Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Schoolmoeder

Schoolmoeder

18-06-2015 om 09:33

havo/vwo advies naar vwo

http://www.volkskrant.nl/dossier-onderwijs/bij-advies-havo-vwo-pakt-vwo-keus-gunstiger-uit~a4079166/

Nu snap ik waarom mijn zoon niet eens een havo/vwo advies kreeg, allemaal opgelegd door de middelbare scholen in de buurt want bang voor een minnetje.

Schoolmoeder

Schoolmoeder

18-06-2015 om 09:36

Nog een artikel

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4079441/2015/06/18/Naar-de-havo-omdat-het-een-lieve-leerling-is.dhtml

'Om de invloed van de Cito-eindtoets te beperken, krijgen kinderen uit groep 8 dit jaar al ver vóór die beruchte toets van hun juf of meester te horen naar welk niveau ze mogen op de middelbare school. De middelbare scholen moeten dat schooladvies opvolgen.'

Wat een onzin, dat was de basisschool altijd al verplicht. Wie heeft er pas het advies gekregen NA de cijfers van de citotoets? Dus pas in maart? Niemand toch hoop ik?

Moni

Moni

18-06-2015 om 09:40

Toch wel schoolmoeder

Mijn kinderen kregen begin groep 8 een tijdelijk advies. Het definitieve advies kwam ná de uitslag van de eindcito. En dat formuliertje moest ook ingeleverd worden bij het VO. Voor jongste is dat twee jaar geleden.

Ik weet dat dit bij heel veel scholen zo was.

Geen wet

Schoolmoeder, er was geen wet die het advies regelde.
De eindtoets is verschoven juist omdat heel vaak de Cito-uitslag wel in het advies betrokken werd.

Dat was trouwens al zo toen mijn kinderen naar het vo gingen (15 jaar geleden)

mama2

mama2

18-06-2015 om 12:57

Hier

inderdaad eerst de Cito's en daarna pas de voorlopige adviezen afgelopen week ontvangen (groep 7). In januari (meen ik) het definitieve advies (groep 8 dan).

Juliëtte

Juliëtte

18-06-2015 om 13:42

Miriam

"De eindtoets is verschoven juist omdat heel vaak de Cito-uitslag wel in het advies betrokken werd."

En dat kan nog steeds gebeuren, getuige hoe het bij mijn zoon verlopen is. Kreeg havo-advies (heb er een paar maanden geleden over gepost), werd in havo-atheneumbrugklas geplaatst. Na kennismakingsgesprek met hem en één blik op zijn eindcito besloot de VO-school hem in de atheneum plusklas te plaatsen. Over het advies is met geen woord meer gerept. Deze gang van zaken zal niet representatief zijn, maar geeft voor mij aan dat VO-scholen volkomen autonoom kunnen opereren, en dat ook doen. Maw: de eindcito kán nog steeds leidend zijn.

Yeti

Yeti

18-06-2015 om 16:57

Mama2

Dan heb je het advies dus wel voor de cito ontvangen. De cito in groep 7 is namelijk niet De Cito (eindcito), maar slechts de entreetoets.

TukTuk

TukTuk

18-06-2015 om 18:15

Ik snap dit niet

"Wat een onzin, dat was de basisschool altijd al verplicht. Wie heeft er pas het advies gekregen NA de cijfers van de citotoets? Dus pas in maart? Niemand toch hoop ik?"

De CITO was dit jaar op 21/22/23 april, hoe kan het advies er pas komen ná de CITO, dan had je je kind toch al lang aan moeten melden?
@Moni, dat is sinds dit jaar anders.

Hier overigens een vergelijkbare ervaring als Juliëtte: voorlopig advies was HAVO, definitief advies VWO met de opmerking dat HAVO/VWO brugklas als meest passend werd beschouwd. Bij gesprek op het VO werd gevraagd waarom wij kind niet gewoon voor VWO klas hadden opgegeven, want al haar resultaten wezen daarop. Dit zei de school vóór ze haar CITO-score hadden gehoord, deze was wel fijn als bevestiging dat VWO gewoon goed moet kunnen. Ze gaat nu alsnog naar VWO.

Schoolmoeder

Schoolmoeder

18-06-2015 om 19:00

Tuktuk

Ik doelde natuurlijk op alle ouders die vóór dit jaar een kind in groep 8 hadden. Vroeger had je altijd een objectief (de cito of de nio) advies en een subjectief (de leerkracht) advies. Dat advies van de leerkracht moest toch echt voor de cito komen anders zou de cito dubbel tellen.

Dat het subjectieve advies hoger kon uitvallen na een verrassend hoge cito kan maar dat is iets anders dan wat ik bedoel en dat is nog steeds zo.

bieb63

bieb63

18-06-2015 om 22:10

apart

Ik las vandaag in het AD dat VO scholen er tegenaan lopen dat er te hoog wordt ingezet. Kinderen die uiteindelijk het niveau helemaal niet aan kunnen. Onder druk van ouders en ouders die weer de leerkrachten van de bs onder druk zetten of i.i.g. proberen te overtuigen voor een hoog advies. Op die manier gaat het dus ook niet goed natuurlijk.
Wat wijsheid is weet ik ook niet. Cito is voor mij ook niet heilig. Maar ouders en bs leerkrachten zijn het net zo min. Uiteindelijk heeft een bs er ook baat bij als veel leerlingen hoog uitstromen (goed voor de reputatie en wat er daarna op het VO gebeurt is hun pakkie an niet meer). En veel ouders willen ook graag zo hoog mogelijk, zonder echt te weten of dat wel zo'n goede beslissing is.
Uiteindelijk ben ik blij met onze Dalton school, die alle heterogene brugklassen hebben, dus alles bij elkaar en dan wordt in die brugklas wel gezien wat wel of niet mogelijk is voor het 2e jaar (waar overigens havo en vwo dan ook nog bij elkaar zitten, dus zelfs in de tweede is nog alles mogelijk).

Evanlyn

Evanlyn

18-06-2015 om 22:37

een echte brugklas,

of liever nog twee, is natuurlijk de oplossing voor veel kinderen. Tot de scholen ook tot dat inzicht komen, is het roeien met de riemen die je hebt. Dat betekent dat je als ouder je kind zo hoog mogelijk moet laten instromen, want opstromen wordt belachelijk moeilijk gemaakt door de scholen. Feitelijk heb je als ouder dus geen keus.

Maar hoe komen ze erbij dat de kinderen het niveau niet aankunnen? Dit is het eerste jaar van het "nieuwe" systeem (dat overigens niet zo gek veel afwijkt van het oude, waarbij het schooladvies ook belangrijk was). Je weet dus nog helemaal niet of die kinderen het niveau aankunnen of niet. Die toetsen zeggen ook niet alles, en waarom zouden de adviezen nu opeens veel hoger zijn dan vorig jaar?

Volgens mij zijn die middelbare scholen zich gewoon slim aan het indekken. Het is onze schuld niet, de basisschool had dat advies nooit mogen geven. Eigenlijk willen VO scholen het recht om zelf te beslissen wie ze toelaten, op basis van alle toetsresultaten van de afgelopen jaren. Tja, wees dan eerlijk als VO school en pleit voor een toelatingsexamen. Dan weten ouders en kinderen waar ze aan toe zijn en wordt de waarheid niet weggemoffeld. En dan word je niet afgerekend op het feit dat je als negenjarige nog wat speels was en geen zin had in zo'n toets.

Sissy

Sissy

18-06-2015 om 22:52

Onderzoek

Vandaag was ik bij een presentatie van een onderzoek waarbij gekeken werd naar de voorspellende waarde van LOVS scores, eindtoets en schooladvies van de leerkracht op het niveau waar de leerling in de 4e klas van het VO dan nog zit. Daaruit bleek dat het schooladvies de hoogste voorspellende waarde heeft en eindcito het laagst. Schooladvies was wel voor deel gebaseerd op scores vanaf groep 6. Overigens verklaarde die hoogste voorspeller nog steeds maar 60% van de variantie, dus er speelt veel meer mee bij op hetzelfde niveau zitten als het schooladvies waarmee de leerling van de basisschool kwam...
Zo'n 70% zit na 4 jaar nog op hetzelfde schoolniveau (of hoger).

bieb63

bieb63

18-06-2015 om 23:03

Evanlyn

Een toelatings (niveau)toets op het VO zou ook een optie kunnen zijn. Maar uiteindelijk ook weer een momentopname. Versus of je het inschattingsvermogen van de bs cq leerkracht groep 8 Altijd voor waar moet nemen. Het zijn nog steeds mensen en alle denkbare scenario's zijn er. Daarbij riijpt ieder kind op alle fronten op zn eigen manier en tempo.
Ik blijf pleien voor een minder abrupte overgang. Meerdere brugjaren, desnoods bs en vo integreren. En uiteraard ook makkelijkere doorstroming naar hogere niveaus.

Evanlyn

Evanlyn

18-06-2015 om 23:49

Ja bieb,

die minder abrupte overgang is de echte oplossing. Want leren op de middelbare school is totaal anders dan leren op de basisschool: vreemde talen, huiswerk, verschillende leerkrachten, noem maar op. En dan geven in het verleden behaalde resultaten geen enkele garantie voor de toekomst. Vooral niet als er in die toekomst ook nog eens gepuberd gaat worden. Of dat een kind juist het licht ziet en een toekomstdroom gaat najagen. Toch worden adviezen gebaseerd op verouderde toetsgegevens en vage indrukken van "werkhouding".

Ik denk dat je alleen op basis van een IQ test zou moeten plaatsen, en dan in een echte brugklas waarbij je makkelijk op- en afstroomt. En op elfjarige leeftijd, want dan zijn ze allang klaar met de basisschool en willen ze wat anders. En vervolgens op verschillende niveaus examen kunnen doen. Nou ja, keep on dreaming...

Katniss

Katniss

19-06-2015 om 08:47

Geen exacte wetenschap

Vooropgesteld dat ik nog steeds vind dat je beter een treetje hoger kunt beginnen om een kans te krijgen, heb ik inmiddels genoeg ervaringen gezien om te weten dat een hoog iq geen garanties biedt op het afronden van een hoger niveau v.o. Nu weer de dochter van kennissen. 'Normaal' hardwerkend meisje, Cito's nooit geweldig, eindcito vmbo-score, maar wel 'slim' in de omgang. NIO gaf havo/vwo dus op basis daarvan hebben de ouders een havo-advies bedongen. En daar blijkt nu dat ze het toch niet redt.
Maar goed, de kans moet je wel geven, vind ik. Ik hoop althans dat mijn kind die tzt krijgt, met haar vwo-intelligentie en IV eb V scores op haar Cito's.

Evanlyn

Evanlyn

19-06-2015 om 08:57

Katniss

Je hebt gelijk over die IQ test, maar het is altijd beter dan oude CITO's en geneuzel over werkhouding! En een garantie heb je natuurlijk nooit, ook niet als je kind hoogbegaafd is. Dat is juist het probleem van dit systeem. Het gaat ervan uit dat je garanties kan geven. Op basis daarvan zet je een kind alvast klem op een bepaalde plek, liefst een beetje aan de lage kant, want afstromen is "zielig". Alsof op een te laag niveau zitten niet zielig is. En opstromen is ook niet echt fijn in het huidige systeem. Die ellende zou een stuk minder kunnen met meer vloeiende overgangen.

Katniss

Katniss

19-06-2015 om 09:04

Evanlyn

Ik ben het met je eens hoor. De kans moet er gewoon zijn, en ik snap ook niet waarom scholen de drempel zo hoog maken. Uit de tevredenheidsenquete van de v.o. school van mijn oudste (losstaand atheneum) kwam de kritiek dat ze kinderen zo snel laten afstromen, en meer doen voor uitblinkers dan voor de zwakke leerlingen. Die opmerking kwam hard aan bij de directie en ze willen er wel iets mee doen. Maar ja, de selectie bij de poort is ook al zo streng, en daar gebeurt niets mee.

Lynn

Lynn

19-06-2015 om 09:39

Evanlyn en Bieb

Evanlyn: "Ja bieb,
die minder abrupte overgang is de echte oplossing." en

Bieb: "Ik blijf pleiten voor een minder abrupte overgang. Meerdere brugjaren"

Ik ben het niet met jullie eens.

Sommige kinderen hebben echt de intelligentie en mogelijkheden om op hoog niveau de schoolcarriere te volgen (oké, je weet nooit wat ze gaan doen als ze gaan puberen, dus dat blijft een onzekere factor).

Die kinderen zijn vaak gebaat bij hoog inzetten en om ze te plaatsen in een homogene groep met andere slimme kinderen. Kans dat ze dan een niveau afzakken is naar mijn mening dan een heel stuk kleiner dan als je ze in een gemengde brugklas zet, waarbij ze het hoogste niveau zitten.

Ik heb me echt ervoor ingezet dat slimme zoon op het vwo terecht zou komen, en niet in een havo/vwo brugklas. In een dergelijke klas moet je vaak een 7 of 7,5 gemiddeld staan om op te kunnen stromen naar het VWO. Dan moeten kinderen hun kop boven het maaiveld uitkomen, terwijl er ook minder gemotiveerde leerlingen in de klas zitten die kind mee "naar beneden" kunnen trekken. Het is echt veel makkelijker voor kinderen om tenminste zessen (5,5) te scoren voor vakken! Niet voor niets zie je op scholen die zowel havo/vwo als vwo-klassen hebben dat er vaak maar relatief weinig naar 2 vwo opstromen. In een vwo klas wordt je juist opgetrokken door de andere leerlingen.

Dus bij twijfel: hoog inzetten!
En bij slimme kinderen (of "echte" vwo-kinderen): zeker hoog inzetten!

Kind doet het prima op het gymnasium. Of het van 1 Havo/vwo naar vwo zou zijn gegaan met zijn speelse en onverschillige (ik ben geen nerd) houding, durf ik echt niet te zeggen.

Evanlyn

Evanlyn

19-06-2015 om 11:13

Lynn

Dat zeg ik ook, ik heb het over de meeste kinderen, niet over de duidelijke uitblinkers. En waarschijnlijk denkt jouw luie/anti-nerd zoon er heel anders over tegen de tijd dat hij 17 is en een vervolgopleiding voor ogen heeft. Maar dan krijgt hij in het huidig systeem geen kansen meer. Die moet hij nu pakken, terwijl andere zaken voor hem belangrijker zijn.

We moeten juist van dat "afzakken" af. Totdat dat mogelijk is, moeten ouders vooral hoog inzetten. Daar wordt dan over geklaagd door scholen: ouders willen teveel, scholen hebben er meer verstand van, enzovoorts. Maar ouders weten wel degelijk wat ze doen. Het probleem van de rigiditeit van ons onderwijssysteem, dat helemaal niet bij de ouders thuishoort, wordt op ons bordje geschoven, terwijl wij alleen maar doen wat in de huidige situatie in het belang van ons kind is: hoog inzetten. En dat wordt ons dan verweten.

Als ik dan weer hoor "op je tenen lopen is zielig", dan denk ik: toen mijn opa 12 was, scharrelde hij op straat een groot deel van het gezinsbudget bij elkaar. Dat is pas zielig.

Eigenlijk zijn we het dus wel eens, denk ik!

Schoolmoeder

Schoolmoeder

19-06-2015 om 12:00

Lynn

'Niet voor niets zie je op scholen die zowel havo/vwo als vwo-klassen hebben dat er vaak maar relatief weinig naar 2 vwo opstromen. In een vwo klas wordt je juist opgetrokken door de andere leerlingen.'

Beetje onzin wat je nu zegt want als een school havo/vwo EN vwo klassen heeft dan zitten de beste leerlingen al op het VWO. Als een school alleen havo/vwo klassen heeft en gewoon in de brugklas les geeft op VWO niveau dan is het een heel ander verhaal.

Angela67

Angela67

19-06-2015 om 12:05

het gaat om het les-niveau inderdaad

mijn oudste zat in een mavo/havo brugklas waar lesgegeven werd op mavo-niveau. Het enige extra was dat ze extra opdrachten zouden geven aan degenen die naar havo 2 wilden. MAar dat kwam helemaal niet uit de verf en sneeuwde onder in de waan van de dag. Dan heeft het dus helemaal geen zin om zo'n klas mavo/havo te noemen. Het enige wat je dan hoeft te doen is de normering kenbaar te maken zodat je kunt zien hoeveel punten je moet halen om naar havo 2 te gaan.
Mijn idee is dus: geef les op het hoogste niveau in een mavo/havo (of havo/vwo) brugklas. En degenen die duidelijk mavo of duidelijk vwo niveau willen of kunnen, die hoef je niet in zo'n combi te zetten.
gr Angela

Lynn

Lynn

19-06-2015 om 12:41

Schoolmoeder

"Beetje onzin wat je nu zegt want als een school havo/vwo EN vwo klassen heeft dan zitten de beste leerlingen al op het VWO. Als een school alleen havo/vwo klassen heeft en gewoon in de brugklas les geeft op VWO niveau dan is het een heel ander verhaal."

Je hebt gelijk hoor. Ik kijk natuurlijk naar hoe het bij "ons" op school is. Wel apart VWO en in havo/vwo les op havo niveau en "dus" volgens mij 7,5 moeten scoren om door te stromen naar vwo.

Als er geen aparte vwo-klassen zijn en les op vwo niveau is het inderdaad anders.

Maar dan nog heb ik voorkeur voor een coherente vwo-klas voor mijn kinderen, omdat die in mijn ogen "echte" vwo-kinderen zijn en in zo'n coherente vwo-klas het meest gelijkgestemden om zich heen hebben, waarvan ik denk dat dat een voordeel is.

Scheelt misschien ook dat ik zelf vroeger gymnasium gedaan heb in een periode dat er gesproken werd over een middenschool en ik van die gedacht echt gruwelde (voor mezelf dan, prima voor mensen die het wel zien zitten, maar het zou toen voor iedereen mogelijk gaan gelden). Het is denk ik voor veel kinderen die wat slimmer zijn fijn, dat je dan - eindelijk - in een klas zit waar je wat meer uitdaging hebt dan 6 jaar (tegenwoordig 8 jaar) op de lagere/basisschool.

Mijn kinderen zijn net als ik destijds ook erg blij dat ze in coherente vwo(gymnasium)klassen zitten.

Schoolmoeder

Schoolmoeder

19-06-2015 om 16:43

Lynn

Maar dat werkt toch overal door? Mijn ene kind doet havo en zit daar bij de top van zijn klas maar ja de regering wil mavo en havo bij elkaar. Mijn andere kind doet vmbo-basis en doet het daar ook meer dan prima maar bij de samenwerkopgaven heeft hij last van de klasgenoten waar hij zich niet aan kan optrekken. Hij kan dus net niet naar kader, hopelijk volgend jaar wel.

Eigenlijk gun je ieder kind een klas waar hij of zijn bij de onderste 25% hoort zodat die zich kan optrekken aan de rest maar waar haal je dan die overige 75% vandaan? Onmogelijk toch?

Ik ben ook helemaal niet voor gemengde klassen maar een havo/vwo klas met les op vwo niveau en cijfers op havo waarbij je 7,5 moet staan is prima te doen voor een echt vwo'er mits de rest van de klas niet uit kinderen bestaan die tussen mavo en havo in zweven.

Angela67

Angela67

19-06-2015 om 19:18

twee verschillende dingen

Er is een kant van het verhaal, namelijk hoe de leerling zichzelf gedraagt en er is een ander onderwerp: wat scholen handig/slim vinden om aan te bieden/leerlingen toe te laten of niet.

Hoe een kind gestimuleerd wordt/zich optrekt/negatief beïnvloed wordt in werkhouding en dus cijfers dat is 1 ding en hangt af van hoe de leerling zelf is. En dat kan echt verschillen, je kunt niet zeggen dat iets 'niet waar' is, want als het voor een leerling wel invloed heeft dan is dat zo.

Wat de scholen handig vinden voor hun slagingspercentages, niveau van lesgeven, populariteit, klassegrootte, etc. dat is een heel ander onderwerp. Zij kunnen redenen genoeg hebben om bepaalde niveaus/indelingen wel of niet aan te bieden. Maar die hebben meestal niets te maken met wat goed zou zijn voor leerlingen.

Zolang die dingen doorelkaar lopen is het moeilijk om te zeggen wat een goede oplossing is.

gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.