Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Havo/vwo of vwo

Hoi medeouders,
Mijn oudste dochter zit in groep 8 en krijgt vwo-advies. Ze heeft vanaf groep 1 al zeer hoog Cito scores, groep 2 overgeslagen,

en doorloopt de basisschool met twee vingers in dr neus. Zelf heeft ze in haar hoofd dat ze persé naar een Havo/vwo brugklas wil. Ze is erg bang voor het vele huiswerk en ze heeft volgens mij het gevoel dat ze minder hoeft in een havo/vwo klas. Ik betwijfel dat een beetje en vraag me ook af of het geen 'gemiste kans' is om direct in een vwo klas te starten. Ik heb er natuurlijk nog helemaal geen ervaring mee en vraag me af wat andere ouders hiervan zouden vinden. We wonen in Amsterdam dus de keuzes lijken oneindig en ik vind het allemaal vrij spannend en ben bang dat we/ze verkeerde keuzes maken.

Angela67

Angela67

20-01-2017 om 15:40

havo meer maakwerk

dat was toch beetje het idee? op mavo minder leerwerk maar meer leren door doen, havo zit dan tussen vwo en mavo in. dus( ze kan echt beter vwo doen, want dan komt het moment dat ze 'echt wat moet gaan doen' ergens misschien een keer als het 'moeilijker' wordt. Bijv dochter van vriendin zonder enige moeite beland in vier vwo, en nu pas dit jaar qua hoeveelheid wat geschrokken bij de toetsweek . Maar weet je, ze heeft dit gehaald zonder iets noemenswaardigs veel te doen dus als ze de slag kan maken naar 'iets gaan doen' dan redt zij het prima.
en je dochter kan altijd zelf kiezen voor afstromen (denk ik).
gr Angela

Triva

Triva

20-01-2017 om 15:41

ligt er aan

Op de school van mijn oudste werd gewoon les gegeven op VWOniveau dus ook huiswerk op VWOniveau.

Er waren ook aparte VWO klassen en daar werd dan iets anders extra aangeboden zoals bijv science. Laat je informeren.

Havo/VWOklas kiezen omdat er minder huiswerk zou zijn zou ik niet doen. De kans is overigens groter dat het dan in de tweede Havo wordt aangezien vooral havisten in zo'n klas zitten, zeker als een bepaalde school ook VWO-klassen heeft. Wil ze dat?

Marja1978

Marja1978

20-01-2017 om 16:01 Topicstarter

Leerwerk

Dochter leert makkelijker dan dat ze maakt. Vind maakwerk tijdrovend en saai.
Ik moet er denk ik ook gewoon nog even heel goed met haar over gaan praten. Ik ben bang dat ze er gewoon het verkeerde idee bij heeft maar zoveel weet ik er dus zelf ook niet van.
Op een school waar alle havo en vwo kinderen in een gezamenlijke brugklas starten vind ik het ook geen probleem, maar als de keuze er ook gewoon is voor vwo denk ik dat de havo/vwo klas eerder vol zit mit havo kinderen met een kans op vwo. En ik vraag me af of dat dan echt stimulerend zal werken voor mijn dochter.

dakpanklas

Bij de scholen bij mij in de buurt wordt aangegeven dat ze bij dakpanklassen les geven op het hoogste niveau. Dan zou het voor je dochter geen verschil maken denk ik.

Verder lees ik ook dat vwo meer leerwerk is en havo meer maakwerk is, al heb ik daar persoonlijk geen ervaring mee.

Helena

Helena

20-01-2017 om 17:46

Keuze

Zoveel keuze heb je niet, want je dochter moet tien of twaalf scholen opgeven en dan wordt ze ergens geplaatst. Hopelijk op een van deze twaalf.

Maar ik zou haar overhalen vooral voor VWO-klassen in te schrijven. Omlaag kan altijd nog.

thea

thea

20-01-2017 om 20:50

huiswerk

Ja, dat huiswerk op vo is gewoon veel, balen.
Leg haar goed uit dat dat is wat het is, helaas. Er is veel huiswerk en dat geldt voor elk niveau.
Hoogstens zou zij iets kunnen regelen, (compacten enz) als het echt te makkelijk voor haar is. Dat kan doorgaans juist in een vwo (plus) klas makkelijker.
Ik zou daar vooral naar kijken, naar welke mogelijkheden scholen bieden en vooral hoe flexibel ze willen zijn.

Ik geef les op havo en vwo

En mijn havo lln krijgen echt precies net zoveel huiswerkmakers de vwo ers.

Oke, t niveau is iets anders, dus een vwo niveau leerling die havo doet zal het misschien iets sneller kunnen. Maar ik vind dat een absolute flutreden om onder je niveau te gaan werken.

Ingrid

Nee, niet weer (OT)

"en doorloopt de basisschool met twee vingers in dr neus."
Waarom? Dit is zo'n vieze uitdrukking ... en ook op te vatten met een korreltje zout ...

Amsterdam

De keuze is inderdaad groot in Amsterdam, maar houdt er rekening mee dat veel kinderen naar dezelfde scholen willen.

Bijna 5% van de leerlingen met vwo-advies zijn buiten hun top-5 geplaatst. Vooral de categorale vwo's zijn populair, als je die je voorkeur zijn moet je rekening houden met de kans op uitloten op meerdere scholen tegelijk.
Als je vwo advies hebt, dan maak je op een lyceum of scholengemeenschap wel meer kans. Kinderen met havo/vwo advies loten mee in de bak havo en de scholengemeenschappen en havo-vwo lycea maken in de brugklas meer ruimte voor vwo leerlingen dan voor havo leerlingen. Op havo en havo/vwo niveau (die dus in 1 bak loten), is het dringen op andere scholen (St. Nicolaas, Spinoza en Cartesius lyceum). Maar als je dochter met haar vwo advies het liefste naar één van deze lycea wil, maakt ze juist een goede kans.

Heb je al gekeken bij de nieuwe school Cartesius2 in het centrum? Dat is een school voor havo en vwo+ en krijgen alle leerlingen op vwo niveau les. Morgen (zaterdag 21 januari) is er een open dag. Ze zitten nu nog op de Passeerdersgracht bij het Leidseplein maar verhuizen volgend jaar naar centrum oost (Plantage Muidergracht). http://c2.espritscholen.nl/home/

Rapport

In het evaluatie rapport van de centrale loting en matching vind je de uitkomst van de loting en matching het afgelopen jaar en ook een lijst van alle scholen met per niveau het aantal aanmeldingen. Ook vind je een lijst van alle scholen per niveau die geloot hebben en vanaf welk lotnummer je uitgeloot werd http://www.verenigingosvo.nl/wp-content/uploads/2016/09/matching2016sept.pdf

Li

Li

21-01-2017 om 00:25

OT: twee vingers in de neus

OK, ik beken. Ik ben dol op de uitdrukking "met twee vingers in de neus". Ik weet ook geen goed alternatief, want "met gemak" klinkt te tam. Verder ben ik niet zo van de vieze uitdrukkingen hoor.

Maar goed, dit hoort eigenlijk in het andere draadje.

Triva

Triva

21-01-2017 om 07:13

misschien

Kunnen we ook van dit fabeltje af: "verder lees ik ook dat vwo meer leerwerk is en havo meer maakwerk is, al heb ik daar persoonlijk geen ervaring mee."

Kijk naar bijv gesch: net zoveel maakwerk maar meer inzichtvragen. Daar moet je toch een antwoord schrijven. Bij wisk gaat de hele vergelijking mank: allemaal maakwerk. Woordjes leren? Waarschijnlijk meer op vwo maar dat kost dan ook meer tijd.

Ik vind het idd een vies klinkende kwalificatie. Maar ook vind ik "met gemak" veel geloofwaardiger klinken. Dat hier op het forum bijna obligate "met twee vingers in de neus" klinkt niet alleen vies maar ook ongeloofwaardig.

Triva

Triva

21-01-2017 om 09:02

inderdaad

Wat is er in hemelsnaam mis met: "mijn kind doet het VWO met gemak"? Ik vind die twee vingers (ik heb ook wel eens drie gelezen) niet perse vies maar respectloos en denigrerend.

Marja1978

Marja1978

26-01-2017 om 09:15 Topicstarter

Twee vingers uit dr neus dan?

Hmmm oke, voor mij staat de uitdrukking 'met twee vingers in je neus' iets doen gewoon voor 'moeiteloos/gemakkelijk' en ik wist echt niet dat dit voor mensen denigererend zelfs (serieus?) zou kunnen zijn.
Ik bedoel daar concreet mee dat ze zich nooit heeft hoeven inspannen of haar best echt heeft hoeven doen om een goed schoolresultaat te halen.

Gisteren gesprek met de juf en die heeft haar gelukkig goed kunnen uitleggen waarom vwo beter bij haar past als havo/vwo. Ze bleek ook bang te zijn om ineens tussen alleen maar hele slimme kinderen te zitten. Daar had ze zo al haar (voor)oordeel over
Dus we gaan zoeken en inschrijven op vwo! Bedankt voor het meedenken

lennest

lennest

26-01-2017 om 12:22

overgangsnormen

Ik weet niet hoe het bij scholen in Amsterdam is, maar hier was het zo: als je in een havo/vwo-brugklas zit, moet je aan het einde van het schooljaar minimaal een 6.8 gemiddeld staan, de kernvakken moeten 7 of hoger zijn en een goede werkhouding is ook verplicht, dan mag je naar 2vwo. Zit je in een vwo-brugklas, dan hoef je alleen maar over te gaan en gelden al die aanvullende eisen niet. Ook even iets om over na te denken.

Tuinstoel

Tuinstoel

26-01-2017 om 12:33

lennest

Apart? Wordt daar dan op het laagste niveau les gegeven? Op de meeste scholen die ik ken, wordt juist op het hoogste niveau lesgegeven en dan heb je niet te maken met zulke strenge normering. Dan moet je gewoon voldoendes halen.

Jesse_1

Jesse_1

27-01-2017 om 09:10

VWO

Ik denk dat jij het verkeerd leest Tuinstoel; de 6.8 is niet voor het overgaan, maar voor het doorgaan naar 2VWO. Met een 'gewone' voldoende ga je naar 2HAVO.

Ik ken iemand die VWO advies had, maar naar een HAVO/VWO brugklas ging ivm het soort onderwijs (sportklas). Uiteindelijk kwam hij net héél iets te kort voor de normering voor 2VWO, ze hebben nog aardig moeten praten om hem toch (gelukkig) in 2VWO te krijgen, wat hij ook prima aan kan. Terwijl, als hij op dezelfde school gelijk in (een niet-sportklas) VWO was begonnen, met zijn cijfers moeiteloos was overgegaan.
Soms is het best lastig om bepaalde cijfers te halen, ook al ben je slim.

Ik zie het nut ook niet van in een HAVO/VWO klas als het duidelijk een VWO kind is.

Jesse_1

Jesse_1

27-01-2017 om 09:18

Overigens moest die jongen gemiddeld een 7.5 hebben en gemiddeld een 7 voor de kernvakken.
Behoorlijk pittig.

Mocht je dochter toch serieus nog naar H/V brugklas willen, kijk dan ook naar de determinatienormen voor 2VWO.

Triva

Triva

27-01-2017 om 09:24

tuinstoel

In de havo/vwo brugklas van mijn zoon gaven ze wel op het hoogste niveau les maar kregen ze havocijfers. Er is namelijk ook een vwobrugklas en je wil niet dat de echte havisten ontmoedigd raken door alle onvoldoendes. Een echte vwo'er haalt dus makkelijker een acht in de h/vbrugklas dan in de vwobrugklas.

Tuinstoel

Tuinstoel

27-01-2017 om 10:32

Nee

Bij de 2 VO scholen hier in de buurt, die ik op het oog heb voor mijn zoon volgend jaar, staat duidelijk (voor H/V brugklas):
Niveau: Atheneum
Becijfering: Atheneum
Richtlijn: Bij bevordering naar de volgende klas op Atheneum niveau mogen er maximaal 2 tekorten op het rapport voorkomen. Wanneer een leerling wel voldoende punten heeft, maar méér dan 2 tekorten, valt hij alsnog in de bespreekmarge.

De leerlingen hebben 10 vakken(10 cijfers): NE, EN, FA, GS, AK, WI, BIO, LO, KT, en TO Uitgaande van bovenstaande voorwaarden geldt:
< - 59,9 bespreekmarge
60 - > automatisch bevorderd naar 2 Atheneum
Bovenstaande puntentelling is gebaseerd op: 60 komt voort uit 10 x 6

Wellicht realiseren ze hiermee juist een betere doorstroom naar VWO niveau. Ze noemen het niet voor niets kansklassen. Ik zou nooit voor een dakpanklas kiezen waar je alleen naar her hoogste niveau mag door hoge cijfers te halen.

Nicole

Nicole

27-01-2017 om 10:45

hier

Hier 2 kinderen in een zogenaamde dakpanklas gehad. Op dezelfde school maar op verschillende afdelingen. Op beide werden de boeken gebruikt van het hoogste niveau, op beide werd lesgegeven op het hoogste niveau en beide werden becijferd op het laagste niveau. Je moest daardoor wel een hoog cijfergemiddelde halen, ik dacht een 7,5. Dat was pittig maar ze zijn alle 2 doorgegaan op het hoogste niveau en in beide klassen deed iets meer dan de helft van de klas dat. Dus zeker niet onhaalbaar. En ja, er ligt meer druk maar ze krijgen wel een beter basis doordat ze alert en bij de les moeten blijven.

Triva

Triva

27-01-2017 om 11:10

Tuinstoel

Ik vermoed toch echt dat jouw situatie alleen kan als je geen brugklassen hebt op een hoger niveau maar wel brugklassen op een lager niveau (alleen havo dus of mavo/havo). Waarom zou je een vwokind in een havo/vwo brugklas zetten als er OOK nog een vwoklas is?

Het is gewoon zielig als je een duidelijk havokind hebt wat in een havo/vwo klas MOET omdat er geen havobrugklassen zijn en je het dan veel onvoldoendes laat halen want dat kan niet anders met jouw becijfering.

Op de school van mijn zoon moest je dus rekening houden met een daling van de cijfers als je na die havo/vwo brugklas naar vwo2 gaat. De havisten konden rekening houden met iets hogere cijfers omdat ze in havo2 op een lager tempo les kregen.

Jesse_1

Jesse_1

27-01-2017 om 11:14

Tuinstoel

Wat merkwaardig. Dat klinkt meer als een VWO klas waarvan ze nog leerlingen laten afstromen.

Op de school waar 2 van onze kinderen zitten, moet je minstens gemiddeld (onafgerond) een 8 halen om door te gaan naar het hoge niveau, en vanaf een 7,5 ben je bespreekgeval.
Onze zoon hadden we opgegeven voor de H/V klas, maar is geplaatst in de VWO klas. Ik denk dat hij vanuit de H/V klas niet in VWO terecht was gekomen.

Des te meer van belang voor TS om te kijken wat voor brugklas het dan zou worden voor dochter. Het makkelijker om je te richten op voldoendes, dan motivatie te vinden om een hoog cijfergemiddelde te halen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

27-01-2017 om 11:21

Opstroomklas

Op een mavo die wij op het oog hebben voor jongste hebben ze een havo-opstroomklas. Eisen om over te gaan naar 3 havo (vanuit 2 van de opstroomklas) is minimaal een G (ze doen niet aan cijfers, ik vermoed 7,5) voor alle vakken én een NIO op havo-niveau. Zo streng heb ik het nog niet gezien. Terwijl er toch op havo-niveau wordt lesgegeven in die klas. Gewoon overgaan naar 3 mavo is minder lastig, allemaal V'tjes en max een onvoldoende.

Triva

Triva

27-01-2017 om 11:22

Jesse

'Des te meer van belang voor TS om te kijken wat voor brugklas het dan zou worden voor dochter. Het makkelijker om je te richten op voldoendes, dan motivatie te vinden om een hoog cijfergemiddelde te halen.'

Klopt, ik vond dat vroeger ook wel meevallen maar vooral bij mijn zoon op vmbo-basis lijk ik te merken dat ze bij veel huiswerkopdrachten, boekverslagen, werkstukken, en ook praktische dingen op school (handvaardigheid, techniek etc) erg geneigd zijn om een 6 of 7 te geven. De mensen die het echt supergoed hebben gedaan krijgen een 8. Zo is het lastig om gemiddeld op een 7,5 of 8 te komen ook omdat je vaak afhankelijk bent van anderen bij samenwerkingsopdrachten (!). Als je kind daarnaast dan ook nog eens dyslexie heeft waardoor 8 of hoger zeldzaam is ook als je goed geleerd hebt (leest wel eens wat net verkeerd, moeite met op schrift krijgen wat je in je hoofd hebt) red je het niet.

Ik vermoed dat die problemen wel wat kleiner zijn op een hoger niveau maar een keer een dikke onvoldoende is makkelijker op te halen naar een 5,5 dan naar een 7,5. Ik denk dat scholen er iets te makkelijk over denken maar ik ben niet perse tegen het systeem. Zeker als er ook een VWObrugklas is maar aan de andere kant kan jouw havo/vwo kind zich niet goed optrekken als hij de beste is in de klas. Aan de andere kant is dat altijd een probleem: elke ouder wil niet dat zijn kind de beste is van de klas want dan heeft dat kind niemand meer om zich aan op te trekken en zal geneigd zijn zich te conformeren richting het gemiddelde.

Tuinstoel

Tuinstoel

27-01-2017 om 11:37

hoog gemiddelde

Een hoog gemiddelde halen gaat voor mijn zoon lastig worden op bepaalde vakken (zoals LO en TO) vanwege een handicap. Hij zal daar altijd 6-jes voor inzet halen maar nooit hoog scoren, verwacht ik. Vandaar dat ik deze regeling prima voor ons vind.

Kinderen met een Havo advies gaan naar een Havo klas. Kinderen met een VWO advies gaan naar een gymnasium brugklas. Dus het is niet zo zoals jullie schetsen.

Ik vind deze manier ook daadwerkelijk een VWO *kans* klas. Probeer het maar, laat het zien en als je voldoende scoort (niet hoog) dan mag je door. Een kansklas waar je alleen met een 7,5 gemiddeld doormat, noem ik geen kansklas. Dat is gewoon verrekte moeilijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.