Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Debbie80

Debbie80

11-07-2016 om 10:57

Heeft oefenen zin groep 5?

Mijn dochter gaat na de vakantie naar groep 5.

Heeft voor rekenen en begrijpend lezen beide een C voor de cito heeft het zin om samen te gaan oefenen of is het daar nog te vroeg voor?

De andere cito's waren A en B scores dus daar heeft oefenen weinig zin.

Mart

Mart

11-07-2016 om 11:03

Oefenen

Oefenen is wat ze de hele dag op school doen...
Dus of het zin heeft? Lijkt me wel!
Oefenen is het meest effectief als het aanslaat bij de leermanieren van kind. Bij sommige kinderen kan het zinvol zijn eens een cito te pakken, zeker als je een cito score niet goed snapt.
Meestal is het effectiever gewoon veel met rekenen en bl te oefenen in de praktijk, dagelijks leven.

jazeker

Als t in spel vorm gaat. Bv veel bakken/koken en dan de stapjes tussen grammen-kilo bekijken. Wat staat er in een (kinder) recept, begrijp je wat er stat enz.

Het ligt ook aan de reden.

Oefenen kan zin hebben, uitproberen kost niets en doet geen pijn
Het wil niet zeggen dat ze dan B's of A's gaat scoren, is dat de bedoeling? Oefenen om te zorgen dat ze op dit niveau blijft is ook al prachtig, tenslotte wordt de stof steeds moeilijker.
Wil ze zelf ook graag oefenen? Spelenderwijs kan je ook oefenen, om nou in de vakantie officieël lesmateriaal door te spitten.....maar goed, ieder kind is anders.

Debbie80

Debbie80

11-07-2016 om 13:23

Oefenen

De juf had gezegd dat we zouden kunnen gaan oefenen in de vakantie op vooral begrijpend lezen ze heeft het idee dat ze bij begrijpend lezen de tekst niet terug leest maar er vanuit gaat o dat antwoord weet ik wel.
Ze leest misschien de tekst ook wel te snel door.

Om iedere dag te oefenen vind ik niet nodig het is immers vakantie.

Mijn dochter vind het zelf wel erg leuk om te oefenen dus dat is het probleem niet.

Ze vindt het leuk.

Dan zou ik het zeker doen.

Triva

Triva

11-07-2016 om 13:41

ik vind

dat als je thuis oefent je dat sámen moet doen. Zo zie je ook waar het fout gaat want oefenen op school in haar eentje doet ze al genoeg. Dus samen een tekst lezen en de vragen maken en haar veel laten praten zodat je begrijpt wat er in haar hoofd om gaat. Begrijpend lezen is niet begrijpend onthouden maar.... juist... lezen.

Debbie80

Debbie80

11-07-2016 om 14:12

Oefenen

Ik ga er aankomende week samen met haar voor zitten.

In groep 4 was haar favoriete vak begrijpend luisteren maar dat is natuurlijk weer iets anders dan het begrijpend lezen.

Bedankt voor jullie reacties.

Taruh

Taruh

11-07-2016 om 19:52

oefenboekje

vorig jaar had ik een oefenboekje begrijpend lezen bij zo'n witte boekhandel gevonden. Daardoor kon ik precies zien wat er fout ging. Laat haar maar uitleggen hoe ze zo'n opdracht aanpakt.

Bij mijn dochter kwam het niet op om de tekst nog een keer te lezen. Ook niet als er stond: lees regel x tot y nog een keer.

2x geoefend en toen ging het stukken beter dit schooljaar. Kleine details die ze op de vorige school waren vergeten te vertellen.

Els

Els

12-07-2016 om 08:06

Zelfde ervaring

Zoek nog eens terug op oudere draadjes over begrijpend lezen. Het komt heel vaak voor dat kinderen denken dat ze antwoord uit het hoofd moeten geven, of dat ze antwoorden wat ze weten (aardbeiden zijn rood) en niet wat in de tekst staat (de aardbeien zijn nog niet rijp en zijn groen). Of dat ze eerst de tekst in het geheel moeten lezen en dan alle vragen in 1x moeten beantwoorden. In het kort komt het erop neer: lees de titel (!) en de tekst 1x helemaal, lees vraag 1 en lees de alinea (of regel) waarnaar verwezen wordt nog eens door inclusief de zin (of alinea) ervoor en erna. Lees dan nog eens de vraag en alle antwoorden. Streep (in gedachten) het meest foute antwoord meteen weg. Bekijk de andere antwoorden en kies het antwoord dat het beste klopt (soms zou een antwoord ook goed zijn maar is er ook een beter antwoord). Controleer je antwoord in de tekst.
Ook rekenen heeft een bepaalde aanpak waar het gaat om CITO opgaven. Kinderen denken vaak dat ze het antwoord meteen moeten weten maar soms moet je er even voor rekenen! En ook hier is soms een antwoord ook goed maar is eigenlijk niet wat wordt gevraagd. Denk bijvoorbeeld aan eenheden (het is 0,1 kilometer of 100 meter) of in een verhaaltje zit de som verstopt.
Oefenen heeft dus zin!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.