Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

heeft iemand advies omtrent omgang in groep 3

hoi,

ik zou graag van anderen advies krijgen. mijn zoon van 7 zit sinds kort in groep 3. ik vind de omgang met de kinderen erg tegen vallen en soms ronduit schofterig.
ik zal enkele voorbeelden en uitleg geven.

mijn zoon kreeg onlangs straf omdat hij met een kussen had gegooid. terecht want dit mag niet. maar nadat hij tussen de middag zijn hart had gelucht bij oma en zelf aangaf dat hij het begreep en er spijt van had heeft oma hem aangespoord om een tweede kans te vragen. ik weet dat hij dit soort dingen moeilijk vind. dus hoera, hij sprak de juf die middag aan en begon zijn verhaal. voordat hij uberhaupt kon aangeven dat hij spijt had van zijn actie had de juf hem al afgekapt met 1 enkel antwoord. nee! en negeerde hem. hij liep hierop verdrietig naar zijn tafel. oma had dit van een afstand bekeken en ging netjes in de rij staan om de juf te spreken. zij negeerde haar echter volkomen en wilde de les beginnen. gelukkig liet oma zich niet afschepen en heeft alsnog haar beklag gedaan. maar ik vind dit dus onder schofterig gedrag vallen.

nog een voorbeeld.
zoonlief werd vandaag de klas uitgestuurd. ze moesten blokjes stapelen. toen de blokjes voor de zoveelste keer ( door toedoen van anderen en/of per ongeluk) omvielen raakte hij gefrustreerd. dat uit zich bij hem in het aanspannen van alle spieren en dus ook rood aanlopen. hiervoor werd hij de klas uitgestuurd. naar eigen zeggen alleen maar omdat ik een rood hoofd kreeg.

diezelfde ochtend werd er ook gewacht tot ik de klas uit was om hem ergens op aan te spreken. hij doet gevaarlijk tijdens het buitenspelen en een ander jongetje werd er bang van. dan rijst bij mij de vraag ziet die juf dat dan niet als ze buiten zijn? en gevaarlijk.... voor zover ik weet klimt hij en rent hij graag. maar goed...

ik begrijp dus niet waarom er wordt gewacht tot ik weg ben ( heb nog nooit woorden o.i.d. met de juf gehad) ik begrijp ook niet waarom er niet wordt uitgelegd waarvoor er straf wordt gegeven. en ik begrijp al helemaal niet waarom een kind dat 1x iets fout doet gelijk de rest van de dag op een soort blacklist komt te staan. t kind is 7!

ik wil graag weten hoe andere ouders hierover denken en hoe ik de juf hierover moet aanspreken. ik wil ook niet dat hij die jongen met die zeikerd van een moeder word!
de drie maanden dat hij nu in groep drie zit lopen stroef en hij heeft het vaker niet naar z'n zin dan wel. en dan moet hij nog tot zijn 18e.

alvast bedankt voor het lezen van heel dit verhaal en ik hoop op een reactie.
vriendelijke groet,

suuz

Tango

Tango

29-10-2014 om 21:51

In gesprek gaan

Ga met de juf in gesprek en vertel wat je zoon verteld heeft. Waarschijnlijk zal hij het anders zien dan de juf en dan kan zij haar verhaal er tegenover zetten. Vertel ook dat je zoon het vaak niet naar zijn zin heeft op school en hoe dit komt.
Je schrijft ook nog dat je de omgang met andere kinderen vindt tegenvallen maar noemt hier geen voorbeelden van. Vraag aan de juf hoe hij in de groep ligt, met wie hij graag om gaat etc.
Overigens lijkt mij 7 jaar vrij oud om net aan groep 3 te beginnen, of heb ik dat mis?
Wanneer je niet tevreden bent over de antwoorden van de juf en haar ervaringen kan je je altijd nog overwegen naar een andere school uit te kijken of evt. een parallelklas als die er is of een gesprek met de directie aan gaan. Het is zeker van belang dat je zoon het naar zijn zin heeft op school. School moet hier actie in ondernemen.
Hoe was het in de kleuterklas? Voelde hij zich daar prettiger?

Ulla

Ulla

29-10-2014 om 21:57

In gesprek inderdaad

En verder komt de juf in jouw verhaal erg gestresst over, zo nee! roepen en oma negeren.

zelf

Ik ben zelf juf in groep 3 en zo hoor je niet met ouders en kinderen om te gaan.
Ik zou het aankaarten. Gewoon zijn versie van het verhaal, zijn beleving, inderdaad zodat zij wat verduidelijking kan geven (ook haar kant vertellen).

Doe maar. In mijn ogen zijn ouders niet zo snel zeikerds, ik ben zelf ook ouder en kan goed ook daarvanuit denken en me daardoor vaak goed inleven.

Pak een rustig moment. Niet aan het begin van de dag, ze moet inderdaad op tijd beginnen. Kom even na schooltijd langs en vraag of het even uitkomt.

Idioot

Vind het echt idioot wat jij beschrijft en helaas ben ik het ook tegengekomen. Nee Tango 7 is niet oud in groep 3 en wat heeft dat er in vredesnaam mee te maken. 7 is een normale leeftijd voor groep 3. Sommige kinderen worden 7 in oktober in groep 3 en andere later. Is dat relevant voor haar verhaal?

Tango

Tango

30-10-2014 om 11:02

Kan relevant zijn

De leeftijd kan relevant zijn. Suuz schrijft namelijk ook iets over de omgang met klasgenootjes, waar ze overigens verder geen voorbeelden in noemt. Het zou kunnen zijn dat leeftijdsverschil hierin mee speelt.
Ik vroeg het me gewoon even af of 7 een normale leeftijd was in groep 3. Maar blijkbaar heb jij hier veel moeite mee, Eefy.

Tango

Tango

30-10-2014 om 11:04

O ja

Nu ik het verhaal van Suuz nog eens doorlees zie ik dat ze w.s. vooral de omgang tussen juf en kinderen bedoelt. Dat had ik niet helemaal goed gelezen. Misschien dat de leeftijd dan inderdaad niet meespeelt. Maar stel dat kind een jaar extra gekleuterd heeft dan wordt er misschien door deze juf meer van hem verwacht o.i.d. Je weet natuurlijk maar nooit. Vandaar ook mijn vraag over hoe het in de kleuterklas ging.

De juf als gegeven

Mijn vaardigheden om moeilijke juffen op andere gedachten te brengen houden niet over helaas.
Ik heb me dan ook heel erg zorgen gemaakt toen mijn dochter in groep 7 en later bleek ook groep 8 een juf kreeg die nogal kort door de bocht en onderuit de zak kon reageren.
Ideaal is het nooit geworden maar voor mijn dochter is het wel goed verbetert nadat zij samen met de IB-er een gesprek met de juf heeft gehad. Iemand van school is misschien veiliger dan een ouder.
En ik zou mijn zoon uitleggen dat de juf kort door de bocht is. Vervelend maar hoor het maar aan, zeg ja juf, en vertel het s'avonds maar aan je moeder. En als het dan de spuigaten uitloopt kun je het weer aankaarten. En tot die tijd je zoon bevestigen. Ja, iedereen doet weleens wat fout, de juf is er voor om daar wat van te zeggen, maar zo kort door de bocht komt hard aan. Even doorademen, beleefd blijven, en iets minder gevaarlijks, hinderlijks, anders aan pakken.
Kan een mogelijkheid zijn om te leren hoe daar mee om te gaan.
En haalt dat niets uit dan zou ik inderdaad een andere klas gaan zoeken. Kan ook nog dat de juf tegen overspannenheid aanzit.

Nur

Nur

30-10-2014 om 12:29

Eigenlijk

Ik lees eigenlijk weinig vreemds in je verhaal.

Zoontje kreeg straf omdat hij iets had gedaan wat niet mocht. Dat lijkt me logisch.
Juf heeft geen tijd om gedurende de dag met een verzorger te spreken = ook redelijk normaal. Hier op school is dat ook vaak het geval en soms spreekt juf wel met een of twee ouders maar is er voor andere ouders geen tijd meer.

Je zoon werd de klas uitgestuurd omdat hij rood aanliep = dat is zijn verhaal. Misschien was er wel wat meer aan de hand dan je zoontje zegt. Misschien ook niet en was het helemaal geen straf maar zag juf dat hij misschien een driftbui zou krijgen en wilde ze dat voorkomen door hem even af te laten koelen. Dat heb ik ook vaak met mijn kinderen gedaan.

juf spreekt je zoontje pas aan als jij weg bent = lijkt me heel normaal. Schoolse zaken blijven op school. Pas bij serieuze problemen worden de ouders er bij betrokken. Hoe weet je trouwens zo precies waar juf je zoon op aansprak als je er zelf niet bij was? Kinderen zijn niet altijd even betrouwbaar als ze hun verhaal vertellen. Niet omdat ze bewust liegen maar omdat ze dingen soms niet goed hebben begrepen of het anders overkomt.

Kortom, het zijn allemaal kleine incidenten die mij heel weinig zeggen. Ik zie er weinig raars in. Maar als je zoontje zich niet goed thuisvoelt in de klas lijkt het me een goed moment om een gesprek met de juf aan te vragen. Doe dat dan niet tussendoor als juf geen tijd heeft maar vraag haar gewoon of je een afspraak kan maken om rustig te bespreken hoe je zoontje groep 3 ervaart.

creabea

creabea

30-10-2014 om 13:07

kortom

je vraagt om een gesprekje met de juf, want wat je zoon vertelt klinkt niet leuk. Sowieso is er altijd aanleiding voor een gesprek met de leerkracht als je kind het niet naar zijn zin heeft op school, lijkt me.

Na het gesprek met de juf kom je er hopelijk achter hoe de vork in de steel zit, is het inderdaad zo gegaan als je zoontje heeft verteld? En zoja, hoe komt het dat de juf zo reageerde, en komt het vaker voor, of had ze toevallig een slechte dag (kat dood, moeder in het ziekenhuis, weet ik veel).

En mocht het probleem zich blijven voordoen dan probeer je samen met school (met leerkracht+ib'er/directie) tot een oplossing te komen, en anders kun je altijd nog een andere school zoeken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.