Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
appeltaart

appeltaart

04-12-2014 om 21:48

gymnasium of Atheneum

Onze zoon is dit jaar gestart in een Havo/ VWO brugklas en het gaat boven verwachting. Hij zit in een leuke klas voelt zich fijn op school. Hij loopt niet op zijn tenen en haalt toch goede cijfers. Nu hebben we van school het bericht gekregen dat hij mee mag doen met een inhaalmodule Latijn, zodat hij eventueel in kan stromen in 2 gym. Nu hebben we heel veel argumenten om dat niet te doen. Wordt het niet te druk, wat is de toegevoegde waarde van Gymnasium tav Atheneum etc etc. Zoon weet het zelf ook niet precies . Het is geen kind dat uit zichzelf uren met zijn neus in de boeken zit. Hij mag zelf kiezen maar ik wil hem wel alle kanten van zijn keuze laten zien.
Nogmaals hij moet natuurlijk wel zo doorgaan en we hopen dat het lukt om een VWO advies te krijgen.

Dus wat zouden jullie doen

Groet A.


Angela67

Angela67

04-12-2014 om 21:51

gewoon mee laten doen

en dan kan hij nog altijd voor 2 atheneum kiezen.
gr Angela
ps ik heb zelf gym gedaan met latijn en grieks en vond het hartstikke leuk om te doen. veel puzzelen en vertalen. goed voor taalinzicht, heb daar veel aan gehad. maar ik vond het vooral leuk. Dus als hij eraan kan proeven op deze manier, gewoon doen. Kent hij niet wat jongeren in de buurt die op het gym zitten (buurtgenoten ofzo)? dan kan hij over een paar maanden ook eens vragen wat zij vinden.

Linda K

Linda K

04-12-2014 om 21:58

Waarom niet proberen?

Waarom niet gewoon proberen? Hij ziet dan vanzelf of het bevalt.

Hier zei oudste na het behalen van het diploma dat Grieks en Latijn de enige vakken zijn waarbij hij (achteraf) het gevoel had echt iets geleerd te hebben.

MoederVan3

MoederVan3

04-12-2014 om 22:00

Met Angela eens

Gewoon laten proberen. Als het niet lukt is er geen kind over boord en als het wel lukt, heeft hij de keus tussen gymnasium en atheneum aan het eind van het jaar. Ik heb hier op OO al meerdere keren gelezen dat gymnasium voor beta leerlingen makkelijker kan zijn dan atheneum omdat ze maar 1 vreemde taal hoeven te kiezen. Dus nog een extra reden om nu deze kans te grijpen, tenzij je zoon een geheide alpha is natuurlijk.

Annet

Annet

04-12-2014 om 22:42

Zeker proberen

Als school vindt dat hij het aankan (na de proefperiode) dan kan hij alsnog een keuze maken. Ik denk dat je ervan uit kunt gaat dat hij het kan, als zij hem daarvoor selecteren (na de proefperiode).
Het grootste voordeel van gymnasium vind ik dat er kinderen bij elkaar zitten die een flink vwo-niveau hebben. Ze passen qua interesses beter bij elkaar, het tempo ligt hoger, het aanbod is groter (in vakken of andere extra's). Daarbij ga ik uit van mijn kind dat extra uitdaging nodig heeft en graag klasgenoten treft die dat ook leuk vinden.

Lynn

Lynn

04-12-2014 om 22:46

Eens met voorgangers

Zoon is ook geen lezer, zit ook niet graag uren met zijn neus in de boeken, maar doet nu gymnasium zonder problemen.

Voordeel kan zijn: gelijkgestemden, andere jongens met gelijke interesses, die net als hij makkelijk leren.

Er zijn van afgelopen schooljaar (en vast ook van daarvoor) meer draadjes in Ouders en School over "atheneum of gymnasium" of "waarom gymnasium" en zo, dus over keuze voor gymnasium.

Ik zou die ook eens doorlezen. Lees je argumenten voor (of tegen) gymnastium en kijken wat je denkt dat bij je zoon past/op hem van toepassing is.

Niets zo erg (denk ik) als school je te gemakkelijk af gaat (verveling, geen uitdaging, te weinig leren). Hoewel die gedachte misschien meer over mij zegt dan over heel veel andere kinderen .

Elisa Gemani

Elisa Gemani

04-12-2014 om 23:18

Doen!

Doen! Niet geschoten is altijd mis. Mijn zoon (3 Atheneum; vorig jaar gedoubleerd wegens langdurige ziekte) is ook geen jongen die graag leert maar hij is wel op het Gymnasium begonnen. Uiteindelijk vond hij het heel erg interessant ook al moest hij vooral voor Latijn heel hard werken. Eind vorig jaar heeft hij toch voor het Atheneum gekozen omdat hij liever meer aandacht wilde besteden aan de moderne vreemde talen maar hij is nog steeds heel blij dat hij een paar jaar Latijn en Grieks heeft gehad. Voor de kennis van de cultuurgeschiedenis maar vooral omdat hij merkt dat hij er enorm veel profijt van heeft bij het leren en begrijpen van de moderne vreemde talen. Het is toch een stuk meerwaarde. Gewoon proberen dus; als je zoon het echt niks vindt kan hij Latijn en Grieks altijd nog laten vallen.

Katniss

Katniss

05-12-2014 om 07:57

Proberen

Mijn dochter heeft twee jaar Latijn gehad maar het toen toch laten vallen. Het leverde haar heel veel extra werk op en ze vond er ook niet veel aan.

Tine Winkel

Tine Winkel

05-12-2014 om 08:35

ook ik eens met voorgangers

niet geschoten is altijd mis. Als hij 't niks vindt, kan hij het altijd nog laten vallen. En blijkbaar vindt school dat hij het aankan. Ik zou het gewoon (laten) proberen.

Threeboys

Threeboys

07-12-2014 om 11:08

Laten proberen

Bij kinderen werkt het vaak toch zo: onbekend maakt onbemind. Ik vind het een goede manier van school om kinderen zo aan een vak laten ruiken. Daarna kun je altijd beslissen of je het wel of niet doet.
Overigens heeft mijn man zes jaar Grieks gehad en hij snapt er nu nog steeds geen bal van. Hij vond het totaal zinloos, Latijn idem, maar hij is dus duidelijk geen geneeskunde gaan doen!
Ikzelf heb ook op deze manier aan Latijn geroken maar had geen zin in extra vakken. Lekker makkelijk uitgevallen dus.

Ik zou het hem laten proberen, maar alleen als hij echt zelf wil, en dan zelf laten beslissen.

Barvaux

Barvaux

07-12-2014 om 11:16

threeboys

Ik zou niet weten wat Latijn te maken heeft met geneeskunde. Als je doktersassistente wil worden moet je ook een enorme lijst medische termen leren zonder dat je ooit een les Latijn hebt geleerd (daar kun je naar toe met mavo of mbo3).

Het is voor mij gewoon een rijtje begrippen leren en in welke taal je dat doet maakt niet uit. Mijn zoon maakt zich zorgen dat hij met zijn moeite met Engels niet bij Aviation terecht kan maar ik probeer hem te laten zien dat woordjes leren voor hem makkelijk is. Hij moet alleen ondergedompeld worden in Engels voor de grammatica en zinsopbouw en dat hoef niet eens als je geneeskunde wil studeren (je hoeft niet te praten in het Latijn).

Sawo

Sawo

07-12-2014 om 20:21

Niet doen

Hoi
Ik zou mijn zoon het alleen laten doen als hij echt enthousiast is. Anders haal je extra week op de hals terwijl je niet weet of je het leuk vind. Ik vond het vreselijk allemaal rijtjes woordjes leren van een dode taal <(Latijn heeft net als Duits naamvallen).

Laat hem anders een leerboek inkijken en kijken of hij het leuk vindt. Maar misschien eens navragen of hij ook weer mag stoppen na een maand of dat hij er voor het rest van het jaar aan vast zit.

Verder ook afhankelijk hoeveel activiteiten je zoon heeft naast school en wanneer de extra lessen zouden zijn, kan hij nog meefietsen met vrienden. Enz.

Succes
Saar

Interesses?

Ik zie twee reacties dat er op het gym meer kinderen met dezelfde interesses zitten.
Wat voor interesses moet ik mij daarbij voorstellen?

Loes

appeltaart

appeltaart

17-12-2014 om 08:50

Besloten

Bedankt voor alle reacties, we hebben ze met zoon besproken. Alle voor en tegens tegenover elkaar gezet en we waren er al snel uit . Zoon gaat het niet doen. Het gaat nu goed, hij ziet het niet zitten om extra uren naar school te gaan en een extra vak te krijgen. IK sta helemaal achter deze beslissing, denk dat hij nog een flinke kluif aan een aantal vakken zal krijgen de komende jaren, bovendien heeft hij nog een aantal leuke activiteiten buiten school, muziek en sport die hij nu nog kan blijven beoefenen. Hij kent wat jongens op het gymnasium en die hebben allemaal een hekel aan Latijn , dus dat maakte de beslissing niet moeilijk

Appeltaart

Je hebt geen extra lesuren op het gymnasium tov het atheneum. Ik ken beide schooltypen en ze hebben evenveel lesuren voor de verplichte vakken. Op het gymnasium krijg je minder lesuren voor bijv de vakken Nederlands en wiskunde en daarvoor in de plaats krijg je uren Latijn in de eerste en in de tweede komt daar Grieks bij. Na de derde kies je of Grieks of Latijn. Een leerling op het gymnasium moet dus meer zelf doen, sommige leerlingen vinden dat juist heel fijn. Een hekel aan Latijn zeggen de vrienden van je zoon, maar waarschijnlijk hebben ze ook een hekel aan wiskunde of Nederlands. Daar krijg je dus wel meer lesuren van op het atheneum.
Wel is het zo dat voor het ene kind het atheneum een betere keuze is en voor het andere het gymnasium. Heel erg veel maakt het ook weer niet uit.

Gezamenlijke brugklas

Er zijn vwo scholen die in de eerste een gezamenlijke brugklas hebben voor het vwo, dan hoef je pas na de eerste klas te kiezen voor gymnasium of atheneum. Je snuffelt in de eerste dan even aan Latijn en Grieks, zodat je een idee hebt of je het misschien leuk vindt of niet. Misschien bestaat die mogelijkheid ook bij jou in de buurt?

Barvaux

Barvaux

20-12-2014 om 09:39

Bermbrand

Lees nu nog eens de beginposting. Het kind zit al in de brugklas en mocht meedoen aan een inhaalronde Latijn. Dat zullen dus wel extra lessen zijn en hij gaat niet volgend jaar naar een andere school voor de brugklas.

Overigens staat het een school vrij om wel extra lessen te geven bij gymnasium tov atheneum en wélke lessen er minder gegeven worden kunnen ze ook zelf kiezen. Er zijn bijvoorbeeld meerdere variaties bekend als het gaat om technasium.

Inderdaad niet gelezen.
Ja, scholen kunnen kiezen voor extra uren. In Amsterdam is bijv atheneum+ tegenwoordig hip, dan heb je op het atheneum ook extra uren voor versterkte taken (Amsterdams), science (Pieter Nieuwland), muziek (Spinoza), sport of kunst (St. Nicolaas) of andere vakken (Hyperion).

pia

pia

20-12-2014 om 11:22

moderne vreemde taal

In de bovenbouw is latijn een verplicht vak in het gemeenschappelijke deel. Latijn komt bij gymnasiasten in plaats van een verplichte vreemde taal. Houd daar wel rekening mee. Sommigen vinden dat een nadeel (hebben liever een moderne vreemde taal), anderen een voordeel (latijn is vrij gestructureerd opgebouwd en de grammatika is goed aan te leren). Houd dat in je achterhoofd. Ik ken gymnasiasten die met name in een natuurprofiel examen hebben gedaan met als enige vreemde taal Engels en dus geen Frans of Duits oid.
Veel mensen realiseren zich dat niet als een kind in de brugklas kiest voor gymnasium. Op scholengemeenschappen zie je geregeld dat een kind gymnasium doet in de onderbouw en overstapt naar atheneum in de bovenbouw.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-12-2014 om 11:38

Moderne taal gewoon ook mogelijk

Toch even reageren op Pia. In jouw bericht zouden ouders kunnen lezen dat je geen moderne talen zou kunnen kiezen op het gymnasium. Dat is natuurlijk niet zo. Ook op gymnasia zijn er veel leerlingen die examen Duits en/of Frans doen.

pia

pia

20-12-2014 om 11:56

Dat kan wel degelijk

Dat kan gewoon, dan moet je de vreemde taal in de vrije keuzevakken of profielkeuzevakken kiezen. Maar dat hoeft niet. Of je moet een ander vak laten schieten dat je had willen kiezen. Of een extra vak nemen. Ik zeg ook niet dat het niet kan maar dat men zich vaak niet realiseert dat latijn in het gemeenschappelijk deel zit ipv een moderne taal.

Linda K

Linda K

20-12-2014 om 12:03

Pia,

dat maakt nu net niets uit. Er is namelijk geen formeel verschil tussen vakken in het vrije deel en in het gemeenschappelijk deel. Als je zo graag een moderne vreemde taal wilt, stop je die in het vrije deel (of in het profieldeel). Als je zo graag geen klassieke taal wilt (wat iets anders is dan een moderne taal willen), dán stap je over naar atheneum.
Dat is ook de reden dat veel leerlingen na de onderbouw (of al eerder) overstappen op Latijn: ze vinden het de moeite niet waard. Dat heeft niets te maken in welk deel van het vakkenpakket een vak officieel zit.

Linda K

Linda K

20-12-2014 om 12:03

overstappen OP Latijn

is natuurlijk op atheneum.

pia

pia

20-12-2014 om 12:08

linda

En dat is precies wat ik ook bedoel en volgens mij ook zeg (ook in mijn vorige posting) maar misschien ben ik wat onduidelijk.

Ulla

Ulla

20-12-2014 om 12:24

Latijn en/of Grieks

In de bovenbouw mag je kiezen, Latijn en/of Grieks, dus je hebt niet altijd Latijn.

Linda K

Linda K

20-12-2014 om 13:13

pia

Ik begrijp niet hoe je twee berichtjes verenigbaar zijn, dus ik was ervan uitgegaan dat het laatste berichtje een reactie was van iemand anders die jouw naam per ongeluk in het verkeerde veld had ingevuld. Dat is overkomt mij ook regelmatig (bijna).

Linda K

Linda K

20-12-2014 om 13:15

en niet goed gelezen

Dat helpt ook niet.

pia

pia

20-12-2014 om 14:47

linda


Ik geloof dat ik sowieso wat vaag ben vandaag want er zijn er meer die mij niet begrijpen.

Barvaux

Barvaux

20-12-2014 om 16:14

pia

Het grappige is weer dat veel mensen hier altijd roepen dat Duits zo belangrijk is bij de natuurprofielen omdat veel universiteiten en HBO's Duitstalige boeken gebruiken. Vervolgens wordt weer aangeraden om Latijn te nemen als je een béta bent omdat dat makkelijker zou zijn.

Ik blijf bij mijn stokpaardje: geef op het VWO een lightversie van Duits als mogelijkheid (vanaf VWO4 alleen Duits-Nederlands met veel woordjes leren). Prettig voor de béta's die geen Latijn willen.

Linda K

Linda K

20-12-2014 om 16:21

Duitstalige boeken?

Ik weet dat oudste bij een talenvak een Duits boek had en voor filosofie Duitse boeken heeft gelezen. Ik heb hem nooit gehoord over Duitse boeken bij zijn exacte studie. Ik zal het eens vragen als hij thuiskomt.

Barvaux

Barvaux

20-12-2014 om 16:25

Linda

Het is ook niet mijn argument.

Het wordt alleen zo vaak gebruikt als het gaat om het verschil tussen havo en vwo waarbij vwo dus een extra taal verplicht stelt. Iets wat voor sommige kinderen gewoon een te groot struikelblok is. Er wordt dan gezegd hoe belangrijk Duits is maar dat is geen argument als je vervolgens ook Frans, Spaans, Latijn, Grieks, Fries of Turks kan kiezen.

Gelukkig weet ik nu dat als zoon na de havo naar het vwo wil hij op zijn school een vrijstelling kan krijgen voor een extra vak met zijn dubbel natuurprofiel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.