Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vera*

Vera*

01-05-2014 om 12:27

havo of vwo niveau - schools of abstract

Met de laatste rapportavond wilde ik ook graag een gesprek met de mcs (soort maatschappijleer) van mijn dochter. Voor de werkstukken haalt ze dikke voldoendes maar voor de proefwerken heeft ze een 3.4 en een 4 gescoord dit jaar.
Alle vragen in het laatste proefwerk die over het christendom gingen had ze fout (en over de islam allemaal goed).
Volgens de leraar kwam dit omdat er al meer over het christendom bekend is en dat ze daardoor sneller door dat stukje van de stof heengingen.
Dat zag je veel vaker bij kinderen die opgestroomd zijn volgens hem. Op mijn opmerking dat alles wat ze op het hogere niveau mee krijgt alleen maar extra bagage en winst is ging volgens hem niet op.
Havo is veel schoolser en leidt op voor het hbo en vwo is veel abstracter en leidt op voor wetenschappelijk onderwijs zoals hij aangaf en je mocht dat niet zo vergelijken.
Ook de algehele tendens hier op het forum is (volgens mij) dat een stukje extra bagage je altijd van pas komt maar dat vond deze leraar overduidelijk niet.
Hoe zien jullie dit?
Met andere vakken heeft dochter nergens last van en (zo als het er nu naar uit ziet) gaat ze gewoon over naar de derde.

die leraar, dat vak

Over dat gedoe van extra bagage enzo, daar heb ik geen mening over. Maar als net precies de leraar van het *enige* vak dat minder goed gaat zo'n algemene verklaring wil geven voor haar mindere prestaties (en impliciet zegt dat ze niet is opgewassen tegen het hogere niveau van het vwo...) zou ik dat met een korrel zout nemen.

Ik heb zelf overigens een kind op het vwo dat zeer sterk is in de abstracte kant van zowel de alfa als de bèta vakken, dat ook een geweldig taalgevoel heeft (en vanaf de eerste klas in vakanties enthousiast een mondje over de grens spreekt), maar bij vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde grote moeite heeft met het vwo-niveau (al vele jaren, bij alle typen leraren). Na de derde klas kun je gelukkig specialiseren. Mijn kind kon zich ontdoen van geschiedenis en aardrijkskunde en nam een degelijk N&T-profiel met zelfs nog een extra taal.

Maar terugkomend op jouw dochter, ik denk dat je vooral niet deze hypothese met haar moet bespreken, ze moet niet gaan denken dat ze "geen echt vwo-kind" is. Ze is opgestroomd en dat is vast niet voor niks.

Vera*

Vera*

02-05-2014 om 11:29

Gelatine

Dochter was die avond mee en vindt het eigenlijk alleen maar heel goed dat ze alle vragen over het christendom fout had. Ze maakt zich daar verder ook helemaal niet druk om. Ze hoopt alleen dat ze hem niet krijgt voor history volgend jaar.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-05-2014 om 11:53

Tja

Het is eigenlijk wel heel erg wat die leraar zegt. Hij heeft de moed al opgegeven dus?

Zelf denk ik overigens dat hij in grote lijnen wel gelijk heeft, maar dat je dat nooit kunt terugbrengen naar 1 vak, zeker niet als de rest van de vakken wel goed gaan en dat dit in de onderbouw nog niet zo zwart-wit ligt.
Eerlijk gezegd denk ik eerder dat ze ergens de boot gemist heeft bij het verzamelen en het bestuderen van de stof over Christendom. Was zij de enige in de klas die dit onderdeel zo slecht gemaakt heeft?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-05-2014 om 12:02

Ooh opgestroomd

Ze zit in de 5e dus?

Ikzelf heb indertijd ook de overstap van havo naar vwo gemaakt. En het was niet het abstractere waar ik tegenaan liep. Ik moest vooral wennen aan de vraagstelling. Je wordt meer uitgedaagd om zelf na te denken, en dat kan wennen zijn.
Ik vind het wel jammer dat deze docent daar niet op inspeelt en niet wat oplossingsgerichter is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.