte (vond ik jammer maar het was zijn eigen keuze).

Van beide opleidingen kwam de opleiding autotechniek bij hem als meest interessant uit de bus.

Christine

Christine

06-10-2014 om 11:31

Welke

presentatie hebben jullie bijgewoond, Zebra? Die van CMD of van de ICT? Het zijn nl. wel echt verschillende opleidingen en de workshops (die inderdaad wel heel nuttig zijn ) zijn dus ook echt anders. Het had wellicht zijn kijk op de opleidingen nog wat veranderd...

Overigens kan ik me goed voorstellen dat hij enthousiast is over Autotechniek; ze doen daar ook echt hele leuke dingen.

zebra

zebra

06-10-2014 om 14:28

presentatie

we hebben een uitleg gehad in een lokaal door een docent, dat ging vooral over ICT (met 7 profielen). Ergens halverwege konden de jongeren dan mee voor de workshop maar daar had die van mij geen zin meer in. Ik vond het dat zelf erg jammer want dan had hij inderdaad een nog duidelijker beeld kunnen krijgen van de opleiding en we hadden tijd genoeg.

Daarvoor hadden we wat uitleg en demonstratie gehad van een student over de opleiding communicatie & media design, dit in een ruimte waar nog een paar studenten stonden achter lange tafels.

Dit was voor ons de eerste open dag die we bezocht hebben, hebben het zeker als positief ervaren. Dus wie weet komt hij over een aantal jaar naar Arnhem maar het kan ook zijn dat hij een opleiding gaat doen bij de dichtstbijzijnde hogeschool (ongeveer 1 uur reizen) of het nóg ergens anders zoekt.

zebra

zebra

12-10-2014 om 13:29

verslag schrijven

natuurlijk moet er nog een verslag geschreven worden, dit aan de hand van een lijst met vragen die gedownload kan worden via de website van de school waar hij nu zit. Bij nader inzien was het een stuk handiger geweest als we die vragenlijst van tevoren al gezien hadden want dan hadden we in Arnhem meer gerichte vragen kunnen stellen. Een goede les voor de volgende keer dus! Nu moet hij maar proberen een aantal antwoorden te achterhalen via de site van de hogeschool.

Zelf hadden we wel een lijstje met vragen maar uiteraard niet precies dezelfde als in de lijst van school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.