Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mamabeer

mamabeer

13-11-2015 om 10:11

Groot verschil woordenschat en begrijpend lezen..hoe kan dat?

Hallo allemaal,
Ik was even benieuwd of iemand ideeen heeft omtrent het volgende. Mijn dochter in groep 8heeft op de B8 cito een V voor woordenschat ( entree was volgens mij een IV) en de eerdere toetsen varieerden tussen II en III. Nu heeft ze op begrijpend lezen wel altijd ( op 1 keer na in groep 6) een I ?
Op de een of andere manier vind ik het erg onlogisch, wel goed begrijpend lezen maar slechte woordenschat? Of zou ze gewoon 'domme' fouten hebben gemaakt. Bij rekenen kan ze soms ook slordig zijn: als er bijv. 10 sommen optellen zijn en vervolgens aftrekken, dat ze dan vrolijk door gaat optellen
Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
Haar voorlopig advies is nu dan ook HAVo ( mag alleen enkelvoudig zijn) met brugklas Havo/VWO. Op basis van haar begrijpend lezen is ze wel echt VWO maar dit soort scores op minder belangrijke onderdelen en rekenen (II) zorgen waarschijnlijk voor dit HAVO advies. Ze heeft deze B8 toets ove het algemeen iets slechter gemaakt in vergelijking met eerdere jaren.

Juliëtte

Juliëtte

13-11-2015 om 10:22

Zou het kunnen

Dat haar analyserend vermogen groot is, waardoor ze makkelijk uit de context kan halen wat er bedoeld wordt? En dat ze dus de woorden sec niet zo goed kan vertalen? Maar dan nog vind ik het een enorm groot verschil. Heeft de leerkracht hier niets over gezegd? Zou jammer zijn als je dochter een niveau lager geadviseerd krijgt als dat niet nodig is (als het puur en alleen om woordenschat gaat, is dat toch makkelijk bij te spijkeren zou je zeggen).
Hoe scoort ze op studievaardigheden? Telt niet mee voor plaatsing waarschijnlijk, maar wel interessant om te weten. En die II voor rekenen, is dat een hoge of lage II? Zit er een stijgende lijn in?

Nog even over het advies: ik weet dat sommige scholen vasthouden aan een enkelvoudig advies (breek me de bek niet open), maar als het erom spant, zou je kunnen zwaaien met het volgende:
“Een schooladvies kan zowel enkelvoudig (één schoolsoort adviseren) als dubbel (twee aan elkaar grenzende schoolsoorten adviseren) zijn. Het dubbele schooladvies is geschikt voor leerlingen van wie nog niet geheel helder is in welke schoolsoort de leerling het beste tot zijn recht komt. Afspraken tussen basisscholen en vo-scholen om alleen nog maar enkelvoudige schooladviezen op te stellen zijn niet in het belang van deze leerlingen.”

Bron: site onderwijsinspectie.
Is niet bindend, maar wie weet maakt het indruk en het kan je eigen argumenten kracht bijzetten.
Mocht school vasthouden aan Havo, en jij en je kind zijn het er niet mee eens, kun je ook nog met de VO-school gaan praten. Dat hebben wij gedaan en zoon zit nu (met enkelvoudig havo-advies) in vwo+ brugklas (en zeer op zijn plek!). Naar het advies van de basisschool is niet eens meer gekeken.

Moni

Moni

13-11-2015 om 10:34

Heb je de toetsen woordenschat al eens bekeken?

Wat ik mij van de eindcito herinner is dat je de vragen erg goed moet lezen. Soms moet je aankruisen wat de tegenovergestelde betekenis is. Als je slordig bent, kruis je de gewone betekenis aan. En zo zijn er meer valkuilen.
Bekijk eens wat oude eindcito's en laat hem die maken waar je bij zit. Dan kom je er snel achter of het echt aan zijn woordenschat ligt.

Ik ken kinderen die hoog scoren op een iq-test met hun woordenschat (dan moet je kunnen beschrijven wat een woord betekent) en die laag scoren op een cito met hun woordenschat.

mamabeer

mamabeer

13-11-2015 om 10:35

Studievaardigheden

Scoort ze op entree een II. Ze had bij de laatste cito ook ineens voor spelling een II en III terwijl ze altijd een I had ook op de entree. Rekenen is vrij stabiel een II. Geen idee of het hoog of laag is, nu was het 3,8 en op entree 4,0.
Ik ga het inderdaad navragen over woordenschat, misschien dat ze vragen speciaal gericht op 1 woord i.c.m. 4 antwoordmogelijkheden te verwarrend vindt? In een tekst begrijpt ze hett duidelijk wel. Ze leest ook heel veel en merk zelf ook niet echt een beperkte woordenschat. Wel merk ik dat ze soms bepaalde gebeurtenissen niet echt duidelijk en ieen logisch verhaal onder woorden kan brengen. Ik moet dan vaak heel gericht nog bepaalde details navragen.
Het enkelvoudige advies ontkomen we hier niet aan, Utrecht... . Er mogen alleen enkelvoudige adviezen gegeven worden. En voor sommige scholen zijn nu eenmaal meer plekken voor kinderen met een VWO advies dan met HAVO, ook al komen ze in een HAVO/VWO brugklas.
Ik twijfel eerlijk gezegd zelf ook wel of ze VWO zou kunnen, dus brugklastype is goed denk ik. Ik vraag mij echter wel af hoe belangrijk de andere vakken zijn in het advies. Ik denk dat die andere scores net zorgen voor het kantelen van het advies naar HAVO.
Wat fijn dat er zo goed naar jullie is geluisterd voor de VO-school! Ik denk dat wij daarvoor helaas niet in de juiste plaats wonen...

Marije

Marije

13-11-2015 om 12:21

Havo

Met een II voor studievaardigheden, rekenen en spelling lijkt met het Havo advies eigenlijk prima op zijn plek. Je zegt het zelf eigenlijk ook, dus wat is precies je probleem?

Die V voor woordenschat is niet zo belangrijk, de I voor begrijpend lezen is heel mooi. Maar over het geheel genomen klinkt Havo of Havo/VWO (maar dat mag niet) prima.

mamabeer

mamabeer

13-11-2015 om 14:05

geen proleem, maar een vraag

@Marije. Ik heb helemaal geen probleem. Mijn vraag ging met name over het grote verschil tussen woordenschat en begrijpend lezen en of iemand daar ervaring mee had en/of een verklaring voor.

Vervolgens gaf ik aan dat ze met name de afgelopen Cito in groep 8 (oktober .l.) met spelling iets 'onderuit' was gegaan, maar als je vanaf groep 6 kijkt is dat altijd een I geweest. rekenen inderdaad wel een II, ook afgelopen jaren. Studievaardigheden is alleen bij de entree getoetst, dus ja momentopname en aangezien begrijpend lezen tegenwoordig als allerbelangrijkst wordt gezien (en volgens mij ook meest voorspellend voor schooltype...maar nu bevind ik mij op gevaarlijk terrein)is het best interessant om te zien wanneer een HAVO/VWO advies omslaat naar HAVO of toch naar VWO. Maar dat was zeker geen vraag

Marije

Marije

13-11-2015 om 14:39

O ja

Ik herken het deels. Mijn kind is altijd slecht geweest in Cito Woordenschat en goed in Begrijpend Lezen. Tot afgelopen jaar, groep 6, toen zakte hij met Begrijpend Lezen ook door de mand. Onze juffen vinden Woordenschat niet belangrijk en een slechte toets dus er wordt niet veel waarde aan gehecht. Begrijpend Lezen wel, en dat proberen we nu extra te oefenen.

Wanneer het omslaat naar een H/V advies? Als ze een hoge II heeft voor rekenen en een serieuze werkhouding heeft. Maar dat advies mag in jullie regio toch niet? Dus gaat de vraag ook niet spelen lijkt me.

Bombyx

Bombyx

13-11-2015 om 14:44

Hier ook

Hier is zoon ook relatief slecht in woordenschat. Op basisschool al, en bij de Cito's de hij op het VO heeft gedaan ook: alles boven percentiel 95, behalve niet-werkwoordspelling (45) en Nederlandse woordenschat (33e percentiel). Wel alleen van VWO-leerlingen, dus dat vertekent wel 'n beetje.

Aan de andere kant heeft hij 'n woordenschat in het Engels waar z'n (native) docent van achterover sloeg... Dus het ligt hier niet aan z'n aanleg of intelligentie, het echt z'n interesse. We kijken altijd (Engelse) films met Engelse ondertiteling, hij zit veel op YouTube en leest zelf ook nog eens alleen maar in het Engels.

Hier zou de oplossing dus waarschijnlijk zijn om meer Nederlands te gaan lezen/kijken, taalspelletjes te doen, etc. Maar we vinden het niet echt 'n probleem zolang hij gewoon voldoendes blijft halen. En als hij straks voor Nederlands meer moet gaan lezen komt het misschien vanzelf wel weer goed. We merken wel regelmatig dat hij 'n woord niet kent of weet, dus ik ga er vanuit dat de Cito bij zoon een juist beeld geeft.

klaar

klaar

13-11-2015 om 16:24

wat wil ze zelf?

Dochter hier wilde graag naar vwo. Wat ze voor woordenschat had weet ik niet, is dat een apart cito onderdeel dan? Maar ze had wel vaker een ll.
Ik zag dochter ook wel naar vwo gaan, en we hebben wat cito's doorgenomen en ze heeft wat aan haar werkhouding gedaan tijdens cito's. (Snel klaar en slordig)
Ze had bij m8 l voor begrijpend lezen en rekenen, en kreeg toen toch vwo advies. Ze doet het goed op gymnasium.
Ik zou eens goed met je dochter praten en kijken wat ze wil/verwacht.

Leest je dochter trouwens? Als ze dat niet doet kan dat woordenschat erg drukken,

mamabeer

mamabeer

13-11-2015 om 23:16

Ze weet niet goed wat ze wil

Ze leest overigens veel. Bij ons geen cito meer behalve de eindcito, maar dan is de keuze al gemaakt. Ze is van nature wat onzeker en denkt dat VWO voor superslimme kinderen is. Neigt dus zelf naar HAVO. Maar in hoeverre kan ze daar een goed beeld van hebben, ik wist het ook niet en ben ook maar 'voor de zekerheid' havo gaan doen ( en daarna toch nog VWO ). Maar om op mijn vraag terug te komen. Woordenschat is apart onderdeel van CITO inderdaad.
Ik ga in ieder geval bij de meester in het adviesgesprek in januari even polsen hoe het nu zit met die woordenschat. Of er 'slordige' fouten zijn gemaakt of dat het toch iets anders ( wellicht niet belangrijk) is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.