Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

HELP - schooladvies naar beneden bijgesteld?! Mag dat?

Op 7 januari hebben wij een schriftelijk (!) middelbaar schooladvies gekregen voor onze zoon voor VMBO-tl. Wij hebben hem begin februari ingeschreven bij een school en nu heeft zijn basisschool na 1,5 maand, afgelopen weekend pas het OKR (OnderwijsKundigRapport) opgestuurd naar de middelbare school.
De directrice van de middelbare school belde mij deze week met de mededeling dat zij mijn zoon niet aan kunnen nemen omdat hij, volgens het OKR een VMBO-Kader advies heeft gekregen van de lagere school?!

Wij zijn hierover totaal niet geinformeerd door school en staan nu 1 week voor de sluitingsdatum van inschrijving van middelbare scholen met onze rug tegen de muur. Naast het feit dat wij het totaal niet eens zijn met het hernieuwde 'advies' voor kader; krijgen wij hem nu natuurlijk nooit meer op tijd ingeschreven op een andere middelbare school.....

Lagere school zegt dat ze het advies hebben bijgesteld omdat mijn zoon bij de afgenomen CITO-toetsen in januari niet de gehoopte verbetering van zijn CITO-scores heeft laten zien. Tijdens het schooladviesgesprek is er NIETS gezegd over eventuele voorwaarden waar hij aan moet voldoen om het advies te kunnen behouden; sterker nog...... er staat duidelijk in het advies dat het VMBO-tl advies is afgegeven op basis van zijn HUIDIGE niveau en prestaties.......

Schoolinspectie al gebeld; zij vinden het schandalig en het enige wat ik kan doen is een klacht indienen maar tegen de tijd dat die in behandeling wordt genomen en/of afgehandeld is hebben wij er niets meer aan.

DE TIJD DRINGT!!! wie kan mij helpen / weet waar ik moet zijn om regelementen te vinden dat school niet zo maar een advies kan bijstellen..


Middelbare school

In de eerste plaats zou ik me niet heel erg druk maken om de inschrijfdata. Ook middelbare scholen willen graag zo veel mogelijk leerlingen krijgen en natuurlijk zo vroeg mogelijk, maar soms lukt dat gewoon niet. Als je over 3 maanden onverwachts moet verhuizen naar een andere woonplaats moet je ook op zoek naar een andere school. Als jij zwart op wit hebt dat je zoon een VMBO-tl advies heeft, zou ik rap een gesprek aanvragen op de middelbare school van jullie keuze.

Faat

Faat

13-03-2015 om 07:48

inderdaad

Ik kon vorig jaar nog met gemak op twee scholen terecht rond de meivakantie dus dat probleem kun je wel uit je hoofd zetten.

Maak een afspraak met de beoogde VO school en kijk wat er nog mogelijk is. Veel scholen bieden nog een NIO aan eind maart.

Verder: stap naar de directeur en eis uitleg over deze manier van inschrijven want het is natuurlijk niet mogelijk dat je zonder de ouders inlicht een advies naar beneden bijstelt. Daarnaast moet jij dat OKR ondertekenen dus daar is ook al iets mis gegaan. Zet ze voor het blok!

Daarnaast: alle scholen die kader/mavo aanbieden vandaag bellen en de situatie uitleggen en vragen of ze even (tot wanneer) een plaatsje vrij houden en vragen of je langs mag komen eventueel met zoon om te kiezen.

mirreke

mirreke

13-03-2015 om 07:55

Mag niet!

Zie onder andere op de website:

http://www.thuisinonderwijs.nl/de-regels-voor-het-schooladvies/

"Het schooladvies is voor alle betrokkenen hetzelfde

Sommige basisscholen hanteren twee schooladviezen: één voor de ouders en één voor de scholen in het voortgezet onderwijs. De ouders krijgen dan bijvoorbeeld te horen dat hun kind een havo/vwo-advies heeft, maar aan het voortgezet onderwijs wordt geadviseerd het kind op de havo te plaatsen. Deze werkwijze is niet toegestaan."

En:

"Wat zijn de nieuwe regels voor het schooladvies en de toelating?

schooladvies

Het schooladvies van de basisschool moet voor 1 maart worden vastgesteld
Dit schooladvies is bindend voor toelating tot het voortgezet onderwijs. Dat wil zeggen: de middelbare school moet je kind toelaten op het niveau van het schooladvies. Een hoger niveau mag ook. Plaatsing op een lager niveau mag alleen als jullie als ouders daarom verzoeken.
Alle leerlingen maken in groep 8 een verplichte eindtoets. De uitslag daarvan geldt als een tweede gegeven:"

Enfin, zoals ik het zie mag dit niet. Ten eerste, het schooladvies moet voor 1 maart gereed zijn, mag dus niet achteraf worden bijgesteld.
En het advies moet voor jullie en de school hetzelfde zijn, mag dus niet voor jullie vmbo-t zijn en voor een school vmbokader. Ik denk echt dat VO-school verplicht is om je kind aan te nemen.

Ga met deze informatie naar school, zowel de basis als de vo. Eis van de basisschool dat het advies duidelijk vmbo-t is, en vertel de vo-school dat jullie kind op basis van het advies moet worden aangenomen.

NOg iets: als de eindtoets achteraf tegenvalt, mag het advies NIET naar onderen worden bijgesteld. Als hij meevalt mag hij wel naar boven worden bijgesteld.

Ik vermoed dat hier iets dergelijks speelt. Je kind zou op basis van daadwerkelijke toetsen lager hebben gescoord dan verwacht. Maar dan mag achteraf niet het advies negatief worden bijgesteld.

Probeer dus met deze informatie naar school te gaan. Mocht eea. niet lukken kan ik je eventueel in contact brengen met een onderwijsjuriste, Katinka Slump. Zij heeft ook een eigen website, je kunt haar ook zelf opzoeken.

mirreke

mirreke

13-03-2015 om 08:00

Katinka Slump

Geeft vaak in dit soort situaties kort en gratis advies over wat je het beste kunt doen. In lastige gevallen belt ze zelf met de betrokken personen.
Ze is wel heel erg druk en heeft niet altijd meteen tijd.

Faat

Faat

13-03-2015 om 08:03

mirreke

Ik denk dat het VO geen boodschap heeft aan 'verplicht kind aan te nemen', de fout zit bij de basisschool en als de cijfers écht veel te laag zijn heeft het VO op deze manier ook 'geen zin' in dit kind.

Wat je zegt over de cito is wel weer logisch: als de school die aanbiedt en het valt hoger uit kan (niet moet) de basisschool het advies bijstellen maar ik vermoed dat het hier om twee verschillende scholen gaat (beoogde school biedt geen kader aan) dus je moet als ouder wel een plekje reserveren nu op beide scholen voor zolang deze toestand gaat duren.

Lwoo

Heeft die middelbare school wel ruimte voor je kind als je kind in aanmerking komt voor lwoo? Ik begrijp dat je zoon dolgraag naar die ene school wilt, misschien omdat die lekker dichtbij is bv. Gelukkig heb je de schoolinspectie achter je en dat vind een bs niet fijn. Maar daar koop je nu niet veel voor wat die info ligt ook bij de VO. Vraag in gesprek met de coordinator of aanmelding met lwoo wel deuren opent.

mirreke

mirreke

13-03-2015 om 10:53

Nee, dat denk ik niet.

Dit kind kan wel vmbo-t, anders had school het niet geadviseerd, want op basis van eerdere gegevens. Blijkbaar vallen nu de laatste cito's (nadat het advies is gegeven) nu lager uit. Maar school mag achteraf (na 1 maart) het advies helemaal niet wijzigen. Sowieso niet meer, want het was al afgegeven.
Daarom denk ik dat de VO-school dit kind moet aannemen, namelijk op basis van het oorspronkelijke advies, wat vmbo-t was.

Latere gegevens mogen er niet in verwerkt worden. Ook bijv. niet als een eindcitoscore te laag is, dan mag een advies niet naar beneden worden bijgesteld. En ook dan zou je als vo-school kunnen redeneren dat een kind het dus niet zou kunnen, als de eindcito niet goed genoeg is. Maar, nogmaals, dat mag dus niet.

En 'geen zin hebben in een kind' mag dus ook niet. En als dat dreigt te gebeuren wil ik TS(topic starter) helemaal graag in contact brengen met Katinka Slump, want dit soort praktijken pakt zij juist aan.

Samenvatting: VO-school moet latere gegevens vh kind wegdoen als waren zij niet gestuurd, ze moeten ze vergeten, en het kind aannemen op basis van het schooladvies.

Juist dit soort praktijken, scholen die achteraf andere of meer info doorsturen/lekken, dat MAG dus niet!!

Niet bang zijn

Voor iets heel anders: Gaat het over Amsterdam?

Laat je niet heen en weer sturen door die directrice. Jij hebt niks fout gedaan. Als er een kwestie is, dan is dat een kwestie tussen de twee scholen waar jij/je kind niks mee te maken hebt.
Je kunt het niet bewijzen maar het is mogelijk dat er hier sprake is geweest van druk van de vo school om het advies naar beneden bij te stellen. Dat hoef je niet te noemen.

Hoe dan ook: dat owkr is fout. Dat kun je zeggen tegen de directrice (doe dat per mail/brief met een cc aan de directie van de basisschool en bewaard die mail). Zeg dat je contact met de bo school op zult nemen om de fout te herstellen en dat je ondertussen verwacht dat de aanmelding gewoon in behandeling genomen wordt.

Vat samen waarom het owkr fout is:
- je hebt al een advies op schrift VMBO-tl
- scholen mogen maar een advies geven (aan ouders en vo hetzelfde)
- vo scholen moeten afgaan op het advies van de bo (mogen dat niet bijsturen)
- een advies mag naar boven bijgesteld worden (nav de eindtoets), niet naar beneden
- een advies mag niet afhangen van één toets (eventuele uitkomst toets januari)

Zeg dat je ervan uitgaat dat de aanmelding, die aan alle eisen voldoet, gewoon in behandeling genomen wordt. Stel de school aansprakelijk voor alle gevolgen als men dat verzuimt.
Stel dat de school eventuele vragen over vergissingen in de administratie van de basisschool, met basisschool op moet nemen.

Speel het hard en word niet zenuwachtig. Er zijn nog maanden te gaan totdat het 1 augustus is. Voor die tijd is er zeker een school en de basisschool is verantwoordelijk uiteindelijk om die te vinden.
Laat de problemen waar ze zijn.

four

four

13-03-2015 om 11:13

prima advies

Dat voorstel van M Lavall zou ik uitvoeren.

Gehoopte verbetering

De uitdrukking ' gehoopte verbetering' geeft aan dat het vmbo-t advies een wat wankelend advies was. Ze hadden ook vmbo-k/ t kunnen geven, maar een tweeledig advies mag niet meer. Bij een tweeledig advies kon een bs niet afgerekend op een onjuiste advisering.
Door het verbod op tweeledig advies, zullen dit soort voorvallen waarschijnlijk zich meer voordoen.

four

four

13-03-2015 om 13:38

geen verbod op tweeledig advies

Het is een misverstand dat er een verbod zou zijn op een tweeledig advies. Er zijn regio's waar afgesproken is dat er geen tweeledige adviezen gegeven mogen worden, maar dat is absoluut geen landelijk beleid.
http://www.onderwijsinspectie.nl/nieuwsbriefbijlage/2015/veelgestelde-vragen-over-de-overgang-van-basisonderwijs-naar-voortgezet-onderwijs.html#Enkelvoudig%20of%20dubbel%20schooladvies?

Citaat:
Een schooladvies kan zowel enkelvoudig (één schoolsoort adviseren) als dubbel (twee aan elkaar grenzende schoolsoorten adviseren) zijn. Het dubbele schooladvies is geschikt voor leerlingen van wie nog niet geheel helder is in welke schoolsoort de leerling het beste tot zijn recht komt. Afspraken tussen basisscholen en vo-scholen om alleen nog maar enkelvoudige schooladviezen op te stellen zijn niet in het belang van deze leerlingen.

idd

Bij ons in de regio bestaan de meeste schooladviezen uit een tweeledig advies. Ik zou het ook een slechte zaak vinden als dit zou worden verboden. Het geeft ouders en kinderen ook net iets meer ruimte.

mirreke

mirreke

16-03-2015 om 09:59

Tweeledig advies

Ik (en volgens mij M. Lavell) bedoel met slechts één advies niet dat er bijvoorbeeld geen havo/vwo advies gegeven mag worden, maar wel het volgende:

het kwam/komt nogal eens voor blijkbaar dat ouders bijvoorbeeld een havo/vwo advies krijgen, terwijl de VO-school een HAVO-advies kreeg. En DAT mag dus niet. Het advies voor ouders en school moet hetzelfde zijn.

Ik ben zelf ook juist voor een tweeledig advies. Ik begrijp eigenlijk niet dat men al zo snel denkt te kunnen inschatten hoe kinderen zijn en wat ze kunnen.

Ik merk aan mijn eigen kinderen dat ze zich ook op de middelbare school nog enorm ontwikkelen. Het zou enorm zonde zijn en een boel gemist talent als adviezen heel rigide gegeven worden en rigide worden aangehouden.

Gelukkig zie ik in onze omgeving veel scholen met een tweejarige gemengde brugklas met groeimogelijkheden. Al worden, vind ik zelf, de mogelijkheden tot groei niet echt door de school benadrukt en gestimuleerd. Maar dat komt vast weer door het regeringsbeleid waar de scholen de dupe van zijn.

mirreke

mirreke

16-03-2015 om 10:00

Marimowa??

Ik ben heel benieuwd hoe het nu is. Heb je nog actie ondernomen?

Mirjam

Marimowa

Marimowa

16-03-2015 om 12:54 Topicstarter

Vervolg

Sorry....heb niet eerder kunnen reageren.

Allereerst uitleg: mijn kind heeft autisme / asperger; is in november uitgebreid 'gehertest' en oa uit het intelligentieonderzoek is gebleken dat hij 'VWO-hersenen' en een bovengemiddelde tot (hoog)begaafde intelligentie heeft. Wij zijn tevreden met VMBO-tl omdat hij van het speciaal onderwijs komt en op deze manier heeft hij rustig de tijd om te wennen aan het middelbare onderwijs en wellicht dat hij ooit doorgroeit naar de HAVO (en zo niet....ook goed). Hij heeft wat problemen met concentratie en scoort daardoor op de CITO-toetsen beneden niveau. VMBO-K daarentegen vinden wij echt totaal ander onderwijs en wij weten inmiddels dat hij meer kan; zijn eigen leraressen zeggen hetzelfde trouwens maar de 2 IB-ers houden vast aan hun mening.

Helaas is door een rapport van de schoolinspectie gebleken dat zijn huidige school in Zoetermeer behoort tot 1 van de 5 zwakste scholen van Nederland en afgelopen jaren is oa de kwaliteit van het onderwijs ver beneden niveau geweest. Ook het AD en Hart van Nederland heeft al diverse malen aandacht besteed aan deze 'geweldige' school. Het hele schoolgebeuren is dan ook 1 groot drama geweest afgelopen jaren en dit is weer 1 van de vele voorbeelden.

Helaas zitten in deze regio alle middelbare scholen bomvol (58 VMBO-tl plaatsen voor een gemiddelde van 100/125 inschrijvingen) en idd; ik ben wel 'kritisch' want omdat hij toch een 'speciaal' kind is, kan hij niet terecht op alle scholen (leerdomeinen en Dalton onderwijs is bijvoorbeeld echt geen optie voor hem). Er zijn in de regio maar 2 scholen waar hij terecht kan en anders is het meer dan 15 km weg (dat vind ik best een eindje fietsen voor een kind en met openbaar vervoer grote stukken lopen en 2 keer overstappen).

Alle instanties die ik heb gesproken spreken er schande van en ben er inmiddels ook achter dat volgens wet- en regelgeving mag een eenmaal afgegeven schriftelijk advies NIET MEER aangepast worden naar beneden; alleen na de eindtoets mag dat nog en dan alleen maar naar boven.

Inmiddels zijn wij verwikkeld in een pittig gesprek met school die 'zijn poot stijf houdt' maar wij geven niet op .

Alvast hartelijk dank voor alle reacties!!

Cito toetsen.

Over welke scores hebben we het dan? Hij scoort beneden gemiddeld, maar op alle vakken en zijn dat c/d scores of ook d/e scores?
De uitslagen liggen er, daar is nog weinig aan te veranderen. Heb je al een persoonlijk gesprek gehad op de vo school waar je zoon graag heen wil?
Kunnen zij de begeleiding bieden om hem, ondanks de concentratieproblemen, door vmbot te sturen?
Kortom, je moet de vo school zien te overtuigen als de bs niet meewerkt.
Concentratieproblemen zijn een heet hangijzer, kan de tester ( psychiater?) je bijstaan in de gesprekken op school?
Ik vermoed dat je objectieve, deskundige hulp hierbij nodig hebt, pittige gesprekken lijden vaak niet tot successen.

Haal zsm hulp

Volgens mij moet je heel snel hulp inroepen van de onderwijsconsulenten.
http://www.onderwijsconsulenten.nl

Je hebt het niet over een gewone plaatsing, maar over eentje die onder de wet passend onderwijs valt.
Die situatie is veel ingewikkelder.

"Helaas zitten in deze regio alle middelbare scholen bomvol (58 VMBO-tl plaatsen voor een gemiddelde van 100/125 inschrijvingen) en idd; ik ben wel 'kritisch' want omdat hij toch een 'speciaal' kind is,"
Die houding gaat je niet helpen.

De school waar je je kind hebt aangemeld voor vo, moet voor jouw kind een onderwijsplaats zoeken. De school mag jouw kind niet weigeren/het bos in sturen. Jij mag zelf geen school zoeken. Althans, als je dat wel doet, dan verliest je kind alle rechten en komt ie geheid zonder school te zitten.
Neem zsm contact op met een onderwijsconsulent.
Die kan helpen.

VSO een optie?

Is VSO een optie voor jullie? Misschien kan jij op de juiste school met de juiste begeleiding wel VMBO-t/HAVO doen? Of is dat niet haalbaar?

sous

sous

16-03-2015 om 15:11

wat lastig

Jee, dat klinkt heel ingewikkeld.
In hoeverre komen zijn slechte resultaten wel door concentratie problemen en in hoeverre door slecht onderwijs?
Dit is wel een heel erg laag advies voor zijn intelligentie.
Ben je niet bang dat hij ook op tl het erg moeilijk krijgt door het ontbreken van uitdaging? (en ook op havo)

Is hij ook getest op leermogelijkheden, (ontbreken van) leerstrategieën, hiaten?

Marimowa

Voor zover ik weet is er in den Haag een autisme Havo/VWO. Kunnen jullie daar niet eens gaan praten?

Kan je niet zelf uitzoeken

Je kunt niet zelf uitzoeken welke school je kind moet hebben als het om een Passend Onderwijsplaatsing gaat. Dat moet je overlaten aan de school bij wie je aanmeldt.

"Is VSO een optie voor jullie?"
Daar gaan ouders niet over. Dat beslist de school.

"Of is dat niet haalbaar?"
Dat is niet de beslissing van ouders, maar van de school.

"Is hij ook getest op leermogelijkheden, (ontbreken van) leerstrategieën, hiaten?"
Als de school/het samenwerkingsverband iets met dergelijke informatie doet, dan wordt dat kind daarop onderzocht. Zo niet, dan niet.

Ik denk dat de basisschool in dit geval veel meer fouten heeft gemaakt dan alleen maar een half advies gegeven. Voor dit soort leerlingen is de overstap procedure altijd anders dan gewoon. Hoe precies hangt van de regio af.

Anno

Anno

16-03-2015 om 16:22

Gezien plaats

Gezien de plaats van de huidige school, kun je misschien toch eens gaan kijken bij die school met leerdomeinen? Daar zitten veel kinderen met autisme en de meeste doen het daar goed.

M Lavell

Je kan toch de regie in eigen hand houden door de eerdere aanmelding in te trekken. Nu ligt de bal bij de VO school, maar ze kunnen toch een stap terug doen en meerdere opties in overweging nemen? Al zijn ze daarmee wel rijkelijk laat...

sous

sous

16-03-2015 om 16:40

klopt allemaal M Lavell

Maar dat wil niet zeggen dat het bij voorbaat geen zin heeft voor ouders om actief te zijn in dit soort zaken. Soms wordt dat ook nog wel op prijs gesteld door scholen en nemen ze je info of suggesties mee. (Scholen weten het vaak helemaal niet) Je maakt er in ieder geval een betere indruk mee en dat kan helpen voor je kind.

Passend Onderwijs

Welkom bij het niet passend onderwijs. Een kind met autisme\Asperger kan makkelijk stralen op een toets omdat hij de vragen niet begrijpt of de manier van uitvoeren, of omdat hij teveel onder tijdsdruk staat.
Mijn dochter had een mavo/havo advies en zit nu op havo/vwo niveau.
Ik zou inderdaad met spoed advies aanvragen bij onderwijsconsulenten.
Maar ook even tot tien tellen. De schoolgang kan best verder ongestoord verlopen maar de kans is groter dat er nog wel wat spannende momenten zullen komen omdat het echt niet meevalt om de school om je kind heen te buigen en aan te passen en vanzelf gaat het vaak allemaal niet.
Het hele veld is in beweging zodat er ook nog steeds veranderingen zijn waar je zelf steeds weer op in moet spelen. Ook is de neiging om alle soorten kinderen bij elkaar te plaatsen waar kinderen met een vorm van autisme last hebben van te grote klassen, prikkelgevoeligheid door drukte, ongeorganiseerdheid van scholen en chaos, en door hun naiviteit vaak last van onbegrip voor klasgenoten en van klasgenoten.
Elk goed besteed jaar is meegenomen maar stel je in op niet al te hoge verwachtingen van scholen. Als je maar doorgaat en steeds nieuwe kansen ziet.
Onderwijsconsulenten zijn bekend met het krachtenveld van scholen en hebben ervaring.

wettelijke regeling

Wat wettelijk geregeld is rondom de nieuwe Cito eindtoets staat samengevat in het toetsbesluit PO. Dit is te vinden op de site van het Ministerie van Onderwijs. Ook op de site van de PO-raad is veel informatie te vinden.

Een basisschool is verplicht om voor 1 maart het definitieve schooladvies aan ouders kenbaar te maken. Sommige scholen geven een pré-advies al eerder in het schooljaar. Het moet dan wel duidelijk zijn dat het hier niet gaat om een definitief advies. Normaliter zal een basisschool ook de Citotoetsen van januari afwachten om met een definitief schooladvies te komen.

Een eenmaal gegeven advies mag niet (na de afname van de eind citotoets) naar beneden worden bijgesteld. School moet wel ingaan op het verzoek van ouders om het advies naar boven bij te stellen indien de score hiertoe aanleiding geeft, echter de school hoeft niet aan het verzoek te voldoen! De school kan het advies ook zo laten zoals gegeven is als definitief advies.

Volgens de wet mag een dubbel advies (havo/vwo) ook gegeven worden. Soms zijn het de samenwerkingsverbanden die per regio andere afspraken hebben gemaakt dan wat er in de wet staat.

Verder sluit ik mij aan bij M Lavell als het gaat om een plaatsing vanuit het Passend Onderwijs. Een dergelijke plaatsing moet begeleid worden, aangezien dit wat ingewikkelder ligt.

Succes!

mirreke

mirreke

17-03-2015 om 00:13

Toch, ik moet het even kwijt (plus belangrijk telefoonnummer)

maar een kind met vwo-hersenen (wat voor soort hersenen dat dan ook mogen zijn) en een bovengemiddelde tot hoogbegaafde intelligentie, die gaat zich vast niet fijn voelen op een vmbo-t of kaderschool.

Wij hebben ook een zoon met asperger. Hij zit nu op een reguliere vmbot-havo-vwo-school in een gemengde brugklas. Op HAVO ingestroomd, en het gaat bovengemiddeld goed. Kans is groot dat het VWO gaat worden.

Wij hebben ons kind aangemeld bij het regionale samenwerkingsverband, en dit samenwerkingsverband heeft voor hem een plekje gezocht. Ook wij waren voor hem rijkelijk laat met aanmelden.

Ons kind valt ook binnen het passend onderwijs.

Ik zou niet alleen contact opnemen met een onderwijsconsulent, maar eerst en vooral met http://www.loraad.nl/5010-2/ en http://www.50tienregsvr.nl/50tien.htm

Dit is de site van de landelijke ouderraad, en van het nummer 5010. Bel 0800-5010. Je krijgt mensen aan de lijn die echt weten waar ze over praten, en die je gericht doorverwijzen naar de juiste afdelingen en personen. Ze kunnen concreet hulp bieden, weten waar ze het over hebben. Er zijn juristen, pedagogen enz. enz. die weten waar de valkuilen zitten en hoe je toch je kind op een juiste plek krijgt. Je krijgt vaak mensen met naam en toenaam doorverwezen, zodat je direct bij de juiste mensen binnenkomt. Dit scheelt tijd en frustratie. Het zijn ook meteen de mensen die echt iets voor je kunnen betekenen.

Ik zou verder (nog) niet met de school praten. Bel dit nummer, leg je situatie uit, en je krijgt goede hulp. Als je niet binnen de tijden kunt bellen, kun je ook mailen. Je krijgt snel antwoord.

Inderdaad: dit is een gecompliceerde situatie. Ik denk dat je kind niet blij wordt van een vmbo-t of kader school. Ik zou streven naar een school met een gemengde brugklas waar hij kan laten zien wat hij te bieden heeft, en waar hij kan groeien.
Maar overleg dit allemaal met de persoon naar wie je wordt doorverwezen. Bij ons heeft het goed uitgepakt. Ons kind kwam vanuit het Duitse onderwijs, en had dus helemaal geen leerlingvolgsysteem en ook geen citotoets. Wel zat hij in Duitsland op het gymnasium, maar hij zat daar niet goed in zijn vel en haalde slechte cijfers.

Geduldig wachte op wat je krijgt en niet bewegen

#24 "Je kan toch de regie in eigen hand houden door de eerdere aanmelding in te trekken. "
Dat is het domste dat je kunt doen.

Nu nog is de school waar is aangemeld wettelijk verplicht een onderwijsplaats te zoeken en als dat die school niet lukt, dan is de school verplicht de leerling toe te laten.
Zodra je op eigen initiatief die aanmelding intrekt, dan is geen enkele school meer verplicht iets te betekenen voor deze leerling.

#25 "Soms wordt dat ook nog wel op prijs gesteld door scholen en nemen ze je info of suggesties mee. (Scholen weten het vaak helemaal niet) "
Die situatie kan niet meer bestaan. De school moet zelf beslissen en zelf op zoek gaan naar hoe de school en het samenwerkingsverband van de school het heeft geregeld. Helaas is die informatie (nog ) niet openbaar toegankelijk voor iedereen. Ouders kunnen dus niet over informatie beschikken die de school niet heeft.
Je kunt je maar op één manier gedragen en dat is op je aanmelding gaan zitten en wachten tot de deuren open gaan. Natuurlijk kun je wel vragen beantwoorden als die gesteld worden.

Ik vermoed dat deze leerling gewoon geen onderwijs heeft gehad in het basisonderwijs. Wel intelligent, maar niet leren lezen, schrijven, rekenen. Een onderwijsachterstand van, pak 'm beet, een jaar of 4.

Kennelijk is de leerling wel intelligent, maar daarmee kun je niet in een klap wel lezen, schrijven of rekenen. Iemand zal bereid moeten zijn om de leerling aansluitend onderwijs te geven. Daarvoor moet een ontwikkelingsplan gemaakt worden (dat moet er ook al zijn vanuit de basisschool).
Je kunt als ouders moeite doen om de onderwijstekorten in kaart te brengen, zodat beter bekend wordt wat de leerling geboden moet worden.

Je bent als ouder sinds de wet passend onderwijs niet langer bevoegd om zelf te kiezen waar dat onderwijs dan plaats moet hebben.

Mirreke, ik denk dat ze te laat is voor een informatieronde bij 5010.
De reactie van de vo school moet gezien worden als een weigering. Deze leerling mag niet geweigerd worden. De vo school is verplicht een onderwijsplaats te zoeken voor de leerling. De onderwijsconsulenten zijn aangewezen om in geschillen over dit punt te bemiddelen.

Het is verstandig om - hoe frustrerend ook - de formalistische weg te blijven bewandelen. Alleen die houdt vast aan de rechten die er zijn. Wie het zelf beter denkt te weten, verliest de rechtsbescherming. Sterker nog: elk thuis zitten zonder onderwijs (geen school wil het kind hebben), zal vervolgens worden aangerekend als verwijtbaar.

Faat

Faat

17-03-2015 om 09:36

'Ik vermoed dat deze leerling gewoon geen onderwijs heeft gehad in het basisonderwijs. Wel intelligent, maar niet leren lezen, schrijven, rekenen. Een onderwijsachterstand van, pak 'm beet, een jaar of 4. '

Onzin, met drie jaar achterstand wordt het al praktijkonderwijs.

Verder: waar lees jij dat dit kind hier onder de passend onderwijsplaatsing valt. Niet ieder kind wat van speciaal onderwijs komt valt daar bij de middelbare school nog onder.

Leg dat maar eens uit dan

Goed Faat, ik ruil mijn mening zo in voor een ander.

Misschien kun jij je mening toelichten.

"Onzin, met drie jaar achterstand wordt het al praktijkonderwijs."
Dat doet net alsof het een sluitend systeem is. Ik zou het eerder een stuitend systeem noemen. Ik ken ze, die om veel minder in het Pro beland zijn.

"Niet ieder kind wat van speciaal onderwijs komt valt daar bij de middelbare school nog onder."
Dat vind ik dan weer helemaal niet logisch. Ik zou niet weten op welke grond de zorgplicht voor deze leerlingen verdampt.

zie http://www.speciaalgewoon.nl/docs/Handreiking-brochure-speciaal-gewoon.pdf

Maar nogmaals: ik ruil mijn mening zo in voor die van een ander.
Leg maar uit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.