Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
analita

analita

18-08-2015 om 10:59

helpen bij topografie Nederland

graag wil ik weten hoe helpen jullie kind met het topo van nederland te leren,
dit jaar gaan ze topografie nederland leren.ik weet niet hoe en wat moet ik beginnen! hij ken alleen de 12 provincies meer niet.

alvast bedankt voor jullie antwoord

Pol

Pol

18-08-2015 om 11:21

Ik denk dat

Het is voor alle ouders nieuw, voor alle kinderen nieuw, als je zoon thuiskomt met huiswerk en het is niet duidelijk, dan ga je de dag erna naar de leerkracht toe en vraag je hoe je moet overhoren.

Dus niet alleen: wijs maastricht aan, maar ook omgekeerd: jij wijst naar het rode puntje en hij moet de goede plaatsnaam noemen. Dat zal de leerkracht ze ook uitleggen.

Ik denk dat je het zo onder de knie hebt, geen zorgen.

Jessica O

Jessica O

18-08-2015 om 11:22

gewoon

Ze krijgen toch huiswerk mee? Daar kun je mee aan de slag. Of even googlen op topo trainer, krijg je ook diverse sites om te oefenen.

Vogel

Vogel

18-08-2015 om 11:22

Sluit aan bij wat school doet

Ik had destijds heel creatieve ideeën over hoe mijn zoon topo kon leren, maar hij wilde het alleen maar op de manier zoals ze het in de klas deden.
Dus misschien kun je beter even afwachten dan je nu al zoegen te maken.

En er is vast wel een ouderavond aan het begin van het schooljaar. Dan kun je het aan de docent vragen.

Sites

Als je googelt op "topo oefenen" vind je veel sites die ook handig kunnen zijn. Maar zorg er idd voor dat je weet wát hij moet kennen.

Noet

Noet

18-08-2015 om 11:36

krijgen ze het wel mee?

Hier krijgen ze dat dus helemaal niet mee, toevallig hoor je dan dat ze een toets hebben gehad.

leuk materiaal

http://scalaleukerleren.nl/zoobookoo-kubusboeken/#verkeer

Wij hadden, ook voor andere vakken, de kubusboeken voor aardrijkskunde, overzichtelijk speels blokje. Om samen even naar te kijken, iets op te zoeken, alles te benoemen.

We hadden ook een wereldbol, als er iets op het nieuws voorbij kwam of zoiets kun je het meteen opzoeken.

Verder hing er bij de kapstokken op school een grote plaat met alle vlaggen, die lazen we dan bij het ophalen uit school.

Ik zou niet te snel gaan 'overhoren', het inprenten en op een plezierige manier kennismaken is veel belangrijker, zeker thuis.

Amare

Amare

18-08-2015 om 12:21

topomania

werd hier veel gebruikt om thuis te oefenen.

Moni

Moni

18-08-2015 om 12:27

Hier ook topomania

Je kunt zelf de kaarten nog aanpassen zodat alleen de plaatsen die hij moet leren, overblijven.
Daar had zoon op het VO veel aan.
Voor het BO staat er al veel kant en klaar in.

Sail

http://www.npo.nl/artikelen/sail-vandaag-elke-dag-op-npo-1
Boten van over de hele wereld, maar ook uit heel Nederland, met vlaggen, ambachten, couleur locale. Het besef van de wereld.
Alweer vijf jaar geleden dat de vorige plaatsvond. Het was toen schitterend weer, nu helaas begint het wel met wat regen.
Maar ondanks de drukte vonden mijn kinderen het altijd razend interessant, en je kunt aan de kant van Noord, of vanaf Java eiland wel rustige stukken vinden om even te kuieren en wat te zien.

provinciestempel

dat hadden wij vroeger Kon je mooi alle plaatsen erin zetten. Wie weet hebben ze die nog op school, in dit digitale tijdperk.

Barvaux

Barvaux

18-08-2015 om 19:47

inderdaad topomania

Verdiep je er nu al vast in want je kunt de kaarten aanpassen inderdaad. Verder: eigenlijk is stampen gewoon het beste en niet te veel spelen met die sites. Ze krijgen een kaartje mee en jij wijst aan en kind noemt wat die ziet, bij een fout ga je weer twee toponiemen terug. Soms werkt dat gewoon het allersnelste.

Maak niet de domme fout van een man hier op OO die het verkeerd om deed: Waar ligt Groningen? In plaats van: hoe heet deze plaats?

Dom, Barvaux?

De vraag 'waar ligt Groningen' had hier een toetsvraag kunnen zijn. De plaatsen werden met een nummer aangegeven op de blinde kaart en de leerlingen moesten dan het nummer opschrijven bij de stip waarvan zij dachten dat het Groningen was.

skik

Emma

Emma

18-08-2015 om 23:07

Dyslexie

Destijds heb ik de moeite genomen mijn dochter plaatjes/filmpjes van diverse steden te laten zien in combinatie met naam en plaats op de kaart. Extreme beelddenkster, vandaar. En daarna: stampen. Twee kanten op: hoe heet deze plaats en waar ligt Maastricht? Inclusief spelling!
Voordeel: als we nu langs München rijden vertelt ze nog verhalen over vrouwen met enorme spierballen die onvoorstelbare hoeveelheden bier serveren (ja, iets beters kon ik ook niet bedenken), maar ze weet voor haar leven waar München ligt

Kijk naar je kind

Het zal per kind verschillen wat er nodig is. Kinderen kregen hier geen aardrijkskunde huiswerk mee van de basisschool en het ging verder goed op school.
Bij mijn kinderen was het belangrijk hun motivatie en plezier aan te wakkeren en ze handvaten te geven hoe ze met de stof om kunnen gaan.
Te snel overhoren leidde tot fouten en falen en desinteresse.
Het huiswerk dat ze wel meekregen namen we gewoon minutieus en op logische volgorde uitputtend door. Pas later werd het volgorde door elkaar gooien. Maar ook: je stelt een vraag en laat ze het antwoord opzoeken in het boek. Omdat ze anders de neiging hadden te denken dat het antwoord in hun hoofd moest zitten, ongeacht de voorbereiding.
Door hun goed geheugen konden ze dan bij een toets bij wijze van spreken in hun hoofd door het boek gaan en zich het antwoord voorstellen.

Moni

Moni

18-08-2015 om 23:34

Topo heeft meerdere doelen

Topografie maakt je wereldwijs. Je leert waar de provincies, de hoofdsteden, de andere steden en de rivieren liggen. Soms leren ze op de basisschool ook al landen en steden buiten Nederland.
In dat kader vind ik het zeker belangrijk dat kinderen Assen kunnen aanwijzen als daarnaar gevraagd wordt. Ook als dat niet op die manier gevraagd wordt bij de toets. Doel gaat verder dan de toets. Doel is wijs worden.

Topografie helpt om om studievaardigheden op te doen. Hoe leer je feiten uit je hoofd. Welke manier helpt jou het meest? Wel/niet overhoren, wel/niet internet, wel/niet het kaartje erbij, wel/niet alles hardop uitspreken en uitschrijven.
Dit zijn geweldige oefeningen en afwegingen om te leren hoe iemand het beste leert. Een goede voorbereiding op de volgende schooljaren.

Voordeel is dat iedereen dit moet leren, onafhankelijk van leerniveau. Verschil is wel dat sommige kinderen dit heel snel oppakken en anderen heel langzaam en alles er tussenin.
Voor alle types geldt dat topo een goede manier is om te ontdekken hoe nieuwe stof werkt. Het zou fijn zijn als de stof aangepast zou worden op de snelheid van oppakken. Zo leert iedereen er evenveel van.

barvaux

barvaux

19-08-2015 om 04:54

skik

Het ging er om dat die vader het alleen zo deed, niet andersom. Dochter had daar thuis alles goed en haalde op school magere cijfers. Als bij jou dat de enige manier van toetsen is vind ik dat een slechte methode.

Katniss

Katniss

19-08-2015 om 08:33

Verschrikkelijke topotoetsen

Het heeft hier wel even geduurd voor we het topo oefenen met jongste onder de knie hadden. De oefenkaartjes zijn vreselijk onduidelijk, met vage provinciegrenzen en in plaats van cijfers afkortingen bij de plaatsen en waterwegen (dus Zb voor Zaltbommel, en He voor Heerenveen). Het eerste wat ik doe is met kleurtjes de grenzen en steden duidelijker weergeven, en met potlood de namen voluit schrijven. Dan leert ze van links naar rechts de namen van de steden per provincie, en het herhalen doen we met een blanco kaart. Bij alle steden verzinnen we zoveel mogelijk (grappige) ezelsbruggetjes zodat het beklijft. Als we dat samen doen heeft ze aan drie keer vijf minuten genoeg, maar zelf zit ze alleen maar een half uur naar die kleurtjes te kijken (met als resultaat een 2).
En dan maar hopen dat de topotoets een beetje normaal is, want soms staan er vragen in als 'welke steden kom je tegen als je van Amsterdam naar Hoorn reist', of 'welke grote stad ligt ten Noorden van rivier X'.
Belangrijk is (hier) ook dat ze alles een keertje opschrijft, want spelfouten gelden een punt per fout.

Sawo

Sawo

19-08-2015 om 12:02

tijdens autorijden

Wij gebruikten altijd de ritjes in de auto om topo te oefenen. Voor ons wel makkelijk omdat we in het midden van het land woonden. Naar welke richting gaan we op welke provincies liggen daar welke steden?

en laten meekijken met kaart en goede richting laten aangeven.

groet
saar

Barvaux

Barvaux

19-08-2015 om 13:29

zoals katniss

Hier met een dyslect de topotoetsen ook zoals Katniss geleerd. Hij hoefde gelukkig de toponiemen niet te schrijven maar hij mocht het mondeling doen anders moet je dat er wel bij oefenen.

Gewoon een rijtje stampen en als een toponiem te lastig was verzon ik er een verhaaltje bij: Mumbay rijmt op Bloembay, en ik vertelde wat een baai is en dat deze vol met bloemen lag. Giethoorn: plaatje van een hoorn waar je water uit giet en ga zo maar door. Werkte hier als een tierelier en de ene na de andere tien kwam binnen. Jammer alleen dat er klasgenoten jaloers werden omdat hij altijd tienen kon halen doordat hij niets hoefde te schrijven, hij was net zo lang bezig met leren denk ik zo.

Barvaux

Barvaux

19-08-2015 om 13:31

vergat ik nog

Je begint dus eventueel met 'Waar ligt Groningen' maar mijn ervaring met twee kinderen is dat ze dat gewoon ook leerden als je het andersom vroeg.

Aan het eind werd het inderdaad pas leuk: wat ligt er ten Noorden van Amsterdam? Welke plaatsen kom je tegen tussen Den Haag en Enkhuizen. Wat ligt er op 7 uur als je in Utrecht bent etc. Vond mijn jongste erg leuk.

Barvaux (volledig or)

"Jammer alleen dat er klasgenoten jaloers werden omdat hij altijd tienen kon halen doordat hij niets hoefde te schrijven, hij was net zo lang bezig met leren denk ik zo."

Iets totaal anders, maar dat doet me denken aan mijn oudste met astma. Als hij de zgn piepjestest (fitheidstest in vorm van veel sprinten) moest doen, nam hij altijd eerst zijn medicatie. Daar werd hij ook echt op aangekeken, alsof hij daarmee een voorsprong had of zo. Nou zit hij daar niet mee (is maar zelf grapjes gaan maken over zijn doping), maar leuk is toch anders.
Vind ook dat een leerkracht daar iets over kan uitleggen aan de klas.

Topotour

Topotour is ideaal om Topo te leren. Je kan de lijsten zelf heel makkelijk aanpassen en de plaatsen worden voorgelezen. Dit is heel fijn voor dyslecten.

http://www.topotour.nl/kaarten

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.