Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Gymnasium of TVWO

Gymnasium of TVWO?

Onze zoon zit nu in groep 8.
Hij heeft VWO advies.
Zijn zus zit op een zelfstandig Gymnasium.
Zij en wij zijn heel tevreden over de school.
In eerste instantie wilde hij naar datzelfde Gymnasium.
Nu twijfelt hij, Grieks en Latijn of TVWO met het oog op het behalen van het IB Engels examen.
Wij weten het ook even niet meer en zijn de voors en tegens aan het afwegen.
Ik ben heel benieuwd naar jullie menig en ervaringen.

Tine Winkel

Tine Winkel

23-01-2018 om 15:23

en Anglia

dat is wat ze hier op school (geen TTO) aanbieden. Als je op een van de hogere niveaus het examen haalt in 6V kun je ook naar een Engelstalige universiteit of HBO-instelling.

Lente

Lente

23-01-2018 om 16:00

Heb je nagevraagd wat het gymnasium biedt t.a.v. engels?

Het gymnasium in onze regio biedt Cambridge Engels aan met examens die qua Engels toegang geven tot Engelse universiteiten.
Maar ik heb begrepen dat iedereen een soort entreetoets kan doen om het niveau van Engels aan te tonen. En met VWO Engels is dat goed te doen. Dat is geen belemmering om in Engeland te kunnen studeren.

Ik zou nooit alleen voor een bepaalde school kiezen vanwege dat IB examen.

Li

Li

23-01-2018 om 16:36

Steenkolen-Engels

Nederlandse leraren spreken steenkolen-Engels. En in een proefopdracht zag ik een taalfoutje. Stuur hem lekker naar dar fijne gymnasium, gezellig bij zijn zus, en laat hem Cambridge Engels doen, of stuur hem in de vakantie naareen Engels talenkamp. Overigens hebben mijn kinderen perfect Engels geleerd van YouTube.

Marjoleine64

Marjoleine64

23-01-2018 om 16:57

kijk uit met TTVWO

Wat Li ook zegt: kijk uit met het niveau wat op TTVWO aangeboden wordt. De gewone vakleerkrachten van bijna alles moeten daar les geven in het engels, wat al snel lastig is als ze zelf niet bijna perfect engels spreken. Dat gaat ten koste van de inhoud van de lessen, of in ieder geval van het vermogen om in te gaan op onverwachte vragen uit de klas. In de bovenbouw gaat het dan weer in het Nederlands, omdat de leerlingen toch examen in het Nederlands moeten doen.
Een gymnasium met evt. Cambridge geeft dan een veel betere opleiding Engels. En kinderen die veel gamen leren idd heel veel van de diverse game-chats en van Youtube. Zo heeft mijn oudste met een zesje zijn VWO-examen Engels gehaald, maar spreekt hij het wel goed (zit nu als student zelfs bij een internationale debatvereniging).

Gymnasium

Idd tto klinkt mooi, maar valt vaak tegen. En in de bovenbouw wordt alles over het algemeen weer Nederlands, omdat de leerlingen ook in het Nederlands examen moeten doen. Ik zou het wel weten....

Ingrid

Daar gaan we weer

Zo grappig, elke keer als deze vraag gesteld wordt zijn er allerlei mensen die tegen tto zijn, maar zelf geen kinderen op het tto hebben. Vreemd fenomeen, dat zie ik nu nooit over het gymnasium.

Ik heb er eentje op het gymnasium en eentje op tvwo. Ik heb de kinderen echt zelf laten kiezen wat ze leuk vinden en wat bij hen past. Beide niveau's vragen namelijk wel wat extra inzet en aanleg en dan is motivatie erg belangrijk, vind ik. De één had veel met de oudheid en zit op het gymnasium goed op zijn plek. De ander is gek op Engels en dan is tto erg leuk. Op het gymnasium van mijn zoon wordt Anglia gegeven maar dat is op geen enkele manier vergelijkbaar met het onderdompelen van tto. Mijn jongste spreekt nu, na een half jaar brugklas, vloeiend Engels. Niet te vergelijken met zijn broer (in de vierde).

Zelf ben ik positief over beide scholen. De methodes op het tto zijn erg leuk in elkaar gezet, ik kan ze inmiddels vergelijken natuurlijk. Wat betreft niveau van de vakken zie ik geen verschil. Dat had ik eigenlijk wel verwacht, omdat alles meteen in het Engels is. Een goede aanleg voor talen is dan ook wel noodzakelijk. Verder doen ze allerlei leuke dingen in het Engels, het geeft echt een beetje een speciaal gevoel. En inderdaad, de leerkrachten hebben niet allemaal een perfecte uitspraak, maar de uitleg gaat prima hoor. Er zijn ook native speakers als docent. Dit verschilt wel per school, de onze is een tto-seniorschool en dus al heel wat jaren bezig in het Engels.

Op het gymnasium heb je ook veel leuke activiteiten als je van de oudheid houdt. Dus tja, ik zou zelf geen voorkeur hebben, lekker je kind laten kiezen.

IB examen

Ik denk dat keuze voor tto alleen voor het IB-examen niet zo nuttig is. Net als gymnasium doen alleen voor het papiertje. Je moet het echt leuk vinden, al dat Engels. Meer dan de helft van de vakken is in het Engels, dus dat is echt veel.

Kerstster

Kerstster

24-01-2018 om 09:14

TVWO?

Ik wilde al bijna gaan reageren, toen ik mij ineens realiseerde dat jullie met TVWO niet Technasium bedoelen (wat ik dacht) maar tweetalig onderwijs..?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-01-2018 om 09:39

hangt meer mee samen

Je schetst nu twee opties: gymnasium of tweetalig.
Wij zouden dus alleen iets kunnen iets zeggen over de inhoudelijke verschillen. Terwijl jullie keuze natuurlijk om veel gaat, want als ik jou goed begrijp gaat het om twee verschillende scholen. Dus je moet ook naar de andere verschillen kijken. Categoraal versus scholengemeenschap, grootte van de school, reisafstand, evt. focus op kunst/cultuur, sport, talen of wat dan ook maar, de manier waarop onderwijs wordt gegeven (je bent nu 1 schol gewend, maar de scholen verschillen daarin echt), mogelijkheden voor het kiezen van profielen, evt. extra ondersteuning, hoe gaat school om met magister. Etc.

damesbril

damesbril

24-01-2018 om 11:43 Topicstarter

Categoraal Gymnasium versus scholengemeenschap

Inderdaad ijsvogeltje, de scholen verschillen nogal.
De één is een categoriaal Gymnasium en de andere een scholengemeenschap.
De prestatie van beide scholen is goed, we kunnen bijna niet "verkeerd" kiezen.
De ene school ligt op 3 km afstand, de andere op 10 km.
Het zou een gevoelskeuze worden van mijn zoon. Hij denkt daarbij vooral aan het nivo Engels wat hij dan behaald.
Ze vertellen natuurlijk allemaal een mooi verhaal over begeleiding en extra mogelijkheden.
Er werd tijdens de open dag zo gehamerd op het behalen van het IB, dat je dan zo'n voorsprong hebt met Engels en op toelating op de universiteit in het buitenland.
Lastig hoor!

Triva

Triva

24-01-2018 om 12:02

tja

als je bijna niet verkeerd kán kiezen vind ik de afstand nogal een dingetje. Scheelt toch elke dag weer zo'n 40 min.

Lusithania

Lusithania

24-01-2018 om 13:16

keuze

Op de school waar mijn kinderen hebben gezeten had je óók tweetalig gymnasium. Zoals jij het zegt is dat het tvwo meet tweetalig atheneum is.
Zoals eerder gezegd is, is het niveau van het Engels van de docenten zeer belangrijk om het Engels goed aangeleerd te krijgen.
Vaak is het weel zo dat als er ook tto bovenbouw is, dat die docenten er ook zijn.
Een meisje studeert nu Engels en heeft heel veel voordeel aan al die essays die ze hebben moeten schrijven.

Gevoelskeuze

Een gevoelskeuze lijkt me prima. Als allebei scholen voldoen, dan lijkt het mij juist prima om af te gaan op het gevoel van je kind. Ik kon aan mijn kinderen meteen zien waar ze zich thuis voelden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.