Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mimmie2

Mimmie2

14-07-2013 om 22:11

Havo/vwo voor kind met adhd delft/rijswijk/den haag

Zoon zit in groep 7. Heeft officieel geen Adhd diagnose maar heeft veel eigenschappen hiervan. o.a. concentratie problemen, hyperfocussen op dingen die niet met school te maken hebben, dromerig, etc. Het is een slimme jongen maar heel chaotisch. Op de basisschool nooit een probleem. Het is een heel slimme jongen (Hb getest) met dyslexie. Op zich is het al lastig om een school te vinden voor een kind met dyslexie. Maar nu komt het besef van dat er meer is dan alleen dyslexie.... Dit omdat het gedrag wat hij vertoont niet past bij zijn leeftijd. Eerst viel het niet op, nu dus wel steeds meer. Mijn vraag is dus heeft iemand een kind met Adhd op een middelbare school in Den Haag/ Rijswijk/ Delft en is dit een geschikte school. Ook hoor ik van scholen die niet geschikt zijn. Bv omdat de kinderen te vrij worden gelaten/ in het diepe worden gegooid. Dan weet ik dat ik daar dus niet moet zijn..... Graag tips, want het is niet makkelijk. Nog een vraagje? Heeft het zin om een diagnose te hebben op de middelbare. Krijg een kind dan extra begeleiding waar nodig? Wie kan mij een school aanbevelen die geschikt is voor kind met Dyslexie en Adhd?

Mimmie2

Mimmie2

14-07-2013 om 22:29

Nog even.....

ik schreef dat er op de basisschool nooit een probleem was. Ik bedoel hiermee dat er geen probleem is om het te redden. Wel zijn er natuurlijk concentratie problemen waardoor hij zijn werk vaak niet af krijgt en dyslexie. Zijn spelling is altijd een V op zijn cito.

Karmijn

Karmijn

15-07-2013 om 09:04

Via via

Via via weet ik van een hoogbegaafde jongen met adhd, die het heel goed doet in de tweede klas van een Leonardo school in Den Haag. Als ik naar deze gids kijk: http://scholenwijzer.denhaag.nl/pdf/ScholenwijzerVO2012.pdf zal het denk ik het Rijswijklyceum zijn.

Over het testen: dat is heel erg lastig om te zeggen. Het kan zowel voor als tegen je kind werken. Een diagnose is wel weer een label, en als ik het goed begrijp heeft hij er al twee (HB en dyslexie).
Ik zou op tijd gaan praten met scholen. Wij hebben toen een afspraak gemaakt met de zorgcoordinator. En daarbij dan vertellen dat hij ook kenmerken heeft van adhd.

Onze zoon met adhd heeft trouwens er veel baat bij, als hij los wordt gelaten door school. Wij begeleiden hem met structuur en huiswerk. En de school bemoeit zich eigenlijk niet zoveel met hem. Maar die rolverdeling hebben we ook wel zo afgesproken. Hij vindt het overigens veel en veel beter op de middelbare school, dan op de basisschool. Ongelooflijk wat een verschil. De leerkrachten van de basisschool vonden het een twijfelgeval: zou hij het wel redden, moest hij niet liever naar VSO?
Hij heeft op school zelfs nog nooit een strafkaart (als je de klas wordt uitgestuurd) gekregen.
Mensen met adhd hebben behoefte aan structuur, maar het is vaak het beste als dat een op-maat-gemaakte-structuur is. Ten minste, dat werkt zo bij de adhd-ers die ik persoonlijk ken. Het liefste ontwerpen zij hun structuren zelf. Het gaat niet zozeer om de regels, het gaat meer om de duidelijkheid en voorspelbaarheid. En dan heb je op de middelbare school, dat rooster. Duidelijk en voorspelbaar.

toetsenbord

toetsenbord

15-07-2013 om 09:40

Niet het rijswijkslyceum

Hier heel erg slechte ervaringen met het Rijswijks. Dochter heeft daar 1 jaar gezeten, en een grote leerachterstand opgelopen. Veel uitval van lessen, chaos in de klas (gooien met tafel bijvoorbeeld), veel wisseling van leerkrachten. Van de 15 leerlingen waar zij mee is begonnen gaan er nu nog zes naar de bovenbouw komend schooljaar, de overige 9 (!) zijn om verschillende redenen afgevallen/van school verwisseld.

Betere opties zijn denk ik Stanislas Delft (staat bekend als erg gestructureerd en heeft een VWO-plus voor de slimmere leerlingen, Dalton Voorburg (HB-profielschool, en het voordeel van een brede brugklas), Stedelijk gym in Schiedam (HB-profielschool, veel aanpassingen mogelijk in overleg).

Fiorucci

Fiorucci

15-07-2013 om 12:05

Moeilijk

Ik vind het moeilijk te zeggen, omdat er weinig algemeens te zeggen is over kinderen met ADHD. Ik lees hier bijvoorbeeld al iets over veel structuur, mijn zoon haat dat tot in zijn tenen. Hij wordt erg obstinaat van teveel structuur....

Knurf

Knurf

15-07-2013 om 16:03

Niet het montaigne

het Montaigne Lyceum werkt met leerdomeinen (in plaats van met klassen en afdelingen) en is vooral geschikt voor kinderen die zelf al goed zijn in plannen en het overzicht kunnen houden.

Fiorucci

Fiorucci

15-07-2013 om 18:52

Knurf

Mijn zoon met ADD is dol op leerdomeinen..en bij hem op school wordt hij geholpen met overzicht houden. Hij zou klassikaal onderwijs juist vreselijk vinden. Daarom is het zo moeilijk iets algemeens te zeggen hierover.

Alcedo atthis

Alcedo atthis

15-07-2013 om 19:11

Leerdomeinen

Voor mijn zoon met ADHD zouden die leerdomeinen juist ook wel wat zijn. Hij kan heel goed zelfstandig werken. Ik sluit mij dus aan bij Fio: het is moeilijk om hier wat algemeens over te zeggen.

Karmijn

Karmijn

15-07-2013 om 19:34

Hier ook ja

Onze zoon zou leerdomeinen ook prettig vinden. Vooral als hij dan veel zelfstandig mocht werken en zelf het tempo mocht bepalen.

Knurf

Knurf

15-07-2013 om 22:53

Dat is ook zo

'Mijn zoon met ADD is dol op leerdomeinen..en bij hem op school wordt hij geholpen met overzicht houden'

Ja, die ADHD-ers, het zijn net mensen

Mimmie2

Mimmie2

18-07-2013 om 10:14

Bedankt!

Ik zou niet weten of leer domeinen bij zoon passen. Hij is wel het type van de makkelijkste weg kiezen in combi met bij grote interesse zo erg erin opgaan dat hij er echt alles over weet bv Geschiedenis. Als hij iets moeilijk vind gaat hij het liever uit de weg in de mom van dat kan ik niet. De Stanislas college in Delft klinkt als een heel goede school daar gaan we zeker kijken! Verder Dalton Den Haag of Voorburg wil ik ook een kijkje nemen. Het Rijswijks Lyceum valt nu wel af... Ik heb begrepen dat de Hb afdeling een eiland op de school is. Dus je bent dan een buitenbeentje. Dit lijkt me voor zijn sociale ontwikkeling niet goed. Nee, op dit moment lijkt echt het Stanislas college het meest geschikt. Het zal wel wennen zijn zo ver op de fiets (ongeveer 6 km). Hij zal dan 11 zijn, best nog een jonkie, zo alleen op de fiets naar Delft. Ik geloof dat het meer spannend is voor mij dan voor hem. Bedankt voor het meedenken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.