Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Plaatje

Plaatje

25-03-2017 om 17:00

HAVO 3 overslaan?

en dan niet omdat je zo slim bent...

Mijn zoon heeft door ziekte (vanaf het begin van dit schooljaar) veel moeten verzuimen. Hij is maanden niet of nauwelijks naar school geweest. Heeft de proefwerkweek van de tweede en de derde periode gemist.

Wij gingen er zonder meer vanuit dat hij HAVO 3 over zou doen.

Maar... school gaat ervan uit dat hij overgaat naar HAVO 4. Hij hoeft nauwelijks iets in te halen. Alleen de laatste, 4de, periode zal mee tellen voor zijn eventuele overgang naar 4 HAVO.

Dat klinkt als een mooie kans, hoewel? Met wat voor basis gaat ons kind dan naar HAVO 4? Zoon is een gemiddelde leerling, zeker geen hoogvlieger.

Kan ik op school vertrouwen dat dit goed komt? Of kan school een eigen agenda hebben om kinderen persé over te willen laten gaan? Hoewel, als hij volgend jaar blijft zitten, dan hebben ze alsnog een zittenblijver. Voor zoon is blijven zitten in HAVO 4 natuurlijk handiger dan in HAVO 3 (ivm profiel).

Ik heb er een dubbel gevoel bij: waarom hebben al die andere leerlingen dan wel alle lessen moeten volgen, en voor al die toetsen moeten leren? Als alleen de 4de periode volstaat....

Wat denken jullie hiervan? Alle reacties zijn welkom, maar ik hoop (ook) op reacties van docenten op het VO.

Angela67

Angela67

25-03-2017 om 17:18

ik zou het doen

het idee van vakken kwijt zijn ivm profielkeuze lijkt mij fijn en handig.
En ik zou met de docenten van 'moeilijke' vakken overleggen wat zij vinden van het idee.
Dus als zoon bijvoorbeeld NT profiel zou willen, maar natuurkunde niet zo makkelijk vindt, zou je met de docent natuurkunde kunnen overleggen. Misschien dat hij adviseert om in de laatste week van de zomervakantie (of juist in de eerste week) bepaalde hoofdstukken goed te leren en te maken en bepaalde onderwerpen te bestuderen. Dan zou dat een goede extra investering zijn. Misschien zou je eventueel een extra vak kunnen kiezen om als 'wisselgeld' te hebben (dan kan hij iets laten vallen eind havo 4 dat niet zo goed ging?). Als je het ook nog individueel aan andere docenten vraagt en verder vindt iedereen het wel een haalbaar idee dan zou ik zoon 'positief adviseren'.
gr Angela
ps ik kan me niet zo goed voorstellen wat voor school handiger zou zijn: ik denk zelf dat ze het niet zouden voorstellen als ze niet dachten dat hij het niet kon.

Triva

Triva

25-03-2017 om 19:18

maar

Als hij het de laatste periode goed doet maakt dat ook wel een beetje duidelijk dat hij niet zoveel last heeft van de gemiste stof hiervoor.

Daarnaast begin je bij veel vakken gewoon op nul en heb je niet veel voorkennis nodig (bijv aardrijkskunde, biologie). Bij wiskunde wellicht meer dat bouwt vaak op elkaar door maar toch: goed de stof bijhouden, vooraf doorlezen waar het over gaat en als hij iets niet begrijpt teruggrijpen op belangrijke gemiste informatie? Het kan best nog wel meevallen denk ik juist door die overgang naar 4 havo en het profiel.

Als hij periode 4 goed doorkomt..

Zou ik het wel aandurven. Dan heeft hij mi wel bewezen het aan te kunnen. Moet hij volgend jaar vast af en toe wel iets extra moeten doen om dingetjes op te frissen, maar dat lukt vast. Ik zou wel aan t begin vh jaar even met alle docenten praten om af te stemmen waar en wanneer hij er misschien even extra hard aan moet trekken. Misschien zelfs voor de zomer even checken of hij over de zomerperiode misschien een klein dingetje extra kan oppikken ( paar Engelse boeken lezen, beetje wiskunde, weet ik veel)

Veel fijner dan herl jaar 3 overdoen, vrienden kwijt, etc...

Ingrid (docent vo)

Lusithania

Lusithania

25-03-2017 om 20:21

Regel dat je zoon de rest van het schooljaar alleen nog maar aan zijn profielvakken hoeft te werken zodat de basis voor die vakken zo goed mogelijk is. Dus niet heel veel aandacht aan Frans besteden als dat voor havo 4 niet nodig is maar liever meer tijd aan wiskunde.

Plaatje

Plaatje

26-03-2017 om 13:59

Bedankt!

Dank voor de reacties. Ik hoor bij jullie geen twijfel,dan is de mijne ook een stuk minder! En misschien kan dat inderdaad, alleen nog maar aan de profielvakken werken. Dat kunnen we voorstellen.

Triva

Triva

26-03-2017 om 14:12

hmm

dat laatste vind ik dan weer vreemd want heel veel kinderen hebben problemen om van 2 naar 3 vmbo of van 3 naar 4 havo of van 3 naar 4 vwo te komen omdat ze dan nog het hele jaar vakken hebben waar ze niets mee kunnen. Al die ouders zouden willen dat die kinderen onvoldoendes mogen halen op die vakken maar nee die moeten ook allemaal aan de eisen voldoen om over te gaan.

Ik snap dat dit kind ziek is geweest maar ik vind het al heel wat dat school alleen naar de laatste periode kijkt. Als je dan ook nog alleen maar naar de 7 profielvakken kijkt blijft er wel weinig over maar goed uitzonderingen zijn er nu eenmaal.

Dees

Dees

27-03-2017 om 11:35

Nou

Ik zou dan juist wel alleen die profielvakken pakken en daar vol voor gaan. Wellicht kan hij in de vakantie de gemiste stof zelf bestuderen.

rocky

rocky

27-03-2017 om 12:22

hier ook

Onze oudste is van half november tot half maart vorig jaar niet of nauwelijks op school geweest wegens ziekte. Toch is hij overgegaan naar VWO 4 en dat gaat prima. Afgesproken was dat er geen toetsen ingehaald hoefden te worden en dat het rapport van periode 2 niet meetelde.

Triva

Triva

27-03-2017 om 13:37

Dees

De vraag is dus of school daarmee akkoord gaat, ik zou dat wel een beetje te veel vinden maar goed, ligt aan de situatie.

Niet geschoten....

altijd mis. Wat fijn dat de school hem matst en een hindernis op weg naar het diploma opruimt nadat hij een hele tijd uit de roulatie is geweest . En ja, misschien blijft hij in de vierde zitten, havo 4 is een notoir struikelblok dus dan zal hij beslist de enige niet zijn . Maar dan is het einddiploma tenminste in zicht, als hij na de zomer weer in de derde moet beginnen is hij nog niet eens op de helft.

Naast alle tips die je al hebt gekregen zou ik aanraden voor wiskunde de boeken van de derde te houden, mocht hij tegen hiaten in zijn kennis aanlopen, dan kan hij daar nog in kijken.

Jetta71

Jetta71

08-04-2017 om 16:56

Vergelijkbare situatie als bij Rocky

Kind is langdurig ziek geweest in 3 VWO, is nu weer bezig op te knappen en kan bijna fulltime naar school en doet bijbehorend huiswerk. Is steeds wel enkele uren naar school blijven gaan maar heeft zeker dingen gemist. Heeft geprobeerd zoveel mogelijk het werk thuis bij te houden en de cijfers die er nu staan zijn voldoende tot goed, maar toch kregen we te horen dat de overgang nu serieus in gevaar is wegens het missen van veel inhoud van 2 van de 3 kernvakken. Kind is erg slim en leerde altijd gemakkelijk, is ook nu niet van plan zich hierbij neer te leggen. We waren er, ondanks alles, toch een beetje door overvallen. Kind wil nu laten zien dat het mogelijk is om nog in te halen wat nodig is voor de kernvakken en het gekozen profiel, en ik ben natuurljk bereid dat te steunen. Maar intussen vraag ik me af of de school niet eigenlijk de beslissing al genomen heeft. Dat zou, hoewel ik de redenering begrijp, onrechtvaardig aanvoelen aangezien er geen enkel tekort op de cijferlijst te zien is. Maar ja, (on)voldoende basis om door te gaan is een voor mij wat weinig concreet begrip.....
Lastig dit, doubleren lijkt me voor dit kind sociaal gezien erg onprettig maar met veel verzuim kun je je voor mijn gevoel nauwelijks ergens op beroepen. Ben benieuwd of er nog meer mensen met dit bijltje gehakt hebben.

statistieken

Helaas kan je dit nooit zeker weten: is de mening of oordeel van school in dit geval uitsluitend gestoeld op de prestaties van je zoon of op de statistieken van school? Scholen worden afgerekend op het percentage leerlingen dat onvertraagd doorstroomt van onderbouw naar bovenbouw.

De school waar mijn zoon naartoe gaat is daar wel eens in gesprek over geweest met de schoolinspectie omdat hun percentage daarin lager ligt dan gemiddeld. Die school gelooft in een solide basis en laat een leerling liever in de onderbouw doubleren als dat nodig is, dan in de bovenbouw.
Zij hebben dan ook een erg hoog percentage dat onvertraagd doorstroom in de bovenbouw naar examen, en een erg hoog slagingspercentage.

In jouw specifieke geval weet ik niet wat het beste is, maar verlies niet alle aspecten uit het oog. Uiteraard is het resultaat van de laatste periode erg belangrijk, maar de kennis van eerdere periodes zijn ook erg belangrijk, en daar heeft hij veel van gemist.

Li

Li

10-04-2017 om 11:31

Jetta71

Ik zou dit niet zomaar pikken. Voldoende is voldoende,toch? Iedereen mist wel eens wat. Op onze school kun je in 4 VWO zelfs een paar maanden in het buitenland studeren en dan moet je zelf de boel zo'n beetje bijhouden.

Mocht later blijken dat er nog hiaten zijn, dan los je die dop dat moment op, eventueel met bijles. Of kind blijft alsnog zitten. Maar ik zou niet toelaten dat school daar alvast op gaat voorsorteren.

Ik zou het oordeel van school niet afwachten en zelf het gesprek aangaan.

Jetta71

Jetta71

10-04-2017 om 17:51

Li, het gesprek aangaan

Hoi Li, dank je voor je reactie. Wat we nu doen is met de docenten van de betreffende vakken praten en niet alleen met de mentor. Veel concreter maken: wat is er precies gemist dat voor problemen kan gaan zorgen, wat is een minimum dat beheerst moet worden? Verder wordt nu door school aanwezigheid gevraagd (ge-eist??) bij de bewuste vakken, waar eerder werd gedoogd dat kind wegens slechte conditie soms later naar school kwam. Die concessie is kind bereid te doen, ondanks het feit dat eerdere afspraak was om rustig op te bouwen met een gebalanceerd programma waarin ook energie is voor iets leuks nu en dan. Verder weet ik het niet zo goed. Eigenlijk wil ik graag horen of kind nu nog een reële kans krijgt of al is afgeschreven voor dit jaar, maar ik denk dat het handiger is om eerst de genoemde stappen te zetten.
Wat mij vooral dwars zit is de voor ons abrupte ommekeer, waardoor ik plotseling het gevoel heb gekregen dat we tegenover elkaar staan in plaats van naast elkaar. Maar misschien is dat gewoon omdat ik de ouder ben dat ik dat zo voel....
En uiteindelijk zal de school wel het laatste woord hebben.

Lara

Lara

11-04-2017 om 07:06

Jetta

Ik denk dat jouw plan (gesprekken met vakdocenten, minimumeisen vragen) goed is. Jr kan nog vragen of hij bij twijfel van hun kant evt. extra toetsen (wel op geschikte momenten) kan doen om aan te tonen dat hij die minimumbasis wel degelijk heeft.

Misschien staat je kind, en als je school vraagt die ook, open voor een vakantietaak als het bij een of twee vakken echt belangrijk is dat hij nog iets extra's doet. En dan evt. een toets net na de vakantie (maar misschien is oefeningen maken al voldoende).

En misschien kan je ze verleiden dat doorstromen voor school toch aantrekkelijker is dat hem laten doubleren? (of willen ze hem laten afstromen? Is dat voor hen wellicht gunstiger dan het risico dat hij het in 4 VWO niet redt?

Misschien eerst nog terug naar de basis: wat is hun zorg? Waar zijn ze bang voor? En... wat kan zoon doen om die zorg weg te nemen? Oftewel, zorg dat ze zich gehoord voelen, neem ze serieus en stel ze gerust als dat lukt.

Is er nog zorg dat hij nog lang niet fit is of dat hij in de 4e ook nog wat gaat missen?

Ik snap je frustratie wel van zo'n ommekeer. En het gevoel dat hij het wel kan en dat jij het beste voor hem wilt, maar dat de school andere belangen heeft of "het niet ziet". Succes ermee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.