Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Hazel

Hazel

20-01-2016 om 10:33

Handelingsverlegen - van school verwijderd

Verdere ontwikkelingen bij de school van dochter (http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/leerplichtambtenaar-en-medische-behandeling): het zorgteam van de school heeft eind vorige week overlegd en heeft besloten dat de school niet de begeleiding kan geven die dochter door de combinatie van V/p-kloof en migraine nodig heeft. Haar achterstand is - mede door verkeerde inschattingen en begeleiding van school - zo ver opgelopen dat ze dit jaar (3e klas vakcollege) geen praktijkexamen kan doen, en daarmee heeft school geen mogelijkheden meer, beweren ze.

Dit kregen we gisteren mondeling te horen van de directeur. Er was geen discussie meer mogelijk, geen inbreng van onze kant, de beslissing was genomen. (Eigenlijk zou er anderhalve week geleden een overleg met dochter en mij zijn geweest, maar vanwege de ijzel in het noorden kon dat toen niet doorgaan. Het is niet verschoven, maar het zorgteam is een week later wel gewoon over haar gaan overleggen.)

Conclusie van de school: ze hebben 6 weken om samen met ons naar alternatieven te zoeken. In die 6 weken moet dochter aan de leerplicht voldoen en moet ze met een aangepast programma een paar uur per dag naar school, maar ze mag niet in haar eigen klas, en mag ook niet mee met twee al geplande excursies in die periode (een dagexcursie naar Amsterdam en een meerdaagse excursie naar Parijs waar ze al vanaf de eerste klas naar uit kijkt).

Suggesties van school: een VSO-school waar ze een mavo-traject zou gaan volgen (maar die school neemt gedurende het schooljaar geen nieuwe leerlingen aan), een bij een Cluster 4-school horende 'schakelklas' waar ze gedurende een lange periode zou worden geobserveerd waarna een schakeling naar regulier avo- of mbo-onderwijs zou moeten volgen (was nog geen contact mee opgenomen) of die Cluster 4-school zelf, waar ze les zou krijgen tussen leerlingen met verstandelijke handicaps.

Let wel: zij is een, op haar migraine na, gezonde meid van 14 die door haar V/p-kloof op cito's voor alles wat met taal te maken heeft hoger scoort dan 95% van de vwo-leerlingen van haar leeftijd, maar op rekenen, wiskunde lager dan 90% van de vmbo-kb-leerlingen. Begrijpend lezen hangt daar tussenin. Ze is vanaf de basisschool al nauwelijks uitgedaagd op haar sterke punten maar wel 'gemarteld' met altijd maar langer doorwerken aan rekenen en heeft daar zo veel slechte ervaringen mee opgedaan dat haar werkhouding niet bepaald positief meer is. Het kb-advies van de basisschool, dat door de middelbare school is overgenomen, heeft ervoor gezorgd dat ze ook op het VO het grootste deel van de tijd ver onder haar niveau moest werken, terwijl ze voortdurend te horen kreeg dat ze het niet zou gaan halen omdat ze slecht is in rekenen en wiskunde. Daar kwam haar migraine nog bij, waardoor ze regelmatig moest verzuimen en haar achterstand steeds verder opliep - wat uiteindelijk door het onbegrip ook niet bijdroeg aan haar werkhouding.

Afgezien van de lastige keus - wat is nu voor haar het beste - en het feit dat ik helemaal geen verstand heb van al die verschillende trajecten, zit ik ook erg met de vraag of school inderdaad wel alles heeft gedaan wat ze konden, zoals ze beweren, en vooral ook of ze op basis van deze situatie dochter wel zomaar midden in een schooljaar van school mogen verwijderen.

Iemand ervaring? Ik probeer later vandaag ook contact op te nemen met een onderwijsconsulent.

Miriam Lavel?

Ik heb er helaas geen ervaring mee, maar ik weet dat hier op OOL Miriam daar volgens mij wel veel kennis van heeft. Wil je alleen heel veel sterkte wensen in deze onmogelijke situatie. Een kind van 14 dat niet naar school gaat, kan natuurlijk niet. Probeer in deze moeilijke tijd een paar leuke dingen te gaan doen met je dochter. Of bied haar dingen aan die wel bij haar vaardigheden en talenten passen. Ik sla de plank misschien helemaal mis; maar lezen? Engelse boeken lezen? Vind ze het ook leuk om creatief bezig te zijn, bijv. haken, breien, bakken, schilderen, naaien? Het oppakken van een nieuwe hobby/vaardigheid/taak kan bijdragen aan een goed gevoel van eigenwaarde. En is er al onderzoek gedaan naar dyscalculie? Misschien wel, maar dat kwam het eerste bij mij op. Afgezien van alle officiele instanties die je nu moet gaan inschakelen, denk ook aan een positieve boost.

Hanne

Hanne

20-01-2016 om 12:27

Nieuwe start

Ik vind de manier waarop school en de schoolarts op jullie en je dochter hebben gereageerd. Ik vind dat ze daarmee echt grenzen hebben overschreden.

Maar daar heb je niet zoveel aan. Ik zou eerst beginnen met bedenken op welke manier ik het zelf zou willen oplossen. Nog los van wat de school aangeeft. Zit je dochter op de goede school? Zit ze op het juist niveau? Op welke manier en waar zou ze wel naar school kunnen? Als je gaat denken aan speciaal onderwijs, hoort ze dan op een cluster 4 school, of zou ze niet beter passen op een cluster 3 school voor langdurig zieke kinderen?

En misschien nog wel net zo belangrijk, wat wilt je dochter als ze een nieuwe start ergens zou kunnen maken?

Wat ik in ieder geval niet zou doen, is vertrouwen op deze school. Dus ik zou zelf heft in handen nemen en alles gaan doen om te zorgen dat ze op een plek komt waar zij zich wel kan ontwikkelen.

Veel sterkte met uitzoeken.

Suggestie mavo

De suggestie overstap naar de mavo bij het nieuwe schooljaar, biedt ruimte. Je dochter is eigenlijk te ziek om naar school te gaan. Om de resterende 5 maanden te overbruggen, kan je denken aan het ziezon. Thuisonderwijs voorlangdurig zieke leerlingen.

Je tijd steken in het uitzoeken of de school het optimale voor je kind gedaan heeft, is m.i. verloren energie. Een school die je kind geeneens een excursie gunt, wilt echt van je kind af. Ze hebben julie twee oplossingen aangedragen en hebben daarmee voldaan aan hun plicht.

Ik denk dat je beter kan bouwen aan een goede samenwerking met de lpa. Je hebt de school nodig voor een soepele overgang naar die mavo. Maar je hebt de lpa nodig voor een periode met het ziezon, zodat hij je niet lastig valt met uitnodigingen voor de rechter. Zo sta je dan niet te boek als thuiszitter maar als langdurig zieke die na de zomer weer in de schoolbanken plaats neemt.
Als je de school aangeeft mee te werken aan een overplaatsing naar de mavo, is er van hun kant misschien ook bereidheid voor een samenwerking met het Ziezon, zodat je kind niet nog verder achterstand gaat ontwikkelen.
Zie de actie van school om jou te dwingen mee te werken aan een oplossing.

Ps in je vorige draadje gaf je aan naar een onderwijsconsument te gaan, waarom ben je nog niet geweest? Ze kunnen je adviseren hoe dit traject in te gaan.

Vraagje; Heeft je kind alleen migraine of heeft ze last van dyscalculie wat haar migraine bezorgt.? Ze is namelijk wel goed in taal. Niet dat het in de begeleiding veel zal uitmaken maar iemand die last heeft van dyscalculie, kan nog wel goed presteren op andere vakken.
Ander vraagje; heeft ze wel eens een uitgebreide oogtest gehad? (Dat lijkt mij wel daar ze onder behandeling is geweest van een kinderarts. Maar toch even benoemen.)
Sterkte met je dochter.

Advocaat

volgens mij sta je met je verkeerde been in de discussie met school. Neem afstand van de gedachte dat de school een oplossing voor je dochter zoekt. Dat is niet zo. De school beoordeelt zichzelf (kunnen wij dit?) zonder verantwoordelijkheid te nemen voor je dochter.

De school heeft het verzuim bij de lpa gemeld om de mening dat de school niet geschikt is te ondersteunen. Kind verzuimt te veel, kan school niet aan.

De school heeft zes weken zegt met. Volgens mij is dat niet zo. De school kan de leerling volgens mij helemaal niet kwijt. Alleen als er een andere school gevonden wordt. Maar hoe heet die soep gegeten wordt weet ik niet.

Vso kan een school voor zieke leerlingen zijn, bijvoorbeeld een school die ook met epilepsie kan omgaan. Dat kan wel degelijk een uitkomst bieden. Wees niet te negatief. Als dat het ook niet wordt dan kan het thuis zitten worden, maar ook dat biedt juist mogelijkheden: je kunt dan zlf onderwijs inrichten desnoods met LOI in delen.

Neem contact op met een advocaat (Katinka sLump is specialist) en met de onderwijsconsulent.

Rec4

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs/inhoud/speciaal-onderwijs
Op Rec4 zitten kinderen met stoornissen en gedragsproblemen. Niet met verstandelijke beperkingen. Ik zou er een keer gaan kijken als ik jou was.
Het blijft vreemd dat een kind dat voornamelijk regelmatig ziek is vanwege migraine niet op een reguliere school kan blijven omdat de school niet in staat is om het programma voor een ziek kind aan te passen.
Op het Rec4 onderwijs zijn ze daar wel wat beter in. Daar hebben ze mogelijk ook wat meer zicht op de rekenproblemen van je dochter. Dat zal ook nog een hele kluif worden.
Je kunt je kind zelf aanmelden bij het Ziezon.
Ik zou wel kijken of je advies kunt krijgen van onderwijsconsulenten en/of onderwijsconsumenten.
Bij het Ziezon zitten ook mensen die ervaring hebben met langdurig zieke kinderen, daar kun je mogelijk ook nog een advies krijgen.
Ik wens je heel veel sterkte. En houdt je rug recht. Het kan niet zo zijn dat er repressie en straf volgt als een kind regelmatig ziek is.

Egel

Egel

20-01-2016 om 13:26

in beroep

Hoewel ik er niet genoeg verstand van heb, heb ik momenteel vrienden die iets soortgelijks meemaken / hebben meegemaakt. Zij zijn uiteindelijk ook met een advocaat gestart, gewoon omdat niets anders meer hielp.
Wees vanaf nu heel voorzichtig met je uitspraken en ook met schriftelijke reacties (e-mails). Die directeur moet het natuurlijk nog op schrift zetten. Dat kun je hem eventueel vertellen, dat je bij een formeel besluit ook een formele brief wil hebben.
Daarna direct in beroep gaan. In de tijd dat het beroep loopt, kan je dochter niet van school worden verwijderd. Het kind van mijn vrienden moest echter ook buiten het klaslokaal werken. Dat hebben ze apart aangevochten met een kort geding, maar de wet is daarin kennelijk niet duidelijk genoeg. De school moet nog onderwijs bieden, maar mag dat helaas ook op een andere manier doen. Buiten de klas, en geen excursies meer, mag dus waarschijnlijk.
Ik vind het schandalig. En heel erg voor je dochter (en haar ouders). Misschien kun je de school wijs proberen te maken dat je beroep in gaat stellen en dat zij in die tijd verplicht zijn om je dochter op dezelfde manier onderwijs te bieden als de andere kinderen, dus ook mee met de excursies.
Meer weet ik niet (wat verder het beste is om te doen), dus verder wens ik je veel sterkte.

Fiorucci

Fiorucci

20-01-2016 om 17:47

Even....

School heeft nu zorgplicht. Maar het aandragen van oplossingen en dan achteroverleunen is niet voldoende. Verder zitten op cluster vier geen verstandelijk gehandicapten, maar kinderen die door bijv autisme of ADHD niet gedijen in het reguliere onderwijs.

Fiorucci

Fiorucci

20-01-2016 om 17:48

Schakel nou een onderwijs consulent in, ik heb er echte hele goede ervaringen mee.

Hanne

Hanne

20-01-2016 om 18:06

Fiorucci

Maar de dochter van Hazel heeft toch geen stoornis of gedragsprobleem, maar er is wel sprake van langdurige ziekte.

Als er gekozen wordt voor VSO, dan zou ik in dit geval niet kiezen voor een school die aansluit bij de problemen die ze heeft.

Maartje

Maartje

20-01-2016 om 21:14

Sorry, geen ervaring met probleem met school, wel met migraine

Hazel, je verhaal trof me. Onze zoon (ook 14 jaar) is hetafgelopen halfjaar meer niet dan wel naar school geweest. Had in het eerste semester tot de kerstvakantie al 23 dagen verzuimd. Oorzaak: migraine. Het hele circuit met kinderarts, psycholoog etc doorlopen. Zoon zat in 3VWO-tweetalig onderwijs, maar had wel forse problemen met de talen. Volgens basisschool echter beslist geen dyslexie. We hebben zoon in het kade van het migraine-traject echter toch laten onderzoeken bij een orthopedagoog en GZ-psycholoog. Jawel: dyslexie. Migraine werd vermoedelijk veroorzaakt door spanning over school en enorme inspanning om te leren. Goed, dat wisten we dus, maar daarmee was de migraine niet weg. Zoon is wel inmiddels naar gewoon Nederlandtalig VWO. De kinderarts adviseerde ontspanningsoefeningen en wat zwaardere pijnstillers en dat was dan dat.

Een kennis, die apotheker is en wiens dochter vergelijkbare problemen met migraine had, vertelde dat zij aan dochter extra vitamine D en magnesium hadden gegeven. Dat had enorm geholpen. Wij zijn niet zo erg van het maar lukraak omdat een kennis het zegt vitaminen etc slikken, maar toen ik de verschijnselen van een magnesiumtekort (o.a. migraine) las en las dat 80% van de Nederlandse bevolking een magnesiumtekort heeft zijn we het toch gaan proberen: 400 mg Mg 's avonds voor het naar bed gaan. En zowaar, zoon heeft al 5 weken geen migraineaanval meer gehad! Hij is vrolijker dan we hem in lange tijd gezien hebben en zit lekker in zijn vel. Wij staan versteld! Toen we het de kinderarts vertelden, was zijn reactie: " Ja, dat kan; gewoon mee doorgaan"

Het spijt me dat ik je niet met het schoolprobleem kan helpen, maar ik wilde je in ieder geval niet onthouden wat onze zoon lijkt te helpen.

Heel veel sterkte, migraine vreet aan je.

Maartje

Hazel

Hazel

20-01-2016 om 21:45

Reacties

Fijn, zoveel reacties. Daar kan ik echt wat mee. Wat eerste antwoorden:

Onderwijsconsulent: heb ik vandaag contact mee gehad, maar ze vertelde mij dat onderwijsconsulenten tweedelijns ondersteuners zijn en ze pas wat voor me kan doen als het samenwerkingsverband erbij betrokken is en een advies heeft gegeven waar ik het niet mee eens ben.

Leerplichtambtenaar: ik zou graag samen met haar naar een oplossing zoeken, maar de drie keer dat ik tot nu toe met haar heb gesproken was ze niet bepaald coöperatief. Ze legde alle problemen bij dochter en stond volledig aan de kant van school. Bovendien zit zij in het zorgadviesteam dat de beslissing heeft genomen dat dochter van school moet.

Ziezon: daar zal ik morgen contact mee zoeken, hoewel ook zij op hun site weer verwijzen naar de onderwijsconsulenten. Ik heb wel al wat rondgekeken op hun site en zag alweer wat dingen waar school steken heeft laten vallen. Zo hoort er in de schoolgids te staan hogeschool omgaat met chronisch/langdurig/regelmatig zieken, maar dat staat er niet in.

Bezwaar/beroep e.d.: voor mij staat het belang voor dochter voorop. Zij moet nu ergens terechtkomen waar ze zich begrepen voelt en waar ze, met haar migraine en V/p-kloof, gewoon kan toe werken naar een diploma. Tegelijkertijd wil ik wel goed uitgezocht hebben wat school goed en fout heeft gedaan, omdat ik niet wil dat dochter het idee krijgt/houdt dat zij de schuld krijgt. Maar het zal op zich niets veranderen aan de situatie - en zelfs als mocht blijken dat school verkeerd heeft gehandeld, is er nu te veel gebeurd en kan dochter in ieder geval niet terug naar deze school. Maar zodra de officiële schriftelijke beslissing binnen is, maak ik daar natuurlijk wel formeel bezwaar tegen.

Dyscalculie/ogen: Dyscalculie is het niet, die symptomen heeft ze niet. Ze kan ook wel rekenen, maar kan niet omgaan met complexe situaties zonder overzicht - en dat zijn moeilijkere sommen natuurlijk ook. Haar ogen zijn meerdere keren gecontroleerd, maar ook daar zit geen oorzaak voor de hoofdpijn. Ze is van beide kanten in de familie erfelijk belast met migraine, en daarnaast net zoals veel familieleden erg gevoelig voor spanningshoofdpijn. Dat laatste is waar de fysiotherapeut mee bezig is, voor de migraine slikt ze preventief iedere dag bètablokkers.

Hazel

Hazel

20-01-2016 om 21:48

Magnesium

Ik zie nu ook Maartje reactie. Ik heb toevallig net een pot magnesiumpillen in huis gehaald voor mezelf en ik ga me ook maar eens verdiepen in de relatie magnesium-migraine. Bedankt voor de tip!

Amelie

Amelie

20-01-2016 om 22:58

Cluster 4

Is juist bestemd voor langdurig zieke kinderen. Dit kunnen zowel kinderen zijn die psychisch ziek zijn als lichamelijk. Ik heb op lkz school(school voor langdurig zieke kinderen cluster 4) gewerkt. Daar zaten ook kinderen met zware astma, epilepsie, ziekte van Crohn etc. Wel was de verhouding lichamelijk/geestelijk ziek 15 jaar geleden anders dan nu. Verstandelijk gehandicapt zijn de kinderen op een cluster 4 school in elk geval niet. Die kinderen zitten op een cluster 3 school.

Krullevaar

Krullevaar

20-01-2016 om 23:09

Nee hoor

Zie hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Speciaal_onderwijs
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs/inhoud/speciaal-onderwijs

Mijn zoon zat op een cluster 3 school LZ/LG (langdurig ziek/lichamelijk gehandicapt) voor normaal lerende kinderen. ZMLK valt ook onder cluster 3, daar zitten verstandelijk gehandicapte kinderen maar dat zijn echt andere scholen met een hele andere doelgroep.

Cluster 4 is voor psychiatrische/gedragsproblematiek, lijkt mij niet dat dit meisje daar hoort.

Hazel

Hazel

21-01-2016 om 10:05

Waar hoort ze?

Wat betreft het soort onderwijs waar dochter thuis zou horen: ze is intelligent genoeg om de lesstof van havo of zelfs vwo te begrijpen, maar door haar V/p-kloof kan ze theorie niet omzetten in praktijk en zou het huiswerk daar te hoog gegrepen zijn. Mavo/vmbo-t zou fijn zijn geweest, maar ze is door de basisschool en het VO naar vmbo-kb gedwongen.

Haar V/p-kloof is dusdanig dat ze extra instructie, intensievere huiswerkbegeleiding (planning, herinneringen, deeltaken) en bijles rekenen/wiskunde nodig heeft, en daarvoor heeft ze een lwoo-indicatie gekregen dus dat zou geen probleem moeten zijn. Als het alleen om die leerproblemen zou gaan, zou een regulier vmbo met lwoo gewoon moeten kunnen.

Haar migraine zorgt voor 1 à 2 afwezigheidsdagen per week, afhankelijk van o.a. de hoeveelheid stress die ze heeft. Daarmee loopt ze achterstanden op met huiswerk en toetsen. Vorig schooljaar, toen ze nog gewoon klassikaal onderwijs volgde, bleek dat ze dankzij haar intelligentie die achterstanden vrij gemakkelijk kon inlopen. Ze haalde zessen en zevens voor toetsen die ze niet had geleerd en waarvoor ze nooit huiswerk had gemaakt, puur omdat ze zich herinnerde wat er in de klas door de leraar was verteld. Als het alleen om de migraine zou gaan, zou een regulier vmbo met lwoo dus ook gewoon moeten kunnen.

School ziet dat blijkbaar anders en stuurt aan op al dan niet tijdelijk speciaal onderwijs, omdat ze psychische/psychiatrische problemen zou hebben waarvoor ze externe hulp nodig heeft en waarbij school haar niet kan begeleiden.
En wat zijn die problemen dan? Dochter kan heftig reageren als ze voor de zoveelste keer helemaal zelfstandig achterstanden moet inhalen zonder dat er iemand vooraf instructie geeft, of als ze een onvoldoende krijgt voor een werkstuk dat ze in haar eentje in afzondering heeft moeten maken terwijl andere leerlingen in groepen mochten werken en er voortdurend door leraren over hun schouder werd meegekeken. School benoemt die heftige reacties als gedragsproblemen waarmee ze niet op deze school thuishoort. Ik ben ervan overtuigd dat als ze weer in een normale klassikale situatie was toegelaten en de toegezegde extra begeleiding had gekregen, de vicieuze cirkel snel zou zijn doorbroken. Maar volgens het protocol was een terugkeer naar de klas pas mogelijk als alle achterstanden waren ingehaald en er een gedragsverbetering was te zien. Onmogelijk dus.

Dus ja, waar hoort ze? Zeg het maar...

Hanne

Hanne

21-01-2016 om 11:04

Vraag

Ooit heeft iemand tegen mij de vraag gesteld, is het afwijkend gedrag of normaal gedrag in een afwijkende situatie.

Ik zou denk ik eerst met haar overleggen wat ze zelf wil. Want het is haar leven en zij is inmiddels op een leeftijd dat ze zelf dingen kan bepalen. Zij moet leven de consequenties van haar eigen keus. Natuurlijk ben jij er om bij te sturen.

Als haar idee reëel en haalbaar is, zou ik gaan kijken welke school dit zou kunnen organiseren. Ik zou in ieder geval niet wachten tot je huidige school met oplossingen komt.

Het is gewoon heel lastig.

Uit elkaar halen

Hazel, als jouw dochter 2 dagen in de week moet verzuimen, dan hoort ze (in Nederland) niet op een reguliere school. Dan moet ze naar een school voor zieke kinderen.

Dat heeft niets met haar intelligentie te maken maar met het feit dat reguliere scholen betaald worden om vijf dagen in de week onderwijs te bieden op school aan leerlingen die dat volgen. Daarvan kan hooguit tijdelijk en met een vooruitzicht op verbetering worden afgeweken voor zieke leerlingen (been gebroken, pfeiffer).

In meer permanente situaties voorziet de reguliere school niet.

Met intelligentie heeft dat allemaal niks te maken. Je moet dat ook niet steeds door elkaar halen. Jouw dochter moet naar een school voor zieke leerlingen (nee, geen keus). Geef haar nu niet de gedachte mee dat ze naar een school voor domme kinderen moet of dat ze te dom is om gewoon naar school te gaan.

Ik geloof dat het ook verstandig is om die v/p kloof uit je gedachten te zetten.
Hoeveel theoretische modellen er ook over zijn, in het onderwijs telt de uitkomst waarbij de zwakste reeks de norm is. Dat kun je stom vinden maar zo is het nu eenmaal. Het is voor je dochter makkelijker te accepteren als jij het accepteert.

Ik hoop dat jullie een school (voor zieke leerlingen) vinden die het onderwijs goed aan je dochter kan aanpassen. Vergis je niet in de effecten van migraine. Misschien is het wel zo dat het cognitieve bestaan van je dochter even on hold is. Dat is dan maar zo.

Yura

Yura

21-01-2016 om 14:17

Migraine

Van de rest heb ik geen verstand. Maar ik hebt zelf vanaf de leeftijd van je dochter migraine. Ik ben ook lid van de vereniging van hoofdpijnpatienten en jaren geleden las ik eens in hun blaadje iets over de relatie met vitamine B (ik weet alleen helaas niet meer welke), maar sindsdien slik ik dus vitamine-B complex en echt als ze op zijn of ik vergeet ze mee te nemen op vakantie ofzo, krijg ik geheid een aanval na een paar dagen. Verder zou je misschien kunnen overwegen haar aan de pil te doen? Vaak is het hormonaal bepaald ook.
De schooltoestand is erg, maar 2 aanvallen per week is bijna onhoudbaar, dus vandaar toch deze tips even.

de juiste school

Allereerst verwijst men in de link hieronder ook naar een samenwerkingsverband. Een paar jaar geleden bestond er nog geen samenwerkingsverband en kon je bij een oco terecht voor fijne ondersteuning. Dus dan eerst maar naar die samenwerkingsorganistie om daarna je zaak met een oco door te nemen.

Ik weet niet of juridische ondersteuning zin heeft; school die een kind echt niet meer wilt helpen, biedt in de toekomst weinig goeds.

http://www.onderwijsconsument.nl/verplicht-weg-maar-nog-geen-nieuwe-school/

Nu liep ik deze week door de school van mijn kind, een vrije school. De leerlingen waren van alle pluimage.
Blauw haar, twee in rolstoel, wat bontkragen maar ook de andere uiterste. In de klas van mijn kind zit ook twee met migraine. De ouders kozen voor de school vanwege de rustgevende creatieve vakken zoals koor, tekenen, toneel of euretmi. Dergelijke vakken verlagen de stress wat voor migraine-gevoelige leerlingen juist zo goed is.

Ik ga niet onze school promoten omdat die zo geweldig is. Ik wil hiermee aangeven dat TS ook een oplossing kan gaan zoeken in een school met een ruimdenkend beleid en een methode dat bij haar dochter past.
Op de school van onze kinderen is er ruimte om een paar weken te proefdraaien.

Stel dat de dochter een paar weken kon proefdraaien op een vrije school in haar buurt. ( of een vergelijkbare school).
Stel dat haar migraine stukken minder werd omdat ze lekkerder in haar vel zat.
Dat zou toch geweldig zijn.
Die mate van migraine is echt niet te doen, die moet naar beneden.

mirreke

mirreke

21-01-2016 om 21:38

Ik zou alvast contact opnemen

met een onderwijsjurist...

Want dit wordt een kip-ei verhaal...

Overigens mag school jouw dochter alleen maar 'verwijderen' als de school een andere school heeft gevonden waar je dochter terecht kan.

Wat ik ondertussen zou doen als ik jou was: me richten op de migraine. Dat lijkt me het grootste struikelblok van dit moment en iets waar jullie zelf wel nog de regie over hebben. Want die V/P-kloof, daar is wel een mouw aan te passen binnen het onderwijs. Als je goed overleg hebt met mentoren, decanaat en teamleider, is dat meestal wel te doen.

Maar nu is bij jullie eigenlijk het vertrouwen al kapot: dus ik zou er zelf denk ik niet naar willen streven om dochter teruggeplaatst te krijgen... Wellicht nadat de migraine onder controle is naar een andere reguliere VO-school...

Ondertussen, voor praktische adviezen: Kijk eens op:

www.ouderkrachtvoortkind.nl
www.oudersonderwijs.nl (voorheen landelijke ouderraad)

afhankelijk van je regio zijn er ouderplatforms. Maar daarvoor moet je even aangeven in welke regio je zit, dan kan ik kijken of er een platform actief is.

Er is erg veel kennis vergaard door en voor ouders, in de anderhalf jaar dat PassendOnderwijs van kracht is. (en wat dacht je van de jeugdwet)...

mirreke

mirreke

22-01-2016 om 09:36

heb nog even rondgevraagd

waar in een dergelijke situatie info/ondersteuning te krijgen is:

even los van of het voor jouw hele specifieke situatie (nu al) van toepassing is:

t samenwerkingsverband, dat is toch echt de eerste plek waar je heen moet. Al is het maar formeel.
0800-5010 (telefoonnummer waar je met alle soorten vragen over onderwijs terecht kunt, echt een aanrader, zij weten vooral de weg en waar je heen moet)
onderwijsconsulenten.nl
ziezon.nl (beide al genoemd, geloof ik, ik lees net dat je daarmee contact gaat opnemen)
geschillencommissie passend onderwijs

Er wordt wel/niet gewerkt met een schoolondersteuningsteam waarbij ook t wijkteam betrokken is? (is een vraag: indien ja, dan contact opnemen met het wijkteam).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.