Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Fatima

Fatima

14-01-2015 om 10:36

gymnasium, verplichte talen eindexamen

Zoon moet binnenkort voorlopig vakkenpakket kiezen (vierde klas). Ik kan niet ontdekken in de schoolgids of hij nu naast Engels nog een Moderne taal moet kiezen voor zijn eindexamen (Fa of Du) of dat een klassieke taal (gr of la) volstaat als tweede taal. Hij moet zowiezo een klassieke taal nemen, anders kan hij niet op het gymnasium blijven. Als hij dan geen moderne taal meer hoeft te kiezen, kan hij een ander, voor hem leuker vak kiezen. Hij is beter in latijn dan fa of du.
Wie weet wat de regels zijn voor het gymnasium, of is dat per school verschillend?
Daarnaast twijfel ik of er in tekenen eindexamen gedaan mag worden. Die optie zie ik niet, maar dat zou hij wel willen.

Natuurlijk gaat hij de vragen ook op school aan zijn mentor stellen, maar ik ben alvast erg nieuwsgierig.....

Groetjes.

four

four

14-01-2015 om 10:42

echt gymnasium?

Als het gaat om echt gymnasium (dus èn latijn èn grieks in de onderbouw) dan is in de bovenbouw de tweede vreemde moderne taal niet verplicht. Je mag dan alleen eindexamen doen in engels en latijn of grieks.

Gaat het om een VWO met alleen latijn in de onderbouw dan is in de bovenbouw de tweede vreemde taal wèl verplicht, ook als je eindexamen latijn doet.

Of tekenen een eindexamen vak is dat hangt van de school af. Veel scholen bieden dit niet aan in de bovenbouw, maar dat zou je in de schoolgids moeten kunnen vinden.

Moni

Moni

14-01-2015 om 10:43

Eén moderne taal is voldoende

Tenminste hier op het gym wel.
Ik geloof dat ze hier wel een tweede moderne taal aanraden in het profiel Economie en Maatschappij.

Tekenen weet ik niets van. In het vak Kunst kun je in ieder geval eindexamen doen, als school dat ook aanbiedt.

four

four

14-01-2015 om 10:50

Kunst

Het vak kunst kan op veel verschillende manier ingevuld worden, kunst (beeldende vormgeving), kunst (dans), kunst (drama) en kunst (muziek). Vaak bieden scholen maar 1 of 2 mogelijkheden aan. Ook zijn er scholen waar je helemaal geen examen kunt doen in de kunstvakken.

Daarnaast kan school ook nog gewoon eindexamen tekenen, muziek en handvaardigheid aanbieden (de 'ouderwetse' eindexamenvakken zoals ze in onze tijd bestonden).

Ligt aan het profiel

In het gemeenschappelijke deel gymnasium zit Nederlands, latijn of grieks en Engels.
In de profielen Natuur en Techniek en Natuur en Gezondheid, hoeft er niet nog een taal bij.
Maar in Economie en Maatschappij en Cultuur en Maatschappij moet dat wel.

"Daarnaast twijfel ik of er in tekenen eindexamen gedaan mag worden. Die optie zie ik niet, maar dat zou hij wel willen."

Dat kan in het profiel Cultuur en Maatschappij. Maar dan moet er dus wel een taal bij.

Verder is het afhankelijk van de school of er tussen de profielen nog gemixt kan worden.

four

four

14-01-2015 om 10:56

klopt niet Miriam

De tweede vreemde taal is bij geen enkel profiel verplicht als je gymnasium doet. Ook kun je bij elk profiel in het vrije deel een kunstvak kiezen als school dat tenminste aanbied.

Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0005946/geldigheidsdatum_14-01-2015#HoofdstukIII_3_Artikel26b
-------------------------------------
Het profieldeel van het profiel cultuur en maatschappij in het gymnasium en atheneum omvat de volgende vakken, met de daarbij vermelde normatieve studielast, uitgedrukt in uren:

a. wiskunde C: 480, met dien verstande dat de leerling het vak wiskunde C kan vervangen door wiskunde A of wiskunde B, voor zover het bevoegd gezag deze vakken als onderdeel van dit profiel aanbiedt,

b. geschiedenis: 480,

c. een van de volgende culturele profielkeuzevakken ter keuze van de leerling, voor zover het bevoegd gezag deze vakken aanbiedt:

1°. kunst (beeldende vormgeving), kunst (muziek), kunst (drama), kunst (dans), muziek, tekenen, handvaardigheid of textiele vormgeving: 480;

2°. filosofie: 480;

3°. Franse taal en literatuur, Duitse taal en literatuur, Spaanse taal en literatuur, Russische taal en literatuur, Italiaanse taal en literatuur, Arabische taal en literatuur, Turkse taal en literatuur, Friese taal en cultuur met een normatieve studielast van 480 uren, Latijnse taal en cultuur of Griekse taal en cultuur met een normatieve studielast van 760 uren,

d. een van de volgende maatschappelijke profielkeuzevakken ter keuze van de leerling, voor zover het bevoegd gezag deze vakken aanbiedt:

1°. aardrijkskunde: 440;

2°. maatschappijwetenschappen: 440;

3°. economie: 480.

-----------------------------
Het profieldeel van het profiel economie en maatschappij in het gymnasium en atheneum omvat de volgende vakken, met de daarbij vermelde normatieve studielast, uitgedrukt in uren:

a. wiskunde A: 520, met dien verstande dat de leerling het vak wiskunde A kan vervangen door wiskunde B, voor zover het bevoegd gezag dit vak als onderdeel van dit profiel aanbiedt,

b. economie: 480,

c. geschiedenis: 440, en

d. een van de volgende profielkeuzevakken ter keuze van de leerling, voor zover het bevoegd gezag deze vakken aanbiedt:

1°. management en organisatie: 440;

2°. aardrijkskunde: 440;

3°. maatschappijwetenschappen: 440;

4°. Franse taal en literatuur, Duitse taal en literatuur, Spaanse taal en literatuur, Russische taal en literatuur, Italiaanse taal en literatuur, Arabische taal en literatuur, Turkse taal en literatuur of Friese taal en cultuur: 480.

Moni

Moni

14-01-2015 om 11:04

Weet nu hoe het zit met advies 2e taal op onze school

Bij profiel E&M moeten ze kiezen uit Aardrijkskunde of Frans/Duits. Mijn kind heeft dat vertaald in een 2e moderne taal. Want Aardrijkskunde is geen optie.

Jesse_1

Jesse_1

14-01-2015 om 21:36

Klopt toch ook niet four....

Hier (categoriaal gym) is een tweede moderne vreemde taal voor kinderen die een EM of CM profiel kiezen wel verplicht. (Dit is niet gangbaar op gymnasia).
Reden hiervoor is dat ze anders een 'achterstand' hebben op kinderen die van het VWO afkomen geloof ik, omdat die altijd een tweede moderne vreemde taal hebben.

four

four

14-01-2015 om 22:04

klopt wel

Dat zijn geen algemene eisen, maar eisen die de school stelt.

Jesse_1

Jesse_1

14-01-2015 om 22:33

Ja, dat ligt aan de school

Maar jouw zinnen 'De tweede vreemde taal is bij geen enkel profiel verplicht als je gymnasium doet.' en 'Als het gaat om echt gymnasium (dus èn latijn èn grieks in de onderbouw) dan is in de bovenbouw de tweede vreemde moderne taal niet verplicht. Je mag dan alleen eindexamen doen in engels en latijn of grieks.' geldt dus niet voor iedereen die op het gymnasium zit. Dat kun je dus niet stellen.

Wie weet, misschien is het op het gymnasium van Fatima's zoon ook wel zo.

Maar dat is in ieder geval niet dezelfde school , want hier staat het heel expliciet vermeld.

Moni

Moni

14-01-2015 om 23:09

Wettelijk is het niet verplicht

Scholen kunnen wel iets verplichten.

Het voordeel van een tweede moderne taal is dat je makkelijker kunt overstappen naar VWO zonder grieks of latijn, moet je wel een extra vak hebben.

Marjoleine64

Marjoleine64

15-01-2015 om 10:28

Klopt echt niet Four

Hier op een gewone scholengemeenschap is het niet nodig om als gymnasiast een 2e moderne taal te nemen. Een gymnasiumdiploma is namelijk gewoon een VWO diploma met een klassieke taal erin. Sterker nog, er waren enkele leerlingen die graag in hun NT profiel (met grieks en O&O) Duits erbij wilden als extra vak (voor het geval Grieks toch te zwaar zou zijn), maar dat kon roostertechnisch niet. En de docent stond niet toe dat ze het dan op eigen kracht zouden doen, want hij gebruikt geen boeken maar oefent vooral veel luister/kijk/leestoetsen in de lessen. Mijn zoon heeft juist gekozen voor Grieks omdat hij dan geen 2e moderne taal hoefde te doen, en er dan ruimte over bleef voor een (extra) technisch vak (informatica).

four

four

15-01-2015 om 10:42

nee

Ik beweer nergens dat de regels voor gymnasia op scholengemeenschappen anders zijn dan op zelfstandige gymnasia.

De uitzondering is er als er in de onderbouw alleen latijn gegeven wordt. In dat geval kan latijn in de bovenbouw niet de tweede vreemde taal vervangen raar genoeg. Dat mag alleen als in de onderbouw ook grieks gevolgd is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.