Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lynn

Lynn

05-02-2018 om 17:18

Halvering collegegeld flinke stap dichterbij

Hopelijk gaat het al het komend schooljaar in:

Om het hoger onderwijs zo toegankelijk mogelijk te maken is in het regeerakkoord afgesproken dat het collegegeld voor alle hbo-/wo-studenten voor het eerste jaar (van de bachelorfase) met de helft wordt verlaagd. Deze maatregel gaat al per aanstaand collegejaar (2018-2019) in. De afgelopen maanden is er flink gewerkt om de afspraak uit te werken in een wetsvoorstel. De ministerraad heeft ingestemd met een wetsvoorstel van minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en dit met een spoedverzoek voor te leggen aan de Raad van State.

Zie verder:

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2018/02/02/halvering-collegegeld-flinke-stap-dichterbij?utm_source=e-mailnieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=Regeringsnieuws

Triva

Triva

05-02-2018 om 19:26

leuk hoor

Leuk voor al die studenten die wel al 1, 2 of 3 jaar het volle pond moesten betalen én waarvan de beurs is geschrapt. Waarom wordt die kleine groep zo benadeeld en delen we de ellende niet even?

Lynn

Lynn

05-02-2018 om 19:30

Triva

Mee eens.

Het leven is vaak niet eerlijk.

Ik denk dat ze zo beslissen, omdat het anders zo ingewikkeld wordt.

Overigens, als het doorgaat betreft het alleen het eerste jaar.

Triva

Triva

05-02-2018 om 19:51

oh nog leuker

ik dacht dat die studenten van nu dus nog 1, 2 of 3 jaar voordeel hadden maar nee hoor. Laat die groep maar in de stront zakken en wat hebben ze er van opgestoken? Er zou veel geld in de onderwijsinstellingen zelf gaan? Yeah right.

Triva

Triva

05-02-2018 om 19:52

en mijn hemel

wat een dooddoener, het leven is vaak niet eerlijk... Blijkbaar heb jij er profijt van als je roept dat het hopelijk nog het komende schooljaar in gaat? En zo niet, dan is het leven ook vaak niet eerlijk?

Terugkrabbelen

is het studiefinancieringsbeleid zo zwaar tegengevallen dat studenten binnen gelokt moeten worden met een zoethoudertje...

pommeline

pommeline

05-02-2018 om 20:07

Hier 3 kinderen, alle 3 geen basisbeurs, alle 3 aan de studie. Ik vind het erg jammer voor hen en ik vind het onrechtvaardig dat zij met alles achter het net vissen. En hoger collegegeld en geen basisbeurs om het onderwijs te verbeteren en ook nog eens geen verbetering van onderwijs.https://www.trouw.nl/home/dubbel-pech-voor-studenten-geen-basisbeurs-en-geen-beter-onderwijs-~aa27c55c/
Ik weet het, het leven is niet altijd eerlijk maar dit voelt zuur, x 3.
Misschien dat eentje nog een jaar minder collegegeld hoeft te betalen want volgend schooljaar is ze tweedejaars lerarenopleiding, mocht ze het halen. Maar dat zal dan wel weer net niet gelden want het begint bij het eerstejaar natuurlijk.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-02-2018 om 20:12

Inderdaad

Hier ook een eerstejaars die de volle mep heeft mogen betalen. Nou ja, fijn voor de nieuwe studenten, maar echt veel scheelt het natuurlijk niet, een keer 1000 euro.

V@@s

V@@s

05-02-2018 om 20:19

inderdaad

Voor de lerarenopleiding en de pabo geldt alleen het tweede jaar half collegegeld als je volgend studiejaar of later begint. Voor de studenten dit jaar al begonnen zijn geldt het niet.

(dat hoeft ook niet, want de doelstelling van het tweede jaar half geld om extra studenten te trekken, niet om studenten een voordeeltje te gunnen. Studenten die al begonnen zijn hoef je niet meer over de streep te trekken). Het voelt inderdaad heel oneerlijk. Zeker omdat de halvering van het collegeld ook geldt voor lerarenopleidingen waar geen tekort bestaat aan leraren.

Onderwijskwaliteit

De Vereniging van Hogescholen, Thom de Graaf, heeft daar als volgt antwoord op gegeven.

http://www.vereniginghogescholen.nl/actueel/actualiteiten/nog-nooit-zoveel-studenten-in-het-hbo

"Nog nooit zoveel studenten in het hbo...............Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ‘Dat èn de instroom èn het aantal diploma’s zo groeien is goed nieuws. Het is een teken van vertrouwen in ons onderwijs, dat ook wordt ondersteund door uitstekende kwaliteitsbeoordelingen van de NVAO en de tevredenheid van onze studenten’."

http://www.vereniginghogescholen.nl/actueel/actualiteiten/hogescholen-hebben-fors-geinvesteerd-in-onderwijskwaliteit

"Door de hogescholen is een globale afspraak gemaakt met de minister over de inzet van die studievoorschotmiddelen; de omvang en besteding van de middelen werden afhankelijk gesteld van de situatie van elke hogeschool. Dankzij die afspraak hebben hogescholen zichzelf verantwoordelijk gemaakt voor de invulling en konden zij hier snel een decentrale invulling aan geven. De hogescholen hebben daardoor een enorme kwaliteitsimpuls aan het onderwijs gegeven, zoals meer docenten, meer begeleiding van studenten, investeringen in onderwijsfaciliteiten die rechtstreeks ten goede komen aan de studenten. De positieve resultaten die bereikt zijn met de kwaliteitsimpuls van het onderwijs door de voorinvesteringen van de studievoorschotmiddelen zijn op hoofdlijnen bevestigd. De studievoorschotmiddelen werden met de vrijwillige toezegging van het HO aan de minister van OCW ingezet.

De strikte definities die de ARK in haar eindrapport hanteert voor wat betreft de interpretatie van die toezegging van de studievoorschotmiddelen wijken af van de afspraken die zijn gemaakt met de minister en van de individuele invulling van de hogescholen. Deze definities zijn pas gaandeweg het onderzoek door de onderzoekers opgesteld, nadat de hogescholen bevraagd waren, maar zonder deze te verifiëren of te onderzoeken of deze interpretatie door hen gedeeld werd."

In tijden van bezuiniging kan ik me van alles voorstellen, maar ik zou toch wensen dat de basisbeurs rap weer ingevoerd wordt.

https://www.studereninduitsland.nl/studie-informatie/kosten-en-studiefinanciering

Soms is het handiger, financieel voordeliger om elders in Europa te studeren. Bijvoorbeeld in Duitsland. Hoewel ik verwacht dat de studiefinanciering wel steeds verder naar elkaar toegroeit. Er zijn nog overheden die toegankelijk en betaalbaar onderwijs voor haar jonge burgers belangrijker vinden dan Nederland.

Hbomam

Hbomam

05-02-2018 om 23:47

Nounou,

Duizend euries als lokkertje?,dat tikt aan hoor. Mijn kind leent per jaar alleen voor kamerhuur al het viervoudige.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-02-2018 om 23:53

Ja ach

Ik had die 1000 euro ook graag gehad, maar echt het verschil gaat het hier niet maken.
Wie weet hebben we er nog profijt van als middelste en jongste het ooit nog tot hbo of wo schoppen, en anders jammer dan.

Ik kan op zich toch nog wel blij zijn voor aanstaande eerstejaars. Iets met zonnen die in het water schijnen enzo....

mirreke

mirreke

06-02-2018 om 09:49

Àlleen het eerste jaar?

Waarom is dat dan?
Waarom niet gewoon studeren gratis, en weg met die vermaledijde lening?

Triva

Triva

06-02-2018 om 09:57

mirreke

Misschien omdat de mbo'ers in verhouding teveel nadeel hebben?

pommeline

pommeline

06-02-2018 om 10:15

klopt

Ja, het is een druppel op een gloeiende plaat en ik zie ook niet helemaal in hoe dat nou massa's mensen over de streep gaat halen om toch te gaan studeren maar toch, 2 x 1000 en 1 x 2000 is 4000 binnen ons gezin. daar kan je een hoop van doen. Het voelt niet helemaal jofel om met alles (net) achter het net te vissen, zoals ik in mijn vorige post schreef.
@v@@s Ik vermoedde al zoiets.

mirreke

mirreke

06-02-2018 om 10:16

Dan moet de regeling voor mbo ook aangepakt

Typisch nederland: iedereen moet maar lijden, er zouden anders eens een paar meer voordeel hebben dan anderen.

Elk vervolgonderwijs zou gratis moeten zijn. Een goed opgeleide bevolking is essentieel voor de toekosmt. Daar moet de overheid in investeren, in zijn mensen.

V@@s

V@@s

06-02-2018 om 10:19

niet gratis

Studenten mogen zich echt wel realiseren dat het geld kost, maar de lasten iets meer gelijk verdeeld zou ik wel eerlijk vinden.

Zelf heb ik in de goede tijd gestudeerd, waar je nog beurs kreeg, waar je zes jaar over een studie van vier jaar mocht doen.

Hoeft misschien niet zo royaal als toen, maar een beetje flexibiliteit naar de studenten scheelt een hele hoop stress denk ik.

mamsie

mamsie

06-02-2018 om 11:10

voordeel

Ik kan me voorstellen dat het bij sommige een beetje zuur valt als je overal tussen in valt, maar er zijn ook veel situaties waarbij het echt wel fijn is.

Mijn dochter gaat komend jaar op het hbo beginnen en heeft dus het voordeeltje van 1000 euro, maar.. zij komt van het mbo en viel nog in de regeling dat je pas met 18 een ov kaart kreeg.

Zij was nog 15 toen ze op het mbo begon en die regeling van de ov kaart heeft zij bijna anderhalf jaar niet gehad.
Die hebben wij dus betaald en op geteld komt dat , alleen voor ov dus, neer op 2400 euro.

Die hebben wij moeten betalen en nu heeft dochter dus komend jaar een voordeeltje van 1000 euro, ach ja, het zal toch nooit eerlijk verdeeld zijn? Zij is in ieder geval blij ermee, scheelt toch weer!

pechvogel

pechvogel

06-02-2018 om 11:55

tja ik heb ook altijd pech

Precies soms heb je pech en soms geluk. IK had 2 collega's die even oud waren...nou ja even oud de ene was van december en de ander van januari.....ze verschilden echt maar een weekje ofzo. Qua pensioenleeftijd scheelde het toen een half jaar of jaar ofzo net zoals andere zaken.

Ikzelf vis ook altijd naast het net. Ik was van de eerste groep mensen in mijn opleiding die een verplichte stage na mijn opleiding moest lopen om mijn titel te ontvangen. Dat betekende dus nog 4 jaar extra studie en daarbij behorende tijdsinvestering en kosten steken (want de praktijkbegeleiding kost ook geld) en daar nog eens bovenop een nog niet soepel lopende praktijkopleiding want van schade en schande wordt je wijs.

In mijn opleiding mbo werd ineens het interactief leersysteem (ILS) opgestart, ik haalde altijd goede cijfers en was super gemotiveerd, tussen mijn klasgenoten zaten er 2 die vergelijkbare insteek hadden en de rest zat op school omdat ze nog geen zin hadden om te werken of echt nog niet wisten wat ze wilden. ILS is werken in groepjes en dan samen je huiswerk en opdrachten maken op school, je begrijpt wel dat de 3 gemotiveerde mensen niet bij elkaar in de groep kwamen, nee die moesten de ergste luiaards vlot trekken. m.a.w. ik maakte het werk en de rest schreef het over.

O en financieel gezien? In mijn bedrijfstak ging het goed, de eerste 2 jaar dat ik er werkte daarna ging het slechter en slechter. Waar iemand met mijn capaciteiten door de goede economische situatie promoties kreeg met bijbehorend salaris kreeg ik die promoties niet wel hetzelfde werk overigens. M.a.w. een lager salaris. Tot ik er vorig jaar achter kwam dat nieuwe werknemers die ik nog altijd begeleid binnen 4 jaar naar mijn salaris zijn gegroeid, je begrijpt wel wat ik momenteel aan het doen ben he?

Mijntje

Mijntje

06-02-2018 om 12:22

anders

Ik ben allang blij dat mijn oudste kind zoals het er nu uitziet wel de capaciteiten heeft om later te kunnen gaan studeren. Mijn jongste kind zal dit nooit kunnen, die zal nooit leren praten en altijd intensieve zorg nodig hebben. Ik zou er heel wat voor over hebben dat mijn hij wel naar school kon.
Ik sta er dus heel anders in en vindt het totaal niet vanzelfsprekend dat alles maar in je schoot komt vallen. Dus van mij geen geklaag. Het leven is niet eerlijk, je mag al blij zijn dat je gezond bent en je verder kan ontwikkelen. Als ze zoiets invoeren zal het altijd wel nadelig zijn voor iemand, je kan nu eenmaal niet met terugwerkende kracht iedereen een zak met geld geven.

pommeline

pommeline

06-02-2018 om 12:42

duidelijk

De boodsschap is duidelijk, ik zal verder niets meer zeggen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-02-2018 om 13:34

Relativeer je suf

Zolang jij en je naasten gezond zijn zou je dan over niets meer mogen klagen? Gelukkig werkt dat niet zo.

Mijntje

Mijntje

06-02-2018 om 14:32

phryne

klagen staat vrij, maar je kan ook blij zijn dat het hier kan in NL: studeren wat je wil en het niet zo vanzelfsprekend vinden

Dora

Dora

06-02-2018 om 17:06

lokkertje

Ik denk dat het vooral een lokkertje is om studenten over de streep te trekken. Gezien het bindend studie-advies vind ik dat niet zo raar. Stel dat je twijfelt of het wel gaat lukken, dan ben je maar de helft kwijt. Verder maakt het weinig uit op de totale kosten van een studie, denk ik. Die hangen meer af van zaken als thuis of op kamers wonen.

Tegengewicht

Zou met de korting de overheid annex universiteiten meer nationale studenten willen aantrekken als tegengewicht tegen de grote toename internationale studenten?
In het artikel in het Parool wordt al bezorgdheid geuit omtrent te veel studenten van dezelfde nationaliteit.

Verder geven ze aan hoe veel waarde ze hechten aan de tweetaligheid binnen de UvA, ook eeen reden om met name nationale studenten binnen te halen.

https://www.parool.nl/amsterdam/uva-wil-rem-op-groeiend-aantal-internationale-studenten~a4555936/

Neerlands hoop

Veel buitenlandse studenten gaan na hun opleiding werken bij internationale bedrijven. Zo'n 40 % van de buitenlandse studenten verlaat Nederland kort na hun studie. In verloop der tijd is 75% vertrokken. Door meer nationale studenten aan te trekken, blijft het academische niveau in Nederland nog op pijl en treedt er geen leegloop op van kennis.

https://www.1limburg.nl/buitenlandse-studenten-blijven-na-afstuderen-niet-plakken

mirreke

mirreke

07-02-2018 om 10:45

Pech hebben in het leven en in de schoot werpen?

Het hebben van een kind dat nooit mee zal kunnen doen in de ratrace en een jeugd die zaken in de schoot geworpen krijgt... dat zijn twee verschillende zaken die niets met elkaar te maken hebben.
Investeren in gratis hoger onderwijs is investeren in de toekomst, zowel nu (aantrekken talenten, zowel als docent als als student) en later, doordat je een goed opgeleide beroepsbevolking krijgt die niet gebukt gaat onder een studentenlening bijvoorbeeld, en die ook verder kan studeren als daar behoefte aan is.
Mensen zullen gaan werken tot hun 70e, dat houdt ook in dat je echt geen 50 jaar blijft werken in het vak dat je op je 20e koos. Verder is het ook van belang dat een bevolking goed kan verdienen, mee kan blijven doen ook op internationaal niveau, bij snelgaande ontwikkelingen.

Uuiteindelijk is dit ook, en waarschijnlijk zelfs juist, voor 'andere' leden van de bevolking van belang. Want juist voor hen is het zaak dat er een goede en betaalbare gezondheidszorg en zorg is, dat er gemeenschapszin is, en dat solidariteitsbeginselen worden gehandhaafd. Dat er een goed verdienende bevolking is die goed kan meedoen op het wereldtoneel. Dat vrije geesten worden gekweekt.

Investeren in jeugd en onderwijs is gewoon van cruciaal belang.

maan.

maan.

07-02-2018 om 15:57

Lekker dan

Oudste baalde al dat ze net niet meer in het oude stelsel viel, jongste na tussenjaartwijfel toch meteen door gaan leren, vallen dus allebei weer lekker buiten de boot.

Triva

Triva

07-02-2018 om 16:32

maan

Precies en daar mag je niet van balen, dan moet je afdoen met 'het leven is soms niet eerlijk'.

Niemand vraagt zich hier af wat er nu zo verbeterd is aan de studie door het leenstelsel in te voeren (dat was de belofte) maar onze kinderen moeten dit wel betalen.

Algemeen:
Overigens vind ik helemaal niet dat een studie gratis moet zijn, dan begint men er nog sneller aan zonder er over na te denken. Goedkoper had van mij ook niet gehoeven, een beetje studiebeurs wel, ook voor de studenten met ouders metinkomens hoger dan ongeveer 43000

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-02-2018 om 19:52

Ja ik ook

Zeker dat laatste stuk.
Ik vind het nogal wat om oudste tot ver in de 20 zakgeld te geven. Een beetje basisbeurs zou wel verschil maken.
Zeker bij uitwonende studenten is het verschil wel heel erg groot, cq bijna niet te betalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.