Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Havo of vwo?

De tijd van een middelbare school kiezen is aangebroken! Nu is dat gedeelte het makkelijkst blijkt. Dus school is gekozen. Nu het niveau nog...
Ze heeft eind groep 7 het potloodadvies havo/vwo gehad. Ze haalt sinds groep 3 consequente toets resultaten, taal A1's en rekenen B2's. Wij hadden ingeschat dat ze een havo advies zou krijgen en waren dat al mega trots op. Het vwo stukje kwam toch wat rauw op ons dak.
Maar nu moet er gekozen gaan worden... de cito toetsen worden deze weken afgenomen en half februari komt dan het advies.
Wíj hebben zelf allebei mavo dus 0 ervaring met het vwo. Ze is erg perfectionistisch en wilt graag hoge cijfers halen. Is ook wel wat onzeker.
Kan iemand uitleggen wat het verschil in belasting is? Ook gezien haar cijfers tot nu en haar werkhouding (serieus ook in de klas en maakt haar huiswerk goed en serieus)

Groeten Caro79

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-01-2018 om 15:06

Vwo

Vwo lijkt me wel haalbaar, gezien de Cito's. Als de leerkracht dat ook zo ziet zou ik daar zeker in mee gaan. Verschil in belasting lijkt me niet zo groot. Als je kind op het juiste niveau zit is de havo net zo zwaar of makkelijk als het vwo.

Doenja

Doenja

20-01-2018 om 15:10

Waarom niet

Mijn kinderen kregen beide t advies voor Havo met de aantekening dat VWO ook zou kunnen. Dat hebben ze mogen laten zien in de brugklas van een havo-vwo school. Daar kwam voor beide toch havo uit. Prima.
VWO is niet per definitie een grotere huiswerk en leer belasting. Het is meer een andere mindset; zelf meer inzicht hebben en in bepaalde vakken zoveel inzicht hebben dat huiswerk maken en veel leren niet nodig is om goede cijfers te halen. Sterker nog; het vmbo staat er om bekend dat ze vooral heel veel bezig gehouden worden met allerlei huiswerk opdrachten. Vaak meer dan op de havo of t vwo. Maar op de havo en nog meer op t vwo wordt er meer zelf van de leerlingen verwacht. De toets-stof is uitgebreider, en er wordt meer en meer inzicht gevraagd om buiten de exact opgegeven stof met de opgedane kennis iets te doen. Inzicht is t code woord. Dit alles moet ook nog gebeuren in een tijd dat de hersenen vol op in ontwikkeling zijn, pubertijd, hormonen etc etc.
Onzekerheid zegt niets over het wel of niet kunnen halen van het vwo. Er zitten veel onzekere leerlingen op het vwo kan ik je zeggen. En ik heb ooit gelezen dat 80% van de hoogbegaafden nooit op het vwo terrecht komt. Dus heel slim zijn wil nog niks zeggen.
Ga kijken op een havo en op een havo/vwo school en op een categoriaal gym (als dat er is bij jullie in de buurt) en laat je kind beslissen waar ze zich thuisvoelt. Dat vind ik altijd een hele goede graadmeter. Een havo/vwo brugklas is bij uitstek geschikt om zelf te ervaren waar je kind thuis hoort.

Caesar

Caesar

20-01-2018 om 15:50

Doenja

“En ik heb ooit gelezen dat 80% van de hoogbegaafden nooit op het vwo terrecht komt.“

Weet je ook nog waar je dat gelezen hebt? Ik geloof er helemaal niets van.

Caesar

Caesar

20-01-2018 om 15:55

Zo hoog mogelijk

In het algemeen zou ik zo hoog mogelijk inzetten. Aangezien VWO mogelijk is, zou ik daar op mikken. Eventueel een havo/VWO brugklas. En lukt VWO niet, niets aan de hand, dan kan ze altijd nog naar het havo, ook heel mooi. Maar dan heeft ze het wel geprobeerd!
Op basis van B2 voor rekenen zou het kunnen zijn dat de exacte vakken pittig worden. Maar als ze dat met hard werken wel haalt is dat heel mooi natuurlijk.

Bo

Bo

20-01-2018 om 15:57

wat wil ze zelf?

Ze zal toch zelf ook wel een bepaalde wens hebben?

Zo niet, probeer haar op het hoogste niveau te plaatsen maar wel op een school die ook Havo aanbiedt. Dan kan je nog alle kanten uit. Verder geen zorgen maken, even het definitieve advies afwachten. Dat maakt de keuze misschien makkelijker/duidelijker.

Doenja

Doenja

20-01-2018 om 16:25

Deze vond ik, iets ander getal

T gaat hier niet om de hoogbegaafdheid discussie maar hier zie je veel misvattingen bij elkaar:

https://educatie-en-school.infonu.nl/diversen/128236-zeven-misverstanden-over-hoogbegaafde-kinderen-weerlegd.html

Er zijn veel kengetallen bekend hierover. Maar welk getal is niet belangrijk. Wel wat dat getal zegt en wat er onderzocht is.

Hier ook zoiets

Zoon kreeg in groep 7 havo/vwo -vwo. Een soort tussenadvies dus. Het uiteindelijke advies komt binnenkort en ik verwacht dat dat havo/vwo wordt. Vader en zoon willen niet dat het te moeilijk gaat worden en kiezen op dit moment voor havo met als tweede reden dat er ook nog tijd voor leuke dingen moet zijn, ikzelf vind dit echt zonde omdat ik denk dat het makkelijker is om af te stromen dan op te stromen en heb hier ook ervaring mee. Dus eigenlijk zou ik ieder geval willen laten kiezen voor brugklas havo/vwo en dat zou ik jullie ook aanraden mits jullie dochter er achter staat. En "0 ervaring" vind ik geen argument, daar zou ik me niet druk om maken, dat komt wel.
Wij zijn nog bezig met schoolkeuze en wel/geen tweetalig onderwijs.

Angela67

Angela67

20-01-2018 om 16:54

narcis, tip

Het is absoluut meer werk op havo dan op vwo, mits je makkelijk genoeg leert. Misschien dat je in de brugklas dat nog niet zo merkt, misschien ook wel, maar als je zoon een voldoende mate van 'nieuwsgierigheid' heeft, als hij genoeg aandacht kan opbrengen in de lessen, dan kan hij daarmee al makkelijker stof leren. Op havo wordt er toch al weer meer maakwerk-gegeven als methode om leerlingen te helpen iets te leren.
gr Angela

Caro79

Caro79

20-01-2018 om 17:06 Topicstarter

Bedankt voor de reacties!

Bo, haar wens was heel duidelijk Havo- en dan de politie academie. Dat is nu een misschien wel vwo en dan politie academie. Ze is nu al enorm blij dat ze een hoger advies krijgt dan dr ouders 😂...

Narcis, hier in huis is het juist omgedraaid. Ik ben zo bang dat ze straks verzuipt op het vwo en geen tijd meer heeft voor haar hobby's.

Pfff volgende week naar de middelbare waar ze heen wilt en dan goed informatie opvragen en inderdaad wie weet krijgt ze havo/vwo advies dan is er geen vwo discussie nodig.

Wat een spannende periode is dit zeg. Voor zowel moeder als dochter...

Doenja

Ik lees dit in je link: "toch wijst onderzoek uit 2005 uit dat maar 40% van de hoogbegaafden een vwo advies krijgt"

Een behoorlijk gedateerd onderzoek, dat ook nog eens iets wezenlijks anders zegt dat jij: "ik heb ooit gelezen dat 80% van de hoogbegaafden nooit op het vwo terrecht komt"

Als je wilt gooien met cijfers: doe het goed of doe het niet. Zo komen nou misverstanden in de wereld...

Tijd

Ik heb twee kinderen op het vwo, 1 gym en 1 tto, en die hebben echt nog tijd genoeg voor andere zaken hoor. En de meeste klasgenootjes ook. Maar er zijn ook kinderen die verzuipen in het huiswerk. Dat zijn niet altijd de kinderen met een twijfeladvies. Dus hoe het zal gaan, dat weet je pas na een half jaar of zo. Ik zou mijn kind zelf laten kiezen, maar wel vooral ook heel veel vertrouwen in haar uitspreken dat ze het kan. Motivatie is het belangrijkst.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2018 om 17:21

Als vwo het advies wordt

zou ik zeker voor vwo gaan. Mocht duidelijk worden dat het wat hoog gegrepen is, dan is het geen schande om een stapje lager, dus havo, te gaan.

Wat ik anders had gedaan, als ik alles over kon doen, is voor een gymnasium gaan en niet een scholengemeenschap met combi-klassen. Mijn dochter raakte in paniek bij het idee dat ze naar het zelfstandige (of hoe je dat ook noemt) gymnasium zou moeten. Achteraf, dus daar kopen we niet veel voor meer, had ik toen meer mijn best moeten doen om haar over die paniek heen te helpen. Dus als je dochter echt een zeer duidelijk vwo advies krijgt, zou ik een zelfstandig gymnasium aanraden.

Man en ik hebben ook mavo, aangevuld met levenservaring en wat we onderweg aan scholing bij elkaar hebben gesprokkeld. Ik kon daarom echt niet helpen met wiskunde, dat had ik op de mavo zo snel mogelijk laten vallen, net als de exacte vakken. Maar desgewenst overhoren vanuit een boek (talen, geschiedenis, aardrijkskunde, dat soort vakken) is geen probleem natuurlijk .

Doenja

Doenja

20-01-2018 om 17:45

Jippox

Mij is gezegd dat 80%....
En daarna vraagt iemand om bewijs. In 2 seconden tover ik dit te voorschijn.
En nee n iets ander getal...en aan wie is t gevraagd? En goed lezen he, maar 40% vd hoofbegaafden krijgt een vwo advies. Ik zeg dat 80% nooit op t vwo terrecht komt. Dat is n verschil van 20%. Gaan ze ook als t advies krijgen? Wie gaf t vwo advies? Onder wie is t onderzoek gedaan? Waar komt mijn cijfer vandaan? (Mijn cijfer komt van een info avond bij oprichting leonardo onderwijs en dat was 8 jaar geleden).
T kan nu in 2018 anders zijn. Ja dat kan. Heb ik gezegd dat dat zo is? Doe je tien onderzoeken op dit gebied dan geloof ik achter mekaar dat er een afwijking van 20% zit tussen de ene uitkomst en de andere.
Maar daar gaat t hier niet om. Dat was de vraag niet.

Caro

Hier vorig jaar dezelfde twijfel. Dochter wilde zelf graag naar het gmnasium maar kreeg in groep 7 en 8 een havo/vwo advies. Ik had zelf het idee dat haar leerkracht een ‘veilig’ advies wilde geven. Toen ze haar eindcito op vwo niveau maakte mocht ze toch naar het gymnasium. En alhoewel ze enorm moest wennen aan de middelbare school (ze is een hele vroege leerling) gaat het erg goed. Ons idee is ook: probeer het maar, je kunt altijd nog een stap terug doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.