Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Havo niet onredelijk met deze scores toch?

Met de volgene LVS uitslagen in groep 7:

Begrijpend lezen I
Technisch lezen I
Spelling II
Rekenen III

Is een Havo vooradvies niet heel onredelijk toch? Rekenen gaan we extra oefenen, ze is slim genoeg om beter te kunnen.


Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-01-2016 om 19:38

Poeh

Als ze met rekenen altijd rond de 3 heeft gezeten zal Havo er niet inzitten lijkt me. Hoe waren haar eerdere scores?

Jamie

Jamie

22-01-2016 om 19:45

Dendy

Hoezo? Waarom zou je alleen naar je allerslechtste onderdeel gaan kijken? Verder kan het een hoge III zijn en kan er extra op geoefend worden en daarbij: wiskunde is nog steeds geen rekenen.

Renée

Renée

22-01-2016 om 20:00

Grappig

Als ze slim genoeg is om beter te kunnen, vraag ik me af waarom ze lll scoort en niet l. Dus ik denk wel dat Dendy gelijk heeft.
Wiskunde is inderdaad geen rekenen, maar omdat ze op de basisschool geen wiskunde doen, kijken ze naar het rekencijfer om te proberen te voorspellen hoe het met wiskunde zal gaan.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

22-01-2016 om 20:03

Mijn oudste is gewoon naar het vwo gegaan met een II voor rekenen, dus ik zie niet in waarom havo niet zou kunnen met een III.
Hoe doet ze de reguliere toetsen, en hoe is de werkhouding?

nickname

nickname

22-01-2016 om 20:08

natuurlijk

ik zou zeker inzetten op minimaal havo. Wat een onzin dat dat er niet in zou zitten met een III op rekenen. Er staat genoeg tegenover. Kind hoeft niet overal even sterk in te zijn.
(hier een zoon met een structurele III op begrijpend lezen - en zit nu in 2 gymnasium).

Vesper Lynd

Vesper Lynd

22-01-2016 om 20:14

Die van mij wordt wel een uitdaging

Mijn dochter, ook groep 7, zit qua cito's op basisniveau of zo ((IV en V), en die willen we ook naar de havo hebben. Dat wordt nog wel even een uitdaging

Hemf

Hemf

22-01-2016 om 21:19 Topicstarter

Renée

"Als ze slim genoeg is om beter te kunnen, vraag ik me af waarom ze lll scoort en niet l."

Met de gewone rekenproefwerken haalt ze goede cijfers. Volgens de foutenanalyse had ze alles van het metriek stelsel fout, anders was het 'n II geweest. Iets wat ze dus gewoon nog niet onder de knie heeft.
Verder staat haar rapport vol met 8en en 9ens. Samen met de I voor Begrijpend lezen laat dit wel zien dat ze best goed kan leren toch?

VMBO vind ik helemaal niks mis mee en zou ik totaal geen moeite mee hebben, maar zonder roze bril op te hebben, denk ik dat ze op de Havo thuishoort.

Volgende week hebben we het voorlopig vooradviesgesprek, vandaar even de vraag of het redelijk is om zelf met Havo te komen.

Hemf

Hemf

22-01-2016 om 21:22 Topicstarter

Dendy

Tm groep 6 meestal II en soms I of III.

Jamie

Jamie

22-01-2016 om 21:28

nou dan

Natuurlijk zou ik ook inzetten op havo of in ieder geval een mavo/havo brugklas minimaal. Met deze scores en scores in het verleden en duidelijk wat het verschil was tussen een II en een III zou ik ook geen mavo accepteren. Ze haalt voor het andere hoog genoeg voor VWO.

Hemf

Hemf

22-01-2016 om 21:34 Topicstarter

Vesper

"Mijn dochter, ook groep 7, zit qua cito's op basisniveau of zo ((IV en V), en die willen we ook naar de havo hebben. Dat wordt nog wel even een uitdaging "

Is dat wel realistisch? Of is het 'n eenmalige groep 7 dip?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-01-2016 om 22:00

Jamie

Daarom vroeg ik ook wat ze eerder haalde. Als ze altijd een 3 zou halen, dan zou ik geen havo advies verwachten.

Ik bedoelde dat er dan geen havoadvies in zou zitten, ik weet toch niet wat er in het kind zit
Dat ze mooie rapporten heeft enz. stond niet in de eerste postings toch?

V@@s

V@@s

22-01-2016 om 22:06

lezen op VWO niveau

Dus ik vind een havo niveau best passen bij deze scores.

Hemf

Hemf

22-01-2016 om 22:11 Topicstarter

Dendy

Ik weet idd dat rekenen zwaar meetelt. Ik lees verschillende informatie: van "er mag een III tussen zitten voor havo advies" tot "minimaal II voor rekenen".
Gek eigenlijk dat de rest van het rapport zo matig meetelt (wat ik vaak lees). Waar zijn al die mooie cijfers van en het netjes leren voor proefwerken dan goed voor, denk ik af en toe...
Maar niet voor lang Want leren leren en leren aanpakken is belangrijk voor later.

nickname

nickname

22-01-2016 om 22:57

je kind is zoveel meer dan haar cito-scores

Femh, je kind is ook zoveel meer dan haar cito-scores. Dat snap jij, dat snappen veel andere ouders. De grote vraag is hoe de basisschool naar jouw kind kijkt. Ja, er zijn richtlijnen voor de schooladviezen. Maar die zijn - meestal - niet in beton gegoten. Ik schrijf meestal, omdat het gewoonweg nogal verschilt. In sommige regio's zijn daar keiharde afspraken over gemaakt. Maar niet overal. Bovendien hangt het gewoonweg ook van de betreffende leerkracht en/of het beleid van de basisschool af.

Zoals ik al schreef: mijn kind heeft nooit hoger dan een III op begrijpend lezen gescoord (oke, misschien 1x een II) en heeft een vwo-advies gekregen. Als er alleen naar de cito-scores was gekeken, zou hij hooguit een mavo/havo-advies hebben gekregen. Hij doet het nu prima op het gymnasium, hij zit in de 2e. De basisschool keek gelukkig verder, en wist al 8 jaar dat ze hier met een slim exemplaar te maken hadden. Een slim kind, dat zeker niet foutloos werkte (en nog steeds niet). Maar wel een kind met veel capaciteiten, en dus vonden ze een vwo-advies logisch. Zo kan het dus ook gaan.

Jay

Jay

22-01-2016 om 23:21

mijn dochter

Hoe het hier ging met rekenprestaties op de basisschool en daarna op de middelbare school:

Mijn dochter haalde op de basisschool voor de cito's rekenen vanaf groep 5 altijd II's, behalve de E7 toets, daar had ze een III voor. Voor alle andere cito-toetsen haalde ze vrijwel altijd I'en. Ze kreeg havo-vwo advies. (met nog een NIO score van 116, symbolisch wel een stuk lager dan verbaal, in groep 8, ze deden geen eindcito). Wat voor cijfers ze op haar rapporten voor rekenen haalde weet ik niet precies meer, maar ik geloof zevens en achten.

Nu zit ze in havo-4 en heeft als één van de zeer weinigen vorige week de officiële rekentoets mogen doen. De rest van haar klas (en jaargenoten in andere klassen) doet de toets in maart. Die hebben ook al vanaf september rekenlessen, mijn dochter hoefde daar niet aan mee te doen omdat ze bij de eerste proeftoets een 6 haalde. Op zich niet hoog, maar het overgrote deel (90 tot 95%) van de havo-4 leerlingen scoorde dus lager dan een 6 voor die eerste diagnostische toets.
Je kunt dus wel zeggen dat ze (vergeleken met de andere havo-leerlingen) goed is in rekenen en ook redelijk goed is in wiskunde. Vorig jaar kreeg ze van de wiskunde leraar toestemming om wiskunde A, B, of zelfs D te doen in de bovenbouw. Ze heeft wiskunde B gekozen maar vindt het wel wat lastig nu in de vierde...dat dan weer wel (komt ook weer wel omdat ze niet trouw genoeg haar huiswerk maakt). Ze heeft een NT/NG pakket met natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde B. Ik moet zeggen dat ik dát niet had verwacht omdat ze in de talenkant veel sterker is dan de reken/wiskunde/exacte kant. Maar ze had een grote hekel aan aardrijkskunde, geschiedenis en economie, dus toen bleef de NT-NG kant alleen nog over

Dus op zich 1x een III scoren voor rekenen lijkt me niet meteen een reden om havo af te schrijven. Zeker niet als femh's dochter eerder vaak II en zelfs een keer I scoorde.

Je kunt het altijd vragen

Maar de school beslist en over de uitslag kan zelden worden gecorrespondeerd.

De vraag waarom altijd het slechtste resultaat zou moeten tellen (jamie) is natuurlijk een retorische vraag maar mist juist daardoor het punt: negatief selecteren leidt tot een leerlingpopulatie die het nieveau tot nog toe op alle fronten gehaald heeft.

Scholen hebben dat graag, dus selecteren ze zo.

En de leerlingen dan?
Tja. Die hebben geen stem in het geheel.

Jamie

Jamie

23-01-2016 om 10:50

Dendy

Ik vond jou in je eerste posting veel te stellig, ik geloof niet dat als je 100 basisscholen vraagt wat ze doen met deze score dat er zeker 80% vmbot gaat adviseren. Er komt heus wel meer bij kijken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-01-2016 om 10:55

Ik niet

Ik denk niet dat er veel basisscholen zijn die een kind wat altijd een 3 haalt voor rekenen een havo advies geven.
Dan wordt het algauw een mavo-havo advies

Jamie

Jamie

23-01-2016 om 12:10

Dendy

Een mavo/havo advies is ook voldoende als kind op havoniveau les kan krijgen en telt begrijpend lezen dan helemaal niet mee bij jou? Rekenen en begrijpend lezen zijn de belangrijkste twee en het gemiddelde ligt dan toch echt op havo.

Overigens maakt het al niet meer uit, de rest van de cijfers, de cijfers van eerdere jaren en het feit dat het bijna een II was maakt dat je dat wel voor elkaar moet krijgen. Zeker als er nu extra op geoefend wordt.

mirreke

mirreke

23-01-2016 om 13:42

Nickname

ik ben het helemaal met jou eens.

Verder zijn er al talloze onderzoeken geweest waaruit telkens weer blijkt: heb je hoge verwachtingen van een kind, dan maakt het die hoge verwachtingen waard. En heb je lage verwachtingen van een kind, dan past een kind zich daaraan aan.

http://taalunieversum.org/onderwijs/taalforum/toon_vraag.php?vraagid=131

Verder is het is bizar om te veronderstellen dat een leerhouding op de basisschool een definitief voorspellende waarde heeft voor de mate van presteren op een middelbare school. Kinderen zijn in ontwikkeling. Juist dit aspect (dat een kind jong al wordt vastgepind op een bepaald niveau) is waar Nederland internationaal behoorlijk veel kritiek op krijgt.

Egel

Egel

23-01-2016 om 14:12

eens Mirreke

Ja eens, Mirreke,
Mijn dochter scoorde op de basisschool alleen maar A's, bij alles. Ze doet gymnasium, geen fantastisch scorende leerling maar ze heeft het tot nu toe gered (zit nu halverwege de 3e). Ze haalde in de 1e en 2e meestal vijven en zessen voor wiskunde. Een enkele keer hoger of lager maar gemiddeld stond ze ongeveer een 5,6. De wiskundelerares zei begin van de 2e tegen ons: 'nou ja, goed in wiskunde zal ze wel nooit worden'. Wat een onzin! En wat een lakse houding ook, als docent. Ik liet mijn dochter telkens weten (omdat het mijn overtuiging was) dat ik me niet kon voorstellen dat ze echt niet goed in wiskunde was. Ze was altijd goed in rekenen geweest op de basisschool (hoewel dat echt lang niet alles zegt), geïnteresseerd in bouwen, snel met de weg weten. Ze heeft ouders en grootouders met interesse, talent of beroep in de betawetenschappen. Ik liet haar weten dat het kwartje gewoon nog niet helemaal gevallen was, maar dat ik ervan overtuigd was dat het nog wel kwam. Hersenrijping of zo.
En ineens, sinds begin dit schooljaar, haalt ze zevens en achten, soms richting de 9. Ik hoop dat het niet tijdelijk is, want dan heb ik gelijk gehad en dan is dit ook een mooi voorbeeld bij het onderzoek dat Mirreke aanhaalt.

Om op Femh te reageren: ik zou ook hopen dat je dochter naar een Havoklas kan (misschien brugklas Havo-vwo?). Ondertussen zijn nog niet alle LVS-cito's geweest en de cito's groep 8 worden het zwaarst meegeteld voor het advies, over het algemeen. Ik zou goed kijken naar welke fouten er worden gemaakt en meekijken met oefeningen, misschien via een computerprogramma. Het zou mooi zijn als ze voor de M8-cito's een II zou halen, dan is het een makkelijkere keus voor de school.
De cijfers op het gewone rapport zeggen niet zoveel qua cijfers, maar als je dochter een serieuze leerlinge is die regelmatig goed geleerd heeft en nieuwsgierig is, kan het wel helpen als een leraar twijfelt of het VMBO-t moet zijn of Havo.

De Cito's

Hopelijk goed gegaan want ik hoor dat er overal griep heerst en kinderen zijn ziek thuis, dan mag je het tenminste nog overdoen, of zitten met een ziek snotterend hoofd bij de Cito.

debbie

debbie

27-01-2016 om 11:36

mavo/havo

Ik denk dat ze prima past in een mavo/havo klas en dan kijken hoe dat gaat.

Vesper waarom wil je je dochter met deze cito scoren perse naar de havo hebben?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

27-01-2016 om 12:57

Debbie

Ze haalt voor haar gewone toetsen achten. Voor zaakvakken meestal rond de 9 en soms een 1 voor topo (ook wel tienen maar dat is een werkhoudingdingetje). Het is gewoon geen dom kind en ik denk dat ze zich beter kan optrekken aan havoklasgenootjes dan meefeesten op kader. Niet dat daar alleen gefeest wordt of die kinderen niet hard werken, maar voor dat niveau hoeft dochter echt geen enkele hersencel te laten kraken.
Ik denk overigens niet dat het lukt hoor, een havo-advies krijgen.

Maaike

Maaike

27-01-2016 om 13:14

Vesper

Houd er rekening mee dat de slimme kinderen ook goed scoren op dit soort toetsen, zeker voor zaakvakken. Dat is dus niks bijzonders. Ze zal zich toch ook op de Cito's moeten laten zien, desnoods extra samen oefenen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

27-01-2016 om 13:25

Weet ik

Maar we krijgen dat dus vooralsnog niet voor elkaar. En ze kan heus rekenen en foutloos spellen. Begrijpend lezen is wel echt zwakker (maar nog geen V-niveau als ik zou moeten labelen).

Vesper Lynd

Vesper Lynd

27-01-2016 om 13:27

Slim

Ze is ook niet hoogbegaafd of zo. Iq is getest en ligt net bovengemiddeld.

Lynn

Lynn

27-01-2016 om 13:29

femh

Mijn advies: ga citotoetsen rekenen met haar oefenen. Kijk waar het mis gaat.

Door te analyseren, samen te kijken hoe het wel moet, kan je kind zich misschien (sterk) verbeteren op rekenen. Dan zou het zelfs nog vwo advies kunnen worden.

Bij ons kind met in groep 6 een III en 7 een V (!!) op begrijpend lezen en steeds I op rekenen.

De kerstvakantie groep 8 flink geoefend met begrijpend lezen, vervolgens een I gescoord en zit nu op het gymnasium .

Als je kind na veel analyseren en oefenen echt niet beter scoort op rekenen, dan kan het natuurlijk een probleem worden. Toch zou ik altijd havo advies vragen en evt. op middelbare scholen praten. Wie weet durft toch havo aan. En als kind zelf gemotiveerd is voor de havo en het kwartje opeens valt, gaat het misschien alsnog goed.

Staar je niet blind...

op de cito-resultaten, het is maar een deel van het geheel. Ik heb liever in mijn brugklassen havisten met een lagere HAVO score en een goede werkhouding en organisatievermogen dan hoge scores en chaotisch.
En verder kun je natuurlijk af en toe leuke spelletjes inzetten om de rekenvaardigheid iets te verhogen. IK kan nu even niet op de naam komen maar volgens mij is het van uitgeverij Meulenhof.
Succes
Sini

Hemf

Hemf

27-01-2016 om 16:27 Topicstarter

Lynn

Ze gaat binnenkort 6 bijlessen volgen van een RT'er. Als ze daarna nog steeds een III heeft dan is dat gewoon haar niveau. Maar ik denk dat ze gewoon wat uitleg heeft gemist en daardoor "slechts" een III had. Dus dat zou dan zonde zijn.
Ik houd het bij die bijlessen om haar weer even op haar vermoedelijke eigen niveau te krijgen.
Het is nl niet de bedoeling dat ze enkel met er heel hard aan trekken en veel extra werk een II zal halen. Dat houden we dan haar hele VO periode, en dat is niet de bedoeling.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.