Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heidi*

Heidi*

23-04-2015 om 12:33

Havo en wiskunde

Moet je eigenlijk examen doen in wiskunde op de havo?

Ulla

Ulla

23-04-2015 om 12:50

Op de havo is het een verplicht (kern-)vak.

Op het vmbo niet.

corrie

corrie

23-04-2015 om 13:26

nee

Binnen het profiel cm is het nu nog niet verplicht,waarschijnlijk binnenkort wel.

Ulla

Ulla

23-04-2015 om 13:44

Oh, foutje

van mij... Binnenkort dan inderdaad.

Barvaux

Barvaux

23-04-2015 om 15:50

Het is mij niet 100% duidelijk

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/07/05/kamerbrief-over-het-wetsvoorstel-bovenbouw-havo-vwo.html
(lees de kamerbrief)

Het was de bedoeling om voor die kleine groep leerlingen wiskunde C in het leven te roepen maar men was bang dat een grote groep van A naar C zou gaan en daarom komt er geen wiskunde C en volgens mij betekent dat dat wiskunde nog steeds niet verplicht is maar misschien kan iemand anders beter begrijpend lezen dan ik?

Is niet verplicht en wordt niet verplicht

Uit de kamerbrief maak ik op dat er nu een beperkte groep van 500 havisten (10% van het totaal aantal havisten) is die helemaal geen wiskunde volgt omdat dat binnen het profiel Cultuur en Maatschappij niet verplicht is.

Als wiskunde in alle profielen verplicht zou worden, zou wiskunde C (wiskunde light) ingevoerd worden. De angst van o.a. wiskundedocenten is dat dan een deel van de veel grotere groep leerlingen die nu wiskunde A volgen vanwege hun keuze voor het profiel Economie & Maatschappij, over zullen stappen naar wiskunde C en dat willen ze niet omdat ze dat zien als een verschraling.

Ook staat er in de brief dat de invoering van verplichte wiskunde de doorstroom van vmbo naar havo belemmert. Dat verbaast mij wel, want er zitten nog wel meer haken en ogen aan die doorstroom met betrekking tot het vakkenpakket, waardoor vmbo'ers met havo-ambitie al in de tweede klas goed moeten kiezen willen ze havo door hun pakket niet uitsluiten.

Verder werd nog aangevoerd dat door invoering van de rekentoets het rekenonderwijs al voldoende gewaarborgd is en dat invoering van verplichte wiskunde voor de kleine groep wiskundelozen niet veel meerwaarde biedt.

skik

slep

slep

24-04-2015 om 20:36

Ulla

Ulla, voor zover ik weet is wiskunde op het vmbo wel verplicht bij de richting Techniek en bij richting Groen. Voor de andere 2 richtingen is het een keuzevak

Ulla

Ulla

24-04-2015 om 23:08

Was ik niet zo goed op de hoogte dus ;-(

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.