Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

HB en een klas overslaan

...ik kom hier in een paar draadjes verhalen over (hoogbegaafde) kinderen tegen die een klas hebben overgeslagen, maar het later toch niet goed doen op school en het vwo niet dreigen te halen. Is dat iets dat de laatste tijd meer voorkomt, of toevallig meer op dit forum? Het valt me wel op.

toeval

Denk ik.

In het tijdschrift "Talent" stond kortgeleden een artikel over kinderen die meer dan 1 klas hadden overgeslagen, en waar het juist heel erg goed mee ging. Ik heb het artikel wel gescand, maar kan even geen link vinden, sorry... Maar die kinderen vonden het allemaal geen probleem om heel jong te zijn t.o.v. klasgenoten, en deden het ook gewoon heel goed op school. Als ze achteraf iets anders gedaan zouden hebben was dat hooguit: nòg een versnelling.

Onze eigen ervaringen zijn tot nog toe ook alleen maar positief. 3 van onze kinderen hebben 1 klas overgeslagen, eentje heeft er 2 overgeslagen. Oudste zit in gymnasium 2 (wat hij combineert met een topsport academy), zoon 2 gaat volgend jaar naar het gymnasium.

lisbeth

lisbeth

14-01-2014 om 09:52

mijn dochter

is zo eentje. Bij haar komt het omdat wij pas afgelopen jaar ontdekt hebben dat ze ADHD heeft. ze heeft gewoon nooit de goede begeleiding gehad. Hierdoor heeft ze een dysthyme stoornis gekregen. Nou en met die combi kun je ook niet goed werken.Het is iets wat ik mezelf ook wel verwijt, als ik jaren eerder had doorgezet met de ADHD dan had ze ook al eerder extra begeleiding kunnen krijgen.
Sinds een paar maanden krijgt ze extra hulp vanuit een rugzak, ze krijgt medicijnen en je ziet haar punten beter worden en haar zelfvertrouwen groeien. Hopelijk op tijd om toch een vwo advies te krijgen.

Angela67

Angela67

14-01-2014 om 10:00

de trend is volgens mij al wat langer bezig

middelbare scholen (in iig in utrecht) geven laatbloeiers weinig tot geen kans. Determinatie vindt niet alleen plaats op 'te vroeg'-cijfermateriaal (vanaf groep 6) maar het lijkt in mijn ogen ook soms dat hoe een kind op zeg 10 jarige leeftijd is, dat het dan 'dus' ook zo blijft de rest van zijn of haar leven.
terwijl er zo ontzettend veel geleerd en ontwikkeld wordt en dus ook bijgestuurd kan worden bij het missen van schoolse vaardigheden. MAar ja dat is moeilijk over te brengen aan iemand dus scholen durven dat niet aan. . . . en denken dan: zet maar wat lager in qua niveau dan hoeven we dat probleem van executive vaardigheden niet te bespreken . . .
gr Angela

Ook wel logisch

Het is ergens ook wel logisch. Als een kind in groep 3 op A+ niveau zit, kan het zijn dat het kind als het een groep overslaat op A/B niveau zit. Dat niveau betekent niet automatisch VWO en VO scholen eisen wel de goede scores. Het feit of een kind een klas overgeslagen heeft of gedoubleerd doet er niet meer toe, want het moet gewoon de vereiste Cito scores halen.

Dit is ergens ook wel iets waar ik bang voor ben, ik heb ook een zoon die een klas heeft overgeslagen. De vraag is of het uiteindelijk goed uitpakt. Tot nu toe wel, maar we zitten nog maar in groep 5 En op het moment dat we de beslissing namen was het zeker de juist keuze.

Annet

Annet

14-01-2014 om 20:15

Hier positieve ervaring

Zoon is versneld (groep 4 overgeslagen). Hij heeft vanaf groep 6 in een klas voor hoogbegaafden gezeten. Wij hebben wel de schoolresultaten (lees cito) nauwlettend gevolgd en bijgestuurd waar nodig.
Hij is met een prima resultaat naar het VO gegaan, was ook toegelaten op een gymnasium, zit nu in een vwo+ klas in de brugklas. Het gaat goed. Het vraagt wel begeleiding maar dat was een jaar later niet anders geweest.

Verder ken ik alleen maar versnelde kinderen die tevreden zijn met de versnelling. 3 ervan zitten nu in 6 gymnasium.

Voor ons scheelde het wel dat zoon emotioneel ook ouder was dan zijn leeftijd. Hij voelt zich beter bij kinderen van 1-2 jaar ouder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.