Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sofie

Sofie

22-04-2016 om 10:25

Hebben jullie kinderen een watertappunt op middelbare school?

Op de middelbare school van mijn kinderen willen ze (op verzoek ouders) een watertappunt plaatsen.
Hoe gaat dat bij jullie op school? Kunnen jullie dat eens vragen aan jullie kinderen?
Discussiepunt is nu nog of ze dan ook in de klas water mogen drinken. Wij vinden van wel. Ben heel benieuwd wat jullie meningen/ervaringen hier over zijn!


eh?

Nou tja, er zijn kranen op school en het water uit de kraan is natuurlijk prima te drinken. Dus ja, er zijn een heleboel watertap punten op school.
Drinken in de klas lijkt me dan weer nergens voor nodig. Dat kan gewoon in de pauze of tussen de lessen door even.

Pimpelpaars

Pimpelpaars

22-04-2016 om 10:29

nee

Hier geen watertappunt en dat vind ik erg dom. Wel een snoepautomaat.

Ik zou niet weten wat er tegen kan zijn als kinderen in de klas iets drinken? Tijdens practica niet natuurlijk, maar verder, waarom niet?

Ben blij dat ik niet meer op een middelbare school zit. Betutteling.

Pimpelpaars

Pimpelpaars

22-04-2016 om 10:31

water uit kraan

Dat betekent hier op het stinkende toilet bij zo'n laag kraantje waar je flesje niet onderpast. Daar zou ik zelf ook geen zin meer in hebben, in dat water.

Sofie

Sofie

22-04-2016 om 10:31

Jippox

De kranen bij de toiletten zijn te laag om normaal een flesje te vullen en ik vind dat ook niet zo hygiënisch. Dus de kinderen mogen niet drinken in de klas maar de leraren wel?

ach

dit lijkt me nou ook een prima onderwerp om de leerlingen zelf mee aan de slag te laten gaan, als die behoefte er is. Als ouder zou ik me daar dus echt niet mee bemoeien. Nergens voor nodig.

Triva

Triva

22-04-2016 om 10:40

kranen in toilet

moeten dus vervangen worden door hoge kranen en ik begrijp nog niet wat stinkende toiletten te maken hebben met water uit een kraan.

Serwe

Serwe

22-04-2016 om 10:53

Hier op school zijn er meerdere watertappunten. Dat was goedkoper dan de kranen vervangen door hoge kranen. Uiteraard mogen er flesjes water mee de les ingenomen worden. Zou het raar vinden als dat niet zou mogen.
Op de andere school weet ik het eigenlijk niet. Ik zal het zoon eens vragen.

Sofie

Sofie

22-04-2016 om 11:10

Jippox

Omdat ik in de ouderraad zit heb ik het aangedragen op school nadat kind aangaf dat ze geen waterflesjes konden bijvullen op school.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

22-04-2016 om 11:10

Rare gewoonte

Ik vind het maar een vreemde gewoonte om de hele dag met flesjes water rond te lopen. Geen idee of er bij dochter op school een tappunt is, zal het vanmiddag eens vragen.
Op zich vind ik wel dat er op een hygiënische manier water gedronken moet kunnen worden, niet per se in de klas.

Sofie

Sofie

22-04-2016 om 11:13

Serwe

Dus de flesjes mogen mee de klas in? Hoe zit het dan met het geluid van de flesjes? Ik bedoel dus, als je in zo'n flesje knijpt kraakt het. Ik kan er in meegaan dat dat een irritant geluid zal zijn als 25 leerlingen zo nu en dan even knijpen in hun flesje (de ene keer expres wat harder dan de andere keer).
Idee is ook om van die flesjes uit te delen. Doppers geloof ik. En dat die alleen in de les mee mogen. Dat zijn harde flesjes.

Serwe

Serwe

22-04-2016 om 11:19

Sofie

Ja, de flesjes mogen mee de klas in. Geen idee wat de leraren vinden van het geluid. Blijkbaar hebben ze er niet zo veel last van. Je hoeft er toch ook niet in te knijpen als je er in drinkt?
Een oplossing als iedereen hetzelfde harde flesje lijkt me ook prima inderdaad. Ook nog beter voor het milieu.
Mijn zoon heeft ook een afsluitbaar bidon wat hij meeneemt. Hij koopt geen flesjes mineraal water.

Sofie

Sofie

22-04-2016 om 11:22

Serwe

Haha, ja je hoeft er niet in te knijpen als je drinkt maar dat zal al snel wel zijn wat de raddraaiers doen in de klas!
Ik moet zeggen dat mijn flesje altijd geluid maakt als ik drink

Yura

Yura

22-04-2016 om 11:23

Geen idee

Mijn kinderen hebben allebei een dopper en die vullen ze op school, geen idee waar. Ik denk gewoon bij de wasbak. Wat is daar vies aan? Als de fles er niet onder past snap ik dat dat lastig is, maar daar heb ik ze niet over gehoord. Ik heb ook geen idee of ze mogen drinken in de klas. lijkt me ook niet echt nodig, tenzij het een bloedhete dag is. Volgens mij mag het wel met lange toetsen of examens.
Ach ze zijn inmiddels gezond en wel aangekomen in de 5e en 6e klas, zonder dat ik me druk heb gemaakt over watertappunten en of ze wel of niet mogen drinken in de klas, blijkbaar kunnen ze dat zelf prima oplossen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-04-2016 om 11:41

gewoon bij de kraan

Mijn kinderen kunnen hun flesjes gewoon vullen bij de kraan. Volgens mij kunnen ze hun flesje in de klas gewoon op tafel zetten en zo nodig uit drinken. Ik begrijp ook niet zo goed waarom een school dat zou verbieden. Op kantoor hebben de meeste mensen ook koffie of een flesje op hun bureau staan. Ja, misschien maakt het geluid.... Maar 30 pubers maken toch per definitie geluid? Dat is toch ook helemaal niet erg?
Met examens is het trouwens heel gebruikelijk (en toegstaan) dat leerlingen eten en drinken bij zich hebben - en daar is stilte toch echt wat belangrijker dan tijdens een doorsnee les.

Ik zou mij trouwens niet druk gaan maken om wat voor flesjes leerlingen meenemen of als school flesjes gaan verspreiden. Daarmee maak je het wel een complex project. Begin nou maar gewoon met andere kranen of een watertappunt.

40er

40er

22-04-2016 om 12:50

Zoon kan wel zijn fles bijvullen. Volgens mij is er in de aula/kantine een kraan.

Vogel

Vogel

22-04-2016 om 13:17

Kan niet

Bij zoon op school zijn de kranen te laag en doet de kantinemevrouw moeilijk als hij vraagt of ze zijn dopper wil bijvullen. Vreemd.

Tijgeroog

Tijgeroog

22-04-2016 om 13:18

Mijn mening

Ik heb de afgelopen tijd een hoop middelbare scholen van binnen gezien, en een enkeling heeft een watertappunt. Daar wordt over het algemeen veel gebruik van gemaakt.

Ik vind het op scholen zelf prettiger om m'n flesje bij zo'n punt te vullen dan bij de kraan op de wc. Ik kan ,m vaak ook vullen in de docentenkamer, ook prima, maar dat gaat voor de leerlingen natuurlijk niet.
Ik vind, naast het praktische, dat je als school ook een signaal afgeeft als je zo'n tappunt hebt. Een stimulans om water te drinken, in plaats van frisdrank ofzo.

Waterflesjes tijdens de les op tafel zou ik niet doen. Ik denk dat een gezonde doorsnee leerling prima voor de tijd van de les zonder water kan, en als je tussendoor echt iets moet drinken kan die fles daarna ook wel weer terug in de tas. Ik denk dat een flesje water bij mij op m'n tafel een hoop problemen gegeven zou hebben. Spelen met het flesje, heen en weer draaien, aan de dop draaien, oeps, nou valt het door het spelen geopende flesje om. Paar druppels water op m'n papier, en dan vulpeninkt erbij, experimenteren met wat voor vlekken je daarmee kan maken. En dan had ik vast nog veel meer verzonnen wat je met water tijdens een les kunt doen.

Pug

Pug

22-04-2016 om 14:40

mode

Het is op een gegeven moment mode geworden, maar nodig is het natuurlijk niet.

Vroeger moesten we dusdanige afstanden afleggen door school naar de volgende les dat je altijd wel even langs de wc kon. Op de universiteit kwamen de waterflesjes zo rond 1999 ineens opzetten. Daarvoor lukte het ook iedereen om 45 minuten hoorcollege uit te zitten zonder water. Ik heb het altijd een wat merkwaardige affectatie gevonden, alsof het iedere dag meer dan 30 graden was.

Watertje

Watertje

22-04-2016 om 22:03

Sinds kort....

En mijn dochter vindt het geweldig. Tot nu werd het bijgevuld in de toiletruimte, maar dit water is gekoeld! Ze mogen drinken in de klas ( en ook eten ...). Of er veel gebruik van gemaakt wordt? :"geen idee, ik stalk mijn klasgenoten niet !".

lieverdje

lieverdje

22-04-2016 om 22:34

... en ook meer wc's?

Ik kan me zo voorstellen dat er met al dat waterdrinken er ook vaker geplast moet worden

Verder heb ik er nooit zo bij nagedacht dat water uit de kraan bij de wc's niet hygienisch zou zijn.... waarom niet?

Pimpelpaars

Pimpelpaars

23-04-2016 om 00:05

Hygiene

Het water zelf is natuurlijk niet vies. De omgeving wel. En dat is dan geen lekker idee toch? Ik snap dat wel.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

23-04-2016 om 00:46

Gevraagd

Ik vroeg aan dochter of ze op school een watertappunt hebben. Antwoord: 'Uhuh, je bedoelt.... een kraan?'
Die hebben ze.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-04-2016 om 01:26

wat wordt er veel bijgehaald

Het verbaast mij eigenlijk dat er zoveel wordt bijgehaald. Oké, er zijn dus blijkbaar geen kranen waar flesjes onder passen. Goed punt om daar iets aan te doen. Maar waarom moet er dan opeens ook aandacht zijn voor wel/niet in de klas drinken? En voor welke flesjes kinderen mee mogen? En of kinderen dan extra naar de wc gaan?

We hebben het toch gewoon over water? Over heel gewoon kraanwater? Op een school waar al kranen zijn (en waar je dus gewoon een bekertje onder kunt houden als je dorst heb)? Op een school waar kinderen nu ook tussendoor hun meegebrachte drinken (water of wat anders) opdrinken?

Als we het hebben over dat Afrikaanse dorpje waar voor het eerst een waterpomp bij de school komt: ja, dan gaat er echt wat veranderen. Maar jeetje zeg, we leven in Nederland, waar uit iedere kraan uitstekend drinkwater komt. Daar gaat toch niets 'groots' veranderen wanneer er een paar extra hoge kranen (of een watertappunt) komen?

Inderdaad wat Vesper Lynd ook zegt: het gaat gewoon om een kraan....

Niet mogen drinken in de klas

Bij mijn dochter op school mogen ze niet meer drinken in de klas. Die waterfleslurkhype alsof je geen minuut zonder kan vind ik ook belachelijk, maar een blokuur niet mogen drinken in een lokaal dat 's zomers bloedheet is vinden die leerlingen echt niet fijn.

Een plek waar je je waterfles kan vullen vind ik een goed idee, anders moet een leerling als het warm is of op dagen dat hij gym heeft meer flesjes water meeslepen.

skik

Buiten?

Een watertappunt buiten, op of vlakbij het schoolplein, is dat wat je zou willen?

Mijn kinderen zitten op scholen in het centrum van de stad waar sinds een paar jaar de watertappunten uit de grond schieten.

Klara

Klara

23-04-2016 om 12:19

Jee

En wat mij dan weer verbaasd is de weerstand hiertegen.
Nee, het is geen supergroot probleem. Volgens mij doet ook niemand alsof dat zo is.
Maar wat is er nu toch mis met het verbeteren van de mogelijkheden om water te drinken?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-04-2016 om 13:32

Klara

"Maar wat is er nu toch mis met het verbeteren van de mogelijkheden om water te drinken?"

Volgens mij niets, maar dat schrijft toch ook niemand?

bieb63

bieb63

24-04-2016 om 15:02

lieverdje

Het water uit de kraan op de wc is op zich niet vies. Maar als je na toiletbezoek je handen gaat wassen en dús met toiletbezoekhanden aan de kranen draait, is dat wél vies. Dus m.i. is die kraan gebruiken om water te tappen niet echt hygienisch (je zit met je handen aan de knoppen van mensen die ook aan die knoppen gezeten hebben vóórdat ze hun handen gewassen hebben na toiletbezoek en aan die knoppen zit jij ook en dan schroef je weer je dopje op het flesje. Niet echt hygienisch m.i.

Een automaat

Waarvoor ze voor een dubbeltje koud of glazuursplijtend ijskoud water kunnen tappen. Is toch net iets koeler/cooler dan uit kraantje bij de pisbakken.

Ik ben er wel blij mee, met die watertrend. De oudsten namen altijd pakjes zoete troep mee, de jongsten zijn aquahip.

Klara

Klara

24-04-2016 om 21:12

Koud

Sinds ik zelf gekoeld water uit koelkast kan tappen drink ik (heel veel) meer water.
Dikke vette onzin uiteraard. Ik had ook een kan kunnen vullen met kraanwater en die standaard in koelkast hebben staan.
Maarja. Dat deed ik dus niet. Of bijna nooit.
Puur luiigheid. En gemakzucht. En. Maarja.

(water bijvullen op een openbaar toilet vind ik een enorm smerig idee. Het 'schone' idee van water is bij mij wel weg dan.)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.