Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anna

Anna

24-09-2013 om 10:52

Harde sfeer op middelbare scholen ?

Drie jaar geleden ging mijn oudste dochter naar de middelbare school en omdat onze kinderen altijd op een hele kleine en gemoedelijke basisschool hadden gezeten hield ik m'n hart wel eventjes vast. Die angst bleek ongegrond, want dochterliefs nieuwe school bleek leuk en ze was al gauw bevriend met een leuke groep meiden. Ook de rest van haar klas bleek okay. Nu- 3 jaar verder- hebben we tot op heden nooit noemenswaardige incidenten gehad.

Tuurlijk ben ik niet onnozel en weet ik maar al te goed over pesten, treiteren etc.... en hoor ik er genoeg over via via....

Bij dochter kwam vorig jaar rond de kerstvakantie een meisje in de klas die was weggepest van haar oude school en niet meer naar die school wilde. Zulke verhalen zetten je wel aan het denken en we hebben er thuis ook over gepraat wat pesten betekent etc...

Na deze zomervakantie ging onze tweeling (2 zoons) ook naar de middelbare school, allebei een andere school gekozen en ze hadden er zin in.. So far, so good !

Maar nu, het schooljaar is amper 4 weken begonnen en er zijn nu al twee dingen gebeurd waar ik erg van ben geschrokken.

Zoon 1 had een eenmalig evenement op een andere locatie van zijn eigen school, hij erheen, evenement was leuk tot de groepen uitgingen. Kreeg ie het op de gang ineens aan de stok met twee oudere jongens (kende hij verder niet), hij werd in de gang door die twee geschopt en ze zijn hem een heel stuk achterna gefietst roepend dat ze een mes bij zich hadden. Zoon was erg geschrokken en onder de indruk van het hele voorval.

Zoon 2 zit in de kantine van zijn school waarbij twee andere jongens (kende hij ook niet) zeggen dat hij ze niet zo arrogant aan moet kijken, beetje welles-nietes discussie en eind van het liedje wordt zoon door de twee jongens omver gelopen waardoor hij languit op de vloer van de kantine belandt. Eveneens erg geschrokken..

En ik als moeder ben ook erg geschrokken, voelde me laaiend ("blijf van mijn kind af"...) en tegelijkertijd ben ik verbijsterd dat dit soort taferelen voorkomen. Waarom toch ? Beide zoons hebben mij op het hart gedrukt dat ik NIKS mag doen (mag de mentor niet bellen o.i.d.), ze willen er absoluut geen ruchtbaarheid aan geven.

Ik weet niet wat ik moet, ik wil het niet opblazen tot een groot drama, maar het zit me helemaal niet lekker. Wat moet je denken van dit soort incidenten ? Moet je er wel of niet iets mee ? Of is dit vandaag de dag wellicht heel normaal ? Oudste dochter was trouwens ook verbijsterd over deze verhalen, zij had dit nog niet meegemaakt.. Geluk of gewoon toeval ?!

Enfin, het knaagt aan me, ben ik nou zo blond en is dit heel gebruikelijk op middelbare scholen ? Kan wellicht vooral proberen de kinderen goed weerbaar te maken, verder weet ik het zo ook even niet. Beetje triest word ik hier eigenlijk van..

grt Anna

Druif

Druif

24-09-2013 om 11:05

Iets mee doen

Nou, ik zou er wel wat mee doen. Want ik vind dat een school het recht heeft, om te weten dat er geweld plaatsvind in de school. Als je dat als ouder niet meldt, dan kun je ook niet klagen dat het klimaat slecht is. Dan zet je school buitenspel. Ik kan me voorstellen dat jouw jongens dat niet willen, maar zij waren het kind, en jij was de ouder.

En herken ik het? Ja, van mijn middelbare school. Ik had een jongen in de klas, en die werd elke dag door een paar jongens uit de bovenbouw onderste boven gehouden op het plein. En hij vond het niet leuk. En ik vond het normaal. En ik heb er helemaal niets mee gedaan.
Ik denk dat 'de school' dat in zijn geval ook niet wist.

Herken het gelukkig niet

Mijn oudste zat op een grote scholengemeenschap, ondanks een negatief ingesteld lerarencorps was de sfeer onder de leerlingen prima. Er waren geen nare kliekjes, geen pispaaltjes, iedereen ging gemoedelijk met elkaar om. Dat was wel anders dan in de tijd dat ik op diezelfde school zat. Ook op social media geen narigheid. Jongste dochter zit op een theaterschool met bijna alleen maar meisjes, daar wordt voornamelijk veel geknuffeld en mag je zo raar of gewoon zijn als je bent. Ook van andere scholen hier uit de buurt of van vrienden hoor ik nooit van de narigheid die je zoons overkomen is. Ik denk dus niet dat het tegenwoordig gebruikelijk is. En zelfs al zou het gebruikelijk zijn, dan nog is het niet okee en moet er wat aan gedaan worden. Ik zou toch wel contact zoeken met de school, misschien niet met naam en toenaam via de mentor, maar bijvoorbeeld bij een conrector of onderbouwcoördinator aangeven dat leerlingen verbaal en fysiek lastig gevallen worden en of ze dat in de gaten willen houden.

skik

Wel melden

Nee, dat is geen normaal gedrag. Tussen jongens ontstaat er misschien sneller fysiek contact/geweld dan tussen meisjes, maar dit ging best ver. Je ene zoon werd geschopt en geslagen en bedreigd en de ander werd omvergelopen door 2 jongens. Hier is ook geen sprake van een aanvaring met een mede leerling. Je zoons zijn lastig gevallen door meerdere jongens tegelijk en ook nog ouder. De heren voelen zich blijkbaar erg stoer en sterk als ze met meerdere tegelijk een brugklasser aanvallen en bedreigen. Ik zou het wel melden op school. Als school hier geen weet van heeft dan verandert er niets en kunnen de heren verder gaan met pesten, ook bij andere leerlingen. School heeft vast een vertrouwenspersoon als je jongens hiermee liever niet naar hun mentor gaan.

Yura

Yura

24-09-2013 om 18:48

Niet normaal

Nee dit is zeker niet normaal. Het kan denk ik wel met de locatie en het niveau van de school te maken hebben waardoor op de ene school meer gepest wordt dan op de andere. Het is bewezen dat een minder stabiele thuissituatie kan leiden tot pestgedrag.

Miek

Miek

25-09-2013 om 10:25

heeft niks met blond zijn te maken!

Het lijkt wel zo schering en inslag dat brugklassers door ouderejaars worden geslagen in de eerste schoolweken na de zomervakantie, dat het niet meer acceptabel is (vind ik, als ervaringsdeskundige moeder). Dus zou ik zeker de school informeren, tegen de wens van je kinderen in. Dan kunnen zij doen wat nodig is. Je bezorgdheid is volgens mij trouwens heel legitiem en beslist niet overdreven!

Dalarna

Dalarna

25-09-2013 om 10:30

toch de mentor

Mijn zoon begon twee jaar geleden in de brugklas en de mentor heeft tegen de klas én tegen de ouders gezegd dat ze ELK akkefietje wat er gebeurt wil weten! Jammer dat de mentoren dat niet tegen jouw jongens hebben gezegd.

Op deze school wordt er echt bovenop gezeten als er iets gebeurt en tot op heden heeft mijn zoon nooit zoiets meegemaakt. Als niemand durft te vertellen wat er fout ging kan er ook geen actie worden ondernomen en blijf het klimaat zo.

Anna

Anna

25-09-2013 om 15:01

Reactie...

Zoon 2 heeft heel toevallig gisteren zelf melding gemaakt van het voorval. Hij had mentorles en was aan de beurt voor een persoonlijk gesprekje, heeft het toen maar verteld en daar was de mentor heel blij mee. Dus dat is inmiddels gemeld.
Wellicht dat ik nog even mail hoe het bij haar is overgekomen ?

Zoon 1 heeft volgende week ouderavond w.o. kennismaking van de ouders met de mentor. Wellicht goed moment om dit ook even aan de kaak te stellen ?

Dank jullie, voel me gesterkt dat jullie dit ook niet normaal vinden !

Druif

Druif

25-09-2013 om 15:06

wow

Wat goed van je zoon! Heel erg knap van hem!

Goed !

Heel goed van je zoon. Ik zou nog niet mailen. Of je zoon moet het idee hebben dat de boodschap niet goed over gekomen is bij de mentor en jou steun nodig hebben? Anders zou ik even afwachten en door de verhalen van je zoon kijken of er meer actie nodig is. Het is goed dat je je zoon steunt in de houding dat dit agressieve gedrag niet normaal is. Hij voelt zich serieus genomen door jou, nu even afwachten of school ook alerter gaat worden en hoe ze reageren op dit gedrag. Dit gedrag moeten ze zien te voorkomen zodat iedereen zich veilig voelt op school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.