Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

groepsvorming 4 vwo

Ons kind is dit schooljaar gestart op een andere locatie in 4 vwo. Zijn oude locatie biedt geen bovenbouw vwo dus het is samen met een aantal andere leerlingen overgestapt. De oude locatie is vrij klein, iedereen kent elkaar. De nieuwe locatie is 10 keer zo groot.
Het valt ons op dat er totaal geen introductie of groepsvormende activiteiten zijn. Er zijn stamklassen die elkaar tegen komen bij Nederlands en Engels. Maar de mentor is niet gekoppeld aan deze klas. Er is ook nog geen contact geweest tussen kind en mentor. De andere vakken zijn wisselend van groepssamenstelling door de profielkeuzes. We merken dat ons kind het moeilijk heeft, hij kent niemand, de pauzes zijn heel druk, zit vaak alleen of maakt via de app een afspraak om de pauzes door te brengen met oud klasgenoten, die zich ook alleen voelen. De eerste week is echt spoorzoeken geweest naar lokalen bv. (waar is buitengym bv?)

Is het onterecht dat wij van de school wel meer hadden verwacht tav groepsvorming en introductie? Of is dit iets wat verwacht mag worden van een 4vwo leerling? (contact leggen, zichzelf in een groep leren plaatsen, vragen stellen etc).

Flavia

Flavia

14-09-2020 om 16:42

school

Dit mag je zeker van school verwachten.
Als de school weet dat er kinderen van een andere locatie binnen de cluster komen dan mag je tenminste voor die kinderen een introductie verwachten.

Zelfs zonder locatie wissel is het op de diverse locaties van de school van mijn dochter gebruikelijk om in de eerste week van het schooljaar voor alle klassen introductie activiteiten te hebben.

vlinder72

vlinder72

14-09-2020 om 17:10

Ik denk ook dat je wel wat meer mag verwachten. Volgens mij ging mijn zoon zelfs 1 nachtje op kamp om zijn leerjaar te leren kennen maar mijn dochter gaat nu naar 4 vwo heeft ook niks. En ze lopen ook nog eens met een mondkapje op.

Ik vind ook dat je gelijk hebt. Ik ging zelf ook ooit van een dependance naar het hoofdgegebouw in de 4e en ik heb nooit meer kunnen wennen. Het was gewoon mijn school niet.

Lavendel

Lavendel

14-09-2020 om 17:50

Hier ook

Maar dan in 2 havo.

In de brugklas zaten ze in een kleinschalig brugklasgebouw in combinatiegroepen (mavo/havo en havo/atheneum).

Nu in de tweede klas zitten ze in een heel groot gebouw met de hogerejaars. Ook zijn alle klassen gemixt. Mijn zoon zit nog maar bij een paar kinderen uit zijn oude klas. Hier precies hetzelfde met weinig aandacht voor groepsvorming. Ik wil het daar binnenkort met de mentor over hebben. Zoon weet van sommige kinderen nu na twee weken nog niet eens de naam. (Oké dat zijn dan vooral de meisjes en die komen van een andere planeet, maar toch).

Yaron

Yaron

14-09-2020 om 21:36

Normaal wel

Ik weet van de klas van mijn zoon dat ze vorig jaar een introductie week hadden in 4havo. Dit jaar in 5 havo zouden ze twee van zulke dagen hebben, maar dat ging niet door ivm corona.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.