Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-06-2017 om 09:31

Hb en school

Voor onze zoon (8 en hoogbegaafd) is door school plusonderwijs aangevraagd bij de overkoepelende organisatie die zorg biedt aan leerlingen die iets nodig hebben wat school niet kan of wil geven. Volgend schooljaar gaan de plusklassen op de schop en zijn alleen nog toegankelijk voor leerlingen die in hun ogen hulp nodig hebben. Gewoon slimme kinderen mogen er niet meer heen. Ik hoor net dat onze zoon ook geen ernstig zorggeval is in hun ogen en hij mag dus ook niet.

Zoon verveeld zich op school. Dat zal ook wel zo blijven. Morgen hebben we een gesprek op school over deze afwijzing. In mijn ogen betekend het dat school nu zelf aan de slag moet. Met hulp van ons.
Wat kan en moet ik van school gaan vragen? Op dit moment compact zoon alleen maar. Dus minder doen en vooral steeds verder onderuit zakken.

Willen jullie even meedenken?

welke klas?

In welke klas zit je zoon? Je kunt overwegen om te versnellen. Dat lost in feite niet vreselijk veel op (ervaring leert dat ze binnen de kortste keren weer voor lopen), maar het grote voordeel is dat ze dan wat eerder klaar zijn met de ellendig saaie basisschool.

Verder moet hij natuurlijk ook werk krijg dat past bij zijn niveau. Door te compacten is hij nog minder tijd kwijt met de reguliere stof, en die tijd moet wel met wat zinvols gevuld. Wat heeft de school hiervoor? Eventueel kun je overwegen om zelf dingen aan te schaffen (wij hebben wel eens zo'n hele levelwerk-kist gekocht en gedoneerd aan school)
En ik zou me oriënteren op externe plusklassen. Misschien is zoiets er ook nog in jullie omgeving?

Wij hebben voor onze jongste twee uiteindelijk gekozen voor een andere school die fulltime HB onderwijs aanbiedt. Qua concept een verademing, maar nu is er weer allemaal gedoe met personeel. Dus waar ik voorheen heel tevreden was, ben ik nu wat minder enthousiast.. Er is ook overal wel wat.

En ondanks het veel passender onderwijs is onze derde zoon toch halverwege dit schooljaar van 7 naar 8 doorgestroomd. Na de zomer gaat hij (met 10 jaar) naar het VO.

Dees

Dees

14-06-2017 om 09:55

Zelf bedenken

Is het een idee dat je zelf met dingen aan komt? Ik bedoel een cursus van een of andere taal, of vanuit de bieb boeken over een onderwerp halen en hem daar werkstukken over laat maken.

Dat kan hij dan doen als hij zijn schoolwerk af heeft en onderuitgezakt niets aan het doen is.

Dees

Zoiets is op zich prima, als de leerkracht maar wel a) een duidelijke opdracht geeft bij het zelfverkozen vak/onderwerp b) er afgesproken wordt wat de leerling precies moet 'opleveren' (verslag, presentatie, filmpje..) en wanneer en c) er serieuze feedback wordt gegeven op het resultaat.

Daar moet je dus goede afspraken over maken, anders wordt het al gauw een soort bezigheidstherapie.

Eigenlijk het allerbelangrijkste voor een goede plusopdracht is de evaluatie: wat ging goed, wat niet, wat zou je een volgende keer anders doen. Liefst ook een tussentijdse evaluatie waarbij de besproken zaken dan ook weer meegnomen dienen te worden in het vervolg. De focus moet steeds op het proces liggen, niet op het eindresultaat.

Thursday Next

Thursday Next

14-06-2017 om 10:27

hier

zijn beide dochters ook naar fulltime hb-onderwijs overgestapt omdat het de reguliere school niet lukte hen passend onderwijs te bieden.
Wat zij nodig hadden was wat Jippox zegt: duidelijke opdrachten, afspraken en evaluatie.
Dochter 2 hoefde bijvoorbeeld niet met het reguliere rekenwerk mee te doen, maar in plaats daarvan rekentijgers. Ik merkte dat ze vooral behoefte had aan een doorlopende leerlijn, dus een "gewoon" rekenboek met uitleg en opgaven alleen dan moeilijker. En een dagtaak/weektaak op haar toegespitst. Met daarin dus ook duidelijk: je maakt die bladzijden en die opgaven.
Opdrachten als werkstukken maken zijn leuk maar meer voor erbij.

raar

Omdat je zoon geen problemen heeft en geeft vindt de school het prima dat hij een groot deel van de dag uit zijn neus zit te eten? Dat is raar. Je kan ze voorhouden dat als hij compact en daardoor tijd overhoudt, die tijd op een aardige manier moet worden gevuld want dat hij anders gaat klieren (leerkracht heeft een probleem) dan wel gedragsproblemen ontwikkelt. En in dat laatste geval komt hij alsnog in aanmerking voor de plusklas, maar dat is natuurlijk wel ernstig het paard achter de wagen spannen.

Dus of die tijd wordt gevuld met iets nuttigs (zoals hier boven al aangegeven), of met iets alleen maar leuks. Hij kan natuurlijk in de tijd die hij overhoudt boekjes gaan lezen of buiten gaan spelen. Of eerder naar huis. Maar ik denk niet dat dat is wat school wenselijk vindt. Miriam Lavell geeft hier op het forum wel eens het voorbeeld van haar zoon die de vrijgekomen tijd vulde met het lezen van Donald Duckjes, maar je kind is 8, ik neem aan dat hij in groep 4 zit (5 zou ook nog kunnen) dus hij moet nog een paar jaar. Dat zijn wel erg veel Donald Duckjes.

Versnellen kan, maar is een lapmiddel. Mijn zoon heeft groep 4 overgeslagen en dat heeft goed uitgepakt. Maar inderdaad, hij liep in no-time voor in groep 5 en is blijven voorlopen tot hij de school verliet. Het is gelukkig bij 1 klas overslaan gebleven, ik was er niet voor geweest om tweemaal over te slaan, dan zit er straks zo'n halve kleuter tussen de pubers in de brugklas. Maar op de school van zoon (en inmiddels dochter) hebben ze hem gewoon pluswerk aangeboden (zowel voor als na dat versnellen)
Zoon is ook nog getest en de mevrouw van het testbureau vond dat hij eigenlijk naar een school met full-time hb-onderwijs moest. Daar had zoon toevallig zelf helemaal geen zin in, dus hij bleef lekker op zijn eigen school. Maar die deed in elk geval zijn best om te zorgen dat hij zijn tijd redelijk productief besteedde. Wij hebben ook nog geopperd om zelf te kijken naar extra dingen om te doen (Indonesisch leren was hier bijvoorbeeld een zinnig idee geweest) maar het was niet nodig.

Ik zou echt gaan praten met de school en liefjes vragen 'goh, het is toch niet de bedoeling dat hij zich zo gaat vervelen dat hij een probleemgeval wordt en daarom alsnog naar de plusklas mag? Wat stelt u voor?'

Sterkte ermee

Groeten,

Temet

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-06-2017 om 11:47

Reactie

Dank jullie wel voor meedenken.

Zoon compact dus, maat vindt het saai dus werkt nog trager. En is verder niet lastig, in tegenstelling tot 4 andere haantjes waar juf de handen aan vol heeft. Ik gok dat juf gewoon niet aan hem toekomt.

Die doorlopende leerlijn op eigen niveau, dat is wat wij willen. We willen m ook best aanschaffen. Hebben jullie namen/titels van methoden?
Ik wil morgen inhoudelijk echt ergens komen tijdens dit gesprek. Wij zijn ook gewoon positief over school. Zoon ook trouwens. Misschien naïef, maar voorlopig zetten we nog even in op samen met school naast kind staan

Lezen en tekenen

Je kunt je kind ook zelf uitgezochte boeken meegeven. Geen aviboekjes. En ik weet dat ik tekenen vroeger erg leuk vond omdat ik ook altijd snel klaar was met mijn werk.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-06-2017 om 13:21

AnneJ

Mijn zoon vindt lezen een zeer nutteloze bezigheid. Alleen als het een serieus doel heeft wil hij uit zichzelf iets lezen.
En tekenen, tja. Mijn zoon vindt het heel vervelend dat hij niet zo mooi kan tekenen, dat hij hetgeen wat in zijn hoofd zit niet goed op papier krijgt. Dat schijnt iets te maken te hebben met zijn v/p kloof.
Heel lastig vind ik dit, want tekenen vind ik zelf een leuke bezigheid. Net als lezen trouwens. Heel gek dat zoon de enige in het gezin is die zichzelf niet kan verliezen in een boek.

Zoon houdt van rekenen. En daar zou ik op school echt heel graag aangepast werk voor zien.

Thursday Next

Thursday Next

14-06-2017 om 13:29

dendy

Ik heb destijds voor dochter in groep 5 wat dingen uitgezocht en een map gemaakt met allerlei uitgeprint materiaal. Ook wel met doorlopende leerlijnen.
Lezen en tekenen kan goed zijn voor in tijd die over is, maar de tijd die over is door het compacten moet toch (vind ik) op een andere manier worden ingevuld.
Als je toevallig in het midden van het land woont of komt kan je de map wel van me krijgen (is volgens mij niet zoveel gebruikt), mail maar even op thursday . next @ mail . com

Voor rekenen kan je trouwens om snel wat te hebben eens kijken naar de opgaven van de kangoeroe-wedstrijden, die staan van een heleboel eerdere jaren klaar om te downloaden.

google

maar eens op levelwerk en kijk wat er zoal in zo'n box zit. Al die methoden zijn ook los te koop.

En inderdaad: opgaven van de kangoeroe wedstrijden zijn erg leuk. En neem dan vooral een categorie hoger dan waar je kind 'hoort'.
Ook leuk zijn de opgaven van de beverwedstrijd. Ook hier weer: minstens een categorie omhoog als het een beetje uitdagend moet zijn.

EA

EA

14-06-2017 om 13:59

zoon

Ik vind pluswerk op school eigenlijk niks meer dan bezigheidstherapie. Oudste is versneld en een brave, ijverige jongen die alles volgens het boekje doet. Mist wel aansluiting in de klas. Jongste mocht ook versnellen, maar wilde bij zijn vriendjes blijven (is juist een hele populaire jongen). Nu krijgt hij alleen maar extra, extra werk en hij heeft er geen zin in. Vertoont ook storend gedrag in de klas waarvoor ik iedere keer op het matje wordt geroepen.

Het is lastig, een oplossing heb ik niet. Andere school (met HB onderwijs) zou kunnen maar zal hij niet willen en levert ons bovendien logistieke problemen op.

Trijs

Trijs

14-06-2017 om 14:14

Het kan echt

Mijn zoon lijkt misschien wel wat op jouw zoon. Rustig, verlegen, houdt niet van tekenen (want krijgt het niet op papier) en leest alleen strips, maar de laatste jaren ook graag informatieve boeken.
Hij is 10, zit in groep 6, is niet versneld. Hij had in gr 2 een didactische voorsprong van gemiddeld 3 jaar, en begin gr 6 is dat opnieuw getest en was dat nog steeds 3 jaar.
Beide keren heeft school met ons gepraat over versnellen of fulltime-time hb onderwijs. Zoon wil niet van school, heeft veel vrienden in de klas, en wil niet versnellen, heeft niets met oudere kinderen. Het zich veilig voelen op school, en vrienden maken, is niet vanzelf gegaan, en wij koesteren wat hij heeft opgebouwd. Wij hebben daarom vanaf het begin ingezet op eigen leerlijn in eigen klas.
Behalve in gr 5 (dat was om allerlei redenen een moeizaam jaar) is dat alle jaren zeer succesvol geweest.
Een didactisch onderzoek waarbij het precieze niveau op alle vakken wordt bepaald is in mijn ogen dan wel noodzakelijk. Een iq zegt daarvoor niet zo veel.

Zoon heeft een eigen weektaak. Hij weet welke onderdelen hij helemaal meedoet met klas (Bv alle zaakvakken en schrijven), welke hij compact (Bv rekenen) en welke hij helemaal niet hoeft te doen (Bv spelling). In de tijd die over is heeft hij eigen materialen en staat op zijn weektaak wat hij moet doen. Ik kan je namen geven van methoden/materialen als je wil, maar dat moet ik opzoeken/navragen. Dit moet ook ingeleverd worden en wordt nagekeken.
Ook maakt hij zijn schaak-huiswerk op school (hij schaakt wedstrijden en traint veel).
Wij hebben in gr 5 gezien dat dit allemaal alleen werkt als de eigen leerkracht in staat is tot wat extra inspanning, wat de visie van de school en ib-er ook is.
Wij hebben ons altijd bescheiden opgesteld: we vragen veel van school en dat weten we. We bieden hulp waar kan. We prijzen hen de hemel in (behalve in gr 5). Ze zijn in mijn ogen niet verplicht een eigen leerlijn te bieden, dus ik meen die complimenten ook echt.
Wij hebben de mazzel dat zoon hoge enen blijft halen op de cito's, dus hun continue angst dat hij zo toch iets belangrijks mist, helpt hij zelf uit de lucht.
Ook mag hij 1 dagdeel per week naar een plusklas buiten school en 1 dagdeel per week naar de plusklas binnen school. Dat is dubbel aanbod en is uitzonderlijk. Ook daarvoor zijn we dankbaar en dat zeggen we vaak. Zo lang als het duurt gezien alle bezuinigingen.
Tegen zoon zeggen wij dat dit het maximaal haalbare is in deze klas. Dus als hij klaagt over "saai" (blijft af en toe natuurlijk) zeggen wij dat hij mag versnellen of naar HB onderwijs; als hij dat beide niet wil, moet hij het hiermee doen.
Nb het gaat over een hele gewone basisschool

saai

Laten we wel wezen: ook voor niet-hb kinderen is school regelmatig saai. Het is niet altijd een lolletje. Maar je structureel scheel vervelen is natuurlijk ook weer niet de bedoeling.

Groeten,

Temet

Trijs

Fijn als het zo kan. Maar houd er rekening mee dat het ook zomaar nog kan veranderen. Ik had ook nooit gedacht dat wij onze 3e zoon nog een keer zouden versnellen, maar begin groep 7 werd toch al snel heel duidelijk dat hij gewoon echt klaar was met de basisschool. En dat op alle mogelijke manieren.

Nu heb ik ook een 16 jarige die na de zomer naar de eindexamenklas gymnasium gaat en een 13 jarige die naar gymnasium 4 gaat, dus ik ben er allemaal niet zo bang meer voor, voor dat versnellen. Tot op heden hebben we er nooit negatieve effecten van bemerkt (4 kinderen, samen 6 klassen overgeslagen) maar wel een heleboel positieve!

Trijs

Trijs

15-06-2017 om 12:51

Jippox

Dank voor je reactie. Dat weet ik hoor. Voor mij is groep 7 en 8 in 1 jaar doen ook nog steeds een reële optie voor hem; we gaan eind dit schooljaar weer praten met hem en school.
En ik bedoel ook helemaal niet dat ik tegen versnellen ben. Volgens mij is die afweging bij ieder kind anders en kan het uitstekend uitpakken.
Ik vind het wel fijn om jouw positieve ervaringen te horen. Ik ken zelf twee versnelde kinderen van nabij waar het, een aantal jaren na de versnelling, niet goed mee gaat. Dat hoeft niet door de versnelling te komen, maar beide ouderparen denken deels van wel en hebben spijt. Dus dat kleurt misschien ook te veel mijn beeld.

@ Dendy: ik vind het leuk om nog te horen hoe het loopt, als je er tijd voor hebt.

niet alles gelezen

Ik heb niet alle reacties gelezen dus misschien zeg ik wat dubbel of overbodig: onze zoon heeft in groep 7 een plusklas gedaan en in groep 8 een plusklas op het VO. Dit was echt enorm belangrijk en heeft heel veel gedaan voor zijn sociaal emotionele ontwikkeling.
Dat een kind in school geen problemen geeft (doordat het bijvoorbeeld geen herrieschopper is) en prima cijfers haalt, wil niet zeggen dat er geen probleem is. Niet leren leren is namelijk wel degelijk een leerdoel dat hb kinderen vaak niet onder de knie krijgen op het BO. Dat zou ik ook aan school benadrukken. Mijn ervaring leert dat het in de praktijk erg moeilijk is om een hb kind voldoende te stimuleren oom al bieden ze compacten aan. Alleen compacten is namelijk veel te weinig. Bij mijn zoon bleek het gecompacte levelwerk ook saai, eenzaam en niet motiverend. En in groep 8 kwam hij eindelijk in leerlijn 5 waarin hij volledig los van de klas zijn lijn volgt, maar doordat er vooraf getoetst werd voelde zoon zich gestraft met de extra toetsen. Het vooraf toetsen kan best een goede remedie zijn om werk dat ze al kennen niet nog eens te hoeven doen, maar het is ook niet zonder nadelen dus.
Vooral de school deelgenoot maken van het ontbreken van de juiste studievaardigheden moet draagvlak creeeren. Dat zou een motivatie zijn om hem wel naar een plusklas te sturen. En anders zouden ze met een zeer gedetailleerd plan van aanpak moeten komen waarin de nieuwe juf ook deelgenoot van is gemaakt (anders gaat er in het nieuwe jaar weer kostbare tijd verloren omdat zij niet weet wat de afspraken precies zijn). Hierin moet meer staan dan compacten. Er moet ook verdiept en verrijkt worden. Zijn levelwerk moet ook uitgelegd worden en nagekeken. Dat bleek bijvoorbeeld te ontbreken bij mijn zoon (omdat slimme kinderen toch geen uitleg nodig hebben????) en het werk werd ook niet nagekeken, dat moest hij zelf doen. Dit was dus vooral eenzaam en frustrerend. Probeer zoiets te voorkomen.Dus als hij apart werk krijgt, moet het uitgelegd worden, duidelijk zijn voor je kind wat verwacht wordt qua duur en kwantiteit etc. en het moet nagekeken net als het huiswerk dat de andere kinderen krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.