Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
petra a

petra a

16-09-2016 om 17:04

HBO en stufi

Wij hebben een dochter op het mbo, die hierna naar het hbo wil. Nu heb ik mij helemaal ingelezen in de stufi van het mbo en minder in het hbo en heb toch begrepen dat er voor het hbo helemaal geen stufi meer was.
Althans, dat je alles na afloop terug moest betalen.
Na het lezen van het mbo draadje en de folder die daar in een link vermeld werd, een proefberekening gemaakt voor het hbo en tot mijn verbazing is er alleen maar geen basisbeurs meer, maar wel een aanvullende beurs waar dochter recht op zou hebben en die niet terug betaald moet worden.
Ook haar ov, dachten wij ook van dat die op het hbo moest worden terug betaald, maar als zij in 4 jaar haar diploma haalt, hoeft ze dit allemaal niet terug te betalen,
De kosten dekken dus het college geld en het ov en dus hoeft dochter eigenlijk alleen maar boeken en excursies enzo te betalen.
Ben ik nu de enige die dit niet doorhad? Hoe zit dat met jullie al studerende pubers?

Magalí

Magalí

16-09-2016 om 17:35

Stufi

Als je dochter alles kan betalen van de aanvullende beurs, dan kost het haar in feite niets inderdaad. Mits ze inderdaad binnen de gestelde tijd haar studie voltooid. Blijkbaar is jullie inkomen zo laag dat ze de hele aanvullende beurs kan krijgen?
De basisbeurs is er nog wel, maar die moet sowieso terugbetaald worden. Maar als ze die op een spaarrekening zet, dan kan ze dat na de studie meteen terugbetalen.

Lente

Lente

16-09-2016 om 17:45

Wat bedoel je Magali

"De basisbeurs is er nog wel, maar die moet sowieso terugbetaald worden. Maar als ze die op een spaarrekening zet, dan kan ze dat na de studie meteen terugbetalen.

Voor het HBO is er geen basisbeurs meer, wel een lening.

Lente

Lente

16-09-2016 om 17:48

Dat terugbetalen is nog wel een risico

Als je dochter je studie niet haalt, moet je de aanvullende beurs ook terugbetalen. En de OV-kaart.

Triva

Triva

16-09-2016 om 19:23

Lente

je hebt wel 10 jaar om een diploma te halen gerekend vanaf de eerste dag, als dat inderdaad niet lukt moet je het studentenreisproduct en de aanvullende beurs terugbetalen.

O ja?

Als je een aanvullende beurs krijgt staat er op de beschikking in vette letters 'gift'. Vreemde tegenstelling is dat dan.

Lente

Lente

16-09-2016 om 20:27

Die 10 jaar weet ik

Maar wat mij bezorgd zou maken bij een leerling die komt uit het MBO is dat de kans relatief groot is dat het HBO niet gehaald wordt. Tenminste dat lees ik in de media.
Dat zou mij extra alert maken hoe het gaat in het eerste jaar (op tijd stoppen betekent niet terugbetalen) maar zeker niet doorgaan tot bijna het eind als het eind er niet in zit. Tenminste als er niet voldoende eigen financiën zijn om die studie te volgen.

Je moet dan niet alleen de lening terugbetalen maar ook de aanvullende beurs en de OV-kaart. Dat kan aardig oplopen.

Als meer tijd betekent dat de studie wel gehaald kan worden, dan is dat prima natuurlijk.
Die 10 jaar gaat dacht ik al in op de datum dat de MBO-studie start. Dan gaat het rap.

Mbo-mam

Mbo-mam

16-09-2016 om 20:30

Petra

Dit betekent ook dat voor ouders toeslagen als kinderbijslag wegvallen en je kind zichzelf grotendeels zelf financieel moet bedruipen. Mazzel dat ze niet op kamers hoeft!

Triva

Triva

16-09-2016 om 22:18

Lente

Volgens mij staat MBO en HBO volledig los van elkaar, zou ook niet eerlijk zijn dat voor een MBO'er die 10 jaar opeens 4 jaar minder is dan voor een havist.

Je hebt gelijk voor wat betreft de kans dat een MBO'er het HBO haalt, die is wat kleiner dan voor een havist maar als het al echt in elkaars verlengde zit zijn er wel weer voordelen, soms zelfs een jaar minder en je weet al zekerder dat dat is wat je wil (want je was er al drie/vier jaar mee bezig).

Ik ken iemand die eerst kader heeft gedaan, toen MBO en nu HBO pabo doet en dat gaat niet goed. Studiefinanciering (oude systeem natuurlijk) is nu ook al gestopt en ze is zeker nog 1,5 jaar bezig geloof ik. Ik ben bang dat dit net te hoog gegrepen is ook al gaan alle stages etc prima maar rekenen lukt gewoon niet.

Lente

Lente

16-09-2016 om 22:31

Staat dit ergens, dat MBO en HBO los van elkaar staan?

Dat zou heel prettig zijn maar ik zou er pas zeker van zijn als dat zwart of wit staat in de nieuwe situatie.
Een tijdje geleden las ik dat die 10 jaar sowieso aaneensluitende jaren zijn, pauzes waarin je werkt tellen ook mee. Maar dat was iemand die deels in het oude systeem gestudeerd had en deels in het nieuwe.

Triva

Triva

16-09-2016 om 23:04

lente

Volgens mij kun je ook niet deels in het oude en deels in het nieuwe systeem studeren...

'Als je studiefinanciering voor een hbo-studie aanvraagt, telt eerder ontvangen studiefinanciering voor mbo niet meer mee. Je begint dus met een 'schone lei'. Voor een 4-jarige hbo- of universitaire studie krijg je in totaal 7 jaar studiefinanciering. '

https://duo.nl/particulier/mbo-er/opleiding-volgen/van-opleiding-wisselen.jsp

Magalí

Magalí

17-09-2016 om 09:58

Lente

Ik wist zo gauw niet hoe het nu heet, studievoorschot? In ieder geval het deel wat je eerst 'krijgt', vóór de eventuele extra lening en aanvullende beurs.

Triva

Triva

17-09-2016 om 10:20

eerst magali?

Er is niet iets wat je 'eerst' krijgt voor de extra lening en aanvullende beurs of je moet het over het oude systeem hebben. Je krijgt, als je ouders een hoog genoeg inkomen hebben, alleen nog de OVkaart en die moet je ook terug betalen als je niet binnen 10 jaar je diploma haalt. Als je geld nodig hebt ga je lenen: het studievoorschot. Als je ouders een wat lager inkomen hebben krijg je de ovkaart en een aanvullende beurs, heb je daar niet genoeg aan: weer die lening/studievoorschot. Alles terugbetalen als je je diploma niet haalt binnen 10 jaar.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

17-09-2016 om 10:31

Even samengevat?

Wat krijg je dan precies gratis (cq met prestatieverplichting) als je hbo/wo doet en je ouders meer verdienen dan zeg 52.000 per jaar? Alleen een OV-kaart?
Is de aanvullende beurs hetzelfde als het studievoorschot of studielening? (Voor die kinderen van zgn rijke ouders).

Vesper Lynd

Vesper Lynd

17-09-2016 om 10:34

Niets

Ik was er zelf van uitgaan dat dochter niets krijgt behalve een OV-kaart. Dat klopt dan toch?
Om het nog lastiger te maken had een collega van mij het over een 'Rutte-toelage', die je krijgt als je kind 18 wordt en nog op de middelbare school zit. Kennen jullie die?

Magalí

Magalí

17-09-2016 om 10:47

Triva en Vesper Lynd

Triva: Kun je die aanvullende beurs dan ook krijgen zonder dat je verder iets leent?? Dat wist ik niet.

Vesper Lynd: Bij een ouderlijk inkomen vanaf 46000 euro krijgt je kind geen aanvullende beurs meer, alleen de ovkaart (mits je je studie op tijd afrondt). Lenen kan altijd.

Ik zag trouwens dat de aanvullende beurs met ingang van dit schooljaar zo'n 100 euro minder is!

Magalí

Magalí

17-09-2016 om 10:49

Eh...

100 euro minder per 1 januari 2016 al...

Magalí

Magalí

17-09-2016 om 10:55

Hm...

En dan ga je verder zoeken en dan blijkt dat bedrag dus weer 100 euro meer te zijn per 1 sep 2016...Voor hbo en universiteit dan: http://financieel.infonu.nl/geld/172316-bedragen-studiefinanciering-studiejaar-2016-2017.html

En als je dan hier kijkt, dan was het dus voor jan-sep 2016 ruim 100 euro minder, raar toch? Onder het kopje 'studievoorschot 2016 (nieuwe stelsel): http://financieel.infonu.nl/geld/133824-bedragen-studiefinanciering-2016-en-studievoorschot-2016.html

Lente

Lente

17-09-2016 om 11:10

Slechte site Magali

Er staat in de eerste link dat je in het oude stelsel valt als je voor 1 september 2016 al aan het studeren was. Dat klopt niet. Het nieuwe stelsel is vorig jaar ingegaan.

Ik vind de site van DUO beter.
https://duo.nl/particulier/student-hbo-of-universiteit/studiefinanciering/weten-hoe-het-werkt.jsp

En voor een snel overzicht OOL:
https://www.ouders.nl/artikelen/uitleg-over-studiefinanciering

Magalí

Magalí

17-09-2016 om 11:12

Ik blijf posten...

Omdat ik het raar vond, toch ook nog even op de site van Duo gekeken en volgens hen blijkt het toch steeds rond de 381-383 euro te zijn, en niet ineens van jan-sep 2016 271 euro (ruim 100 euro minder dan je tot dec 2015 kon krijgen) en daarna weer hoger.
https://duo.nl/particulier/student-hbo-of-universiteit/studiefinanciering/bedragen.jsp

Magalí

Magalí

17-09-2016 om 11:13

Lente

Ja, daar kwam ik dus ook achter...Zie post 20.

Elfje65

Elfje65

17-09-2016 om 11:14

Vesper

Ja, die moet kind zelf aanvragen bij duo. Vroeger kregen de ouders die, nu heet hij tegemoetkoming scholieren. Zoon heeft m ook gehad. Iedereen krijgt m ongeacht het inkomen.

Mbo-mam

Mbo-mam

17-09-2016 om 11:40

Aanvullende beurs

Verrassing. De aanvullende beurs krijg je 4 jaar. Het maken van een goede studiekeuze is dus heel belangrijk.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-09-2016 om 12:28

Vesper

Inderdaad, wat Elfje ook al schrijft, dat is de leerlingentoelage. Vraag je aan via DUO. Is ruim 100 euro. Ik zie het als een soort vervanging van de kinderbijslag die wegvalt (alleen krijgt je kind de toelage uiteraard rechtsreeks uitbetaald).

petra a

petra a

17-09-2016 om 12:35

verwarrend toch

Ik begrijp uit jullie reacties dat het toch niet bij iedereen duidelijk is. mbo-mam, ik kwam ook tegen dat de aanvullende beurs slechts 4 jaar is en geen 10.
Dit maakt de studie keuze erg belangrijk.
Dochter hier wil graag een aansluitende hbo opleiding gaan doen, dus het lijkt me daarom goed te doen, maar inderdaad, wat nou als ze toch iets heel anders gaat doen en het niet binnen 4 jaar haalt?
Ook vraag ik me nog af of je de basisbeurs ook niet aan kan vragen, want die moet toch weer worden terug betaald en alleen de aanvullende beurs krijgt.
Anders moet dochter de basisbeurs dus op een andere fekening zetten,lijkt me ook niet handig.
De rest van de schoolkosten betalen wij voor haar, hebben we vanaf jongs af aan voor gespaard.
Het blijft toch geen makkelijk verhaal allemaal.

Marie

Marie

17-09-2016 om 13:03

Vesper Lynd - tegemoetkoming scholieren

Vesper Lynd - ik denk dat jij dit bedoelt: tegemoetkoming scholieren. Is voor 18+ op het VO (dus niet mbo/hbo/uni).

Heeft onze dochter ook 2 jaar op vwo gehad.

https://duo.nl/particulier/scholier/financiering-voor-scholieren/een-tegemoetkoming-aanvragen.jsp

Is € 112,-- per maand.

Mbo-mam

Mbo-mam

17-09-2016 om 13:14

Petra

Ze beginnen met doorstroom vanaf het mbo met een schone lei. Op het hbo uni is de aanvullende beurs 4 jaar, het ov 5 jaar, en 7 jaar studiefinanciering. De periode op het MBO staat hier dus los van.

Triva

Triva

17-09-2016 om 15:33

Petra en magali

Petra, ik stel voor dat je stopt met het woord basisbeurs, het wordt allemaal maar ingewikkeld als we verschillende benamingen gaan gebruiken. Ook infonu lijkt me GEEN betrouwbare website. Ik zoek dit altijd op via DUO of rijksoverheid.

Je hebt een studievoorschot (lening)
Je hebt een aanvullende beurs (als je ouders een inkomen onder een bepaalde grens hebben en ja die kun je aanvragen zonder dat je de lening aanvraagt
Je hebt een studentenreisproduct

Alles moet je terug betalen als je niet binnen 10 jaar een diploma haalt.

Op een beschikking voor een aanvullende beurs staat 'GIFT' achter de toegekende aanvullende beurs bij een MBO student.
Moet ik dat soms anders lezen?

Triva

Triva

17-09-2016 om 15:42

wauw

het lijkt de ovchipkaart wel

Annej, laten we nu niet mbo en hbo ook nog eens door elkaar halen. Van de rijksoverheid over mbo: Gift of lening

Doe je een opleiding op niveau 1 of 2, dan is je beurs altijd een gift. Doe je een opleiding op niveau 3 of 4, dan is je beurs een voorlopige lening. Die voorlopige lening wordt pas een gift als je je diploma binnen 10 jaar haalt. Dit geldt niet voor de aanvullende beurs in je eerste 12 maanden met studiefinanciering: die is direct al een gift, ook als je geen diploma haalt.

https://duo.nl/particulier/mbo-er/studiefinanciering/een-aanvullende-beurs.jsp

voor hbo heb je ook een vrijstelling van nu 5 maanden: Gift bij diploma

Je aanvullende beurs wordt een gift als je binnen 10 jaar je diploma haalt. Behalve in de eerste 5 maanden van je studiefinanciering. De aanvullende beurs is in die maanden direct een gift, ook als je geen diploma haalt. https://duo.nl/particulier/student-hbo-of-universiteit/studiefinanciering/een-aanvullende-beurs.jsp

Aanvulling op mijn vorige posting: je hebt OOK nog een collegegeldkrediet

Triva

Triva

17-09-2016 om 15:42

wauw

het lijkt de ovchipkaart wel

Annej, laten we nu niet mbo en hbo ook nog eens door elkaar halen. Van de rijksoverheid over mbo: Gift of lening

Doe je een opleiding op niveau 1 of 2, dan is je beurs altijd een gift. Doe je een opleiding op niveau 3 of 4, dan is je beurs een voorlopige lening. Die voorlopige lening wordt pas een gift als je je diploma binnen 10 jaar haalt. Dit geldt niet voor de aanvullende beurs in je eerste 12 maanden met studiefinanciering: die is direct al een gift, ook als je geen diploma haalt.

https://duo.nl/particulier/mbo-er/studiefinanciering/een-aanvullende-beurs.jsp

voor hbo heb je ook een vrijstelling van nu 5 maanden: Gift bij diploma

Je aanvullende beurs wordt een gift als je binnen 10 jaar je diploma haalt. Behalve in de eerste 5 maanden van je studiefinanciering. De aanvullende beurs is in die maanden direct een gift, ook als je geen diploma haalt. https://duo.nl/particulier/student-hbo-of-universiteit/studiefinanciering/een-aanvullende-beurs.jsp

Aanvulling op mijn vorige posting: je hebt OOK nog een collegegeldkrediet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.