Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
profiel

profiel

28-03-2014 om 12:03

havo wiskunde A of B

Dit weekend moet de knoop doorgehakt worden, wiskunde A of toch B.

Het advies voor A is goed, voor B twijfelachtig. Cijfer is op dit moment een 7.1 Er zitten krappe voldoendes tussen, maar nooit echte uitschieters naar boven en de leerkracht geeft aan dit toch wel graag te willen zien. De vraag was ook hoeveel ze er nu voor moest doen? Uuuh, wat kan je er voor doen? Formules leren en de stof nog een keer doornemen, maar extra oefenstof is er niet, dus daar doet ze het mee. Dochter heeft al wat geprobeerd van Wiskunde A en B, om te zien wat haar interesse heeft of ze lastiger vindt, maar daar komt ze ook niet uit. De cijfers voor de toetsen zijn ook niet uitgesplitst voor a of b..,ze weet dus niet of zo voor a of b gescoord heeft. Volgens leraar kon je a altijd als je b ook kon, andersom niet. Dochter vindt het verhalende in wisk. a lastig, maar volgens leerkracht moet je dit bij B ook kunnen. Het moet gekozen worden in een Ng of ngt profiel met natuurkunde. De kans is niet zo groot dat het een heel exacte studie gaat worden ( wat dan wel, ook niet). Ze hecht er waarde aan om zo goed mogelijk door de HAVO heen te rollen, wil niet op de wiskunde blijven zitten ( exameneis is maar 1x 5 en ze maakt zich meer zorgen om engels.) Wat is wijsheid? met welk cijfer in het 3e jaar rolde je kind goed door 4 havo?

Sawo

Sawo

28-03-2014 om 12:19

wiskunde A

Hoi profiel

Het cijfer in de 3e is nooit alleen een indicatie of ze het gaat redden of niet. De meeste kinderen kunnen voldoende motivatie opbrengen voor wiskunde B als je weten wat ze ermee willen. Mijn dochter wilde alle opties openhouden en koos natuurkunde met wiskunde B. Toen bleek dat ze toch niets met natuurkunde ging doen had ze er toch spijt van. Je schrijft niet wat je dochter verder gaat kiezen maar als je geen natuurkunde kiest zou ik wiskunde A kiezen minder abstract en meer toegepast.

groet

Sawo

profiel

profiel

28-03-2014 om 12:42

ng= wis A, nat, bio, schei en duits of ngt = Wis B, nat, schei, bio en BSM. De vakken bio en duits trekken haar het meest en schei en na vindt ze niet vervelend. Er is ons verzekerd dat de combinatie Wis A met na op havo aansluit. Het advies voor Na is voorzichtig positief.. De keuze voor natuurkunde opent net wat meer deuren en vindt ze leuker dan aardrijkskunde. De wiskundeleraar gaf aan dat Wis B een andere manier van denken vroeg die bij andere vakken van pas komt. Tussen de regels:" slimmer".

Yura

Yura

28-03-2014 om 12:53

Bekend probleem

Hier zaten wij vorig jaar ook mee met zoon in vwo 3. Hij was een twijfelgeval, maar wilde heel graag natuurkunde doen en bij ons op school raden ze zeer dringend aan om wiskunde B te kiezen als je natuurkunde neemt. Ik ben ook echt rond gaan vragen bij oudere leerlingen of dat ook echt nodig was en het antwoord was volmondig: ja. Het bleek dat eigenlijk iedereen die natuurkunde met wiskunde A combineerde strandde in de 4e. We hebben dus wiskunde B gekozen, hij zit nu in de 4e en het gaat zeer moeizaam. Hij staat nu een 5,2. We gaan dus nu aan bijlessen beginnen, overigens hadden we dat vorig jaar al besloten dat we dat zouden doen als het niet ging. Goed zijn in wiskunde of niet hangt vaak samen met een goede uitleg.

profiel

profiel

28-03-2014 om 13:15

yura

Ik vraag me af of dat alleen voor VWO geldt. NG wordt hier op havo alleen met Wis A aangeboden en op VWO ook of alleen? met Wis B
Ik had hier vaker over de combinatie wis b en natuurkunde gelezen en heb dat bij de natuurkundeleraar bovenbouw nagevraagd en die gaf aan dat de aansluiting wel wat extra inspanning van de leerkracht vraagt. ( ze moeten wel, want ze bieden het niet anders aan). Ik heb gekeken bij een naburige school en ook daar alleen wis A bij NG

Yura

Yura

28-03-2014 om 13:42

NG en a of b

Bij ons op school moet je bij een NG profiel kiezen tussen wiskunde A of B (geldt overigens voor E&M ook), neem je NT dan heb je verplichte wiskunde B. Je kunt dus NG met wiskunde A en natuurkunde nemen, maar dat wordt dus afgeraden. Toch zag ik op zoons rooster aardig wat die het toch gedaan hadden, ben eigenlijk wel benieuwd hoe het daarmee gaat. Neem je NG met wiskunde B en natuurkunde dan heb je eigenlijk een NT profiel.

profiel

profiel

28-03-2014 om 13:59

en de biologie maakt het dan een ngt... Het zou zomaar kunnen dat op VWO niveau de B-wiskunde een groter vereiste is dan op HAVO. Ik heb ook in mijn achterhoofd dat HAVO in principe niet opleidt tot onderzoeksgerichte opleidingen/beroepen en wellicht de B-wiskunde niet terug komt in het uit te voeren beroep ( behalve misschien heel technische).
Bijv. mbrt ( echo's radiotherapie ed.). Ik heb iemand gesproken die deze opleiding volgt met Havo NGT. De wiskunde A leerlingen redden dit ook en je gebruikt de kennis in de opleiding en daarna in het werk niet meer. Ik denk ook dat als je het in je latere beroep dagelijks toe moet passen ed, het belangrijk is dat de kennis hiervan gedegen is en je het niet in je opleiding hakken over de sloot gehaald hebt.

Zo zie ik ook de combinatie Wis-B en mijn dochter. Zoals het er nu uit ziet, zal ze dit nu gaan doen op een niveau die niet voldoende zal zijn als basis in een toekomstig beroep.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.