Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vida

Vida

13-10-2014 om 10:08

havo, atheneum of gymnasium.

Ik lees hier regelmatig mee en ik wil graag iets aan jullie voorleggen waar ik erg mee zit. Misschien is het voor een aantal lezers hier iets kleins maar ik zit hier echt mee.
Het volgende: mijn dochter zit in groep 8. In november vorig jaar (groep 7) zei de meester dat ze slecht was in spelling en hij had het over waarschijnlijk een HAVO uitstroomprofiel. Ik vind en vond dat prima. Mijn man echter is een echte streber. Zeer ambitieus en heeft een goed lopend bedrijf. Hij heeft haar vanaf januari 2014 op bijles gezet. Elke week ging onze dochter naar bijles en zelf vond ze het leuk dat ze nu eindelijk de dingen beter begreep. Het resultaat is dat ze op spelling een B heeft gescoord eind groep 7. Rekenen en begrijpend lezen waren al op A niveau. Nu in groep 8 hebben we vorige week een voorlopig schooladvies gekregen VWO. Het probleem is dus dat ik haar echt niet op het VWO zie. Het is een harde werker en ik ben bang dat ze dag en nacht gaat werken straks. Het is een type die nooit maar dan ook nooit zal opgeven. Ze zal er alles aan doen om over te gaan. Wat dat betreft is ze dus net mijn man/haar vader
We hebben nu een pittige discussie thuis dat ik het beter vind dat ze naar een kansklas (gemengd havo/vwo) gaat. Mijn man gaat echter voor het VWO. In eerste instantie zei hij altijd Atheneum maar nu de school VWO heeft genoemd wil hij haar zelfs op een Gymnasium inschrijven. Dochter zelf weet nog niet wat ze wil.
Ik probeer haar te beschermen voor 6 zware jaren terwijl mijn man zegt dat nog nooit iemand is dood gegaan van hard studeren.
Het is een warrig verhaal maar ik hoop dat iemand ons kan helpen met tips hoe hier uit te komen.
Alvast veel dank.


Waarom geen VWO?

Ze heeft VWO advies gekregen. Met hulp heeft ze haar spelling verbeterd. Daar heft ze de rest van ahar schoolcarrière profijt van. Waarom zou je haar lager laten starten dan nodig is? Afstromen kan altijd nog, opstromen is veel moeilijker.

je mag, vind ik, als kind en ouder best wat ambitie hebben.

kansklas

Als ze naar een kansklas gaat, dan zijn beide opties zonder problemen mogelijk, zowel havo als vwo. Hoeft er nog niet gekozen te worden en dan blijkt vanzelf welk niveau beter bij je dochter past.

VWO

Is atheneum of gymnasium. Dus deze opmerking van je begrijp ik niet: 'In eerste instantie zei hij altijd Atheneum maar nu de school VWO heeft genoemd wil hij haar zelfs op een Gymnasium inschrijven.' Ook voor atheneum heft ze en VWO-advies nodig.
Je kunt het met je dochter bespreken, ook jouw eigen zorgen. En met je man afspreken wat de grens is: wanneer gaat het voor je dochter verkeerd met het harde werken. Je man heeft overigens ongelijk: mensen kunnen wel degelijk kapot gaan aan een studie die ze niet aankunnen. Zowel lichamelijk als geestelijk.

Tsjor

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-10-2014 om 11:12

Tja

Mij lijkt dan een Havo/VWO-klas het meest logisch. De kans is ook groot dat dat gebeurt aangezien ze een B heeft gehaald en de meeste scholen willen A's zien voor het VWO.
Ze heeft dus nu pas 1x een B gehaald, hiervoor was dat lager en nu de eindcito niet meer meetelt wordt er nog meer waarde gehecht aan het LVS.

Maar met ambitie is niets mis. En als je dochter het wil proberen is dat toch alleen maar goed. Alleen moet ze dan wel in haar achterhoofd houden dat afstromen een mogelijkheid is.

Spelling

telt niet zo zwaar mee. Als er maar A's staan op begrijpend lezen en rekenen. Wat wil jullie dochter zelf eigenlijk?

Jaina

Jaina

13-10-2014 om 11:20

Eens met je man

Ik ben het met je man eens. Met ambitie en met hard werken is niks mis. Afstromen kan altijd nog, opstromen is een stuk moeilijker. Bovendien is het niveau verschil tussen havo en vwo ook niet enorm. En daarnaast heeft ze toch gewoon VWO niveau? Ze kan het toch gewoon? Met 1x bijles in de week heeft ze haar spelling dusdanig op niveau gekregen dat ze gewoon een A haalt. Het is dus gewoon best een slim kind en ze heeft ook nog een fantastische werkhouding. Ik zou haar zeker naar een VWO klas sturen. Niet gemengd want in een gemengde klas is doorgaan naar 2VWO vaak moeilijker den in een enkele klas of lijkt moeilijker voor de leerlingen omdat de eisen wat betreft cijfers hoger zijn.
Waarom is het erg als ze er wat harder voor moet werken? Daar leer je ook veel van. Ik zou dus gewoon voor VWO gaan. Gymnasium of Atheneum zou ik af laten hangen van om welke scholen het precies gaat en of ze zelf iets van enthousiasme op kan brengen voor Latijn/Grieks. Als haar dat leuk lijkt dan zou ik zeker voor gymnasium gaan.

Kain

Kain

13-10-2014 om 11:57

Eens met je man!

Met een VWO-advies zou ik gaan voor een VWO-brugklas (of een HAVO/VWO brugklas als die specifieke school om andere redenen je voorkeur heeft, bv. locatie, populatie, naschoolse activiteiten). Ikzelf neig zelfs een beetje naar gymnasium maar bij het naar de brugklas gaan van mijn kinderen ben ik er door anderen van overtuigd dat latijn/grieks iets is dat een kind echt zelf moet willen. Je sluit met het niet kiezen voor latijn/grieks later alleen een studie klassieke talen uit. Verder is er aan mogelijkheden tussen gymnasium en atheneum geen verschil. Op je CV staat het natuurlijk wel 'slimmer'!
Ik vind een 'kansklas' een slecht compromis omdat de reden is dat jij denkt dat ze het niet aankunt. Ik denk dat je dochter er veel meer aan heeft als zij voelt dat jij weet dat ze het kan en erachter staat, ook als ze straks eens (of vaker) met een slecht cijfer terugkomt.

Zus

Zus

13-10-2014 om 12:10

Verwachtingen

Je dochter heeft blijkbaar zonder problemen of extra bijles A's gehaald voor rekenen en begrijpend lezen en alleen spelling was het probleem? Ik zie er niks anders in dan een vwo kind en begrijp niet zo goed waarom jij er eerder havo in ziet? Een havo/vwo klas lijkt mij een lastig uitgangspunt voor een vwo kind om mee ge beginnen. Moet ze dan nogmaals bewijzen dat ze vwo aankan? Ik snap tenslotte ook niet waarom zij per se op haar tenen zou moetem lopen? Ik ben het absoluut eens met Kain, verwachtinen ten aanzien van je dochter mogen best hoger zijn. Als jij nu al de boodschap geeft dat ze er moeite mee zal hebben, hoe kan ze dan straks in staat zijn er doorheen te bikkelen als dat nodig is? Dan geeft ze het eerder op, omdat ze zich niet gesteund zal voelen. Jij zal er nl bevestiging in zien. Zonde!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-10-2014 om 12:32

Ook vwo

Maar vooraf een goed gesprek over wat nog haalbaar moet zijn. Met je man bedoel ik dan. Ik snap jouw zorg namelijk wel een beetje. Het moet wel je dochters wens zijn, en niet haar wens om aan de verwachtingen van haar vader te voldoen.

Atheneum of gymnasium zou ik laten afhangen van de school waarvoor ze kiest.

Vida

Vida

13-10-2014 om 12:37

bedankt

bedankt voor het mee denken. Het klopt dat ze altijd al een A heeft gehaald voor begrijpend lezen en rekenen. Rekenen is ze heel goed in, A++ en begrijpend lezen zit ze net op een A. Spelling zat op een C en is nu dus een hoge B. We wonen in een regio waar het schooladvies leidend is (maar is dat niet overal nu in Nederland). De school zegt: "gezien haar werkhouding achten wij de kans dat ze het gaat halen op het VWO groot".

Mijn man wil altijd voor het hoogste gaan, vandaar de keuze voor Gymnasium.

Waar ik me vooral zorgen over maak is het vak Nederlands op het VWO. We wonen pas 3 jaar hier in Nederland. Hiervoor hebben we, i.v.m. het bedrijf van mijn man, jaren in Qatar gewoond. Ze zat daar op een internationale, Engelse school. Haar Engels is uitstekend maar haar Nederlands kan beter. Ik weet niet wat je krijgt voor Nederlands in de brugklas?

Zus

Zus

13-10-2014 om 12:54

Nederlands

Goed, inderdaad een duidelijk vwo kind, inclusief goede werkhouding. Wat betreft nederlands lijkt mij dat niet een groot probleem, aangezien ze blijkbaar nu ook al uitstekend begrijpend kan lezen en spellen in het Nederlands. Op het vwo, de eerste jaren, is het veel spelling en grammatica. Vinden ook Nl kinderen moeilijk

Ilva

Ilva

13-10-2014 om 13:13

Gymnasium?

Gymnasium is niet het hoogste. Atheneum en Gymnasium is beide VWO. Alle vakken zijn op hetzelfde niveau. Alleen bij Gymnasium heb je er Grieks en Latijn bij. En ik hoor steeds meer dat Latijn ook een keuze vak is bij Atheneum. In plaats van Grieks of Latijn moet op het Atheneum een andere moderne taal erbij doen. Mijn zoon vind Latijn makkelijker dan Duits, Frans of Spaans. Onzin dus dat het Gymnasium hoger is. Het niveau is gelijk.

Katniss

Katniss

13-10-2014 om 13:20

Duidelijk

Ze heeft vwo-niveau dus kan gewoon naar het vwo. Als dat je niveau is hoef je je daar niet over de kop te werken. Je hoeft zelfs geen geweldige werkhouding te hebben, al helpt dat natuurlijk wel mee

Zus

Zus

13-10-2014 om 13:21

Maar ilva

Eidniveau is inderdaad gelijk, maar omdat met Latijn en Grieks het rooster verzwaard is en de leerlingen per ander vak ook minder uur instructie krijgen, is het geheel wel zwaarder. Je moet dus als leerling, even kort door de bocht, meer zelf doen en zul je met minder instructie toe moeten kunnen. In die zin zou je het "hoger" kunnen noemen.

mijk

mijk

13-10-2014 om 13:41

Zoon zit in een vwoklas

Met latijn en nederlands herhaalt hier juist heel veel spelling.mdat komt gewoon goed zeker omdat jouw verklaring duidelijk maakt waarom spelling achterliep. Dat had ze gewoon minder gehad. gewoon vwo doen is geen enkele reden om dat niet te doen....

Druif

Druif

13-10-2014 om 13:47

spelling en vwo

Mijn zoon die nu in vwo 4 zit en mijn dochter in vwo 2 hebben allebei D's en E's voor spelling gehaald op de basisschool. Vanwege hoge scores op de entreetoets (groep 7) en eindcito hebben ze allebei havo/vwo advies gekregen. Ondanks de slechte spelling. (bij de entree toets zat zoon bij spelling op 15 percentiel)

Het is mij nog nooit opgevallen dat ze nu nog last hebben van gebrekkige spelling. Het woordjesleren voor Frans gaat wel met veel moeite, maar dan niet wat betreft het spellen, maar gewoonweg alles iedere keer vergeten omdat het zo verschrikkelijk oninteressant gevonden wordt. Bij vrije stukken tekst gebruiken ze alleen woorden die ze zelf kennen. En anders hebben we nog internet. En het spelling gedeelte in Nederlands, is een kwestie van een rij woorden in je hoofd stampen. Dat kunnen ze wel. Ze kunnen alleen de regels niet toepassen.

In de brugklas hebben ze trouwens zo'n test gehad, die kinderen met dyslexie eruit zou moeten filteren. Daar zijn ze allebei voldoende door gekomen. Ze hoefden niet eens extra spelling les. Terwijl ze een half jaar daarvoor nog bij de onderste 25% van de kinderen in Nederland zaten dus.

Ik begrijp het ook niet helemaal, maar laat je kind dus niet op basis van spelling een lager niveau doen. Want dat is echt zonde.

Ilva

Ilva

13-10-2014 om 13:47

Atheneum

Mijn zoon heeft Atheneum met Latijn. Dus buiten zijn normale vakken heeft hij ook nog Latijn. In de tweede had hij 6 talen (Nl, Eng, Fr, Dui, Sp en Latijn). Nu in de derde krijgt hij minder wiskunde en Nederlands en heeft hij 1 taal mogen laten vallen (Duits in zijn geval). Daar moet hij dus meer voor doen dan normaal. En het is nog steeds het Atheneum. Achteraf was Gymnasium voor hem makkelijker geweest. Hij heeft namelijk dyslexie maar Latijn gaat hem goed af (schijnt voor dyslecten simpeler te zijn dan andere talen). Maar hij zit op het Atheneum en Latijn mag geen ander vak vervangen. Op het Gymnasium had hij Nederlands, Engels en Latijn als examenvakken kunnen kiezen. Nu moet daar (als hij geen vrijstelling krijgt) nog een moderne taal bij. Voor hem is het Atheneum dus zwaarder.

Anoniem

Anoniem

13-10-2014 om 13:51

talen op Gymnasium

Hier een zoon in 4 Gymnasium, die wel nog een moderne vreemde taal erbij heeft. Dus niet alleen Engels, nederlands en Latijn of Grieks, maar ook nog Duits of Frans erbij.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-10-2014 om 14:43

VWO

Je dochter is duidelijk een Vwo-leerling. Je ziet teveel beren op je weg. Veel mensen, zelfs afgestudeerden aan de Pabo(!), hebben problemen met spelling en Nederlands. Nederlands is gewoon een moeilijke taal Wat betreft Atheneum of Gymnasium: het niveau is hetzelfde. Het enige verschil zit hem in de klassieke talen. Als je dochter hier interesse in heeft, kan ze daarvoor kiezen; zo niet, dan niet. Het hangt van de school af hoe het aanbod van de talen is, zowel van de klassieke als de moderne vreemde talen. Op de school van mijn zoon (3 Atheneum) is naast Engels nog een moderne vreemde taal verplicht zoals Spaans, Duits of Frans. Al deze talen worden ook aangeboden vanaf de eerste. In het tweede jaar op het Gym had hij dus Latijn, Grieks, Engels, Frans, Nederlands, Duits en Spaans. Frans heeft hij ingeruild voor Duits en nu op het Atheneum wordt er een lesuur meer besteedt aan Engels en een uur extra aan Nederlands tov de lesuren aan Latijn en Grieks. Volgend jaar mag hij of Spaans of Duits laten vallen. En ja, het is hard werken. Maar dat hoort erbij. Je dochter heeft een goede werkhouding (mijn zoon niet echt) en dat is een enorme pré. Overigens heeft mijn zoon qua talen het meest moeite met Nederlands. Ook al is hij Nederlands, heb ik hem altijd voorgelezen en leest hij zelf veel en graag. Engels is daarentegen gesneden koek voor hem.
Kortom, je dochter kan gewoon Vwo gaan doen. Atheneum of Gymnasium hangt af van haar interesse in Latijn en/of Grieks.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-10-2014 om 14:50

"niveau is hetzelfde"

Het niveau van de afzonderlijke vakken is hetzelfde. De waarde van het diploma is hetzelfde. Maar de eerste jaren is het gymnasium-programma gewoonweg zwaarder dan het atheneum-programma. De klassieke talen (inclusief geschiedenis/cultuur) zijn namelijk extra. Kort: kinderen leren op een gymnasium méér.
Vanaf de vierde (profielkeuze) is dat verschil er niet meer noodzakelijkerwijs.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-10-2014 om 15:03

Klopt

Ijsvogeltje, klopt. In het kort komt het daarop neer. Mijn zoon vindt het nu in 3 Atheneum veel makkelijker en houdt meer tijd over dan vorig jaar in 3 Gym. En de schooltas is ook veel minder zwaar Hij vindt trouwens wel dat hij veel heeft gehad aan de klassieke talen, zeker als het gaat om het herleiden van woorden van en naar de moderne vreemde talen en het Nederlands. Hij is blij dat hij toch een paar jaar Latijn en Grieks heeft gehad. Maar hij wilde zich meer richten op de moderne vreemde talen en Nederlands dus heeft hij voor het Atheneum gekozen. Tot nog toe heeft die keuze gelukkig ook goed uitgepakt.

four

four

13-10-2014 om 18:54

goede reden

Er is dus een goede reden voor een achterstand op spelling, namelijk dat ze nog maar sinds kort Nederlands onderwijs volgt. Ik geef je man gelijk, dat lijkt duidelijk een VWO leerling. Wat gymnasium betreft daar heb ik een andere mening over: alleen doen als het kind het zelf wil, het is inderdaad veel werk, daar moet je wel de motivatie voor op kunnen brengen.

Overigens zijn het alleen in de onderbouw meer vakken. In de bovenbouw heb je latijn of grieks i.p.v. de verplichte tweede vreemde taal.

Marjoleine64

Marjoleine64

13-10-2014 om 19:31

Niet eens met je man

Vooral omdat je zelf aangeeft dat je dochter dit bereitk heeft door hard werken en veel bijles. Dat zal inderdaad (waarschijnlijk) betekenen dat ze ook op het VWO hard zal moeten werken. Maar dat hoeft geen reden te zijn om het niet te proberen, afstromen naar HAVO kan altijd nog en is absoluut geen schande als blijtk dat je het met hard werken net niet redt. De dochter van een kennis was er zo een die uit een HAVO/VWO brugklas naar 2VWO ging, en naar 3 VWO. En toen toch zelf besloten heeft dat er meer is dan alleen maar hard werken voor school en zessen halen, zeker als je toch geen universiteit ambieert. Nu zit ze in 5 HAVO en gaat gewoon slagen, en dan naar het HBO.

Linda K

Linda K

13-10-2014 om 19:57

VWO

In principe is er niets tegen VWO, want rekenen en begrijpend lezen zijn allebei A. Daar heeft dochter bovendien geen bijles in gehad. Zonder jouw bezwaren hoort dit kind gewoon naar het VWO te gaan. Je maakt je alleen zorgen dat ze hard zal moeten werken. Waarom denk je dat? Hoe denk je dat hard werken een probleem kan vormen?

Ik zou mij meer zorgen maken om de signalen die je man afgeeft. Havo is blijkbaar niet goed genoeg, want er moet bijles komen. Hoe is dit naar dochter gecommuniceerd? Is dat misschien waarom je dochter zo hard werkt?

Discussies over atheneum vs. gymnasium zijn m.i. weinig zinvol, aangezien het sterk per school verschilt hoe er invulling wordt gegeven aan de twee. Het enige wat je zeker weet is dat op het gymnasium een klassieke taal verplicht is als examenvak en op het atheneum een moderne vreemde taal (anders dan Engels). Ik ben het er wel mee eens dat een kind zelf 'zin' moet hebben in de klassieke talen, ongeacht hoe school het precies vormgeeft.

Annet

Annet

13-10-2014 om 20:02

Bijles in spelling was heel verstandig

Het probleem was blijkbaar op te lossen en had een logische reden. Dan is het handiger om het al op de basisschool op te lossen. Als een kind A's scoort m.u.v. spelling dan is Havo inderdaad niet goed genoeg. Dan kun je beter de spelling oplossen, als er geen dyslectie of zo speelt.

Hoewel door mijzelf, heeft mijn vwo-leerling ook bijles gehad in spelling in groep 7. Het wilde via school niet landen. Na de bijles wel. Daar heeft hij in de brugklas veel profijt van gehad.

Primavera

Primavera

14-10-2014 om 00:29

Demotiverend

Het lijkt me reuze demotiverend om nu toch naar HAVO of in een 'kansklas' te komen waar ze nog een keer haarzelf moet bewijzen. ( en bovendien veel moeilijker is om op VWO niveau te blijven dan een kind wat gelijk op het VWO zit).
Kind heeft tot 3 jaar terug in het buitenland gewoond en misschien daardoor een wat mindere basis in spelling door minder oefening. De Nederlandse school pakt deze hiaten niet op. Vader grijpt in en zorgt voor bijles en dochter werkt er hard aan met goed resultaat.
En als beloning moet ze dan toch naar HAVO omdat haar moeder haar verwijt dat ze er te hard voor gewerkt heeft en VWO vast niet aan zal kunnen? Dus dezelfde soort school waar ze ook op terecht zou zijn gekomen zonder dat ze dit jaar zo haar best zou hebben gedaan? Jee, wat een domper! Van het type hoe leer je je kind om zich vooral niet in te spannen, want het is toch nooit goed en het maakt toch niet uit.

Heb een beetje vertrouwen in je kind. Het is juist goed voor het zelfvertrouwen als je merkt dat je met hard werken verder komt en verschrikkelijk funest voor het zelfvertrouwen als je gedwongen wordt om je te beperken tot dingen die je zeker wel aan zult kunnen omdat ze juist iets onder je niveau liggen. Dat laatste blijkt juist faalangst in de hand te werken.

Ik vind de huidige tendens in Nederland dat het kind tijdens de schoolcarrière nooit een dip mag hebben gehad, altijd hoog moet scoren op alle vakken en bovendien verschrikkelijk braaf zijn met opletten en werkjes maken om naar het VWO te mogen een zeer slechte ontwikkeling, waarbij aardig wat talent wordt weggegooid. Ouders zouden daar tegen moeten protesteren ipv aan dit belachelijke overtrokken gedoe mee te werken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-10-2014 om 07:54

zo eens met Primavera!

Ik ben het heel erg eens met Primavera!

Yura

Yura

14-10-2014 om 11:15

VWO

Mijn zoon had precies hetzelfde als jouw dochter, in groep 7 A's op rekenen (ook een hoge) en op begrijpend lezen en een C op spelling. Hij is dus begin groep 8 naar bijles gegaan voor spelling, ook zelf geregeld net als jullie. Ik had het nog wel aan de meester in groep 7 gevraagd tijdens een 10-minutengesprek waarom hij op spelling achterbleef en toen kreeg ik het legendarische antwoord: dat weet ik niet want mijn duocollega heeft de toets af genomen. Waarop ik heb besloten dat ik met deze meester/school niet verder zou komen. De bijlesjuf heeft wat testjes gedaan en het grootste struikelblok was dat hij niet wist dat er achter een korte klinker een dubbele medeklinker komt (in groep 8!), ook de d's en t's waren niet in orde. Na de bijlessen haalde hij ook een B op zijn LVS. Inmiddels zit hij in 5 VWO.

Hij is wel in een havo/vwo brugklas gestart, bij ons heb je daar niets in te kiezen, de middelbare school deelt je in obv schooladvies (was ook havo/vwo), citoscore en aantal leerlingen per klas (dus het kan zijn dat het ene jaar iemand met 544 in vwo+ komt en het andere jaar in havo/vwo, omdat je niet in de ene klas 20 wil hebben en in de andere 35). Hij mocht na de brugklas op grond van zijn cijfers zowel naar atheneum als naar gymnasium, maar hij wilde naar atheneum want naar gymnasium gingen "alleen maar nerds", mij maakte het niet uit, je kunt er immers hetzelfde mee. Achteraf heb ik misschien een beetje spijt dat ik niet gepusht heb, want talen is niet zijn sterkste kant en Duits is nu zijn grootste struikelblok. Zijn zus die nu een klas lager zit en ook een echte beta is net als hij heeft wel gymnasium gekozen en die heeft het een stuk makkelijker dan hij met Latijn ipv Duits. Latijn ligt de echte beta's vaak wat beter. Hij heeft overigens de eerste 2 jaar echt niks hoeven doen, deed er nog 2 sporten naast. In de 3e moest hij gaan werken en dat was hij niet gewend, dus daar struikelde hij bijna (en nog steeds) over, niet omdat het te moeilijk was, maar omdat hij het niet gewend was om ervoor te werken. Hij bleek een half uur per dag acceptabel te vinden en zijn zus 1,5 a 2 uur per dag.

Het is niet zo dat gymnasium "hoger" is dan atheneum, in de onderbouw is het wel moeilijker omdat je 2 extra vakken hebt en van sommige vakken een uur minder, dus je moet het sneller snappen met minder uitleg (bij ons was bijv wiskunde een uur minder). Vanaf de 4e maakt het niet meer uit dan komt Latijn of Grieks gewoon ipv Duits of Frans, het diploma is evenveel waard, waarbij ik zelf denk (ik heb ook gymnasium) dat je meer hebt aan Duits of Frans in je pakket dan Latijn of Grieks. Wel is het zo dat (net als jouw man) veel mensen tegen gymnasium op kijken en het vaak wel als hoger ervaren wordt en dat kan een voordeel zijn soms. Mochten jullie bij jullie in de buurt een categoriaal gymnasium hebben dan kan dat wel een goede reden zijn om voor gymnasium te kiezen, dan heb je veel minder kans op afstromen dan op een scholengemeenschap en een kleinere overzichtelijkere school vaak.

Helder

A+ rekenen, A begrijpend lezen: dat is VWO.
Spelling zo snel bijgewerkt na jaren buitenland: VWO

Die hoeft niet (meer dan gemiddeld) op haar tenen te lopen op het VWO.
Loes

Ely

Ely

19-10-2014 om 12:54

Niet alles gelezen

Maar volgens mij haal je twee dingen door elkaar: capaciteit en prestaties. Je dochter heeft duidelijk vwo capaciteit maar haalt wellicht niet vanzelfsprekend de cijfers voor Nederlands die bij haar capaciteiten passen vanwege jullie verblijf in het buitenland. Dus haar prestaties op dat vlak blijven achter, met een duidelijke reden.
Lekker naar het vwo laten gaan dus want capaciteiten is waar het uiteindelijk van op aankomt.
Sterker nog, als het bij jullie in de buurt zit zou ik tweetalig vwo overwegen. Krijgt ze (een deel van de) lessen in het Engels, daar heeft ze voorsprong in, dan heeft zij ruimte om haar Nederlands te verstevigen.

Verder ben ik ook van de club; afstromen kan altijd nog. Geef haar je vertrouwen, dat is goud waard in haar verdere leven. Haar proberen te behoeden voor iets wat mogelijkerwijs kan gebeuren lijkt me een levensinstelling die je liever niet meegeeft, toch?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.