Zilli
12-10-2012 om 14:58
Help stemmen; cultuur eruit!
Er is twee weken een wetsvoorstel gelanceerd om CKV af te schaffen, ten behoeve van meer uren vor rekenen en lezen. Dat betekent dat -na het afschaffen van de cultuurkaart- het cultuuronderwijs nog verder wordt uitgehold.
Er is een consultatie vanuit de overheid waar je kort je mening op kunt zetten:
Www.internetconsultatie.nl/bovenbouwhavovwo
Ik hoop dat er veel stemmen tegen komen.
Primavera
12-10-2012 om 15:33
Nou
Nou, als ze uren willen vrijmaken voor lezen en rekenen, dan weet ik ook nog wel wat:
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?&archief=1&thread=176539&forum=23&post=2906800
Brianna F
13-10-2012 om 09:24
Voor
Ik ben voor het wetsvoorstel. meer rekenen en taal, graag, want dat is nu bar en boos. Wat heb je eraan dat je cultureel leuk onderlegd bent als je niet eens de Nederlandse taal vlekkeloos kan spreken/schrijven en geen eenvoudige rekensom uit het hoofd kan maken?
Tihama
13-10-2012 om 12:19
Goed idee
Ik ga dus niet tegenstemmen. Er moet nu eenmaal bezuinigd worden. Ik vind rekenen en taal veel belangrijker. CKV doe je maar gezellig in je vrije tijd. Ik weet wel dat er nu het argument volgt, dat dit alleen weggelegd is voor kinderen uit rijkere milieus. Maar het tragische is dat juist de kinderen die thuis weinig aanbod krijgen op cultureel gebied ook de kinderen zijn die thuis te weinig ondersteuning (kunnen) krijgen op taal en rekenen. Dus goed plan.
Alleen nu graag wel rekenen op een goede manier.
Tihama
Leen13
13-10-2012 om 13:46
Wel ckv
Mijn kinderen kunnen van nature rekenen en met CKV stimuleer je hun verbeelding waar het ze vaak juist wel aan ontbreekt. Ik ben ook bang dat het alleen maar tot meer ophokuren leidt. Meer van hetzelfde dat niet beklijft helpt niet denk ik.
Tinus_p
13-10-2012 om 15:43
Onverwacht bij-effect ckv
Het voornaamste nut van CKV is, dat het een mooie basis is om soms eens iets met je onwillige puber te doen. Samen naar Green day ofzo.
Fiorucci
13-10-2012 om 18:28
Ehm tinus
Daar heb je ckv toch niet voor nodig? Dat soort dingen doen wij hier toch al, lang voor ze ckv krijgen..
Vic
13-10-2012 om 19:56
Tijd zat
Als er wat efficiënter zou worden les gegeven, zou er meer dan genoeg tijd overblijven voor cultuur. Onze school heeft bovendien net besloten om de onderbouw op woensdag een half uur langer naar school te laten gaan. Levert 80 uur per jaar extra lestijd op.
Leen13
13-10-2012 om 20:35
Izar
Tuurlijk is de school alleen voor gemiddelde kinderen. Dat heb ik natuurlijk ook wel door met 2 kinderen op het speciaal onderwijs. Ik denk alleen dat wel dat veel dat voor deze kinderen helpt ook zou helpen voor een gemiddeld kind en dat is gewoon goed onderwijs en rust in de klas. En je krijgt nog geen goed rekenonderwijs met meer uren. Ook wordt het er op school niet interessanter op voor een kind, geen enkel kind, als de vormende vakken verdwijnen.
amk
13-10-2012 om 20:59
Vic: 80 uur?
0,5 uur per week x 40 lesweken kom ik niet verder dan 20 uur per jaar, waar zijn die andere 60 uur?
Of is het elke dag behalve woensdag?
Vic
13-10-2012 om 21:23
Amk
Oeps, ja oh ja, het is 80 uur in de hele onderbouw (groep 1 t/m 4). Dat scheelt wel
krin
13-10-2012 om 22:55
Brom
Hoezo is het of-of ipv en-en? Gooi gym eruit, dat kan ook in je vrije tijd. Doe minder aan schoolreizen en groepsgedoe en presentaties en je bent er ook.
In een tijd dat je tot 1 uur ' s nachts op moet blijven om per ongeluk cultuur op tv tegen te komen en een museum pas leuk en kindvriendelijk mag heten als op elke vijf meter een scherm of een filmpje voorhanden is, is elke aandacht voor cultuur de moeite waard.
Primavera
14-10-2012 om 08:07
Krin
Krin, waarom schoolreizen afschaffen? Schoolreizen zijn juist heel goed te combineren met cultuur. Hier in Italië redeneren ze schoolreistijd = onderwijstijd en dus wordt die geacht aan iets leerbaars te worden besteed en niet aan pretparken of iets dergelijks.
Hierdoor worden er dus heel veel reis en uitstapjes aan musea besteed.
Al vanaf groep 3 gaan ze bijvoorbeeld Picasso of Chagall bekijken en in hogere groepen naar musea verder weg zoals de uffici in Florence, het egypte-museum in Turijn en natuurlijk het Varicaanmuseum in Rome. (wat allemaal georganiseerd wordt zonder dat er ouders op hoeven te komen draven).
Dat gaat prima, de kinderen vinden het hardstikke leuk en doordat ze al vanaf kleins ad aan er naar toegesleept worden door school vinden pubers het ook niet gek. Alhoewel in de brugklassen meer herdenkingsoorden van de tweede wereldoorlog op het programma staan of een oud concentratiecamp.
Fred de Velde
14-10-2012 om 14:05
School doet het nooit goed.
'Hoezo is het of-of ipv en-en? Gooi gym eruit, dat kan ook in je vrije tijd. "
Dan krijg je weer van die geluiden dat veel kinderen te dik zijn en dat ons onderwijs daar wat aan moet doen.
School doet het nooit goed. En er wordt geëist dat ze het rekenen en taal erin stampen, maar ze moeten tegelijkertijd de kinderen opvoeden tot internetwijze, filosofisch onderlegde slanke wereldburgers. En ohja, of leraren ook even aandacht besteden aan anorexia, goede eetgewoontes, integratieproblemen, situaties thuis, enz enz.
Dat kan alleen als we de kinderen 40 uur per week opsluiten.
krin
14-10-2012 om 17:57
Cabra
Ik ziu je reactie vrijwel helemaal kunnen overnemen met cultuur ipv sport. Dat bedoel ik. Cultuur kan ook thuis, zegt Tihama. Sport kan ook thuis, zeg ik. Kwestie van prioriteiten en de mijne ligt niet bij sport.
Fred heeft gelijk. Het is nooit goed. Toch zijn er dingen die wmb eerder mogen sneuvelen dan cultuur.
Tinus_p
14-10-2012 om 18:09
Fiorucci
Fiorucci:
"Daar heb je ckv toch niet voor nodig? Dat soort dingen doen wij hier toch al, lang voor ze ckv krijgen.."
Duh, ik ook. Maar juist pubers krijg ik niet zomaar meer ergens mee naartoe, en zeker de jongetjesversie :S
Fiorucci
14-10-2012 om 20:51
Tinus
Oh echt? De mijne gaan het liefst elke week naar een concert...de jongens zowiezo en de dame van 12 heeft ook haar eerste concert al achter de rug. Jammer dat concerten zo duur zijn.
Temet
14-10-2012 om 21:00
Tinus (ot)
Green Day? de band bedoel je? Luisteren pubers van nu daar dan naar?
(ik ga er eigenlijk zonder meer vanuit dat geen zichzelf respecterende puber luistert naar het soort muziek waar ik ooit van gehoord heb namelijk)
Of bedoel je iets geheel anders dat toevallig dezelfde naam heeft
Groeten,
Temet
Vertigo
15-10-2012 om 16:21
Green day..
.. is helemaal terug van weggeweest! Vanaar. Laatst hebben ze hun gitaren nog kapotgeslagen omdat ze kwaad waren. Geen idee waarom
Vertigo
15-10-2012 om 21:07
Oja!
dat was de reden. geweldig.
wie gaat er dan ook samen met dat ventje optreden?
het NL publiek is trouwens [over het algemeen] zo geliefd onder artiesten wegens ons enthousiasme. in the states zijn de fans veel lomper - ouwehoeren tijdens intieme optredens enz.