Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Donderkopje

Donderkopje

02-10-2016 om 11:14

hardheidsclausule VO schoolkeuze Amsterdam

Wie heeft ervaring of kan me meer vertellen over hoe het beste gebruik te maken van de hardheidsclausule bij de VO keuze in Amsterdam?

Ik ken de algemene omschrijving ervan maar ben even benieuwd naar ervaringsverhalen, in welke gevallen, situaties wordt hij toegekend en wanneer niet en hoe start je zoiets op?

Kan dat uiteraard ook binnenkort aan de IB'er vragen op school, maar zoek voor nu even wat in de praktijk de speelruimte is.

Onduidelijk

Iedere VO school in Amsterdam mag 2% van het totaal aantal plekken vergeven via de hardheidsclausule los van de centrale loting. Blijkens de cijfermatige analyses van de laatste twee jaar doen veel scholen dat dat. Beroep op de hardheidsclausule is er voor dringende sociale en emotionele omstandigheden.

Welke kinderen precies met succes beroep kunnen doen op de hardheidsclausule is vaag, iedere school maakt haar eigen (geheime) afweging. Dankzij de onzekerheid van de centrale loting is het beroep op de hardheidsclausule de afgelopen twee jaar sterk toegenomen, vele verzoeken op populaire scholen worden afgewezen. Daarbij loop je ook een zeker risico, want je moet alles op tafel leggen (medisch, psychisch, medicatie, IQ test) en de school kan op basis van dat dossier ook zeggen dat ze geen passend onderwijs kunnen bieden aan jou kind. Dan sta je dus met lege handen. Het MLA kwam er bij de eerste centrale loting in 2015 mee in het nieuws.

OCO, de door de gemeente Amsterdam gesubsidieerde onderwijs organisatie, heeft tijdens de expertmeeting over centrale loting&matching de schoolbesturen gevraagd om meer duidelijkheid te geven. OCO wil de hardheidsclausule overigens ook centraliseren en weghalen bij de individuele scholen; dat zal niet snel gebeuren. Je kan OCO mailen of bellen voor meer informatie en advies. Aanvragen doe je m.b.v. je basisschool in de week voor inschrijving start. De uitslag is tegelijk met de uitslag van de loting in de eerste week van april.

Ik heb zelf na de centrale loting aan de eerste school waar mijn kind is uitgeloot gevraagd welke dringende sociaal emotionele omstandigheden geleid hebben tot plaatsing o.g.v. de hardheidsclausule. Het antwoord is dat het gaat om kinderen die ernstig ziek zijn of een ouder hebben die ongeneeslijk ziek is. Het ging om 2 kinderen wiens beroep gehonoreerd is op een veelvoud aan verzoeken. Een specifieke onderwijsbehoefte is geen reden een verzoek te honoreren.

Donderkopje

Donderkopje

02-10-2016 om 14:10

dank

Bermbrand,
dank voor je heldere uitleg!

Li

Li

02-10-2016 om 14:28

bij ons

was het hebben van een rugzakje plus broer en zus op die school voldoende (terwijl voorrang voor broers en zussen is afgeschaft). Het ging er vooral om dat voor een kind met een beperking de school zorgvuldig moet worden uitgekozen en dat het niet de bedoeling was dat je dan opeens op een school terechtkwam waar bepaalde faciliteiten niet waren. Maar dat was op onze school, op andere scholen kan dat weer anders zijn. Je moet het dus per school aan de zorgcoördinator vragen.

Rugzakjes bestaan toch niet meer? De redenatie is immers dat alle scholen passend onderwijs moeten bieden aan kinderen met etiketjes als ad(h)d en dyslectie, iedere school moet daarvoor voorzieningen en faciliteiten bieden. Het moet bij een beroep op de hardheidsclausule echt om meer gaan, zoals gezegd dringende sociale en emotionele omstandigheden.
Ik denk wel dat de populariteit van een school ook invloed heeft op he kans op toewijzing van de hardheidsclausule. Stel je hebt als school maar 1 of 2 aanvragen ogv de hardheidsclausule dan ben je eerder geneigd die beide toe te kennen dan wanneer je 25 aanvragen hebt voor 2 plekken.

Cecilia

Cecilia

02-10-2016 om 19:05

Gehandicapt

Ik weet niet of dit ook onder de hardheidsclausule valt, maar mijn zoon is dit jaar geplaatst op de school die wij wilden en hoefde niet mee te loten omdat hij slechtziend is.
Dus ik neem aan dat dit soort handicaps eronder vallen.

Handicaps lijken me inderdaad een reden.
Ik herinner me de overstap naar het VO van mijn oudste een paar jaar geleden, dat een dergelijke handicap voor een jongen uit de paralel-klas reden was om direct geplaatst te worden. Dat is langer dan twee jaar geleden dus voordat de centrale loting&matching was ingevoerd.

Li

Li

03-10-2016 om 11:38

Klopt

Geen idee hoe het nu gaat, hij had toen een rugzakje. En er werd ook geloot voor deze school, maar niet op zijn niveau. Misschien dat ze daardoor ook wat toeschietelijker waren. Maar ik neem aan dat je ook op een andere manier dan met het oude rugzakje een beroep op de clausule kan doen vanwege een handicap.

Beschikbaarheid

Een paar jaar geleden hanteerde een school een marge van 4%. Inschrijving vond plaats na verloop van gesprek en stond los van zaken zoals rugzak.

Aspecten zoals voldoende ruimte in de voorgaande jaren, zullen een rol spelen in de grootte van de marge zodat het aantal stoelen opgevuld kan worden.

donderkopje

In de kernprocedure van 2017 wordt iets meer duidelijkheid gegeven over de criteria en de procedure voor een beroep op de hardheidsclausule:

"Ouders kunnen een beroep doen op de hardheidsclausule wanneer zij van mening zijn dat voor hun kind een plaatsing op een specifieke VO-school noodzakelijk is. Dit moet op grond van een combinatie van individuele persoonlijke kenmerken, een gezondheids- en/of thuissituatie zijn die een specifiek aanbod geëigend maakt. Het is aan de desbetreffende VO-school om te beoordelen of het beroep op de hardheidsclausule van de ouders wordt gehonoreerd en de leerling in de procedure van de centrale loting & matching direct wordt geplaatst. Elke VO-school kan maximaal 2% van het aantal beschikbare plekken in de eerste klas inzetten voor leerlingen die een beroep op de hardheidsclausule doen. Ouders en leerling moeten zich voorafgaand aan de sluiting van de aanmeldperiode verzekeren van een plek op de VO-school middels de hardheidsclausule. Wordt deze niet toegekend, dan dient de leerling gelijk aan alle andere leerlingen deel te nemen aan de procedure van de centrale loting & matching met een voorkeurslijst van VO-scholen."

http://bboamsterdam.nl/website/wp-content/uploads/2015/02/Amsterdamse-Kernprocedure-Overstap-PO-VO-2017.pdf (p. 19)

Uitspraak geschillencommissie oa over hardheidsclausule

Uitspraak van de geschillencommissie onderwijs over een klacht nav de uitloting van een kind afgelopen jaar voor alle 12 scholen op haar lijst in de loting&matching procedure in Amsterdam. Ouders doen oa een beroep op de hardheidsclausule maar de commissie toetst dat marginaal ivm de eigen beoordelingscriteria van de school. Zie https://onderwijsgeschillen.nl/uitspraken/ook-bij-lokale-afspraken-over-een-matchings-en-plaatsingsprocedure-moet-het-schoolbestuur

Cecilia

Cecilia

14-01-2017 om 13:55

Bermbrand

Ken jij het meisje uit je link in posting 11? Er staat namelijk:

Een leerling is niet geplaatst op de vo-school die bovenaan haar voorkeurslijst stond. Dat was de uitkomst van de afspraken in de lokale matchings- en plaatsingsprocedure. De leerling had voorkeur voor een categoraal gymnasium. Klagers stellen dat de leerling vertrouwd is met de traditie en de sfeer van de school van eerste voorkeur en dat haar zussen ook op deze school zitten. Klagers hebben bezwaar gemaakt tegen het besluit om de leerling niet te plaatsen en zijn niet tevreden over de procedure.

Hier staat dus niet dat ze voor alle 12 scholen is uitgeloot. Verder vind ik hun stelling dat "de leerling vertrouwd is met de traditie en de sfeer van de school" een onzinnige stelling, want het kind had nog helemaal daar niet op school gezeten, zat op de basisschool. En ja, het voorkeursbeleid voor broertjes en zusjes is afgeschaft, dus ik snap wel, hoe lullig ook, dat dit bezwaar ongegrond is gevonden.

Cecilia

Nee, ik ken het meisje niet maar ik ken haar verhaal wel. Zij werd niet alleen voor haar eerste keuze school uitgeloot maar voor alle 12 scholen op haar lijst. Zij moest zich dus opnieuw aanmelden in de 2e ronde voor een school waar nog plek was. Dat werd in de 2e ronde een school met een specifiek onderwijssysteem en iPads. Ik kan me goed voorstellen dat verbieuwingsonderwijs en iPads niet voor alle kinderen even geschikt en wenselijk is.

Wrang is dat haar eerste keuze school voldoende plek had voor alle kinderen die de school als eerste keuze hadden opgegeven. Maar omdat ze een hoog lotnummer had, werd ze van haar lievelingsschool verdrongen door kinderen die de school als lage keuze op hun lijst hadden staan (maar een beter lotnummer hadden). Deze kinderen waren weer uitgeloot voor de populaire scholen Hyperion en Amsterdams lyceum (beide vwo+), kinderen dus die het liefste iets anders plussigs doen dan gymnasium. Voor beide dus teleurstellend. Maar ja, in het Amsterdamser lotingssysteem is het lotnummer het enige dat telt, niet de hoogte van de voorkeuren.

Cecilia

Cecilia

14-01-2017 om 15:23

Wat verschrikkelijk

Voor dat meisje.
De open dagen beginnen weer, de eerste brief daarover stond al in t Parool. Hoe onzinnig het is Dat kinderen hun lijstje samenstellen en vervolgens gewoon ergens geplaatst worden.

Zie feiten

Zie de 4e alinea onder de feiten op p. 2 van de uitspraak, daar vind je wat ik in de eerste alinea hierboven schreef.

Sigaar uit eigen doos

Cecilia, de Amsterdamse Schoolbesturen beloven exact dit: ‘hoe langer de lijst, hoe groter de kans is dat je op één van die scholen komt’; m.a.w. kinderen krijgen een sigaar uit eigen doos gepresenteerd.

Scholen waar je echt niet naar toe wil, kun je dus maar beter niet op je lijst zetten, want ookal staan ze helemaal onderaan je lijst van 12 (of meer) scholen, dan is het nog steeds je eigen keuze die volgens schoolbesturen geldt als 'voorkeur'. Maar het meisje uit #11 was uitgeloot voor alle 12 scholen op haar lijst en moest zich dus opnieuw aanmelden op scholen waar na de loting&matching nog plek was. Hetzelfde geldt voor kinderen wiens advies werd opgehoogd na de uitslag van de Cito eindtoets. Ook zij kunnen zich pas in de 2e ronde aanmelden op scholen passend bij het nieuwe advies waar dan nog plek over is.

Die brief in het Parool over de open dagen heb ik gemist, waar ging het over en wanneer stond die erin?

Cecilia

Cecilia

14-01-2017 om 16:14

Parool

Sorry Bermbrand, het commentaar stond onder een artikel uit het Parool op Facebook omdat er nu steeds artikelen over middelbare scholen in staan. "Inez Meesters Kiezen? Halloooo Parool, in Amsterdam valt er dus niks meer te kiezen qua vervolgonderwijs.. Je mag in je vrije tijd 16 scholen gaan bezoeken met je kind maar je kiest niets. Dat doet het systeem. Dus of jij of je kind nu een voorkeur hebben voor een brede of catagorale school, is totaal onrelevant geworden. (Dit beschouw ik dus als nepnieuws.)"

Verder woon ik in Amsterdam, heb kinderen op de middelbare school en ken het systeem.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.