Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ouder

ouder

23-12-2014 om 22:20

Help, Engels VWO 2!

hallo allen. Mijn dochter van 13 heeft (weer) 2x een 4 voor engels gekregen. So en Proefwerk. Nu weet ik dat bij het SO je in principe een goed cijfer moet kunnen halen en dat het proefwerk pittig is. Grammatica en zo.
Ik ga nog aan de leraar vragen waar het precies mis gaat.
Heeft iemand goede ideeën om het engels op te krikken?? (wij kunnen allebei vrij goed engels dus kunnen haar helpen, maar het moet wel helpen, snap je)...

Annet

Annet

23-12-2014 om 22:35

Om welke methode gaat het?

Hier geen problemen met Engels maar wel met Frans en Duits. Dat bleek vooral te gaan om het kunnen toepassen van de grammatica (aangenomen dat de woordjes geleerd zijn). Er was een groot verschil tussen het snappen van de grammatica en het echt gebruiken. Ik ben toen met kind gaan oefenen in het gebruik van de regels van dat hoofdstuk.
Het beste is om het proefwerk te kunnen inkijken inclusief de vragen. Die kan de leraar mailen of met je doornemen. Ik zou er in de vakantie een mailtje aan wagen. Zonde om de vakantieperiode te verliezen omdat je niet weet waar het misgaat.
Ondertussen zou ik de woordjes eens overhoren (schriftelijk) om zeker te weten dat het daar niet zit. Dat is wel de makkelijkste reden

ouder

ouder

23-12-2014 om 22:42

ja al gemaild

met een 'sorry' dat het vakantie is..
woordjes kent ze, ook schrijven. dus het gaat ergens anders mis. Ik denk slordigheid en grammatica of zo (en strenge normering).
we gaan nu vooruitwerken deze vakantie. Volgende hoofdstuk: leren, overhoren, grammatica.
misschien zijn er handige sites? hm. ik weet dat youtube wel dingen heeft voor grammatica. toch ook eens kijken.
Helpt boeken lezen??

Egel

Egel

23-12-2014 om 23:13

Dat helpt ja

Boeken lezen helpt enorm ja. In de 2 vwo-klas van mijn dochter lezen de meesten Engelse boeken (op een dyslectisch meisje en een paar jongens na). Dochter haalt toch 'maar' zevens en achten (ze is nogal slordig), maar op haar verlanglijstje voor sinterklaas stonden een aantal boeken waarbij het niet uit zou maken of ze die in het Engels of Nederlands zou krijgen (sommigen moesten zelfs beslist in het Engels). Woordenschat schiet omhoog, grammatica ook.
Hier zijn veel pubers (pubermeisjes) helemaal fan van Twilight en de Hunger games. Verder is ze geheel 'in to' de serie (via internet te zien) PLL: pretty little liars. Dat kijkt ze ook in het Engels.
Frans is een beetje drama maar Engels komt hier dus wel goed.
Sorry dat ik verder geen sites weet. Volgens mij moet je een nieuwe taal vooral veel doen (series kijken en boeken lezen die je echt wil lezen).

Barvaux

Barvaux

23-12-2014 om 23:19

tja

Als je die cijfers nu snel moet ophalen zijn extra boeken lezen een beetje zonde van je tijd. Kijk eens goed na in het werkboek of schrift of ze echt de grammaticaregels wel begrijpt want meestal pas je ze daar toe. Ook het komende hoofdstuk: leer samen de regels, oefen de oefeningen en zoek eventueel inderdaad op internet naar meer oefeningen en uitleg. Leer wat ze moet leren gaat in mijn ogen sneller om weer richting voldoendes te gaan. Soms is het samen maken van het huiswerk al genoeg, ze raffelen het te snel af, lijken het te begrijpen maar in iets andere zinnen passen ze de regels toch weer verkeerd toe.

Annet

Annet

23-12-2014 om 23:30

Goede tip: huiswerk volgen

Mijn jongste bleek de oefeningen wel te maken maar niet na te kijken. Tja, dan leer je niets!
Op de lange termijn helpt lezen van Engelse boeken.
Op de korte termijn zou ik de teksten uit het volgende hoofdstuk samen lezen (kijk vooraf welke grammatica in dat hoofdstuk en in de vorige hoofdstukken geleerd is) en refereer tijdens het lezen aan de regels die al voorbij zijn gekomen en nog gaan komen in het hoofdstuk.
Daarna inderdaad de oefeningen volgen en intensief herhalen.

inprenten

Het gaat hier beter als we samen eerst de woordjes goed doornemen, goed lezen en spellen, gewoon op de pagina kijken en inprenten. We lezen om en om de alinea van het hoofdstuk en beantwoorden samen de vragen.
Heel vroeger beperkte ik me weleens tot overhoren. Maar dan werden er veel fouten gemaakt. Het is maar net waar in het proces je kind steun nodig heeft.
Tegenwoordig doet dochter het meestal zelf of op school. Goed doorlezen, inprenten en dan oefenen. Maar als ze me nog weleens vraagt doen we toch eerst weer goed lezen en inprenten.
Ik zeg het Nederlandse woord en dochter daarna het engelse woord en dan spelt ze het.

Door elkaar oefenen

Hoe is het SO opgebouwd? Werkboeken willen nog wel eens vooral de regels die ze hebben moeten leren oefenen. Dan weet je in principe al wat er van je verwacht wordt. Maar het is ook belangrijk om de regels door elkaar te oefenen. Als op het SO dat wel gevraagd wordt, kan dat ook een struikelblok zijn. Dan kan blijken dat je de regels toch niet echt kent of begrijpt.

werkwoordsvormen

Misschien heeft ze hier iets aan, het gaat wel alleen om de werkwoordsvormen: http://www.verbuga.eu/Engels/Mise.html

Tsjor

Ulla

Ulla

24-12-2014 om 12:18

Goede tips

Er zijn al heel wat goede tips voorbij gekomen van o.a. Egel en Annet.
Welke methode wordt er gebruikt voor Engels?
Wij werken met de methode Stepping Stones, alle uitleg uit dit boek staat ook op de site 'Engels gemist'. Er zijn ook powerpoints beschikbaar van alle grammatica onderdelen.
Het geleerde werk wordt niet altijd letterlijk teruggevraagd, soms moeten woorden ook op de juiste plaats in een tekst worden gezet. Sommige leerlingen (die wel goed kunnen 'stampen' hebben hier moeite mee). Om dit te verbeteren kom je bij de tips van Egel uit.
Op de site 'Digischool' kun je heel veel grammatica uitleg en oefeningen vinden, ook voor lees- en luistervaardigheid.
Misschien vind je dochter het ook leuk om YouTubefilmpjes te kijken? Dit kan ook enorm helpen. Wanneer films in het Engels nog een beetje te lastig zijn, kun je ze eerst met Engelse ondertiteling kijken.

Er is één ding dat ik nog even kwijt wil. Je noemt terloops dat er een strenge normering gehanteerd wordt. Dit zou ik niet te snel roepen. Je mag aannemen dat er goed is nagedacht over de normering. Wanneer een leerling het niveau niet aankan (ik zeg niet dat voor jouw dochter geldt), is het wel heel gemakkelijk om dat te roepen.

bieb63

bieb63

24-12-2014 om 14:17

Engels is vooral heel veel lezen (evt. in combi met BBC kijken)

Het is zo'n onregelmatige taal, dat alleen veel lezen (of Engelse TV kijken) echt soelaas biedt is mijn ervaring. Er gaat in het Engels heel veel op gevoel. Je moet het weten, aanvoelen. Denk alleen maar al aan de uitspraak van woorden, de logica is ver te zoeken (heat (ie) bread (è))

Maartje

Maartje

25-12-2014 om 23:30

handige sites met oefeningen grammatica

Hier een zoon met ook veel problemen met Engels (en hij zit nota bene in @ VWO-TTO). Lezen, spreken en luisteren doet hij dus veel, maar dat helpt hem dus niet echt aan een beter cijfer voor engels. Engels lezen helpt natuurlijk wel, maar de grammatica pikken ze er vaak niet van op. Zoon deed veel op gevoel, maar helaas was dat gevoel van hem vaak toch niet goed.

Op internet staan diverse sites met uitleg over grammatica met oefeningen erbij. Google b.v. op english grammar of op past simple en past continuous tense en je komt vanzelf websites met uitleg en oefeningen tegen:

http://www.perfect-english-grammar.com/grammar-exercises.html
http://www.myenglishpages.com/site_php_files/exercises.php#.VJyMqF4Ds

Er zijn er meer, makkelijk en moeilijker, maar die staan onder de favorieten op de PC van zoon en daar kan ik nu even niet bij. Als je die wil hebben, laat dat dan even weten, dan zet ik ze in een volgend bericht.

Succes.

Karin

Karin

26-12-2014 om 08:11

Niet te moeilijk denken

Bij mijn jongste zoon helpt het als ik het vergelijk met het Nederlands. Bijvoorbeeld: past simple is de persoonsvorm in een zin in de verleden tijd. Dat kan een regelmatig of een sterk werkwoord zijn. Bij een regelmatig werkwoord voeg je dus -ed toe (help / helped) (met enkele regeltjes) of je moet het gewoon weten (go / went). Bij de relatief eenvoudige zinnetjes kiest hij bijvoorbeeld: My mother did help me with my home work. Nix mis met de zin. Maar er wordt past simple gevraagd. Het moet dus zijn My mother helped me with my home work.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-12-2014 om 09:20

Karin

"My mother did help me with my home work. Nix mis met de zin. "

Hangt van de context af. Die zin is eigenlijk alleen goed als reactie op een ontkenning.

Q: I guess your mother never helped you with your homework?
A: My mother did help me with my home work. She just wasn't any good at maths.

Rolbevestigend hoor!

En gezien het topic: She just wasn't any good at English Grammar.

ouder

ouder

27-12-2014 om 14:26

methode

is stepping stones.
leraar heeft geantwoord: hij geeft het so en het proefwerk mee.
dus maar even zelf oefenen...

Karin

Karin

27-12-2014 om 16:23

Ja, ja

Ik ben bepaald niet briljant in Engels. Dus ongetwijfeld klopt hetgeen Ad Hombre zegt. Echter, er is in de opgaven in het algemeen helemaal geen sprake van context. Sterker nog. Vaak lijken de zinnen nergens op te slaan. Er staat bijvoorbeeld:

Use the Past Simple
My mother …. me with my home work.

En wat de reactie van MoederMop betreft: jij hebt met je voorbeeldzin in elk geval gelijk!

Kortom: ik leer mijn zoon vooral de opgave goed te lezen (altijd nuttig nietwaar) en dat het gaat om een heel specifieke vorm van verleden tijd.

Ulla

Ulla

27-12-2014 om 16:29

Grammar Trainer

Stopping Stones heeft een Grammar Trainer, misschien kun je de docent daarnaar vragen. Daar staan allemaal extra oefeningen in uit de eerste drie leerjaren. Er is ook een antwoordmodel bij.

Ulla

Ulla

27-12-2014 om 16:33

Context

Is wel handig inderdaad. Strikt gesproken zou je eigenlijk zo'n losse zin niet fout kunnen rekenen, tenzij er een voorbeeld bij staat. Ad Hombre heeft het wel goed uitgelegd.

maartje

Heb je voor mij evt de sites van je zoons PC, hier nml ook een zoon en dochter met moeite met grammatica van Engels.
Dank je!

Karin

Karin

27-12-2014 om 17:53

Ulla

#19 Inderdaad. Daarom scoort een klasgenootje die als tweetalig is opgevoed (NL vader, GB moeder) minder goed. Hij past niet gewoon de in het betreffende hoofdstuk aangeleerde grammatica toe maar hij zoekt naar een context en vult dan in wat hij denkt dat er wordt bedoeld.

Nog een site

Beste ouder,

Ik ben zelf werkzaam als docent Engels. De tip die ik kan geven is veel oefenen. Ik zeg altijd tegen mijn leerlingen dat als ze goed Engels willen leren, ze maar 6 dingen hoeven te onthouden:

'Herhalen, herhalen, herhalen, oefenen, oefenen, oefenen.'

Het stukje herhalen zullen ze zelf moeten doen, maar voor het stukje oefenen houd ik een website voor ze bij. Het adres hiervan is:

http://bit.ly/englishgrmmr (englishgrammar was helaas al bezet).

Van leerlingen die hier gebruik van maken, krijg ik terug dat ze er veel aan hebben. Ik kan aan het aantal bezoekers (bijna 12.000 in 4 jaar tijd) zien dat het een veel gebruikte site is.

http://www.englishgrammar.yurls.net/en/page.

Er zijn een hoop oefeningen, spelletjes, powerpoints met uitleg en youtube video's te vinden.

Vriendelijke groet,

Marco

Nog een site 2

In bovenstaande mail staan 2 links, de ene is de verkorte en de andere de volledige link. Ze verwijzen dus naar dezelfde site. Excuses voor eventuele verwarring.

Maartje

Maartje

07-01-2015 om 19:47

Lilian 1; websites met Engelse grammatica

Sorry, voor de late reactie; ik was een week uit beeld.

Hierbij de websites die wij gebruiken om extra engels te oefenen:

www.myenglishpages.com/site_php_files/grammar.php

http://www.learnenglishfeelgood.com

http://www.englishpage.com/index.html

http://www.eclecticenglish.com/index.html

http://www.perfect-english-grammar.com/grammar-exercises.html

Sommige oefeningen zijn erg simple, maar blijken wel heel nuttig om bij mijn zoon het kwartje te laten vallen, zodat hij het later ook in ingewikkeleder oefeningen kan toepassen.

Ik weet zeker dat er meer is als je gaat googlen op english grammar, exercises english grammar en wat je maar kunt verzinnen.

Succes!

dank je!!

Ik had al met de 2 andere links ook laten oefenen,gaan we met deze ook aan de slag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.