Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
bertje1

bertje1

30-08-2017 om 18:05

help, zoon weet nog geen opleiding (universiteit)

Heeft iemand misschien leuke tips... Zoon is slim (vwo 6 nu), Beta en houdt van computers, programmeren maar ook van wetenschap, wiskunde, evt. onderzoek.
Er zijn zoveel opleidingen! diverse universiteiten bezocht maar het is zo moeilijk. Ik denk dat het niet leuk is om continu achter de computer te zitten voor hem (in de IT of /AI) hij is namelijk ook een onderzoeker (wil naadje van kous weten tot in de detail). hij heeft weinig met medisch of natuur of 'mensen'.
.. wie weet nog iets leuks?

ga eens kijken bij de TU (Delft of Eindhoven). Daar heb je echt heel veel leuke studies.

Kan je zoon aangeven wat voor soort werk hij graag zou willen doen?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-08-2017 om 18:33

open dagen bezoeken

Gewoon verder gaan met open dagen bezoeken. De komende tijd staan er weer een heleboel op het programma.

"Ik denk dat het niet leuk is om continu achter de computer te zitten voor hem (in de IT of /AI) hij is namelijk ook een onderzoeker (wil naadje van kous weten tot in de detail)."
Daar leidt de universiteit ook voor op. Dus bij iedere studie word je geacht het naadje van de kous te willen weten. Ook als je bijvoorbeeld informatica doet, word je niet opgeleid om 'alleen' maar de hele dag te programmeren. Achter de computer en 'onderzoeken' zijn trouwens absoluut geen tegenstellingen!

Waar is hij al geweest? En wat sprak hem wel of niet aan?

Twente.

Advanced engineering of iets verwants. Of atlas / university college. Ook in Twente. Kun je echt alle kanten mee op. Wel pittig.

Vergeet ook Wageningen niet. Heel veel leuke technische studies

Ingrid

bertje1

bertje1

30-08-2017 om 19:31

al geweest

twente vond hij wel leuk (vanwege de campus hahaha). atlas niet echt.
te vaag.
delft niet want hij is geen 'techneut' . eindhoven, redelijk.
wageningen aardig (iets met celbiologie/dna of zo)

nja

Je zoon vindt dus van alles wel leuk of aardig, maar is nog nergens echt door gegrepen. Dat lijkt me dan heel erg zijn probleem. Ik zou vooral even afwachten hoe hij het gaat oplossen!

Tussenjaartje?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

30-08-2017 om 19:51

Tijd zat

Hij heeft toch nog een half jaar om te beslissen? Heeft hij wel eens een online beroepskeuzetest gedaan? Mijn dochter wist ook pas in de zesde wat ze wilde gaan doen. Tot de Kerst stonden er nog drie studies op haar shortlist, en toch heeft ze kunnen kiezen. Ik vond wel dat er best veel jaargenoten voor een tussenjaar kozen, dus dat is ook nog een mogelijkheid.

Li

Li

30-08-2017 om 19:54

Natuurkunde

Of wiskunde.

Chemie

Voor een onderzoeker die houdt van variatie en het naadje van de kous wilt weten.
Plus meer kans op een baan.

http://www.greenchemistrycampus.com/campus/clusters/

Flanagan...

Dat is leuk!

Ik herkende het plaatje van het industrieterrein meteen. dat was mijn eerste werkgever. Wel 15 jaar gewerkt. Toen nog General Electric.

Wat een nostalgie...

Het futuristische gebouw...

Met het rondlopende dak en de diagonale ruiten dat je onderaan elke pagina vd site ziet staan heb ik nog helpen bouwen. Het was toen het 'living environments centre Europe' , een soort super showroom vol toepassingen van kunststoffen in de bouw. Ik woonde daar als marketing manager bijna. Dat het er nog steeds staat!

Ingrid

Dit misschien

Oudste hier is een overwegend een beta maar ook geen techneut. Hij doet scheikunde. Is een studie waarbij je ook veel in het lab staat en praktische ervaring opdoet. Scheikunde is vooral leuk als je een beta bent die een beetje van avontuur en spektakel (vuurwerk bijv.) houdt. Beetje zelf rommelen met allerlei stofjes en kijken wat er gebeurt. Mijn ding is het niet maar zoon zegt dat hij zich met " al die leuke vakken " nog steeds in een snoepwinkel waant.

Niet wanhopen!

Je zoon heeft echt nog wel tijd. Mijn dochter wist ook pas in maart echt definitief welke studie ze het jaar daarop wilde doen. Soms heeft het wat tijd nodig. Bezoek gewoon nog wat open dagen in november en kijk ook naar sfeer en naar onderwijsmethode (in Enschede bijvoorbeeld het Twents Onderwijsmodel of zoiets). Bedenk ook dat je na een algemene bachelor over het algemeen nog veel kanten opkunt, dus wees niet te bang om 'verkeerd' te kiezen.

En vooral ook wat Jippox zegt: laat hem het voortouw nemen. Het is zijn toekomst!

Yura

Yura

31-08-2017 om 13:32

Nog een jaar

Toen ik de titel las schrok ik even, ik dacht dat hij al eindexamen had gedaan. Joh maak je niet druk, gewoon heel veel open dagen af lopen. Mijn kinderen beginnen maandag aan de universiteit. Dochter had zich op 30 april voor de zekerheid voor 3 opleidingen in geschreven, kon ook niet kiezen. `inmiddels is de knaap door gehakt met de optie dat ze na een jaar switcht. Uiteindelijk stond een studie met een numerus fixus op nr 1, maar toen ze die vond was 15 januari al voorbij.
Wel belangrijke tip dus, neem zoveel mogelijk de Open Dagen mee van oktober/november, de rondes van februari/maart kunnen te laat zijn. Is hij al in Delft geweest? Zo klinkt het niet, je hebt er ook opleidingen die minder hard technisch zijn hoor, zoals technische bestuurskunde en opleidingen die samen met Leiden of Rotterdam worden gegeven, zoals life science en technology of molecular science, nanobiologie.

Marjoleine64

Marjoleine64

02-09-2017 om 21:26

Afstrepen

Zoals anderen al gezegd hebben, gewoon naar veel open dagen, en vooral ook meeloopdagen gaan doen. En dan afstrepen, wat wel en wat niet. Dan blijven er een paar over en dan is het makkelijker kiezen. Mijn beide zoons hebben pas een paar weken voor 1 mei echt definitief besloten wat ze gingen studeren. Dat het TUEindhoven werd hadden ze daarvoor al besloten, het ging op het laatst om een keus tussen 2 of 3 verwante studies. Uiteindelijk is er niet zo heel veel verschil tussen bijv. technische wiskunde of technische informatica, als je wil kan je met beide op bijna hetzelfde vakkenpakket uitkomen. We hebben overigens ook in Leiden (sterrenkunde, economie) en in Nijmegen (natuur/sterrenkunde, econometrie), Rotterdam (econometrie en conservatorium) gekeken. Dus hele brede start.

zebra

zebra

04-09-2017 om 07:49

veel mogelijkheden

dus een beroepen- of interessetest lijkt me dan erg nuttig. En aan de hand van de resultaten kan hij dan wat gerichter verder zoeken. En natuurlijk de open dagen en meeloopdagen blijven bezoeken.

bertje1

bertje1

06-09-2017 om 12:07

green chemistry

dat is dus werk en geen opleiding.. toch?
chemie vindt ie wel leuk maar hij heeft het idee van 'in een lab de hele dag' eigenlijk laten varen, lijkt hem niet echt iets.
lastig om je een voorstelling te maken van het werk wat je gaat doen, toch?
we kijken vrolijk verder..

Teuntje

Teuntje

06-09-2017 om 12:45

Het werk wat je gaat doen

Daar moet je minder mee bezig zijn denk ik. Zeker op universitair niveau, dat zijn i.h.a. geen beroepsopleidngen maar kennis-opleidingen, en zelfs met een universitaire beroepsopleiding zoals (tand)arts kun je na afstuderen nog heel andere dingen doen dat dat vak uitoefenen.
Het belangrijkste is een studie te zoeken die hij interessant vindt, die hem aanspreekt, en waar hij om die reden de eindstreep bij zal halen. Wat hij dan later wordt ziet hij dan wel weer, dat komt wel goed met een universitair werk- en denkniveau.

zebra

zebra

06-09-2017 om 13:06

zoals hierboven

al aangegeven wordt, vaak kun je na je studie alsnog in een heel andere bedrijfstak komen te werken dan je van tevoren had verwacht.
Bijvoorbeeld chemie: je kunt ook docent scheikunde worden ipv ervoor te kiezen om dagelijks in een lab te werken.

Werkveld

De green campus geeft een variatie in de chemische wereld weer op één lokatie. Het beeld de hele dag in een lab te staan, is volgens mij een verkeerd beeld van een wetenschapper. Een deel van de tijd bestaat uit verwerking van gegevens, lezen van artikelen of eerdere rapporten.

Wat ik zo bijzonder vind aan de chemie, is de mogelijkheid een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van bv nieuwe technieken om in de olieindustrie of de medische wereld of de wereld van kunststoffen om zo iets te mogen betekenen. Verbeterde processen, versnelde of goedkopere aanpassingen bereiken. De zoon wilde het naadje van de kous weten. Die instelling heb je ook in deze sector nodig.

Onlangs ging mijn zoon op bezoek bij een technisch bedrijf om zo een goed beeld te krijgen van wat je met een bapaalde opleiding kan doen. Zo kreeg hij een goed beeld van de functies binnen het werkveld en welke opleidingen hiervoor nodig waren. Bezoeken aan open dagen van een universiteit zijn zo globaal. Je proeft de sfeer van de universiteit/hbo en die is anders dan het klimaat binnen de industrie.

Misschien is het mogelijk om bij een paar bedrijven een rondleiding te krijgen. Veel afgestudeerde chemisten komen bij bedrijven terecht, waar ze bij aanvang opleiding nooit aan gedacht hadden. Zo kwam ik in aanraking met de microscopie en mijn man, met de zelfde richting reist over de wereld voor een internationaal bedrijf.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-09-2017 om 00:41

Bertje

Bertje, heb je zelf eigenlijk een beeld van wat een universitaire studie inhoudt? Informatica valt af 'omdat hij niet gehele dag achter de computer wil zitten'. Chemie valt af 'omdat hij niet de hele dag in het lab wil staan' . En je hebt het over een voorstelling maken van het werk dat je gaat doen.

De universiteit is geen beroepsopleiding. Je wordt er niet opgeleid voor een bepaalde baan. Daarvoor is het MBO en deels ook HBO. En als je meegaat in de aanname van je zoon dat hij met een bepaalde studie de hele dag achter de computer zit of in het lab staat, dan vrees ik dat het nog heel moeilijk gaat worden met de keuze.

Chemie en overig

Een van mijn jongens studeert chemie en geloof me dat is echt niet de hele dag in het lab. Het is misschien afhankelijk ook van de vakken die je kiest, maar hij heeft vooral de wis -en natuurkunde vakken gekozen. Ik heb me verbaasd hoe weinig hij in het lab stond, met name na het eerste jaar. Daarnaast is er ruimte voor bijvakken, die mogen ook buiten de chemie gekozen worden.
Ander kind (echte bèta maar ook interesse in kunst en filosofie) gaat voor kunstmatige intelligentie, www.uu.nl/bachelors/kunstmatige-intelligentie. Binnen deze studie kan je zelf kiezen welke kant je dan het meest op wil gaan. Je kan voor meer informatica kiezen of juist meer psychologie.
Ga vooral naar de open dagen en meeloop dagen. Succes!

Vesta

Vesta

08-09-2017 om 08:12

chemie is veelzijdig

Ik zit met mijn chemische opleiding gewoon de hele dag op kantoor, en houd me bezig met technische klantvragen, regulatoire zaken en product vrijgifte. En zo waar ik kom zo 1x per week op het lab om een monster af te geven of op te halen.

Mijn ex man gepromoveerd scheikundige ziet volgens mij nooit meer een lab maar is vooral reorganisatie manager.

Mijn collega heeft vrijwel dezelfde opleiding gedaan maar doet nu logistiek.

Ik ken maar heel weinig mensen die na hun universitaire of HBO opleiding 1 op 1 in het werkveld van de opleiding terecht zijn gekomen.

Johanna

Johanna

11-09-2017 om 10:53

Onderwijsbeurs

Op een aantal plaatsen in Nederland wordt een onderwijsbeurs gehouden, ongelooflijk veel hogescholen en universiteiten presenteren zich daar, in één dag kun je dan informatie halen over 20-30 opleidingen en daarna gericht naar de open dagen.

braam

braam

11-09-2017 om 11:54

econometrie?

Ik ben het niet helemaal eens met de mensen die zeggen "gewoon studeren wat je leuk vindt, universiteit is geen beroepsopleiding". Ik denk dat dat vroeger makkelijker was dan nu om in een andere sector een baan op een goed niveau te vinden. Je moet echt meer geluk of connecties hebben om er tussen te komen met een niet-ideaal cv. Een recruitmentbedrijf leest je brief niet eens als je niet aan de opleidingseisen voldoet (tenzij er echt weinig mensen solliciteren misschien, maar juist voor startersbanen is dat vaak niet aan de orde). Ben het wel eens met mensen die zeggen dat je moet oppassen voor vooroordelen over studie en beroep, zoals dat een studie chemie "de hele dag in het lab staan" betekent. Dat zijn dingen die je best op open dagen kunt bespreken.

Misschien is Econometrie en operationele research iets? Heeft elementen van van wiskunde, economie, statistiek en informatica. Is afwisselend: berekeningen maken, programmeren, modellen opstellen, maar ook overleggen met collega's, presenteren over je uitkomsten en dergelijke.

Baan

Om te voorkomen dat de studie leuk en gezellig en interessant was maar de functies bij bedrijven niet inspireren, is het raadzaam om ook buiten de opleidingen te kijken. Bezoek aan bedrijven, kan ook juist een eye-opener zijn. Zo kan je zien wat je met je studie kan bereiken, waarvoor je leert, hoe een carrière vorm kan krijgen.
Nadeel van open dagen van universiteiten: ze zijn zo onpersoonlijk en zo globaal itt bezoek aan bedrijven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.