Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
verhuismoeder

verhuismoeder

30-05-2013 om 13:34

Gymnasium voorburg

Heeft iemand ervaring met het NOVUM en/of St Maartens gymnasium in Voorburg ?

Wij wonen in een andere provincie maar gaan over ruim een jaar verhuizen naar Voorburg.

Zoon zit nu in groep 7 maar zal dus VO gaan volgen in Voorburg. De verwachting van de leraren en de entreetoets is dat hij ws een VWO/gymnasium advies gaat krijgen.

Heeft iemand ervaringen, positief of negatief, over het NOVUM of de gymnasium afdeling van het St Maarten ? Beide websites zien er gelukt uit maar ik ken uiteraard niemand die daar ook echt op school zit.

uiteraard gaan wij tzt ook naar de open dagen maar een deel van de voorbereiding in groep 8 gat aan hem voorbij !

Alvast bedankt !

bibi63

bibi63

30-05-2013 om 15:39

Novum is een relatief nieuwe school. Heeft wat opstartproblemen gehad en ik geloof dat niet iedereen tevreden is. Maartenscollege is een al heel lang bestaande school. Doet het goed. Op VWO heb je ook 2-talig. Volgens mij een grote, prima scorende school met gemengd publiek. Verder heb je ook nog Dalton. Heeft wel zo z'n eigen methode, maar wordt ervaren als een zeer prettige en sociale school. Verder heb je nog het Veurs in Leidschendam, geven veel aandacht aan sport (voor zover dat relevant is voor jullie), resultaten weet ik niet, maar volgens mij oke. Overigens gaan weinig kinderen uit Voorburg naar het Veurs.
De ervaring leert dat het grootste deel van de kinderen (VWO) voor Maartens of Dalton kiezen. Sociaal gezien een goede keuze. Er zijn natuurlijk ook nog legio Haagse scholen die in de buurt van Voorburg liggen (Zandvliet, Maerlant), maar daar gaan niet zoveel Voorburgers naartoe, omdat de keuze hier ruim genoeg is. Uiteraard ook scholen in de nieuwbouwwijken zoals Ypenburg en Leidschenveen, maar ook dat zijn scholen waar hoofdzakelijk mensen voor kiezen die in die wijken wonen. Overigens kiezen ook velen uit die wijken voor Maartens of Dalton. Ik zou dus niet persé voor Novum kiezen. Ga in ieder geval ook naar de open dag van het Dalton.

bibi63

bibi63

30-05-2013 om 15:43

Gym

Vergat te zeggen dat Maartens en Dalton (en de andere scholengemeenschappen) uiteraard ook gym hebben. "Echte" gym kinderen gaan ook wel naar het Haganum in Den Haag. Dat is een gymschool. Persoonlijk vindt ik dat nogal een elitaire school, dus meer voor echte gymnasten.
Gr. Bibi

Lie

Lie

30-05-2013 om 17:20

Novum

Het Novum klinkt leuk, en op papier is het dat ook wel.. maar ik werd een beetje narrig van de sfeer ter plekke en ook van wat ik later van een ouder hoorde werd ik niet echt heel erg gelukkig.

Wij waren geinteresseerd in het Novum omdat het een kleine school is (was!) maar zijn uiteindelijk toch afgehaakt. Het mooie gebouw en de keurig getrainde rondleidende kinderen konden mij in elk geval niet genoeg overtuigen

Ik ken ook wel wat kinderen van school die naar het Haganum zijn gegaan en daar prima op hun plek zitten. Ook daarvan zeg ik: niks voor mij. Veel te veel geneuzel.

Mijn zoon doet nu gymnasium (2e) op een scholengemeenschap en dat bevalt prima. Hoewel hij de gymnasiumvakken volgend jaar gaat laten vallen want daar vindt hij toch eigenlijk weinig aan, hoewel Latijn hem aardig ligt (maar ja... het is HEEL VEEL stampwerk en hij gaat er 100% zeker niks mee doen later).

bibi63

bibi63

30-05-2013 om 20:21

Nieuwsgierig vraagje

In welke wijk ga je wonen in Voorburg? Ik vind het wel leuk als geboren en getogen Voorburger. Als je tips over wat dan ook wilt hebben: ik hou me aanbevolen!
Gr. Bibi

Eigen ervaring (lang geleden)

Ik heb zelf op het Maartens gezeten en dat was een erg fijne school. Groot, stond in die tijd al bekend als 'fabriek' maar toch persoonlijk en goed. Nog steeds staat deze school goed bekend in de regio, al is er natuurlijk een hoop veranderd.

Dalton schijnt ook goed te zijn, dus ook een bezoekje waard. Novum is een nieuwe school en doet het volgens mij best goed, maar zal ook een 'typisch' publiek trekken. Op een scholengemeenschap zal het meer mainstream zijn, aan jou waar je zoon het best past.

Ik zou als Voorburger niet buiten Voorburg gaan zoeken, maar je kan ook kijken naar Zandvliet, HML, Haganum, Maerlant. Daar gingen de chicste Voorburgers naartoe, onder het motto: als het ver is, is het beter.

verhuismoeder

verhuismoeder

31-05-2013 om 16:42

St maartenscollege

Hallo,

bedankt voor de reacties. Haganum lijkt me geen goed idee, als hij daar al op zou komen. Ik wil juist school in de buurt omdat hij toch al sociaal gezien opnieuw moet beginnen en dat is niet zijn sterkste kant.

Novum leek daarom misschien wel geschikt, kleine school maar ik begrijip wel wat jullie bedoelen, denk ik.

St Maartens is zo groot maar misschien door de verschillende afdelingen wel erg leuk (daar neigen we nu naar) en dalton onderwijs is denk ik niet geschikt voor mijn zoon.

En Bibi : we hebben nog geen huis gekocht maar gaan daar zeker wonen. vind de omgeving rond de Herenstraat erg leuk maar wel erg duur !

toto1

toto1

31-05-2013 om 21:44

Dochter op novum

Mijn dochter zit in de brugklas op het Novum, en heeft het er heel erg naar haar zin. we hebben ook op st. Maarten gekeken, maar dat vond ze veel te groot! Nu moet ik erbij zeggen dat dochter Asperger heeft, dus een overzichtelijke school is belangrijk voor haar. Vanaf volgend jaar worden trouwens alleen nog gymnasium klassen gestart, het atheneum wordt afgebouwd.

Hier zoon brugklas novum

Wij hebben heel bewust gekozen voor de kleinschaligheid van het Novum voor onze zoon met ADD. Hij zit in de klas bij de dochter van toto1 .
Ons bevalt de school uitstekend, vooral de zorg die ons probleemkind wordt geboden. Verder doen ze er heel veel aan techniek, waar mijn zoon echt heel enthousiast over is. Uiteraard zijn er ook zaken waar we minder blij mee zijn (niet functionerende docent wiskunde, waar eigenlijk nu recent pas een afdoende oplossing voor kwam) maar dat soort dingen heb je denk ik op iedere school wel.
Maartens was voor onze zoon te massaal, vond ik begrijpelijk, hoewel ik het er zelf (ook gymnasium, maar dat was natuurlijk wel een eeuw geleden) heel erg naar mijn zin heb gehad. Veurs vond ik een leuke school, maar de afdeling VWO is daar verhoudingsgewijs heel klein, en ik ken 2 jongens die daar zijn afgestroomd van VWO naar uiteindelijk VMBO. Geen reclame dus wat dat betreft.
Let wel op: op het Novum wordt vanaf volgend jaar alleen nog maar gymnasium geboden. Dat is wel iets om rekening mee te houden. 'Afstromen' naar atheneum kan dan dus niet meer.
Als ik jou was zou ik denk ik niet wachten op de open dagen volgend jaar, je bent dan een flink aantal weekenden achter elkaar de zaterdag kwijt met heen-en-weer reizen, maar ook loop je het risico dat er open dagen samen vallen. Je kunt ook prima op eigen gelegenheid (kind mee natuurlijk) de scholen bezoeken. Dan kun je er wat makkelijker een paar op een dag plannen. Gewoon bellen voor een afspraak.
Succes met je keuze!
Engeltje

verhuismoeder

verhuismoeder

06-06-2013 om 10:49

Novum

Hallo allemaal,

ja, dat is inderdaad een goede tip om al eerder te gaan..

Ik vind St Maarten ook groot en massaal maar heb vroeger ook op een zeer grote middelbare gezeten en vond dat niet erg. Ik begrijp in jullie situatie dat dat wel van belang is ..

Want zijn behalve de grootte van de school, andere pluspunten van het NOVUM en mss een beetje rare vraag maar ik hoor veel kinderen en ouders zeggen dat kind naar gymnasium gaat omdat ze al weten wat ze ongeveer willen worden en dat dat makkelijker is als je bijv Latijn hebt gehad. Mijn zoon heeft werkelijk geen idee varieert van veearts tot brandweerman.

Het voordeel van een scholengemeenschap is dan dat ze per jaar kunnen kiezen of Atheneum of gymnasium. En dat dat bij NOVUM niet kan. En hoe is de selectie/toelating ? Veel techniek maar is er bijvoorbeeld ook aandacht voor kunst ?

Dalton zal ws niet gaan worden ook al lijkt die school me echt fantastisch.. het systeem is ws niet geschikt voor mijn zoon.

Groet,

verhuismoeder

Selectie best streng, wel ook veel kunst

Maar de precieze details moet je bij school opvragen, dat is dit jaar weer anders dan andere jaren. Ik zou zeggen, download van alle scholen sowieso de schoolgids, die leert je veel over wat een school doet aan kunst, algemene ontwikkeling, muziek en zo. Novum doet heel veel aan dat alles, met als nadeel dat er wel druk komt te staan op het 'gewone' schoolwerk, daar is dan dus minder tijd voor. Omdat Novum vanaf volgend jaar alleen nog maar gym aanbiedt is het dus wel zo dat je zoon daar geen atheneum meer kan doen. Misschien moet je daarvoor even de discussie hierboven over wel of geen Latijn (en Grieks) lezen.
Maar volgens mij is het allerbelangrijkste wat het gevoel van je zoon is over een school. Dus toch langsgaan.
Engeltje

VWO

Zelf heb ik de ervaring dat met een klein stukje fietsen ook gebruik kunt maken van andere top scholen in de regio. Iets waar je naast een goede condititie van het fietsen, je leven lang plezier van kan hebben. Zo zijn het Maerlant, VCL en Sorghvliet in Den Haag met een ruim halfuurtje fieten goed te bereiken en leveren kwalitatief zeer goed onderwijs. Er zijn ook vele bekende studenten van deze scholen afgestudeerd bijv. Maerlant (Mark Rutte), VCL (Willem Alexander), Sorghvliet (vele politici, bestuurders en binnenkort gaan de kinderen van Willem Alexander en Maxima hier naar toe).
Voor de Voorburgse scholen sluit ik me bij eerdere reacties aan. Voor het contact met vrienden en klasgenoten is een school in Voorburg voor deze paar jaar natuurlijk wel handiger.

Tesah

Tesah

15-03-2014 om 08:16

Voorburger

Hoe weet jij dat Amalia naar Sorghvliet gaat? Vind ik interessant omdat mijn dochter dan ook naar de eerste gaat. Het zou voor mij reden zijn juist niet voor Sorghvliet te kiezen namelijk. En trouwens, het schooladvies voor Amalia wordt toch pas volgend jaar gegeven...?

Tesah

Dalarna

Dalarna

15-03-2014 om 11:50

zou ik ook vreemd vinden

Ze houden de school voor Amalia, net als de basisschool, zo lang mogelijk geheim, tot zeker na de inschrijvingsmogelijkheden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-03-2014 om 13:15

uitlekken

Ik kan me voorstellen dat zoiets toch wel uitlekt. Amalia zal toch met haar vriendinnetjes ook wel kletsen over de middelbare, net als andere grietjes van een jaar of 12.

Ik geloof niet dat het mij zoveel zou uitmaken eigenlijk.

Voorburger/Tesah

In vind het altijd opvallend dat sommige mensen dat zo belangrijk vinden. Aan name dropping doen. In mijn jeugd waren er ouders die hun kind perse op het VCL wilden hebben, alleen maar omdat ze hoopten dat ze vriendjes met de prinsen zouden worden. Zegt altijd veel over het soort ouders...

Tesah: natuurlijk krijgt Amalia een VWO advies. Net zoals Willem Alexander dat kreeg terwijl hij dat eigenlijk niet aankon. Maar met veel begeleiding lukt het iedereen. Er zal echt geen prinses zijn die een VMBO advies krijgt. Maar wellicht kiest ze wel voor de internationale opleiding bij het Rijnland (Wassenaar). Ze zullen dat idd zo lang mogelijk geheim houden omdat ze niet willen dat daardoor weer allerlei wannabe's zich ook snel aanmelden.

Tesah

Tesah

15-03-2014 om 15:04

Gonniegans

Tuurlijk krijgt Amalia een VWO advies. Met bijles is alles te regelen toch Ik vond het alleen zo opvallend dat er ze stellig gezegd werd dat ze naar Sorghvliet zal gaan. Wat een onzin. En ik heb de afgelopen jaren genoeg vanaf de zijlijn meegemaakt om te weten dat ik mijn kind absoluut niet bij haar in de klas wil hebben.

Annet

Annet

15-03-2014 om 16:40

berichtje bezoek open dag

Volgens mij was een tijdje geleden in het nieuws dat Amalia een open dag had bezocht. Dat zal dan dit gym geweest zijn?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-03-2014 om 16:52

Oh Tesah vertel??!!!

Is het zo'n draak?

Pandora

Pandora

15-03-2014 om 17:38

Pandora

Pandora

15-03-2014 om 18:13

Maar dus ook op andere scholen

Het kan dus nog alle kanten uit.

Tesah, waarom wil je absoluut niet dat je kind bij haar in de klas komt? Is het zo'n gekkenhuis om die meiden heen? (Ik heb dus echt geen idee)

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-03-2014 om 18:41

vraag ik me ook altijd af (beetje ot)

Het lijkt me zo apart om een prinsesje in de klas te hebben. Hoe zou dat gaan met spontane speelafspraakjes?
"Amalia se moeder, kan Amalia bij ons spelen?" Bekertje aanmaak en een koekje aan de keukentafel. Zo'n kind kan toch nooit zomaar op blote voeten in het speeltuintje om de hoek spelen?
Of zou dat in Wassenaar sowieso anders gaan dan in een doorsnee vinexwijk?

Tesah

Tesah

15-03-2014 om 22:59

Hmm

Laten we zeggen dat resultaten uit het verleden voor mij garantie geven op geen herhaling hoeven in de toekomst en ja, speelafspraakjes zijn redelijk eenvoudig te regelen... Inclusief een koekje en een wicky.

Hockey

Amalia hockeyt bij HGC en moest een keertje hockeyen tegen de dochter van een vriendin van mij. Vriendin wilde natuurlijk foto's maken, maar werd direct gesommeerd hiermee te stoppen. Wat wel heel leuk was, was dat Maxima de ranja na de wedstrijd inschonk voor alle meisjes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.