Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Groot verschil in ontwikkeling taalbegrip en rekenen

Mijn zoon zit nu een jaar op school. In december zat hij kwa rekenvaardigheid eigenlijk al de groep 1 en 2 voorbij, alleen zijn taalbegrip blijft erg achter. Ook zijn uitspraak is niet optimaal. De juffen vonden dit verschil heel apart. Nu zijn we bij de logopedie, nog in de testfase dus ik kan nog niet zeggen hoe dat gaat.
Zijn er meer ouders die dit zien bij hun kind? Ik dacht dat dit gewoon met interesse te maken had. ( het is onze oudste dus nog weinig vergelijkingsmateriaal )

Je eerste kind

Best ingewikkeld ja, voor jou is je kind de eerste maar ook hulpverleners kunnen niet altijd plaatsen wat er is. Ieder kind ontwikkelt zich nou eenmaal op een heel eigen manier.
Ik zou overigens wel (laten) controleren of zijn gehoor wel goed genoeg is. Dat kan met name bijdragen aan achterstanden in taalontwikkeling. Gewoon bij de huisartspraktijk. Of als dat mogelijk is bij de logopedie?
Mijn zoon had wat schijnbaar vertraagde ontwikkeling door pusoortjes vanwege wat later bleek een koemelkeiwitallergie, en wat later bleek autisme en het in dit stadium, was toen 2 tot 3 jaar, actieve tweetalige ontwikkeling.
Een paar jaar later praatte hij de oren van je hoofd in volzinnen met bijzinnen, zonder te stoppen. Weer een hele andere situatie.
Het duurt soms even voor je zoiets kunt duiden, ondertussen prima dat hij al naar logopedie gaat.

taalbegrip laag?

Deze week de uitslag van de logopedie gehad. Taalbegrip is helemaal niet laag. Hij scoord zelfs redelijk hoog. Maar taal productie is in verhouding wel wat lager. We gaan wel verder bij de logopediste om die productie ook wat op te krikken ( scheelt voor hem een hoop frustratie) en even langs de huisarts om voor de zekerheid zijn gehoor te checken.
Logopediste neemt zelf contact op met de juffen. Voor ons wel zo makkelijk.

Fransien

Fransien

13-06-2016 om 11:12

Taalbegrip en taalproductie

Taalbegrip is bij de meeste mensen hoger dan de taalproductie. Je voelt vaak de betekenis van bepaalde woorden wel aan, maar zult ze niet snel zelf gebruiken.
Bij kinderen is dat precies hetzelfde. Vaak snappen ze taal als 'er was eens' prima maar zullen ze het niet zo snel zelf gebruiken.

Bij sommige kinderen blijft de taalproductie meer achter dan je op grond van het taalbegrip zou verwachten. Zo'n kind kan dan niet zo makkelijk op woorden komen, of klanken aan elkaar rijgen kost meer moeite dan bij de meeste kinderen.

Ik heb vier kinderen waarvan er drie taalproblemen hebben, ze hebben veel woordvindingsproblemen terwijl ze wel alles snappen. De jongste heeft ook een planningsprobleem met klanken, dat is voor hem heel onhandig want de rust in de zin valt niet tussen woorden maar vaak in een woord.
Logopedie heeft hierbij enorm geholpen.

Je kind kan een taalprobleem hebben, hoeft niet. Een goede(!) logopedist kan dat uitsluiten. Vraag als je twijfelt of ze ervaring heeft met TOS (taal-ontwikkelings-stoornis) en/of dysfatische ontwikkeling (oudere benaming) en of dat een rol kan spelen.

En dan nog, er hoeft helemaal niets aan de hand te zijn, maar dan hoor je dat ook wel van de logopedist.

het komt goed

Bedankt voor je uitleg, ja de logopediste legde ons ook uit dat het logisch is dat begrip makkelijker gaat dan productie. Productie valt ook binnen de marge. De marge is 85-115. Op begrip scoord hij 113 op productie 89. Wij vinden dat ook bij hem passen. Hij praat ook gewoon niet graag in de klas, en dat gaat de logopediste even uitleggen aan de juffen dat dat heel normaal is. Haha

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.