Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Stenna

Stenna

16-08-2013 om 14:29

Hbo weigeren om autisme

Zoon van 17 heeft zich nogal laat alsnog ingeschreven voor een technische HBO opleiding. Hij heeft op mijn verzoek daarbij aangekruisd dat hij een decaan-gesprek wil aanvragen over begeleiding voor een functionele stoornis. Hij heeft PDD-nos, had op de middelbare school ook begeleiding uit een rugzakje. Inmiddels brief binnen met vragenlijst over wat hij heeft en nodig heeft, en uitnodiging om afspraak te maken. Maar nu twijfel ik er over. Vanwege die berichten op het nieuws dat HBO's als 50 leerlingen met autistische stoornissen geweigerd hebben. Zullen we het maar laten zitten en het niet bekend maken, wat hij heeft? De kans is groot dat hij helemaal geen/niet veel begeleiding meer nodig heeft, de laatste jaren op school ging het ook prima. En wie weet wordt hij er dan ook om afgewezen? Aan de andere kant: stel dat er toch wat extra nodig is, dan kan het waarschijnlijk niet meer.

Vooraf

Misschien minder netjes maar ik zou inderdaad niets zeggen en het gewoon maar proberen. Zodra je zoon echt hulp nodig blijkt te hebben is het vroeg genoeg om een decaan in te schakelen. Kun je nog terug?

Karmijn

Karmijn

16-08-2013 om 15:42

Met annej eens

Ik zou het er geloof ik ook op wagen.

Als de school zo rigide is, dat je zoon later geen hulp zal krijgen, omdat hij het niet gelijk heeft aangevraagd, dan vermoed ik dat die hulp die zij bieden, toch weinig om het lijf zal hebben. Want dan snappen ze niets van stoornissen. Het kan toch ook dat de problemen pas in de loop van de tijd op gaan spelen?

In hoeverre verwacht je problemen? Zijn er specifieke potientiele problemen te verwachten?
Als ik je begin post zo lees, dan vind je zoon zelf, dat het ook niet nodig is? Ik zou zijn mening wel mee laten wegen.

Autiweigermeldpunt

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1360821
Geweigerd worden voor opleidingen en verzekeringen door een etiket. Maar ook over de toegevoegde waarde van een bijzonder karakter als autisme en adhd.

KGO

KGO

16-08-2013 om 16:48

Hij zal niet de enige zijn

Manlief werkt als docent op het HBO, technische studie, oosten des lands. Daar zijn echt meerdere studenten met... Alle studenten krijgen overigens bij die afdeling studieloopbaanbegeleiding. Dat betekent dat elke student een docent krijgt toegewezen die vier jaar lang de begeleider is.

Kaatje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Risico

Je weet niet goed hoe deze specifieke school daarmee omgaat. En je hebt ook nog kans dat zo laat vlak voor de start van het schooljaar dat er al 'genoeg' hebben. Dat heeft zoon ook al eens gehoord, dan nemen ze een bepaald aantal leerlingen met rugzakje aan en niet meer. Dat staat dan vaak wel op de website.

Stenna

Stenna

17-08-2013 om 13:32

Uitstellen

Ik denk wel dat we nog terug kunnen. De vragenlijst is nog niet opgestuurd (wel ingevuld) en de afspraak nog niet gemaakt (decaan is nog niet terug van vakantie). Ze weten ook nog niet wat hij heeft, het kruisje stond bij iets van "functionele beperking" oid. Pas op de vragenlijst heeft hij pdd-nos ingevuld. Ben ook bang dat zullen zeggen dat ze er al een te groot aantal hebben inmiddels (is ook bij een middelbare school gebeurd, destijds).
Er stond wel op de vragenlijst dat je een formele diagnosebrief nodig hebt om in aanmerking te komen voor extra voorzieningen en begeleiding. Die heeft hij wel, maar daarin is natuurlijk wel duidelijk hoe lang hij het al heeft (de diagnose). Dus we kunnen niet later alsog volhouden dat we het nu pas weten / nu pas naar voren is gekomen. Maar misschien maakt dat ook niet uit

T&T

T&T

17-08-2013 om 15:38

Wat is er nodig?

Wat heeft hij precies nodig? en kan dat door school geboden worden, of kan hij dat zelf eventueel met hulp van derden (ouders, brussen...).
Ik kan me voorstellen dat als je naar het hbo gaat en je hebt al langere tijd een diagnose dat de "gebruiksaanwijzing" redelijk duidelijk is, in ieder geval voor hem zelf. Ik weet niet of er op dat niveau nog zoiets is als een rugzakje of intern en ambulant begeleiders? kan het me eigenlijk moeilijk voorstellen.
Mijn kinderen zijn nog een stuk jonger, oudste gaat nu naar de brugklas, met rugzakje, ze heeft vwo niveau, en eigenlijk is het best lastig om nog hulp te vinden dan. Vaak wordt er vanuit gegaan dat als je een bepaald denkniveau (iq) hebt dat de rest dan ook wel moet lukken. Bij mijn dochter helaas niet het geval. Tegen de tijd dat ze gaat studeren hoop ik dat ze op die punten ook een stuk gegroeid is. Ze is wel heel leerbaar, en weet steeds beter zelf wat haar valkuilen zijn, en dat is handig. De volgende stap is ook zelf hulp kunnen vragen als er zo'n valkuil in zicht komt. En dat betekend dat ze wel het lef moet hebben om soms tegen de stroom in te roeien, gewoon omdat dat voor haar beter is.
Krijgt jou zoon een vaste studiebegeleider of mentor op zijn opleiding? dan kun je dat soort dingen met hem of haar bespreken en is een etiketje misschien niet eens nodig. Ik zou het autisme ook niet angstvallig verzwijgen, maar wel duidelijk uitleggen wat het inhoud voor hem in het dagelijkse leven...
groetjes, Tess

Later

Je schrijft dat als er extra hulp nodig is, het waarschijnlijk niet meer kan. Maar er zal voor leerlingen ook hulp nodig en beschikbaar zijn voor zaken die je niet van te voren ziet aankomen. Bijvoorbeeld voor een leerling die in het schooljaar een ongeluk of ziekte krijgt waardoor er aanpassingen zijn. Dan kunnen ze toch ook niet zeggen dat ze al aan hun maximum aantal zitten? Je zegt dat je zoon de afgelopen jaren weinig tot geen extra's nodig had, de verwachting is dat het nu ook niet zo snel nodig zal zijn. Dan zou ik wijselijk mijn mond houden en het erop aan laten komen. Nu 'eerlijk' zijn kan resulteren in niet aangenomen worden. Als je zijn pdd-nos verzwijgt en mogelijk pas veel later tegen problemen aanloopt, is hij in elk geval binnen en heeft al onderwijs genoten.

skik

KGO

KGO

18-08-2013 om 00:07

Is er wel sprake van selectie?

Bij de meeste technische opleidingen is er toch geen sprake van een numerus fixus of selectie? Als je dan voldoet aan de toelatingseisen ( juiste vooropleiding) dan kun je toch niet geweigerd worden? Tegenwoordig zijn er wel steeds meer intakegesprekken met een advies maar dat is niet bindend.

Kaatje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Stenna

Stenna

18-08-2013 om 22:31

Weet niet

Ik weet het niet, Kaatje. Er is bepaald geen numerus fixus inderdaad, volgens mij mogen ze blij zijn met iedere student die zich inschrijft. Zou dat in de media dan vooral gaan om hele populaire studies? Ik kan het niet precies vinden. Wel een bericht ergens over een auti-jongen die de toelatingstest al door was, met goed gevolg, en verder aan alle eisen voldeed, en toch afgewezen werd op een (wel populaire) technische design opleiding.
Ik denk dat we het risico maar niet nemen toch. Extra hulp zou, denk ik zo, bestaan uit eventueel extra tijd bij tentamens vanwege een schrijf-motorisch probleem en misschien wat steun bij plannen en samenwerken bijvoorbeeld. Misschien kan een gewone begeleider dat laatste ook bieden. Voor het eerste heb je wel een officiele indicatie nodig denk ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.