Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-11-2015 om 07:39

Havo of vwo

Onze dochter zit in 2havo/vwo. Dit jaar krijgt ze het advies welk niveau het best bij haar past. En moet ze een keuze maken voor volgend schooljaar.

Dochter is een echte bèta, heeft met de exacte vakken echt geen moeite. Staat voor deze vakken op vwo-niveau gemiddeld een 8.

De talen daarentegen liggen haar niet. Vooral nederlands en engels vormen op vwo-niveau een probleem. Dat zijn net 6jes nu. En dat kost haar moeite. Ik kan me goed voorstellen dat dat in de bovenbouw een echt probleem gaat worden.

Ze wil na het vo een hbo opleiding gaan doen. Daar heeft ze het profiel NT of NG voor nodig.
Gisteravond hebben we een infoavond gehad over profielen ed en daar kwam ook de term dubbel profiel voorbij. En dat het voor een 'matige' vwo'er goed te doen is om havo te doen met NT en NG. Mits het kind goed is in de exacte vakken natuurlijk.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Injel

Injel

13-11-2015 om 08:09

vwo

ik ga er vanuit dat ze nu al les krijgt op vwo-niveau. Dat is volgens mij gebruikelijk in dakplanklassen. Dus als ze nu 6-jes haalt voor Nederlands en Engels, haalt ze voldoendes. Als de cijfers voor de andere vakken hoger zijn, kan ze het vwo-niveau dus prima aan. Ik zeg: vwo.

Nele

Nele

13-11-2015 om 08:12

'n Dubbelprofiel is niks anders dan NT of NG met (minimaal) één specifiek extra vak. NG met wisB (ipv wisA) en natuurkunde als extra vak, of NT met biologie. Dat is natuurijk een prima keuze voor 'n beta, niet alleen voor matige vwo'ers (?), maar ook gewoon voor havo'ers met beta-aanleg.

Mijn zoon zit nu in 5 vwo, met dubbel natuurprofiel (NT met biologie, plus NLT, wisD en informatica). Hij heeft dus wat extra vakken, zodat hij eventueel Duits had kunnen laten vallen. Dat was namelijk z'n slechtste vak, en als de tweede vreemde taal (Engels is verplicht) in de weg staat voor een NT-diploma dan mag je ook zonder die taal examen doen... Maar wonder boven wonder haalt hij daar nu gewoon voldoendes voor en voldoet (nu) dus niet meer aan de voorwaarden om zonder Duits z'n vwo-diploma te krijgen.

Als je dochter echt goed is in de beta-vakken, dan zou ik kiezen voor bijles Nederlands en Engels en haar tóch vwo laten doen. Zonde om alles af te laten hangen van die twee vakken waar ze minder goed in is (maar wél voldoende voor staat!). De taalvakken veranderen inhoudelijk als je verder komt, de nadruk ligt steeds meer op toepassen en verdiepen, en minder op stampen en grammatica. En als ze het in 3 vwo toch niet blijkt te redden kan ze daarna toch altijd nog naar 4 havo?

Hier precies andersom

Fantastisch in talen, wiskunde vindt ze heel moeilijk.

Ze zit nu in 2 gymnasium, en geniet van latijn en Grieks. Een 1 e rapport vol achten en negens, en een mager zesje voor wiskunde. En daar heeft ze echt heeeeel hard voor gewerkt. We zijn er heel simpel in....afstromen kan altijd nog, we merjpkem vanzelf wrl of het lukt, en of ze echt zo hard wil/ kan vlijven werken de komende 1 1/2 jaar voor de beta vakken.

Als ze op t vwo blijft wordt het wiskunde c, aangevuld met zeker 5 talen, en dan nog muziek of gs of zo. Daar ligt ook echt haar passie..

En zo'n dubbelprofiel, daar moet je je niet te feel van voorstellen hoor. Dat doet bijna iedereen. Kwestie vsn je vrij vakken een beetje slim kiezen. Hoef je echt niks extra's voir te doen.

Ik zeg vwo. Afstromen kan altijd nog...

Ingrid

Jamie

Jamie

13-11-2015 om 08:44

Hier ook zoiets

Zoon leek het niet te redden op Engels maar mocht wel elk jaar naar VWO. We hebben het niet gedaan, hij heeft het dubbelprofiel gekozen wat helemaal niet zo overdreven is als wat het klinkt. Kies je bio bij NT dan heb je al een dubbelprofiel en dan heeft hij ook nog een achtste vak. Engelse docent heeft hem goed in de gaten gehouden, goede tips gegeven en hij dreigt te gaan slagen dit jaar met hoge cijfers.

Hij wil ook naar het HBO en gaat het daar prima redden als het aan zijn theoretische basis ligt, en hij kan een jaar eerder beginnen.

Jouw voordeel is dat ze de klas bij jouw dochter gaan splitsen, bij mijn zoon niet. Hij moest alleen naar het VWO en dat leek me voor hem op dat moment na 1 jaar brugklas niet de beste keus. Weer een nieuwe klas zou voor hem wel eens vervelend uitpakken.

Ik zou gewoon de gok wagen met VWO als ze dat ook wil maar heel heel erg goed opletten bij de overgang naar VWO4. Als ze in VWO4 strandt moet ze bij de meeste scholen weer naar HAVO4 ipv HAVO5 en dat moet je zien te voorkomen. Ik zou de keuze dus nog 1 jaar uitstellen.

Jamie

Jamie

13-11-2015 om 08:47

oja

En check even of ze met NT/NG inderdaad toestaan dat ze examen doet in 1 vreemde taal zodat ze niet ook nog haar energie aan Duits of Frans hoeft te besteden. Veel scholen doen dat maar niet allemaal. Dan is er ruimte voor een extra bétavak wat haar waarschijnlijk minder tijd kost. Op de havo hoef je maar 1 vreemde taal dus daar heb je dat probleem niet.

Lynn

Lynn

13-11-2015 om 08:59

Injel

"ik ga er vanuit dat ze nu al les krijgt op vwo-niveau. Dat is volgens mij gebruikelijk in dakplanklassen."

Dat is niet overal gebruikelijk. Hier les op Havo-niveau.

Maar inderdaad wel goed om dat te checken. Als er nl. wel op vwo-niveau lesgegeven wordt is een 6 heel anders, dan als er op havoniveau lesgegeven wordt!

Dendy, wat wil je kind zelf? Ik denk dat het wel handig is alleen VWO te doen als je kind zelf gemotiveerd is om dat te gaan doen. Of gemotiveerd wordt, omdat jullie kind dat vertrouwen geven en goed informeren waarom VWO de slimste keuze is voor kind.

Nele

Nele

13-11-2015 om 09:17

Het staat..

Het staat in de OP: "Staat voor deze vakken op vwo-niveau gemiddeld een 8. (...) Vooral nederlands en engels vormen op vwo-niveau een probleem. Dat zijn net 6jes nu."

Ik zou vooral kijken naar de aansluiting tussen havo en hbo, en de kans om de studie binnen de reguliere tijd af te ronden. Van alle havo-leerlingen die in het hbo starten heeft 1/3 na 4 jaar 'n diploma, de helft na 5 jaar. Bij vwo is dat 50% na 4 jaar en 2/3 na 5 jaar. Met vwo heb je dus een grotere kans op succes binnen het hbo. En dat merk je natuurlijk niet alleen aan de studieduur (maar die laat zich wel makkelijker meten).

En Jamie, je krijgt vrijstelling als je dyslectisch bent of een andere beperking hebt op het gebied van taal (kan het geval zijn, maar daar wordt in de OP niet over gesproken) óf als de tweede vreemde taal echt een belemmering is voor het halen van een NT of NG atheneum-diploma. En dat is hier niet aan de orde, aangezien de cijfers voor de andere talen blijkbaar hoger zijn dan 'n 6 (en ook 'n 6 is gewoon voldoende, natuurlijk).

Jamie

Jamie

13-11-2015 om 09:34

Nele

Hoe weet je hoe het er met die talen volgend jaar bij staat? Op de school van mijn oudste kon het geregeld worden en zoon heeft geen dyslexie. De enige voorwaarde was dus een NTprofiel en als je Duits/Frans als achtste vak kiest kun je het dus laten vallen als het het behalen van het diploma in de weg staat.

Zoals ik al zei: TS moet even informeren of het een uitweg is maar ik zou dat pas volgend jaar doen en nu zeker door naar VWO3. Bij mijn zoon viel het kwartje bij Engels ook pas veel later. Hij scoorde in de brugklas Nl en Wk op VWO niveau en Eng onder mavoniveau en daar schrik je toch van. Nu lijkt het redelijk goed te komen, hij kan nu voor het eerst (havo5) een boek op zijn niveau lezen en er ook nog wat van begrijpen zonder dat ik het voorlees maar hij is van ver moeten komen en nee hij had geen onvoldoende op zijn rapport (ook vwo cijfers) maar ze kunnen wel zien of een kind er problemen mee gaat krijgen in de toekomst. Hij was gewoon heel goed in woordjes stampen en haalde daar steeds zijn onvoldoendes mee op op lees/luistertoetsen en spreken want daar kwamen enen en tweeën op binnen.

Jamie

Jamie

13-11-2015 om 09:50

Nele

Jouw aansluitingscijfers zou ik nooit gebruiken voor een individuele leerling. Je hebt verschillen in alle HBO's, in goede havisten en slechte vwo'ers, in de profielen, in de interesses.

Mijn havist hoort tot de 5% besten op de havo en hoogstwaarschijnlijk bij de top 0,5% waar het gaat om de vakken die van belang zijn op zijn gekozen HBO-opleiding. Of hij het redt volgend jaar gaan we zien maar ik schat nu vooraf zijn kansen hoger in dan die van een gemiddelde of ondergemiddelde vwo'er die met de hakken over de sloot op de benodigde vakken zijn examen haalt.

milka

milka

13-11-2015 om 10:32

van alles

Wat je kind kiest, is afhankelijk van veel dingen. Nu 6jes voor talen, betekent niet in de bovenbouw per se slechte cijfers. Een cijfer van talen is namelijk opgebouwd uit veel onderdelen in de bovenbouw. Naast grammatika en woordjes, zijn er ook luistertoetsen, teksten en literatuur. Dus misschien eens aan de docenten Engels, Nederlands, Duits en Frans vragen wat zij er van denken. Mijn dochter bijvoorbeeld heeft altijd slechte cijfers gehad voor Duits en Frans. Zij doet VWO. Duits ging helemaal niet, Frans ging slecht. Zij heeft dus Frans gekozen. Maar aan het begin van 4 atheneum ging het zelfs heel belabberd. We hebben toen ook met mentor, coordinator en docente Frans besproken of dit wel doorgezet moest worden. Mijn dochter zou zo'n beta-uitzondering voor moderne vreemde talen kunnen zijn, ze stond toen een 2. Uiteindelijk besloten door te gaan met Frans, die 2 was namelijk haar slechtste onderdeel. Ze kan goed teksten. Een 5 moet er in zitten. En dat stond ze inderdaad aan het einde van klas 4. Het legt wel een druk op de andere vakken maar dat gaat eigenlijk wel prima. Dus, informeer eens bij de docenten.
Verder heb je 2 stromingen: zo hoog mogelijk inzetten, afstromen kan altijd of misschien beter inzetten op een lager niveau, dan zit je beter met die kernvakken. Engels en Nederlands zijn kernvakken, 1 kernvak een 4 is gezakt, 2 kernvakken een 5 is ook gezakt, ongeacht wat er tegenover staat. Minder dan een 5,5 gemiddeld voor alle vakken bij het CSE is ook gezakt. Wiskunde en de rekentoets zullen geen probleem zijn voor je kind. Wat je gaat kiezen, is aan jullie. Je kind weet al dat het naar het hbo gaat. Hoe zeker is dat? Havo is voldoende, mocht VWO gekozen worden, dan kun je, mocht je je bedenken, alsnog naar WO. Maar dat kan natuurlijk ook door met een havo-diploma door te stromen naar VWO of via hbo.
En ja, die dubbele profielen, wat is je dat waard? Mijn kinderen hebben allemaal op basis van hun keuze van wiskunde geen dubbel profiel. Ze spelen liever op zeker. Dus een CM'er met wiskunde c, een NG'er met wiskunde A en nu ik erover nadenk, zoon heeft volgend mij wel een dubbel profiel.

Jamie

Jamie

13-11-2015 om 12:21

milka

Kan niet, een dubbelprofiel natuur moet altijd wiskunde B hebben.

milka

milka

13-11-2015 om 12:50

jamie

Ik snap je niet. Ik heb 3 kinderen. Misschien is dat niet duidelijk?

Jamie

Jamie

13-11-2015 om 13:05

oh ok

Nu begrijp ik het inderdaad.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-11-2015 om 13:34

Dank

Dank jullie wel voor de duidelijke reacties.
Dochter krijgt nu les op vwo-niveau en een beoordeling bij toetsen op havo en vwo.
Wij vinden het zo lastig omdat het juist om 2 kernvakken gaat. Geschiedenis is ook maar zozo, maar dat interesseert haar ook geen moer.
Het gaat bij ned en engels echt om inzicht. Met rijtjes stampen heeft ze geen problemen, dat zit er zo in. Maar het toepassen is lastig. Op dit moment compenseert ze de dikke onvoldoendes van tekstverklaren etc. met grammatica. En ik denk dat dat in de bovenbouw weleens niet voldoende kan zijn.

Maar Idd, gewoon naar 3vwo en dan kijken hoe dat gaat, dat is wel het meest logische.

Goede beslissing

Als ze eind van dit jaar overgaat gewoon op het vwo blijven en zien hoe het met de talen gaat. Gaan de resultaten in de derde verder naar beneden en blijkt dat de extra vreemde taal op in de bovenbouw een struikelblok zullen vormen dan kan ze in de vierde altijd nog naar de havo.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.