Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moeder van kind met dyslexie op vmbo-basis

Moeder van kind met dyslexie op vmbo-basis

03-09-2014 om 17:09

Help; grammatica engels

Help, ik zie even niet meer hoe ik het rustig kan uitleggen:

ik I
mijn my

jij you
jouw your

hij he
zijn his

zij she
haar her

het it
zijn/haarits

wij we
ons/onzeour

jullie you
jullie your

zij they
hun it

Mijn kind haalt alles door elkaar en ik heb nu (nooit bij stil gestaan) gezien dat je hierbij vier problemen hebt:

* in het Nederlands heb je twee maal zij
* in het Engels heb je twee maar you en your
* in het Nederlands hebben we geen it/its maar het en zijn/haar? Dus bij De dog speelt met zijn of haar bal wordt opeens its in plaats van his or her.
* in het Nederlands hebben we twee maal jullie (jullie hebben een boek, het is jullie boek).

Morgen toets, kan iemand hier een invuloefening op de computer over vinden?

Oefenen

Dochter had yellow label bij Engels. Ik weet even niet welke kleur er bij basis hoort, maar bij kader hoorde red label. Zij googelde op oefeningen yellow label en daar stonden voor de verschillende labels oefeningen die ze online kon doen.

Digischool

http://wp.digischool.nl/engels/oefenen/grammatica/grammatica-over-woorden/persoonlijke-voornaamwoorden/

Deze is wel iets uitgebreider, met uitleg en oefeningen voor de persoonlijke voornaamwoorden.

http://wp.digischool.nl/engels/oefenen/grammatica/grammatica-over-woorden/bezittelijke-voornaamwoorden/

En hierboven een link naar uitleg en oefeningen met de bezittelijke voornaamwoorden.

Its kunnen wij inderdaad alleen vertalen met zijn of haar. Voor dieren kun je overigens ook his of her gebruiken, wanneer je weet of het een mannetje of een vrouwtje is.

Heb je nog vragen, stel ze gerust. Welk boek heeft jouw zoon?

Moeder van kind met dyslexie op vmbo-basis

Moeder van kind met dyslexie op vmbo-basis

03-09-2014 om 18:13

Boek

All Right!
voor LWOO/VMBO-B.

Ik ga het zo nog eens proberen, heb een heel schema gemaakt en met geduld kom je het verste hoop ik. Zal zo eerst het werkboek er nog even bijpakken. Hij heeft de afgelopen week het werkboekwerk op school gedaan en dat wil ik niet meer. Ik moet hem dit thuis zien doen. Hij was zo 'trots' dat hij zijn huiswerk af had maar dat doet hij dus tijdens de les. Niet handig natuurlijk.

Elinde

Elinde

03-09-2014 om 20:14

niet te moeilijk denken

Op basis/kader krijgen ze precies de vragen die in de klas al benoemd zijn. Dus leer hem dat hij op dat ene speciale zinnetje over de hond moet letten. Dat zijn de trucjes om een goed punt te halen. Verder wordt deze stof het hele jaar door herhaald en beklijft het na een paar maanden echt wel. Hier krijgen ze precies dezelfde vragen die ze kunnen oefenen in Magister/ELO (ook All Right).

Succes voor je zoon!

Ik vroeg naar het boek omdat ik zelf Engels geef, dacht dat ik misschien nog wat specifieke tips kon geven, maar wij gebruiken Stepping Stones. Jij bent goed bezig, volgens mij. Op zich is het wel heel mooi dat hij het werk in de les doet, maar wel handig als hij het dan mee naar huis neemt. Dan kun je hem ook mondeling het lesje nog terug vragen, toch? Heeft hij de antwoorden er niet bij en jij wel. Ik zou hard werken op school zeker stimuleren.

En wat Elinde zegt, ben ik het ook mee eens. Ze vragen geen onverwachte dingen.

Moeder van kind met dyslexie op vmbo-basis

Moeder van kind met dyslexie op vmbo-basis

03-09-2014 om 21:19

Lastig

Ik vind het erg lastig omdat ik niet goed weet wat je inderdaad moet kunnen en kennen op dit niveau. Mijn andere kind zit veel hoger en daar zat ik altijd goed mee bij het overhoren maar misschien doe ik hier te moeilijk. Er komt helaas nog een probleempje bij: de middelbare school van zijn keuze wilde hem niet hebben en verwees ons door naar het praktijkonderwijs. Deze en een andere school wilden hem zonder problemen aannemen maar ik ben toch bang dat hij het niveau niet aan kan. Dat zit wel in mijn achterhoofd natuurlijk.

Hij heeft nu nog flink moeite met 'his, they en their' maar goed hij haalt hier hopelijk wel een voldoende mee. Zijn eerste cijfer bij Engels was ook een 7,7 en toen hadden we niet eens geoefend om de woordjes te schrijven (misschien veel goedgekeurd vanwege de dyslexie?).

Snap dat het lastig is

Ik kan me voorstellen dat je dan extra druk voelt. Maar een 7,7 is hartstikke goed en als er rekening is gehouden met zijn dyslexie (wat wij wel doen in de meeste gevallen) dan is het nog steeds een goed cijfer. Hij heeft er extra voor moeten leren, dus verdient hij dat.

Elinde

Elinde

03-09-2014 om 22:48

Woordjes

Zoon leert de woordjes in wrts. Ik voer de woorden in het programma in, zodat er geen spelfouten in zitten. Het wordt dan meer visueel gemaakt en dat werkt bij zoon toch beter dan alleen via het boek leren.

MoederVan3

MoederVan3

04-09-2014 om 17:02

Vlug te moeilijk

Hier ook 2 oudere kinderen op HAVO/VWO niveau en de jongste heeft VMBO-basis gedaan. Ik liep er ook tegen aan dat ik veel te moeilijk uitlegde. Dingen die mezelf houvast geven, schema's, de grote lijn in iets ontdekken, waren voor jongste veel te abstract. Daar raakte hij hopeloos van in de war. Dus geen goed idee. Inderdaad woordjes in Teach2000 of Wrts zetten en hem daarmee laten oefenen. En inderdaad het tempo ligt laag. Dat maakt dat ze ook pas na twee jaar Engels op een andere manier gaan oppakken, zoals teksten van liedjes en zo. Daarna gaat het wel vlotter al blijven grammaticale zaken lastig, dat moet er echt inslijten doordat ze het veel tegenkomen.
Trouwens mooi dat deze school het wel aandurft met je zoon. Dan zit hij op een school die kinderen kansen wil geven en niet alleen naar cijfertjes kijkt. Soms levert dat verbazende resultaten op.

Marjolein

Marjolein

07-09-2014 om 16:14

heel veel oefenen

Bij ons ging dit ook zo. Dit is heel erg verwarrend.
Inderdaad hebben ze geen idee wat het verschil is tussen zij e.v. en zij m.v. etc. Ook hier haalden ze alles door elkaar.

En weet je, bij Duits begon dat een jaar later, weer opnieuw
We hebben oeverloos geoefend.
En nog gaat het af en toe fout. Maar even als opsteker voor jou, inmiddels hebben ze nu bovenbouw Havo bereikt....

Ilva

Ilva

09-09-2014 om 15:11

memrise

Woordjes leren werkt ook goed met Memrise. Voor I en You en de rest misschien niet helemaal geschikt maar voor gewone woordjes wel. Mijn zoon maakt de lijsten zelf en je kan er ook plaatjes bij zetten. Zo maak je het ook visueel. Dit werkt erg goed bij mijn zoon. Hij zit wel op het VWO maar heeft dyslexie. Alleen letters werkt dus minder goed bij hem. Hij vindt Memrise echt heel leuk om te doen en speelt het zelfs op mijn iPod. Gewoon tussendoor voor de lol.

Moeder van kind met dyslexie op vmbo-basis

Moeder van kind met dyslexie op vmbo-basis

11-09-2014 om 16:02

9,1

Het werd een 9,1! Ik hoorde het cijfer wel van mijn zoon maar pas vandaag stond het op magister, samen met een 7,1 voor een toets die in mijn ogen vele malen makkelijker was. Vreemd eigenlijk, maar goed, zolang het voldoendes zijn hoor je mij niet (al zou ik graag het papier willen zien maar die komen nog niet door, wellicht houden ze ze daar, al komt Nederlands wel binnen?).

Tot nu toe alle 8 cijfers boven de 7 dus wie zegt nog dat hij niet thuishoort op dit niveau? Ik ben er wel voorzichtig van overtuigd dat hem dit moet lukken, toch?

Ilva

Ilva

11-09-2014 om 16:52

Geweldig!

Dat is nog eens goed nieuws!

Super!

Goed gedaan! Een goed begin is het halve werk, hè!

Marjolein

Marjolein

17-09-2014 om 22:10

Ook moeder van kinderen met dyslexie....

Heel erg goed! Gefeliciteerd!

Maar er zullen ook slechte cijfers volgen...
Laat je dan niet wijsmaken dat hij het niet zou kunnen, of dat hij het zoveel prettiger zou hebben op een niveau lager.

Kijk en praat met je kind, dan weet jij genoeg.
Ja, helaas, het kost altijd meer moeite dan voor een niet-dyslecticus.
Laat je vooral niets wijsmaken door luie groenpoetsers van de examenstatistieken.

Moeder van kind met dyslexie op vmbo-basis

Moeder van kind met dyslexie op vmbo-basis

18-09-2014 om 10:41

Marjolein

Bedankt voor je reactie!

Het voelt goed op deze school, niet op die andere, ben ook blij dat hij nu hier zit.

Ik heb gelukkig de toetsen nu gezien, ik heb wat steken laten vallen in het hem laten schrijven van de woorden (thaks, hou are you, nys to meet jou) en in een ander stukje: Kennen heb ik hem teveel laten vertalen in I know, in plaats van alleen know. Jammer dat ze dat fout heeft gerekend. Bij mijn oudste moest er altijd to bij (to know) en alleen know vond ik erg kaal.

Verder moest hij ultrakorte zinnetjes leren met een stukje vetgedrukt: I have to go now. Ik liet hem dat vertalen in 'ik moet nu gaan' maar hij is de mist in gegaan doordat hij op de toets 'have to' moest vertalen (dat werd heeft ook). Gelukkig heeft hij goed gescoord in de drie so's, nu ben ik benieuwd wat hij voor de grote toets heeft. Ik heb de so's net een dag ervoor gekregen en het hem hopelijk goed uitgelegd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.