Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

24-01-2015 om 09:29

Havo

http://www.vn.nl/Archief/Samenleving/Artikel-Samenleving/Havoleerlingen-hebben-een-eigen-aanpak-nodig.htm

Ik denk dat het probleem voor een groot deel ligt in de ouders die alles doen om hun mavokind op de havo te krijgen. De havo is gedevalueerd en dat heeft gevolgen voor de aansluiting op het HBO. Met een goede mavobasis kan een kind ook de havo doen maar nee dat willen ze niet want dan moet hun kind naar het vmbo vaak. Mavo/havo/vwo scholen zijn dan ook de oplossing wellicht (scholengemeenschap oudste).

Angela67

Angela67

24-01-2015 om 09:34

en dat wil men niet in grote steden

mavo/havo/vwo - zegt men - lopen in grote steden het risico om 'zwarte scholen' te worden omdat de mavo-afdeling groter wordt dan havo/vwo. En dan vluchten de witte havo/vwo ouders naar lycea . .
Een school hier in Utrecht heeft het opgelost door twee extra's te organiseren (theaterkunstklas alle 3 de niveaus en technasium voor havo/vwo). Ik meen dat er nog maar 1 andere mavo/havo/vwo school is in de stad Utrecht . . . Ik vind dat echt heel vervelend en geloof oprecht dat scholengemeenschappen een goed systeem vormen voor pubers in ontwikkeling.
gr Angela

Barvaux

Barvaux

24-01-2015 om 10:01

tja

Nu krijg je dus in steden aparte havoscholen, die worden niet zwart?

Ik ben het wel eens met het artikel dat het niet slim is om opeens in maart havo 3 te zeggen dat het kind naar het MBO moet. Daar is het kind dus nog niet mee bezig geweest en moet opeens iets kiezen. Iets wat we al moeilijk vinden voor veel vmbo'ers een jaar later maar die zijn ook al een jaar eerder begonnen met vakken kiezen. Het voelt voor mij een beetje als 'sodemieter op en zoek het zelf maar uit op het MBO'. Ik denk dat je meer in havo2 moet opletten en kinderen dan moet laten afstromen naar mavo3 zodat ze iets meer de tijd hebben om om zich heen te kijken. Met havo 3 naar MBO met de kans dat ze het daar ook niet kunnen vinden is echt een ramp.

Angela67

Angela67

24-01-2015 om 10:06

aparte havoscholen

aparte havoscholen, staat dat in het artikel misschien? (ik heb het niet gelezen), ik heb er nog nooit van gehoord (iig niet hier in de stad). de kans dat die zwart worden is klein volgens mij. Maar ik zou de statistieken eens moeten opzoeken van het aantal autochtonen vs allochtonen in steden/op mavo's etc.
gr Angela

Marea

Marea

24-01-2015 om 10:12

Ook VWO

Barveaux, je schrijft: Ik denk dat het probleem voor een groot deel ligt in de ouders die alles doen om hun mavokind op de havo te krijgen. De havo is gedevalueerd .
Dat is ook met het VWO aan de hand. Zoveel kinderen die met huiswerkbegeleiding, intensieve hulp van ouders het VWO doen. Die zouden beter naar de havo kunnen

Barvaux

Barvaux

24-01-2015 om 10:14

Marea

Maar er is een verschil, ik denk dat VWO'ers eerder en makkelijker afstromen en kinderen halen hun cijfers nog steeds in de klas, zonder ouders die achter ze staan om te helpen. Ik denk dat havo juist is gedevalueerd omdat je ziet dat havisten het HBO niet goed halen en juist dat is de enige normale weg na havo. Dat probleem zie ik niet bij VWO.

Lynn

Lynn

24-01-2015 om 10:22

Marea

"Dat is ook met het VWO aan de hand. Zoveel kinderen die met huiswerkbegeleiding, intensieve hulp van ouders het VWO doen. Die zouden beter naar de havo kunnen"

Over die (intensieve) hulp van ouders, zie ook het draadje dat net loopt: Doe ik mijn kinderen tekort?

En eerder was er ook een draadje over "Helpen" (ook over helpen op het BO overigens).

Wat Barvaux schrijft is juist: kinderen moeten de SO's en proefwerken uiteindelijk helemaal zelf in de klas doen.

Ik denk dat alle scholen (VMBO, Havo en VWO) zelf erop moeten letten dat het niveau van de toetsen (dus de inhoud van de vragen EN de normering) niet afzakt. Als er door hetzelfde niveau van toetsen de leerlingen slechter gaan scoren, zou de school wel kritisch moeten kijken waar dat door komt: slechte docenten (ja, die zijn er), drukke klassen (ja, ook die zijn er en helpen vaak niet om goede resultaten te krijgen - is wellicht iets aan te doen), specifieke problemen bij leerlingen (die niet weten hoe ze moeten leren - dus specifieke aandacht geven, niet alleen klassikaal mentorlessen over hoe je omgaat met huiswerk) en in sommige gevallen rest niets anders dan blijven zitten of evt. afstromen.

Maar zeker dat laatste zou pas aan de orde moeten zijn nadat er eerst naar alle andere aspecten is gekeken en daar door de school actie op is genomen. En graag tijdig actie, op het moment dat er nog iets te veranderen is, zodat leerlingen wel hun cijfers op niveau kunnen krijgen.

Barvaux

Barvaux

24-01-2015 om 10:36

verder

Verder helpen ouders vooral hun kinderen 'veilig' door de puberteit te komen zonder afstromen alleen door hormonale oorzaken en daarnaast helpen ze hun kinderen bij het leren van plannen, iets wat niet in de taakomschrijving staat van pubers. Twee dingen dus die na een poosje wel goed komen. Wat niet goed komt is een kind wat op de basisschool gewoon op mavo afgaat op de havo zetten omdat je bang bent voor dat enge vmbo wat zo zwart is.

VWO jongens

Toch ken ik aardig wat slimme jongens die de basisschool met VWO advies of Havo/VWO advies verlaten, na de brugklas op de Havo terechtkomen en dan ook nog eens blijven zitten.
Zoals het artikel aangeeft, veelal in Havo 4. Dat zijn dus niet de would-be vmbo-ers.
En ja, 't zijn ook nog eens allemaal jongens? Luie slimme jongens? Jongens die niet willen/kunnen plannen? Die wel wat anders aan hun hoofd hebben dan school? Die met hun 15/16 jaar ook geen zin hebben naar gezeur van hun ouders te luisteren (meisjes zijn dat station dan allang gepasseerd).

bieb63

bieb63

24-01-2015 om 12:53

kan ook anders

en dat vind ik niet zo'n slechte route: MAVO (indien 'kwartje' nog niet is gevallen of veel moeite met de start op het VO), dan (indien goede eindexamen resultaten, dat natuurlijk wel) HAVO. Voordeel is dat het beroepskeuze moment wat langer wordt uitgesteld en er vaker een betere keuze komt (en het staat ook nog eens beter op je CV én je leert meer basiskennis), dan versneld MBO-4 en daarna evt. HBO. Ik vind dit voor veel kinderen (mits ze genoeg in hun mars hebben) een prima route.

Linde

Linde

24-01-2015 om 13:03

aan de ouders?

"Ik denk dat het probleem voor een groot deel ligt in de ouders die alles doen om hun mavokind op de havo te krijgen."

Ik geloof er helemaal niets van. Ik vind het trouwens een echt Hollandse opmerking: ambitie als iets 'problematisch' zien. Scholen zijn allerminst ambitieus (zie ook andere draadje over afstroomadvies) en er al helemaal niet (meer) op gericht om het maximale uit leerlingen te halen. Leerlingen zijn een potentieel gevaar voor de school geworden (de lijstjes), dus zijn steeds strenger aan de poort gaan selecteren. En iedere leerling die mogelijk een gevaar oplevert voor de lijstjes, gaat daarna alsnog naar een lager niveau. Zelfs (zie anders draadje) op basis van toetsen met een zogenaamd voorspellende waarde, in de eerste weken van de brugklas.
Ook ouders zijn in Nederland (in vergelijking met veel andere landen) helemaal niet zo ambitieus als het gaat om hun kinderen. Maar sommigen wel, en die worden dan weer neergezet als oorzaak van het probleem.
Tjonge, je zou bijna vergeten wat het doel van onderwijs is.

Linde

Linde

24-01-2015 om 13:05

verduidelijking

Hm, zin was niet helemaal duidelijk zie ik.

Leerlingen zijn een potentieel gevaar voor de school geworden (de lijstjes), dus DE SCHOLEN zijn steeds strenger aan de poort gaan selecteren.

frieda

frieda

24-01-2015 om 13:48

moedermop en Linde

En ik ken ook zo'n jongen die van de havo af moest stromen naar vmbo-tl. En die daar vrienden heeft, ook jongens, die op 1 na ook allemaal afgestroomd zijn en 1 van vwo en 1 heeft zelfs gymnasiumbrugklas gedaan. Ik blijf dat toch een raar fenomeen vinden, bij meisjes komt dat afstromen veel minder voor. Zoon kent maar 1 meisje dat is afgestroomd. Ik moet er wel bij zeggen dat zoon de techniek stroom volgt. Maar ja, hij en zijn vrienden doen het goed bij natuur-, wis- en scheikunde. De talen wat minder.
Ja, Linde, dat selekteren waar jij het over hebt, dat is eigenlijk schering en inslag geworden. Jammer, met name voor (iets minder talige beta-) jongens.
Maar goed, ik was net op een open dag van het mbo. En daar hoorde ik weer (had het ook al gehoord van mensen die les geven op het hbo) dat hbo juist blij is met doorstromers van het mbo met een diploma op 4-niveau. Ze hebben al wat bagage en levenservaring boven iemand die 16/17 is en net van de havo afkomt. Helaas hangt daar wel een prijskaartje aan, havo is nog altijd goedkoper dan mbo om daarna hbo te doen.

Helemaal eens met Linde

Verder denk ik ook dat als het gegarandeerd zou zijn een leerling die zijn mavo-diploma haalt door kan stromen naar de havo, de mavo als minder negatief ervaren wordt. Door- of opstromen is zo veel minder makkelijk geworden dat ik als ouder van een 'twijfelgeval' ook liever eerst havo zou willen proberen. Het is ontzettend zonde dat het onderwijs ten onder gaat aan risicomanagement.

skik

Cat

Cat

24-01-2015 om 15:28

ook eens

met Linde.
Factoren mbt afstromen worden mi ook veel te vaak eenzijdig bij de leerling gezocht. Veel te weinig wordt gekeken waarom afstromen dreigt en wat school kan doen, samen met leerling, om dat te voorkomen.

Barvaux

Barvaux

24-01-2015 om 16:16

opstromen

Veel mavo's bieden topklassen aan om je voor te bereiden op havo (toch weer een extra vak), ik heb er daarentegen weer een probleem mee dat je na basis niet kan opstromen voor kader.

Ieder heeft problemen op zijn eigen niveau geloof ik

Angela67

Hier in de stad is een aparte havo-school. Kleinschalig (ik geloof 400 leerlingen) en zeer populair. Ik weet niet of het een uniek concept is, maar het bestaat dus wel!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.