Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Evanlyn

Evanlyn

08-07-2013 om 10:09

Hele klas scoort slecht, wat kunnen we doen?

De hele klas heeft echt dramatisch slecht gescoord op de entreetoets. Eerst dacht ik dat het aan mijn zoon lag omdat hij een stoornis heeft, maar nu blijkt hij nog één van de besten te zijn! Zoon is echt flink afgezakt en dat geldt ook voor de anderen. Zowel tegenover hun eigen niveau van 2 jaar terug als tegenover het niveau van de ouders. Nou kan dat natuurlijk gebeuren in één geval, maar bij bijna allemaal???

Is er iets dat we kunnen doen als ouders? De school vindt natuurlijk dat het aan de kinderen ligt en gaat gewoon te lage adviezen uitdelen volgend jaar. Kunnen we dat voorkomen? De Inspectie waarschuwen misschien?

moes

moes

08-07-2013 om 10:51

Aan de bel trekken

Ik zou zeker actie ondernemen. Bij mijn dochter in groep 7 gebeurde precies hetzelfde. Wij wisten wel wat de oorzaak was, namelijk een zeer slecht functionerende leerkracht. In groep 8 kreeg ze een hele goede juf en wij hebben meteen in de eerste week een gesprek aangevraagd met die juf om te overleggen hoe dochter haar achterstand kon weg werken. Ze hadden in groep 7 geen topo gehad, weinig rekenen en helemaal geen begrijpend lezen. Juf van groep 8 heeft er flink aan getrokken en wij zijn thuis met cito trainers gaan oefenen. Hebben een topospel gekocht en met het gezin gespeeld etc. Ik zou zeker het gesprek aan gaan op school en als je daar geen gehoor krijgt naar het bestuur gaan. En jullie kunnen als ouders dus ook aan de slag.

moes

moes

08-07-2013 om 10:53

Nog iets

Helaas had dochter entreetoets dus ook zo slecht gemaakt en op basis daarvan kreeg dochter een vmbo-t advies. Door flink te oefenen haalde dochter een cito score van 540 en kwam ze in een vmbo-t/havo brugklas. Dat er meer in zat wisten we, want uiteindelijk ging ze na het brugjaar naar het vwo.

Ik

Ik

08-07-2013 om 13:26

Hier

Hier hetzelfde meegemaakt maar onze school geeft geen adviezen op basis van de entreetoets. De entree wordt gebruikt om te kijken waar de hele klas gemiddeld op uitvalt en dat wordt extra aangeboden in groep 8.

Wel heeft één van de ouders een NIO toets voor de hele klas gevraagd en die is er ook gekomen. Helaas scoorde mijn kind daar ook slecht op.

Er zijn kinderen geweest met een VWO cito, die nu na twee jaar de beste zijn op het VWO maar een NIO uitslag op taal op onder mavo niveau kregen.

Heel slecht les in groep 7 en ook allerlei toestanden de jaren ervoor. School zei achteraf dat het er wel uitkomt bij elk kind wat er in zit. Tja.

Hoeveel dagen?

Hier is de entreetoets van groep 7 ook door verschillende kinderen slecht gemaakt, dit komt o.a. Door de korte periode waarin de entreetoets is afgenomen nl. 6 dagen, dat zijn 3 taken per ochtend, 2 voor de pauze en 1 erna. Voor veel kinderen vergde dit te veel van de concentratie. Volgens het cito die ik hierover gebeld heb is de uitslag voor veel kinderen zo niet betrouwbaar. Zoon zijn score ging ten opzichte van groep 6 flink naar beneden, van Havo/VWO naar krap VMBO-t.
School heeft vlak voor de vakantie al een voorzichtig advies gegeven VMBO! Het precieze niveau volgt nog.
In november wordt bij ons op school nog de Nio afgenomen, denk niet dat we zoon mee laten doen, er is 2 jaar geleden al een Wisc afgenomen die een bovengemiddelde intelligentie aangaf.
Wat wij gaan doen, zijn zwakke punten oefenen en dan heel erg hopen dat hij zijn citotoets in februari wel goed maakt.

Lisetje

Je had misschien

... kunnen vragen of ze van bepaalde onderdelen ook de gewone, halfjaarlijkse cito toets af zouden nemen. Vaak wordt die overgeslagen eind groep 7 wat logisch is omdat ze anders echt heel veel toetsen moeten doen. MAar het kan een controlemiddel zijn. Zeker als de hele klas uitvalt op 1 vak bijvoorbeeld.
Succes! Ik snap je frustratie best!

Evanlyn

Evanlyn

08-07-2013 om 23:44

Nio

Een NIO voor de hele klas lijkt me een goed idee. Die hebben we al geregeld voor zoon, maar hij is dus niet de enige die zo slecht gescoord heeft.

School is niet erg aanspreekbaar tot nu toe het ligt aan de kinderen, klaar. Die krijgen dus voortaan huiswerk mee en d ouders moeten met ze oefenen. Net alsof ik niet al een bewerkelijke puber probeer te begeleiden en mantelzorg verleen.

Goed om te zien dat de entreetoets niet erg maatgevend is. Hier wordt-ie namelijk als de bijbel beschouwd en de adviezen worden er grotendeel op gebaseerd. Dan ben je 10 en wordt je toekomst even vastgezet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.