Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Groepsopdrachten (MBO), wat als iemand afhaakt?

Ik vraag me af hoe dit op andere scholen gaat. Mijn zoon zit op een MBO waarbij het belangrijk is om te leren in een team te werken, alvast voorbereidend op de praktijk. Ik zag een opdracht waarop stond dat de leerlingen groepjes moeten maken om de opdracht uit te voeren, voor een gezamenlijk cijfer. Mocht iemand niet kunnen (de opdracht moet de dinsdag na de meivakantie ingeleverd worden), dan moeten ze zelf naar een oplossing zoeken.

Ja, ik snap wel dat de leraren geen zin hebben in opmerkingen in de trant van: 'Maar ik ben dan op vakantie...' of 'Ik moet werken'. Maar nu ligt de verantwoordelijkheid bij de (andere) leerlingen, dat is wel erg makkelijk. Mijn zoon kreeg dus te horen van iemand uit zijn groepje, die jongen gaat op vakantie en als ze willen dat hij meedoet, kunnen ze pas de maandag na de vakantie (na schooltijd) beginnen. Dat is wel erg tegen de deadline, dus ik hoop dat ze dat risico niet gaan nemen. Maar is dit een normale gang van zaken?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-04-2017 om 16:48

waarom dan pas beginnen?

Waarom zouden ze dan pas kunnen beginnen? Ze kunnen gewoon nu al beginnen, taken verdelen en met de vakantieganger afspreken dat ze hem zijn taak doormailen/appen. Vakantie is toch geen excuus om niets te doen? Hij krijgt zijn taak door en werkt daar in de vakantie alvast aan, net als de anderen in de groep. Op de laatste dag komen ze bij elkaar om alles samen te voegen en de punten op de i te zetten.

karin

karin

20-04-2017 om 20:57

hier ook groepjes

Hier moet dochter op het mbo heel erg vaak in groepjes werken, tot haar grote ergenis.
Zij vindt het samenwerken opzich niet erg, alleen net wat je zegt, er zijn er altijd wel 1 of 2 die niets of niet veel doen.
Het komt er dan ook vaak op neer dat dochter het meeste werk doet en daar doen leerkrachten niets aan.
Ze heeft het al meerdere malen besproken, maar de reactie is eigenlijk altijd, daar leer je van en later zijn er ook collega's die zo zijn.
Gelukkig is dochter er zo een die niet zo erg veel tijd nodig heeft voor de opdrachten en doet dus het meeste zelf, want ze wil graag een goed cijfer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.